Wielerbordspellen

mhp88

Al die renners die met de grote versnelling de berg opknallen. In de toerversies kun je het zelf doen, in bv. PCM kun je het zelf bepalen op de computer, maar wanneer je het zelf lichamelijk niet meer kan doen en PCM wel leuk vindt, maar zonder scherm het nog beter is om zelf wedstrijden na te spelen, kom je bij bordspelen uit. Ik ben zelf al een (bord)spelfanaat en als het ook nog in combinatie met wielrennen is, is het helemaal leuk. Maar het is maar een kleine markt, bordspelfanaten en wielerliefhebbers. Na het bezoek van www.wielerbordspellen.be van Ludo Nauws ben ik er helemaal in verzeild geraakt en ik ben in bezit gekomen van het spel Demarrage (Homas Tour), over het algemeen beschouwd als een van de beste wielerbordspellen.

Zijn er andere wielerflitsers die wielerbordspellen hebben, daarover willen vertellen of willen spelen zelfs. Ik ben zelf nu bezig om een maquette te maken van het Limburgse landschap en zo de Amstel Gold Race te spelen met hernieuwde Homas Tour regels die Ludo Nauws mij heeft gegeven. Maar het is best lastig om mensen te vinden die het willen spelen.

Let's roll the dice!

Retro Lex

Wij speelden vroeger 'Stap op' ( of zoiets) . Een kaartspel over een fietstocht. Kaarten met lekke band en wind tegen etc.

Poeksel

Het spel Demarrage heette vroeger Tour de France, kan dat kloppen? In ieder geval speelde ik het vaak bij een vriendje thuis toen ik op de lagere school zat (zo'n dertig jaar geleden). Op een gegeven moment speelden we het zelfs in de middagpauze, maar dat vond zijn moeder toch te gortig worden. Het was wel mijn favoriete bordspel toen.

Bij Bordspellenclub Amsterdice (daar kom ik geregeld, ik ben ook bordspellenfanaat) heb ik een jaar of zo geleden het spel Linkeballen gespeeld, dat toen geloof ik nog niet officieel uit was maar inmiddels wel. Ook een leuk spel dat ik vaker zou willen spelen, maar niet zo graag dat ik het gekocht heb (44 euro). Op http://www.hulstgames.nl/ is het te koop en ook meer informatie te vinden, o.a. een stukje over Joost Posthuma die het uitprobeert.

Ik ben op zich in om wielerbordspellen te spelen, maar wel een Amsterdamsnob die alles buiten (stads-)fietsafstand al ver vindt.

Laatst gewijzigd
kartje

Ik ben ook een grote liefhebber van bordspelen, ik speelde honderden uren het Lottokoersspel (met Peter van Petegem op de doos), je kon je eigen parcour samenstellen en klassementen opstellen echt geniaal spel.
Daarnaast had ik ook het Richard Virenque spel, met mooie rennertjes maar de gameplay is niet zo briljant.
Dat spel van u kende ik niet, zal het zeker eens opzoeken.

mhp88

'@ Poeksel @kartje Demarrage was de opvolger van Homas Tour, wat in de jaren 80 is uitgegeven in Nederland. In Belgie is het in 1992 uitgebracht onder de naam Demarrage en in Duitsland onder Um Reifenbreite. Op de site www.wielerbordspellen.be staan enkele spellen die Tour de France heten, maar dat is niet dit spel. Kijk daar eens rond, de meeste spellen zijn daar wel te vinden.

kartje

http://wielerbordspellen.be/?page_id=1196 Dit is het spel dat ik dagenlang in de zomervakantie speelde tijdens de tour de france. :)

mhp88

'@kartje. Leek mij ook wel leuk en is na te maken. Dan heb je mijn spel zeker ook gevonden? :)

Don Hamstre

Demarrage, dat heb ik verdorie nog in m'n kast staan ook. Leuk spel, helaas zijn mijn vrienden iets minder wielergek. Misschien een wf bordspelavond? ;p

Poeksel

Even opgezocht, Tour de France was een voorloper van Homas Tour, maar http://www.cyclingboardgames.net/images/homastour3.jpg was wel het spel wat ik destijds speelde (misschien noemden we het gewoon Tour de France).

kartje

'@mhp88 inderdaad vond jou spel ook, ziet er ook leuk en nostalgisch uit. Inderdaad een bordspelavond met WF'ers en wat lekkere streekbieren who's in? :)
En inderdaad mijn spel is gemakkelijk na te maken, met mooie panelen en realistische achtergronden en de spelregels wat te pimpen.

123poetertjes

'@kartje
Ja heuj, en wij dan met zijn allen naar België zeker? ;)

Hoewel er bij ons thuis heel veel spelletjes doorheen zijn gegaan en nog steeds gaan, is een wielerspel hier nooit deel van geweest helaas. Wel met mijn vele autootjes een hele wielerwereld gesticht in mijn jeugd. Daar zijn vroeger hele hele hele vele uren ingestoken.

