Quiz: Winnaars Wereldbeker wedstrijden

« 1 2
Gerrit Glomser

Ik zoek de top 25 van wielrenners met de meeste wereldbekeroverwinningen wielrennen.
De wereldbeker wielrennen werd gereden van 1988 tot 2004. Van 1998 tot 2004 bestond deze uit de volgende wedstrijden:

Milaan-San Remo (1907-heden)
Ronde van Vlaanderen (1913-heden)
Parijs-Roubaix (1896-heden)
Amstel Gold Race (1966-heden)
Luik-Bastenaken-Luik (1892-heden)
HEW Cyclassics (1996-heden)
Clásica San Sebastián (1981-heden)
Kampioenschap van Zürich (1914-2006)
Parijs-Tours (1896-heden)
Ronde van Lombardije (1905-heden)

De eerste vijf vinden plaats in het voorjaar, de laatste vijf in het najaar.

Ik zoek de top 25. (die hebben allen 6 of meer overwinningen ook buiten de genoemde jaartallen waarin de wereldbeker werd gewonnen)

1. Eddy Merckx
2. Roger de Vlaeminck
3. Philippe Gilbert
4. Johan Musseeuw
5. Jan Raas
6. Sean Kelly
7. Heiri Suter
8. Rik van Looy
9. Gino Bartali
10. Paolo Bettini
11. Fausto Coppi
12. Constante Girardengo
13. Erik Zabel
14. Francesco Moser
15. Michele Bartoli
16. Tom Boonen
17. Fabian Cancellara
18. Fred de Bruyne
19. Henri Pélissier
20. Moreno Argentin
21. Alfredo Binda
22. Walter Godefroot
23. Bernard Hinault
24. Adrie van der Poel
25. Alejandro Valverde

simplex

Bettini!

Onbekende gebruiker

Heel Mapei sowieso, Museeuw, Ballerini, Bettini, Tafi, Camenzind, Bartoli. Verder euhm, Vandenbroucke, van Petegem misschien? Freire van Rabo zal de enige zijn denk ik die kans maakt om ertussen te zitten. Won Jalabert wel eens een koersje, Zabel voor de sprintkoersen?

Onbekende gebruiker

Sowieso geen Nederlanders denk ik hé, ik kan me uit de jaren 90 alleen Boogerd en Dekker bedenken, maar die hebben volgens mij alleen de Amstel gewonnen. Het waren droge jaren toen ik opgroeide.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Valverde ... Die koerst volgens mij al honderd jaar. Verder Sean Kelly zeker en Tom Boonen

Laatst gewijzigd
Mathieu Moller

Rebellin?

Onbekende gebruiker

Was Tom Boonens glorietijd niet later? Als Boonen erin staat dan toch ook zeker Cancellara

Lalsacien

Fondriest. Bartoli.

Gerrit Glomser

De juiste namen staan in de post. Moet wel even een misverstand weghalen. Degene die het langst geleden zijn koersen won deed dit al voor de eerste wereldoorlog. Hij had alleen het nadeel dat toen nog niet alle koersen bestonden. Valverde is inderdaad één van de twee renners in deze lijst die nog steeds koerst.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Sammysosa ik begreep het eerst ook even niet... maar het gaat dus gewoon om de renners die deze koersen minimaal 6x hebben gewonnen en dus niet alleen in het wereldbekertijdperk. Moest ook even 2x lezen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Eddie Merckx moet er dan waarschijnlijk ook gewoon tussen staan en Bernard Hinault misschien

hartstikkebedankt

Philippe Gilbert zal dan de andere zijn

simplex

Eddy Merckx
Roger de Vlaeminck
Rik van Looy
Jan Raas

Onbekende gebruiker

Aaaah, ja dan dus die namen die simplex noemt 😂

Gilbert dan ook sowieso, Rik van Steenbergen misschien?

Edit: we hadden het ook wel kunnen bedenken, 10 koersen over 16 jaargangen levert 160 nummers 1 op. Als je er dan 25 met minimaal 6 overwinningen zoekt wordt dat redelijk krap...

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

Klopt het gaat om renners die ooit één van deze koersen heeft gewonnen. Dat zijn dus ook hele oude renners. (moet toegeven dat ik zelfs 2 namen niet kende)

Gerrit Glomser

Namen weer in beginpost toegevoegd. Merckx is inderdaad de koploper met 21 keer winst. Nummer 2 De Vlaeminck volgt met 13 zeges. Gilbert heeft er 12 en Musseeuw en Raas hebben er 11. Op 10 overwinningen staan Kelly en Van Looy en een nog niet geraden renner, die vooral in de jaren 20 van de vorige eeuw zijn overwinningen boekte.
Van Steenbergen valt er met 5 zeges net buiten.

verder opvallend dat er geen enkele niet Europeaan tussen staat Het leeuwendeel komt maar uit twee landen die beiden al genoemd zijn.

Onbekende gebruiker

Is Coppi of Bartali die met 10 overwinningen?
Edit, nee das natuurlijk later
Edit 2; Binda dan?

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

Ze staan er wel alle drie in. Coppi en Bartali wonnen er 9 en Binda 6

simplex

Francesco hoort er als topper uit Italië dan ook nog bij?

simplex

edit Moser!

Onbekende gebruiker

Goede!

Gerrit Glomser

Inderdaad Moser hoort er met 8 overwinningen ook bij. Wat betreft die renner met 10 overwinningen is de nationaliteit al genoemd, maar dat is niet dezelfde als die van de meeste.

hartstikkebedankt

Hoort Adrie van der Poel hier ook niet bij?

jappe666

Freddy Maertens?

jappe666

En Saronni of Bitossi mss?

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.