QUIZ: Buitenlandse steden waar de Giro is gestart

« 1 2
Gerrit Glomser

De Giro zou dit jaar in de Hongaarse hoofdstad Budapest starten, maar dat ging door het coronavirus niet door. Daardoor blijft het aantal starts in het buitenland op 13 stuks staan.

Ik zoek dan ook de 13 buitenlandse steden waar de Giro ooit is gestart: Ik geef het jaartal alvast mee:

1965 - San Marino
1966 - Monte Carlo
1973 - Verviers
1974 - Vaticaanstad
1996 - Athene
1998 - Nice
2002 - Groningen
2006 - Seraing
2010 - Amsterdam
2012 - Herning
2014 - Belfast
2016 - Apeldoorn
2018 - Jeruzalem

pirazzi

2010 Amsterdam, dat weet ik nog wel uit het hoofd.

JapieJapo

2016: tijdrit Apeldoorn

JapieJapo

2018 was de start in Israel: Jerusalem?

rbc1912

Ik ben enorm slecht in het jaartal erbij zoeken, maar Groningen, Dublin en Kopenhagen schieten me gelijk te binnen

Onbekende gebruiker

2002 Groningen, 2010 Amsterdam en 2014 Belfast, verder kom ik niet.

pirazzi

2012 was Denemarken maar niet Kopenhagen.

rbc1912

Beide gelijk. Dat waren Belfast en Herning

Lalsacien

Utrecht?
Nice ?

ONCE

Ik gok dat ie ook ooit wel eens is gestart in San Marino.

maar geen idee wanneer dat zou moeten zijn geweest

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

De goede jaren en plaatsen staan genoteerd. San Marino is inderdaad ooit startplaats geweest en ook één van de dertien steden die gezocht worden, maar de vraag is welk jaar. In elk geval niet deze eeuw. Hetzelfde geldt voor Nice.

Utrecht heeft wel de Tour ontvangen en zou de Vuelta op bezoek krijgen, maar de Giro startte er nog niet.

Lalsacien

Athene 2006
Nice 1965
San Marino 1996
Lugano???

Corné 't Glansarm

Athene is 1996 volgens mij
België 1998?

Corné 't Glansarm

Vaticaanstad gestart toen ik op de lagere school zat, 1973

(Als dat niet goed is, volgt nog een antwoord dat 1 jaar later zit)

Nog een keer België denk ik 2006, maar waar? Luik...

Verweggistan

Ja, Luik 2006, ik herinner mij nog al die blije Italianen in de Italiaanse wijk in Luik.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Assen... op het racecircuit

Verweggistan

Dat was Vuelta

Gerrit Glomser

Assen was inderdaad de Vuelta.

Heb Vaticaanstad voor 1974 alvast goedgekeurd aangezien Corné dat antwoord sowieso ging opgeven.

Nice was later dan het opgegeven jaar, San Marino was dan weer eerder. Lugano klopt niet. In Zwitserland is de Giro nog nooit gestart.

België heeft vaker de Giro mogen ontvangen als beginstad en het jaar voor Luik klopt, maar dat was niet in Luik. Het klopt wel dat er toen zeer dichtbij Luik werd begonnen, maar de stad is een eigen gemeente en daarom is Luik fout.

Verder zoek ik nog een kleine staat die niet genoemd is tot nu toe.

Lalsacien

Nice 1973
Seraing 2006
Liechtenstein met Vaduz ? 1998
Brussel 1966

Corné 't Glansarm

Andere gezochte kleine staat, moet dan denk ik Monaco zijn. Maar jaar geen idee! Ik gok 1966

Corné 't Glansarm

Als Lalsacien gelijk heeft met Brussel is dat 1998 volgens mij

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

San Marino is waarschijnlijk de eerste geweest... dus 1965

Gerrit Glomser

San Marino was inderdaad de eerste buitenlandse plaats vanwaar de Giro startte en een jaar later was Monaco aan de beurt met Monte Carlo. Ook Seraing is goed. Brussel en Vaduz helaas niet.

Zoek nog een Belgische stad en een reeds eerder genoemde stad.

Laatst gewijzigd
Corné 't Glansarm

Dan blijft over na doorlezen bovenstaande antwoorden 1998 Nice
En 1973 Belgische stad: Antwerpen?

Gerrit Glomser

Nice klopt helemaal en de start in België was inderdaad in 1973, maar niet in Antwerpen. Ik zoek een plaats in het oostelijke deel van België en het noordelijk deel van Wallonië. De plaats ligt niet eens zo heel ver van de andere Belgische startplaats.

In 2017 startte er een etappe van een andere grote ronde, maar dat was dus niet de eerste etappe. Verder woont één van de huidige beste Belgische klassiekerrenners in deze plaats.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.