Is Gert-Jan Theunisse geen medici?

VictorvanDongen

Hallo,

"Ik ben geen medici."
Was het Gert-Jan Theunisse die ons trakteerde op dit schitterende citaat? Ik meen dat hij het was, toen bij hem in de Tour van 1988 hoge testosteronspiegels werden aangetroffen. Ik meen me dit te herinneren uit het NOS-journaal van acht uur.

Was hij dat? En klopt dat jaartal? Was het de Tour, of een andere wedstrijd? Ik ben er al een tijd naar op zoek maar tevergeefs.
Kan iemand het mij vertellen? Een hyperlink zou helemaal geweldig zijn!

Vriendelijke groet, Victor

kielabokki

Nee, want GJ is maar alleen.

Stoempie

Zou maar zo kunnen. In die tijd wilden ze ons doen geloven dat Gert Jan een soort JC op een fiets was.

Poeksel

Ik neem aan dat je al gevonden had dat de uitspraak ook aan o.a. Peter Post en Arjen Robben wordt toegewezen?

Jacco van Stierop

Volgens mij heeft hij dat gezegd na het rijden van een criteria.

Turtlehead

Mooie vraag. Helaas gaat het internet niet meteen zover terug. Misschien heb ik de komende dagen tijd nog eens te snuffelen.

Ik herinner me wel een ander citaat nav een (ik denk zijn volgende) positieve plas, opgetekend uit de mond van Gert-Jan’s advocaat:
“Hij is positief op testosteron door een ‘teruggeslagen’ (of naar binnengeslagen) ejaculatie.”
Want ja, die mannen waren zo lang van huis natuurlijk.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Al op youtube gekeken.... er was volgens mij een docu en een aflevering van andere tijden sport met hem

pirazzi

Ja het was in de Tour de France, juli 1988. Citaat uit een artikel daarover:

Om welke renners ging het?

‘Steven Rooks, Gerrie Knetemann, nogal wat renners, ja. Maar de enige die niet wilde, omdat hij het allemaal wel wist, was Theunisse. Als er iemand eigenwijs is… Hij was dus echt helemaal bezeten om Andriol of testosteron te gebruiken, want daar werd-ie pas sterk van, maar voor de rest verdomde hij het om mee te testen.’ De beslissing om niet mee te doen, komt Theunisse duur te staan. In de Tour de France van 1988 rijdt PDM wonderbaarlijk goed. Kopmannen Rooks en Theunisse imponeren in de bergen. Ze sleuren op kop, dagen hun tegenstanders uit en demarreren. Rooks wint niet alleen de bolletjestrui, maar ook de koninginnenrit naar Alpe d’Huez. Theunisse komt als tweede boven. Heel Nederland is in de ban van de nieuwe wielerhelden. Maar de dag na het machtsvertoon op Alpe d’Huez is het sprookje alweer voorbij. Theunisse krijgt te horen dat hij eerder, op 11 juli, positief heeft getest op testosteron. Janssen, die op dat moment niet bij de ploeg is, krijgt op een camping in Bédoin het slechte nieuws. ‘Vreselijk. Ik heb gehuild, zo erg vond ik het. Ik ging ervan uit dat hij iets genomen had, maar ik wist niet precies hoe het zat.’

Theunisse zweert voor de camera’s dat hij nooit doping heeft gebruikt. Maar de contra-expertise in Parijs, waar namens Nederland opvallend genoeg Jacques van Rossum en Douwe de Boer van het laboratorium in Utrecht toezicht houden op de procedure, bevestigt het positieve resultaat. Theunisse wordt teruggezet in het klassement. Janssen: ‘Theunisse heeft mij zo ontzettend belazerd. In die Tour was de afspraak: geen testosteron.’ Janssen is er nog steeds giftig om, maar heeft daar verrassend genoeg een heel andere reden voor. ‘Ik weet niet of ik dat wel moet vertellen.’ Na een korte stilte: ‘Het punt was, we hadden een beter systeem.’


"voor de camera’s" kan zijn dat het bij het NOS Journaal werd uitgezonden en daar de uitspraak "ik ben geen medici" werd gebruikt.
Bron: https://www.detegel.info/2018/bekentenis-van-een-dopingdokter/

Gerrit Glomser

Wel handig van Theunisse om de meervoudsvorm te gebruiken. Zelfs al zou hij voldoende medische kennis hebben dan nog liegt hij niet.

Tenzij hij natuurlijk bedoelde dat hij geen famililielid was van de bekende Italiaanse familie

leegloper

Wat een verhaal van Peter Janssen. Had ik toen het uitkwam niet gelezen, dat hij in de Tour experimenteerde met nieuwe middelen. En dat eind jaren 80 nog renners werden teruggezet in het klassement, als ze doping gebruikten, haha. Foei Gert-Jan, niet meer doen!

VictorvanDongen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik moest er soms wel om lachen hoor, zoals die 'teruggeslagen ejaculatie' en de 'bekende Italiaanse familie'.

