De Giro zou dit jaar in de Hongaarse hoofdstad Budapest starten, maar dat ging door het coronavirus niet door. Daardoor blijft het aantal starts in het buitenland op 13 stuks staan.
Ik zoek dan ook de 13 buitenlandse steden waar de Giro ooit is gestart: Ik geef het jaartal alvast mee:
1965 - San Marino
1966 - Monte Carlo
1973 - Verviers
1974 - Vaticaanstad
1996 - Athene
1998 - Nice
2002 - Groningen
2006 - Seraing
2010 - Amsterdam
2012 - Herning
2014 - Belfast
2016 - Apeldoorn
2018 - Jeruzalem
2002 Groningen, 2010 Amsterdam en 2014 Belfast, verder kom ik niet.
De goede jaren en plaatsen staan genoteerd. San Marino is inderdaad ooit startplaats geweest en ook één van de dertien steden die gezocht worden, maar de vraag is welk jaar. In elk geval niet deze eeuw. Hetzelfde geldt voor Nice.
Utrecht heeft wel de Tour ontvangen en zou de Vuelta op bezoek krijgen, maar de Giro startte er nog niet.
Assen was inderdaad de Vuelta.
Heb Vaticaanstad voor 1974 alvast goedgekeurd aangezien Corné dat antwoord sowieso ging opgeven.
Nice was later dan het opgegeven jaar, San Marino was dan weer eerder. Lugano klopt niet. In Zwitserland is de Giro nog nooit gestart.
België heeft vaker de Giro mogen ontvangen als beginstad en het jaar voor Luik klopt, maar dat was niet in Luik. Het klopt wel dat er toen zeer dichtbij Luik werd begonnen, maar de stad is een eigen gemeente en daarom is Luik fout.
Verder zoek ik nog een kleine staat die niet genoemd is tot nu toe.
Nice klopt helemaal en de start in België was inderdaad in 1973, maar niet in Antwerpen. Ik zoek een plaats in het oostelijke deel van België en het noordelijk deel van Wallonië. De plaats ligt niet eens zo heel ver van de andere Belgische startplaats.
In 2017 startte er een etappe van een andere grote ronde, maar dat was dus niet de eerste etappe. Verder woont één van de huidige beste Belgische klassiekerrenners in deze plaats.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.