Tof om al die mooie oude spellen hier te zien. Leuk topic!

Dit 'bordspel' is trouwens ook een fraaie variant op een wielerkoers

mhp88

Op 23 april wordt in het TSA Antwerpen-Ekeren een demonstratiegame gespeeld volgens een variatie (Flandrien)(en naar mijn mening een betere, of realistischere) op het spel Homas Tour/Demarrage/Um Reifenbreite.

De oprichter van de site www.wielerbordspellen.be is de initiatiefnemer. Ikzelf ga hoogstwaarschijnlijk er naar toe (als het vervoertechnisch kan). Mocht je willen meespelen, klik dan op de volgende link en volg de aanwijzingen.

Poeksel

Het is dat het (voor mij) ver weg is en ik bovendien niet kan, anders was ik gekomen! Was vroeger een van mijn favoriete bordspellen (zoals ik een jaar geleden al postte).

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

wielerbordspelen ken ik niet, maar kaartspel 'stap op' werd vroeger wel veel gespeeld.

Poeksel

Er is een nieuw wielerbordspel verschenen. Het heeft wel een tweede thema....

https://shop.bijbelgenootschap.nl/product/rondje-bijbel/

Sneaky trouwens: prijs 19,95 euro, gratis verzending vanaf 20 euro.

Gerrit Glomser

Ik speelde vroeger een geheel eigen wielerspel. Op het bord van Monopoly reden we met pionnetjes rond die een papiertje droegen met een logo en een nummer. Daarmee wisten wie het was en voor welke ploeg hij reed. We kochten en verkochten renners aan elkaar en de nieuwe renners hadden een kleine waarde, tenzij meer ploegleiders deze renner wilden. Dan was het gewoon opbieden tegen elkaar. Je budget werd aan het begin van een seizoen vastgesteld en dat kreeg je ook in de hand. Daarvoor gebruikten we uiteraard de geldbiljetten van het Monopolyspel. 

ALs alle ploegen (we waren met 3 spelers en hadden elk 3 verschillende teams) minimaal 10 renners hadden dan konden we een seizoen beginnen. Elk seizoen bestond uit diverse wedstrijden. Dat waren alle klassiekers en een paar andere eendaagse koersen, maar ook meerdaagse koersen met uiteraard de 3 grote rondes daarin. We gebruikten dobbelstenen om te bepalen hoeveel vakjes men vooruit mocht. In sommige koersen (slechts een paar minder grote koersen) kenden we geen ploegenspel, dus gold elke worp voor de renner die aan de beurt was, maar in de meeste koersen was er wel ploegenspel en mocht je per worp zelf bepalen welke renner je vooruit zette, mits de renners in dezelfde groep reden. 

Met hotels en huisjes bepaalden we waar een top van een berg zich bevond. Dat was altijd tussen twee aangrenzende vakken. Ook bepaalden we vooraf hoe "hoog" een berg was. We kenden daarin categoriën toe. De HC was minimaal 7 vakjes klimmen en maximaal 10 vakjes. Bij een eerste categorie werd er 5 vakjes geklommen en een 2e categorie was dan 3 vakjes. voor een derde categorie gold nog 1 klimvakje.  Stond je op een klimvakje dan werd het aantal ogen dat je gooide gedeeld door 2 en alles werd naar beneden afgerond. Gooide je dus een 1 dan bleef je staan. Ook de afdaling kende vakjes. dit was bij HC en 1e categorie altijd 2 vakjes minder dan de klim en bij de 2e en 3e categorie 1 vakje minder dan de klim. Uiteraard was het aantal punten voor zo'n klim ook per categorie anders. Weet niet meer exact hoeveel punten dan was per klim. Daarnaast kenden we ook tussensprints waar 3, 2, en 1 punt gescoord kon worden en werd elke vlakke etappe gewaardeerd met 20 punten voor de winnaar en vervolgens 17, 15, 13, 11 en dan door naar 1 punt voor nummer 15. 

We hadden ook 4 verschillende grotere pionnetjes die elk voor een klassement stonden. Zo zag je meteen wie er leider was in dat klassement. Ik weet nog wel dat we begonnen in de periode van Hinault en Zoetemelk dat we begonnen en ergens stopten toen Indurain zijn 1e Tour won. Al wonnen Hinault en Zoetemelk veel minder vaak bij ons dan dat ze in werkelijkheid zegevierden. Kan me nog herrinneren dat Peter Winnen, Jean-Rene Bernaudeau en Phil Anderson de Tour hebben gewonnen bij ons.     

Onbekende gebruiker
Verwijderd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.