Quiz: Laatste Roze Trui per Land

1 2 3 4
Gerrit Glomser

Denemarken wellicht Rasmussen de laatste

7 - Belarus – Kanstatin Sivtsov
5 - Oekraine – Yaroslav Popovych
4 - Letland? – Pjotr Oegroemov??
1- Tsjechië - Pavel Padrnos??

SprintMaster

Gokje voor de laatste drie landen: Zweden, Polen en Denemarken.

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

Zweden lijkt me ook wel, maar ben vrij zeker dat Popovych het roze heeft gedragen. Dus Oekraïne is voor mij ook een zekerheidje. Dat derde land zou dan moeten komen uit Polen, Denemarken of Belarus.

Maillot à Pois

Zweden zeer zeker, Gosta Petterson heeft immers ooit de Giro gewonnen. 7 roze truien gok ik dan. Andere Zweedse rozetruidragers kan ik me niet voor de geest halen.

Gerrit Glomser

Lovkvist volgens mij ook. Lijkt me ook de laatste drager. Misschien iemand als Tommy Prim? Dus dan lijkt 7 inderdaad wel logisch...

7 - Zweden - Thomas Lovkvist
5 – Oekraine – Yaroslav Popovych
4 - Polen – Sylwester Szmyd
1 - Tsjechië – Pavel Padrnos??

jappe666

Er zijn enkele goede suggesties gegeven en de landen die we nog zoeken zijn genoemd, alleen niet altijd met de juiste renner of aantal truien.

Gerrit Glomser

7 – Oekraine – Yaroslav Popovych
5 – Zweden – Thomas Lovkvist
4 - Denemarken - Michael Rasmussen
1 - Tjechië - Peter Vakoc?? (begin door de Tjechische renners te geraken)

SprintMaster

Volgens de Wiki lijst zou Nederland op 40 staan en Belgie op 159.

jappe666

De Zweedse combinatie is volledig juist, de Oekraïnse enkel het aantal roze truien.

Lalsacien

Oekraïne Sergei Outchakov?

Lalsacien

San Marino 4 renner weet ik niet.

Gerrit Glomser

Oekraïne dan wellicht Sergej Honchar?

4 is dus niet Polen of Denemarken. Moet verder een niet al te groot wielerland zijn. Wellicht één van de Baltische staten al kan dat dan Letland al niet zijn. Dus wellicht toch Wit-Rusland met Kanstantin Sivtsov.

Bij de Tsjechen zit ik op een dood spoor. Heb alleen nog de namen van Hirt, Schlegel, Sisr en Hnik paraat, maar volgens mij hebben die het roze nooit gedragen

ONCE

4 Schotland Robbert Millar misschien?

Laatst gewijzigd
Lalsacien

Lech Piasecki? Maar dat was een Pool volgens mij.

ONCE

Of 4 Oezbekistan met abdoujaparov?

ONCE

Moldavië Tchmill

Ik raak een beetje door de landen heen :)

ONCE

Of die 4 joegoslavie...

rbc1912

Venezuela met Rujano?

jappe666

Sivtsov en Honchar waren inderdaad de namen die gezocht werden.
Blijft enkel nog de Tsjechische renner over.

De renner die we zoeken was vooral een begenadigd tijdrijder, die ook aardig de bergen over kon.
In het jaar dat hij het roze pakte stonden er 3 tijdritten op het programma, een proloog, een lange vlakke tijdrit van 42km en een klimtijdrit van 34km over de Montgenèvre en Sestriere. Na afloop van alle 3 kon hij aan de champagne. De eerste en derde opdracht bracht hij zelf tot een goed einde, in de vlakke tijdrit werd hij op 11 seconden 2de na zijn ploegmaat Victor Huga Pena. Ploegmaat Alvaro Gonzalez De Galdeano maakte het feestje helemaal compleet door ook nog eens 4de te worden. In de klimtijdrit degradeerde hij de tegenstand helemaal, door iedereen op meer dan een minuut te zetten. Podiumklanten Simoni en Casagrande werden bv 6de en 9de, maar wel al op 2:26 en 3:09. Uiteindelijk zou hij 14de worden in het eindklassement op 23 minuten, net voor zijn eerder genoemde ploegmaat Pena. Hoogst gerangschikte van de ploeg werd uiteindelijk Santiago Blanco, die 11de werd op 12 minuten.

Vanuit het niets was hij dat jaar 2de geworden in Tirreno-Adriatico waarbij je al de nodige vragen kon stellen, en ook zijn uitspattingen in de Giro bleken een voorbode voor onheil. Hij werd immers geweerd van de Olympische Spelen datzelfde jaar en geschorst voor 6 maanden, nadat hij positief had getest op Nandrolon. Hij kwam wel gewoon aan de start van de Vuelta, waar hij 2de wist te worden op de gevreesde Alto del Angliru, op meer dan 2 minuten van Gilberto Simoni, maar wel voor gereputeerde klimmers als Heras, Tonkov, Escartin, Sevilla en Sastre. Olano kwam zelfs meer dan 10 minuten na hem over de streep gebold. Het lijkt erop dat hij niet veel hinder ondervond van zijn schorsing en werd afgedaan als een formaliteit, zoals toen wel vaker het geval was, want alles wijst erop dat hij zijn schorsing moest uitzitten in het off-season, zijnde oktober tot maart. Met zijn escapades versierde hij ook gewoon een mooi contract bij de grote O.N.C.E.-ploeg. Later zou hij overigens ook genoemd worden in de zaak-Puerto.

Gerrit Glomser

Iemand uit de jaren 90 dus, maar er komt geen naam bij mij naar boven.

jappe666

Zijn prestatie leverde hij in het jaar 2000 eigenlijk, en reed daarna nog een jaar of 7 rond.

BlingSagan

Ik haak af. Geen idee.

Lalsacien

Ik kom er ook niet op.

Gerrit Glomser

Duidelijk niet een renner die iets aansprekends heeft gedaan buiten die ene roze trui, Moet in elk geval in Spanje hebben gereden als ik naar de ploeggenoten kijk. Lijkt me Once, maar qua buitenlanders (tel even de Portugezen en de Colombianen niet mee) kom ik dan niet veel verder dan Jalabert, Zulle en volgens mij Andrea Peron,

Moet dus bij deze ook passen.

Laatst gewijzigd
jappe666

Het was Jan Hruska.

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.