Wat te doen met de Amstel Gold Race

« 1 2
pippodeclown

Spreekt voor zich denk ik..
Wat moet er met het parcours gebeuren?

Sagan=hulk

De finish niet op of niet vlak na een berg leggen: regel 1 voor een attractieve koers te krijgen.

Ab Normaal

Proberen de komende jaren de finish iedere keer ergens anders te leggen en zo kijken bij welke finish je het meeste koers krijgt.
Dit wordt zo een beetje de Scheldeprijs voor de sprinters die een berg over komen.

pirazzi

Meer ruimte is er niet in Limburg vandaar al die lussen maar waarom dan niet de grens over naar Duitsland en België, het drielandenpunt gebruiken.

TDumoulin

Inderdaad in het middenstuk van de koers de grens over waar wel enkele langere beklimmingen te vinden zijn. Vervolgens de finish meer dan 10 kilometer van de laatste heuvel af leggen.

oud

Aan het parcours ligt het uiteindelijk niet. Renners maken de koers, ploegen leggen ze lam. Mijn conclusie is dat de ploegen te groot zijn. Minder renners per ploeg dus. Ik denk alleen niet dat AGR dat zelf beslissen kan binnen de uci kalender.

Timocycling

Ligt aan ploegen als BMC en Movistar die dusdanig sterk zijn dat ze de koers moeiteloos kunnen controleren.

Wheely

Starten in omgeving Roubaix, wat kasseitjes meepakken, dan naar Geraardsbergen en dan via Hoei en Luik naar Valkenburg rijden om daar te finishen. :)

Laatst gewijzigd
Stelvio-fan

'@Wheely: graag wel eerst nog langs de Zeeuwse kust om waaiers te trekken na de muur van Huy! Spectakel alom!

njits

7 man per ploegen de oortjes weg voor de ploegleiders de jury kan ook info geven via de radio als er gevaarlijke situaties zijn of lekke banden.

Lamme Frans

Ik vond de laatste paar kilometer best interessant. Het was een open strijd. Al een verbetering tov de finish op de Caubergh.

Kirsipuu

Het laatste uur koers was leuk gisteren. Ik denk niet dat je zoveel kan veranderen aan het parkoers in die streek. Misschien de laatste lus iets korter als dat mogelijk is. Meer kan je niet doen als organisator. We moeten er vooral aan wennen dat het verschil tussen kopmannen en knechten niet meer zo groot is. Als er op 50 km van het einde nog 5 topfavorieten in het peloton zitten met elk 5 knechten kom je niet weg. Dat is het huidige wielrennen en zag je zelfs vorige week in Roubaix.

De tijd dat Boogerd en Armstrong er samen vandoor gaan is voorbij. Als je nu weet hoe die 'geprepareerd' waren en welk verschil daarin zat met zelfs hun eigen ploeggenoten, is dat maar goed ook.

123poetertjes

Het probleem met de klassiekers, en vooral met deze, is de angst van de kopmannen om te ver achterin te zitten en betrokken te raken bij valpartijen, zeker met al die vluchtheuvels, bochten en drempels. Hierdoor is de finale een constante wedstrijd vooraan zitten en ligt het tempo gedurende de laatste pakweg 100 kilometer simpelweg te hoog om iets alleen of met een selecte groep aan te durven.
De AGR is net niet zwaar genoeg voor een natuurlijke selectie, maar wel zwaar genoeg dat uiteindelijk op de Cauberg wel alle grote namen bovendrijven. Wat je dus als resultaat krijgt is een snelle wedstrijd waarbij kopmannen zich zo veel mogelijk sparen omdat ze weten dat de grootste kans op slagen een succesvolle slotbeklimming is.

De oplossing is ofwel een zwaardere koers, ofwel een iets minder zware finale. In het eerste geval worden heel wat knechten vroeger overboord gegooid waardoor meer renners hun kans schoon gaan zien op een aanval. Zo is LBL, de grote broer van de Amstel, vaak stukken boeiender (vorig jaar uitgezonderd). Het idee in via de Vaalserberg de finale te openen is zo gek nog niet.
Bij een minder zware finale weten de Gilberts, Moreno's, Martins, Gasparotto's en zelfs Valverdes dat ze in een sprint negen van de tien keer geklopt gaan worden door Matthews. Dus moeten ze anticiperen. Dit keer was Astana eigenlijk de enige topploeg die wist dat er niks te halen zou zijn bij een afwachtend koersverloop.

fietskoen1

Allereerst zullen de selecties van ploegen voor een wedstrijd kleiner moeten. Ploegen hebben nog zoveel man over in de finale dus dat mag echt wel verminderd worden. Het parcours kan zo goed in elkaar zitten maar als de selecties nog zo groot zijn heb je er niks aan.

