Onderzoek interesse van jongeren in de wielersport

Kevin_deRijk

Namens de Jumbo Visma Academy wordt er onderzoek gedaan naar jongeren in de wielersport. Hiervoor is een enquête opgesteld om meer inzicht te krijgen. De enquête duurt ongeveer 2 minuten en is bedoeld voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar die interesse hebben maar niet actief deelnemen in de wielersport. Ben of ken je iemand die in de doelgroep valt? Wil je de enquête dan invullen en/of delen? Alvast bedankt!
http://fontysfeht.qualtrics.com/jfe/form/SV_3eMlmUKOPKXF5qJ

Arry1337

Waar is het onderzoek naar? Want als de voorwaarden om mee te doen zo specifiek zijn als "interesse hebben maar niet actief deelnemen" krijg je nooit een representatief resultaat. Misschien even opzoeken wat de voorwaarden voor een dergelijk onderzoek zijn, want aan deze resultaten zul je weinig hebben.

Kevin_deRijk

Dank voor je interesse in het onderzoek! Het aantal licentiehouders onder nieuwelingen en junioren daalt de afgelopen jaren. Door middel van dit onderzoek willen we er achter komen hoe we meer jongeren (die wel interesse hebben in de sport maar niet actief deelnemen) kunnen enthousiasmeren om daadwerkelijk te beginnen met de sport. Welke drempels ervaren deze jongeren?

Het is bijna onmogelijk om bijvoorbeeld een jonge voetbalfan die totaal geen interesse heeft in de wielersport te enthousiasmeren voor onze sport. Maar er zijn ook jongeren die het leuk vinden om (een deel van) een Touretappe te kijken, maar zelf niet op de fiets zitten. Kortom: jongeren die wel interesse hebben in de sport maar niet actief deelnemen. De vraag voor dit onderzoek is dus: hoe kunnen we deze jongeren actief op de fiets krijgen?

Arry1337

Oké duidelijk. Mijn vervolgvraag is dan, kun je hier achter komen door deze jongeren expliciet te interviewen? En is het dan verstandig om al een onderscheid te maken tussen de jongeren die al wel, en nog geen interesse hebben?

Mijn persoonlijke ervaring is dat de wielrennerij niet genoeg flitsend is. Het duurt te lang en is niet spectaculair genoeg om te wedijveren met bijvoorbeeld e-sports of voetbal waarbij meerdere hoogtepunten per wedstrijd beleefd kunnen worden. Daarnaast is de media aandacht die ervoor gegenereerd wordt niet gericht op het enthousiasmeren van mensen, maar slechts op het informeren van hen die al interesse hebben.

Ik zou als tip willen meegeven om eens proberen contact op te nemen met Bas Tietema, die met zijn kanaal Tour de Tietema veel sterker lijkt in het bereiken van de jeugd. Wat denkt hij hierover, wat zijn zijn ervaringen en misschien kun je via zijn kanaal wel makkelijker in contact komen met je doelgroep voor dit onderzoek. Op dit forum zul je vooral contact kunnen maken met enthousiaste kenners die al lange tijd geïnteresseerd zijn in de sport. Natuurlijk kan het interessant zijn om te weten waarom dat 'wij' al geïnteresseerd zijn, maar om te weten waarom de jeugd dit in mindere mate is denk ik niet dat dit direct de snelste weg tot antwoorden is.

Kevin_deRijk

We hebben ter verdieping inderdaad interviews gehouden met mensen uit de doelgroep. In navolging daarvan hebben we deze enquête opgesteld om er achter te komen in hoeverre de gegeven antwoorden leven bij meerdere jongeren.

Ik ben het met je eens dat de wielersport niet flitsend genoeg is om veel meer jongeren aan te spreken. Ik denk dat het concept zoals de Hammer Series daarom ook een goede toevoeging is aan het bestaande wielerlandschap. Uit onderzoek blijkt ook dat jongeren steeds meer gaan kijken naar korte, explosievere sporten dan naar duursporten, zoals wielrennen.

Dank voor je tip, ik had daar nog niet aan gedacht. Het lijkt mij zeker interessant om te kijken wat er mogelijk is. We hopen dat er via dit forum mensen zijn die vrienden, kennissen of kinderen hebben die in de doelgroep vallen. :)

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.