Ik ben een verhaal aan het schrijven waarin dit citaat een rolletje speelt. Ik kan me die tv-beelden nog herinneren van waarschijnlijk het NOS-journaal of heel misschien Studiosport of iets dergelijks.
Omdat Gert-Jan een publiek figuur is, moet wat ik hem in de mond leg natuurlijk wel correct zijn, vandaar mijn intensieve zoektocht naar de beelden of de beschrijving daarvan in bijvoorbeeld een krantenartikel of wielerblad. Mijn verhaal kan ik (binnen grenzen) wel aanpassen aan een ander jaartal of een andere wielrenner in dezelfde periode.
Wie oh wie helpt mij daaraan middels hyperlink of pdf-je?

Inmiddels ben ik dus nog altijd het internet aan het afstruinen met inmiddels vierkante oogjes. Wat ik tot nog toe gevonden heb, heb ik in mijn eigen aantekeningen als volgt samengevat:
*** begin aantekeningen ***
Gert-Jan Theunisse zei: “Ik ben geen medici.”
In mijn herinnering was dit zijn reactie tijdens de Tour van 1988, direct na een rit en nog in wielerkleding gestoken, nadat een reporter hem vroeg hoe dat nou zat met zijn onverklaarbare testosteronspiegels.
In mijn verhaal doet hij dit in de zomer van 1988, maar dat wordt pas verteld in 1989.
Een probleem is dat ik dit citaat (nog) niet heb teruggevonden, en dat hij het ook geuit kan hebben tijdens één van zijn andere dopingzaken (dan waarschijnlijk in 1990). Aangezien Gert-Jan Theunisse een publiek figuur is, moet het verhaal wel kloppen.

Gert-Jan Theunisse is positief bevonden op:
• 11/7/1988, testosteron, Tour de France (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/controles-verboden-middelen-en-een-falend-systeem-bekentenissen-van-een-dopingdokter~b42d319e/);
• 15/7/1988, testosteron, after Stage 11 of the Tour de France (https://www.dopeology.org/people/Gert-Jan_Theunisse/);
• 11/4/1990, testosteron, after the 1990 Flèche-Wallonne (Waalse Pijl) - in which he had finished third (https://www.dopeology.org/people/Gert-Jan_Theunisse/);
• 13/6/1990, testosteron, on Stage 1 of the 1990 Euskal Bizikleta (Wielerweek van Eibar, derde plaats in eerste etappe (https://www.dopeology.org/people/Gert-Jan_Theunisse/).
Gert-Jan Theunisse werd afgeschilderd als een grootverbruiker in het programma “Reporter” van 31/12/1999 (https://www.nrc.nl/nieuws/1999/12/31/dossier-onthult-gebruik-theunisse-7476628-a1390178).
Ten slotte lekte “het boekje van Bertus Fok” uit: op 31/1/2013 meldden diverse kranten dat in de Tour van 1988 vrijwel de gehele PDM-ploeg, inclusief Gert-Jan, doping gebruikte: corticosteroïden, testosteron en ook bloeddoping (https://www.volkskrant.nl/sport/uit-het-verzorgersboekje-het-structurele-dopinggebruik-binnen-de-pdm-ploeg~b24957ec/).
*** (einde aantekeningen ***

Hij kan zijn uitspraak dus ook in een ander jaar gedaan hebben, in dat geval liggen 1989 en 1990 het meest voor de hand. Ook is het mogelijk dat ik me vergis en dat een andere renner deze uitspraak deed.

Als iemand me kan helpen, maakt me dat heel blij!

Vriendelijke groet,
Victor

Turtlehead

Leuk dit. Heb het nog niet gevonden, ik denk het op tv was i.d.d. (journaal?) Heb alvast wat gezocht in kranten-archieven. Je lacht je kapot. Misschien heb je er wat aan:
Jan Gisbers (juli 1988): 'Ik steek mijn hand in het vuur voor Pedro (delgado) en Geert-Jan...'
Theunisse (juli 1988): 'Als dit waar is, moet ik geflikt zijn' (is óók een mooi citaat overigens)

Laatst gewijzigd
Turtlehead

Het citaat wordt ook toegeschreven aan Arjan Robben[/url] overigens. Misschien je verhaallijn aanpassen ;)

Laatst gewijzigd
Poeksel

Toch zijn er diverse mensen die beweren dat de uitspraak van Peter Post is, o.a. Han Lips:

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010833490:mpeg21:a0202

Verweggistan

Als je er serieus werk van wil maken, is het wellicht een idee om het Instituut voor Beeld&Geluid te contacteren. Je weet ongeveer welke periode en waarschijnlijk het journaal of studiosport. Als het goed is hebben zij die uitzendingen. En met wat geluk hebben ze die ontsloten op itemniveau, zodat items met Theunisse te vinden zijn . Op hun website zag ik al wel wat beschrijvingen voorbijkomen, maar het materiaal zelf mogen ze helaas niet publiceren op internet. (http://in.beeldengeluid.nl/collectie/search/?q=theunisse&page=1&publiclyViewableResultsOnly=false&digitalViewableResultsOnly=false). Maar je kunt het daar wel inzien, of wellicht mogen ze je het wel opsturen als ze iets gevonden hebben.