Over het parcours: De laatste lus moet eruit en vervangen worden door 2 keer de Cauberg in 10 km met dezelfde heuvels daarvoor. Voor de rest niet klooien met het parcours want dat is het niet waard. De Bemelerberg ( wel een prachtige heuvel) en de Geulhemmerberg zijn niet zwaar genoeg om iets te proberen. De laatste lus is ideaal om alles samen te brengen. Daarom zien sommigen een aanval niet in tussen de Gulperberg en de Cauberg omdat je teruggehaald wordt. Met 2 keer de Cauberg in de laatste 10 km zit alles veel dichter bij elkaar. Daarvoor moet je niet aan het parcours komen. Ik denk dat dit het beste idee is. Maar eerst zullen de selecties voor een wedstrijd kleiner moeten.

Purito

'- Schaf het WT systeem af
- Minder renners per ploeg
- Maak de wedstrijd langer
- Leg de Keutenberg dichter bij de streep, nu is het een heuvel zonder enige importantie

En voor de rest zal dit altijd een wedstrijd blijven waarin de grote mannen wachten op de laatste klim. Het is te danken aan het onbegrijpelijke koersen van mannen als Dumoulin en Mollema dat zo'n koers saai is. We hebben meer Nibali's nodig.

john

Gewoon terug naar de Cauberg de Finish maar daar heeft van Vliet geen ruimten voor zijn feesttent, en voor ons inwoners van Vilt weer een hoop ellende bespaart

Marijn96

Van mij mag de laatste lus geheel verdwijnen. Dan mag de resterende 17 km gebruikt worden om na de loorberg een stuk te rijden van het Vijlenerbos en/of Drielandenpunt. Zijn er veel meer aanvalsmogelijkheden.

pippodeclown

Mijn idee: laatste lus eruit. Vanaf Loorberg de Eperheide afdalen. Camerig doen. En dan de oude finale.

Tutu888

Stuur de weergoden van Gent-Wevelgem volgend jaar op de AGR af. Die koers veranderde dit jaar ook van een sprintersrace naar het spektakel van het jaar!

Ik ben het eens met de mensen die hier roepen om kleinere ploegen. Zes renners per ploeg is zat. Ik denk terug aan de wegwedstrijd op de OS 2012 waar iedereen vooraf riep dat Cav niet te kloppen zou zijn maar de koers in de praktijk niet te controleren viel.

Justin Case

Finish in Maastricht. Dat stuk vlak na de Cauberg moet een stuk langer zijn, anders gaat elke ploeg gokken op zijn heuvelsprinter. Levert een fantastische laatste kwartier op, maar de uren ervoor zijn nu te saai. Kortom, wat Lexan Pieterse op Het is Koers zegt: http://hetiskoers.nl/actie-op-de-barricades-red-de-amstel-gold-race/

pippodeclown

Sowieso kan de afstand ook wel terug naar 230KM zodat de renners fitter zijn in de finale en dus meer aanvallers hun ding kunnen doen

albertooo

Meer kasseien op het parcours. De Eyserboschweg en Keutenberg moet muren worden.

djoriana

NIKS!
ben je echt goed dan pak je op de cauberg genoeg voorsprong. net als finish op de cauberg, gilbert vorig jaar.
ben je niet goed genoeg dan word je terug gepakt en krijg je een sprint van een uitgedunde groep.
9 van de 10 ploegen spelen op de cauberg dus logish dat er geen aanval van eerder stand houd.

de sterzlmtoer heeft elk jaar een etappe door zuid-limburg met genoeg zwaardere klimmetjes erin. toch is daar jaar na jaar een sprinter die de dagwinst pakt omdat de klimmetjes te ver van de finish liggen

Laatst gewijzigd
Coldeportes

Oortjes afschaffen! Wedstrijden worden nu geregisseerd vanuit ploegleidersauto's.
Daar heeft niet alleen de AGR last van....

mollemarijden

Ten eerste maak de koers ongeveer 220/225 km lang.
Ten tweede in laatste 50 km moeten 15 beklimming komen te liggen.
Ten derde de bovenstaande 2 stappen zullen er 100% zeker voor zorgen dat de koers attractiever wordt.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.