Waar en hoe kijken we koers en hoe wielergek zijn we?

Rhohan

Hoe belangrijk is de koers voor jullie? Gaan jullie een uurtje eerder naar huis om de finale te zien, of zetten jullie een streampje op tijdens het (school)werk? Of ben je happy met de uitslag en kijken we alleen de echt belangrijke wedstrijden/etappes.

Rhohan

Ik werk helaas 4 á 5 dagen op kantoor. Ik ben wel eigen baas over m'n bureau en mijn twee monitoren, dus vaak zet ik op één van de twee de koers op. En anders klap ik die laptop open ;)

Toch blijft het jammer dat wielrennen vaak overdag is, waar je 's avonds wel tijd heb. Ik denk dat ik er aan toekom om iets van 15-20% op tv te volgen. Zo nu en dan een paar dagen vrij tijdens de Tour.

Daan°

Ik kijk zoveel mogelijk koers :). Alleen de wedstrijden die ergens in Verweggistan worden gehouden en waar alleen ene Coquard aan mee doet sla ik over.. Ik doe het op de stream, en gewoon genieten van NL.

Timocycling

Ik kijk zoveel mogelijk, probleem is echter dat ik momenteel stage heb en dus de hele week tot 6 uur weg ben en dus alles mis. In de weekends moet ik wegens omstandigheden (familie verjaardagen en feestdagen) ook vaak wat missen de laatste tijd. LBL zal ik wel lekker kunnen volgen als het goed is!

pirazzi

Vaak neem ik vakantie als er een grote wielerronde bezig is. Dit jaar in mei dus 2 weken vakantie en in juli ook. Voor de klassiekers niet gedaan omdat de belangrijkste koersen toch op zondag zijn.

Verweggistan

Als er koers is doordeweeks en ik moet werken, of als ik weet dat het lastig gaat worden om de koers te volgen vanwege andere verplichtingen dan wil ik ook het liefst geen info over de koers meekrijgen. 's Avonds dan als eerste de uitslag en de reacties in het volgtopic lezen en daarna soms de samenvatting van de koers terugkijken (dat ligt vooral aan de uitslag en reacties, als die opmerkelijk zijn ga ik het terugkijken). Bij de Tour probeer ik wel iedere dag iets eerder naar huis te gaan of de radio aan te zetten (niet-wielervolgers vinden dat bij de Tour niet zo erg)
Bij de Giro en Vuelta probeer ik af en toe een dag vrij te nemen bij een belangrijke etappe.

Laatst gewijzigd
kartje

Ik volg werkelijk iedere koers die op tv is, en meestal neem ik de koersen op en kijk ik 's avonds op tv en hoop dat ik niets zie op nieuwe media of gsm,... Dit lukt wel niet altijd even goed maar wil wel zien hoe de koers verliep. Voor de kleinere koersen probeer ik te kijken via een livestream, daarna kijk ik naar alle uitslagen na de koers. Maar de heel kleine koersen interesseren me niet zo geweldig, ook de juniorkoersen en amateurwedstrijden volg ik niet echt.
Ik zit op dit moment nog niet op een kantoorjob dus kan ik me dat wel nog permiteren.

123poetertjes

Met al die mondialisering is er eigenlijk altijd wel wat leuks te kijken. Vandaag ook weer overgeschakeld van Turkije naar Kroatië en uiteindelijk LBL. Soms gaat het zo ver dat ik 's ochtends om vijf uur de wekker zet om een half uurtje Tour Down Under te kijken, of California tot twee uur 's nachts (valt normaliter gelukkig in de vakantie). Wanneer mijn dag op de uni er iets vroeger op zit sla ik ook wel eens een trein over zodat ik lekker in de bibliotheek ga zitten en op mijn laptop het laatste halfuur van Catalunya kijk. Ik heb zelfs een keer tijdens een college met een half oog naar Dubai gekeken op mijn telefoon. Toen vroeg ik mezelf eerlijk gezegd wel af of dat allemaal wel gezond is. En mijn vrienden denken dat waarschijnlijk ook, want ik ben werkelijk de enige in mijn sociale omgeving die die sport volgt, afgezien van familie.
Als ik echter een keer iets mis door voetbal, feestjes, vakantie of college, dan zit ik er ook niet mee. Dan kijk ik de uitslag, maar ik hoef het dan niet meer terug te zien. Mijn brein werkt raar.

De intensiteit ligt daarnaast ook wel aan de deelnemerslijst, maar dat hoeft niet altijd qua niveau te zijn. Sterker nog: de leukste koersen vind ik eigenlijk degene zonder alle topfavorieten, omdat je dan nieuwe namen leert kennen. Als er één van mijn favoriete (vaak exotische) renners aan mee doet, volg ik het ook net iets enthousiaster. Zo heb ik anderhalf jaar terug tijdens een tussenuur in de ochtend de stream van Beijing opgezet en zag ik Intxausti winnen, dat was wel vet. Vorig jaar heb ik tien minuten naar de vaste camera lopen staren in de Ronde van Estland in de hoop dat Grosu de sprint zou winnen (lukte gelukkig ook).

Qua uitslagen klik ik op PCS elke ronde wel aan en kijk ik vluchtig door de uitslag, zodat ik renners ga herkennen die continentaal goed presteren en wellicht een stapje kunnen maken. Het topic met fictieve rondes draagt daar ook aan bij, daar komt een deel van Der Willi's populariteit ook uit voort, alsmede mijn liefde voor Roemeense en Hongaarse renners.

Wat sites betreft houd ik het eigenlijk alleen bij Wielerflits, CQ, PCS en sites van ploegen waar een paar van mijn lievelingsrenners fietsen. Geen andere fora of iets dergelijks, wanneer dat het geval is moet ik echt professionele hulp zoeken om af te kicken.

kartje

Ben blij dat ik niet die ene freak ben die alles opslorpt in verband met de koers. Mijn vrienden vinden me waarschijnlijk ook gestoord dat ik alles zo serieus volg, en kwaad wordt als ze de uitslag verklappen (zeker in de jeugdbeweging maken ze er een spelletje van om de uitslag te verklappen). :p

Maar opstaan om 5u 's ochtends lukt me nog niet, opblijven tot die tijd heb ik wel nog gedaan. :p

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.