Poeksel

Deze moet je waarschijnlijk hebben: http://in.beeldengeluid.nl/collectie/details/expressie/53574/false/true

Dat is de aflevering waar Han Lips over schrijft.

Laatst gewijzigd
Kingstown

Er is een uitzending geweest van andere tijden sport over de bijna gewonnen Tour van Steven Rooks waarin GJ Theunisse ook een hoofdrol speelt. In die aflevering ging het (uiteraard) ook over het dopinggebruik van beiden. Als je die aflevering terug kunt vinden, dan zou je ook best op dit citaat kunnen stoten. Succes!

PS: Sowieso fantastische tijdsbeelden in die aflevering.

@leegloper: Beetje offtopic, maar er is een heleboel veranderd in 30 jaar tijd qua beeldvorming over doping. Ik ben opgegroeid in die tijd en vond het ook normaal dat betrapte renners tijdsstraffen kregen. Wat er nu gebeurt is voor mij een beetje abnormaal. Dat valsspelers als criminelen behandeld worden en ondertussen gevangenisstraffen riskeren zegt iets over de verharding en genadeloosheid in onze huidige maatschappij.

Het kan verkeren.

Stoempie

Victor. Heb je overwogen Teunissen zelf te benaderen hierover?

DonQuijote

'@Kingtown
" Dat valsspelers als criminelen behandeld worden en ondertussen gevangenisstraffen riskeren zegt iets over de verharding en genadeloosheid in onze huidige maatschappij."

Ik weet niet zeker of dat de enige reden is.
Het type doping is ook enorm veranderd. Tot midden jaren 90 was het amphetamine en hormonen etc. wat de klok sloeg. Maar toen de franse justitie in greep in de tour van 1998 had dat m.i. te maken met het feit dat er halve robotten rondreden.
De UCI kon of wilde dat niet zelf oplossen; de redenatie van Hein Verbruggen was dat ze het beter konden proberen te monitoren dan botweg te verbieden omdat dat laatste toch niet lukte. Wat betreft Verbruggen, dat is mij persoonlijk zo door een sportarts verteld in die tijd, hij was een goeie vriend van onze Hein.

Het feit dat er een overheid ging ingrijpen had een signaal moeten zijn voor wielrennerij.
Kortom, er wordt vooral door overheden ingegrepen omdat de dopingvormen onmenselijk gevaarlijke vormen is aan gaan nemen.
Dit alles, naar mijn bescheiden mening natuurlijk :)

josi

Zeg je hier nu dat Verbruggen het dopingprobleem zag als vechten tegen windmolens, DonQuijote?

VictorvanDongen

WOW, bedankt allemaal!
Vooral Poeksel en Verweggistan, ere wie ere toekomt.

Volgens het krantenfragment van Han Lips deed Peter Post de uitspraak in het programma NOS Mondiale; maar volgens de info bij het programma (Instituut Beeld&Geluid) was Peter Post niet aanwezig in dat programma. Was er dan binnen het programma een tv-fragment met Mart Smeets en Peter Post? Of refereerde Han Lips aan een ander programma dat hij dat weekend ook zag (NOS-journaal bijvoorbeeld)? Of Is in de krapte van de column de layout van de krant gesneuveld, en moest de laatste zin eigenlijk een alinea zijn, die dan heel misschien weer op GJT sloeg?
Is Peter Post niet te welbespraakt voor zo'n mooi citaat, in tegenstelling tot GJT?

Er zit niets anders op... ik ga uitzoeken of het fragment gedigitaliseerd en dus te bekijken is. Kom ik er niet uit, dan houd ik het op Peter Post.
Uiteraard laat ik het jullie op deze plaats weten. Daar zal wat tijd mee gemoeid zijn, heb dus geduld.
Wordt vervolgd...

Groet, Victor

Turtlehead

Mooi Victor, succes! Ik ben alvast enorm nieuwsgierig (naar je antwoorden én je verhaal)...

leegloper

Ik ook.

VictorvanDongen

Hallo allemaal,

Met hulp van Erwin Goed van de NOS kan ik jullie meedelen dat tijdens de uitzending "NOS Laat Mondiale" van 30 juni 1990 de uitspraak "Ik ben geen medici" NIET door Gert-Jan gedaan is.

Ik ga er nu vanuit dat het citaat inderdaad afkomstig is van Peter Post die door Mart Smeets geïnterviewd werd. Erwin Goed heeft dit interview niet kunnen terugvinden, maar Han Lips schreef hierover in Het Parool zoals Poeksel ons liet weten. Leuk weetje: Han Lips was geen persoon, maar een pseudoniem voor een clubje redacteuren die per toerbeurt de rubriek "kanaalzwemmen" verzorgden.

Ik houd het dus op Peter Post, daarmee kan ik prima uit de voeten. Mijn verhaal nadert zijn voltooiing, als ik daarover nieuws heb, zal ik dat hier laten weten.
Nogmaals bedankt allemaal!

Vriendelijke groet,
Victor van Dongen

Poeksel

Grappig, wist ik niet van Han Lips. Succes met je verhaal!

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.