Uitslagen: revelaties/dark horses 2020

1 2 »
Wheely

Ik nomineer Jonathan Klever Caicedo en Matteo Fabbro. Niet alleen vanwege hun optreden in de Giro maar ook vanwege een respectievelijk sterke Tour of Colombia en Tirreno. Excuus als deze heren te mainstream zijn ;)

Gerrit Glomser

Namen die zeker genoemd moeten worden zijn in mijn ogen:

Nils Eekhoff
Florian Vermeersch
Emmanuel Morin
Olav Kooij
Harm Vanhoucke
Sergio Samitier
Alessandro Fedeli
Jake Stewart

En in mindere mate ook

Tim Declercq
Bruno Armirail
Gino Mäder
Luca Mozzato
Kaden Groves
Alessandro Covi
Gerben Thijssen

hnac

Ik zou er twee lijstjes van maken. 1 voor beloftevolle jonge renners onder 23 jaar en 1 voor revelaties. Mogen ook namen zijn die al langer in het prof peleton rijden, maar nu pas doorbreken of nu veel progressie laten zien.

Mathieu Moller

Misschien een beetje een rare, maar voor mij Dries de Bondt.
Als ik zo op PCS kijk, heeft hij niet eens zijn beste seizoen gehad en heeft de laatste jaren al redelijk wat gepresteerd, maar dan vooral in Belgische en Nederlandse dertien-in-een-dozijn 1.1 koersen die op mij nooit echt indruk weten te maken, dus misschien ligt het gewoon aan mij dat hij me nooit eerder was opgevallen :p
Al met al toch niet echt een grote naam, maar hoe hij de Belgische titel pakte na een solo vanuit een toch best sterke kopgroep vond ik wel best indrukwekkend.

Ook Fausto Masnada heeft me wel verrast. Stond wel al te boek als prima klimmer, maar ik had van hem geen top-10 verwacht in een grote ronde. Hij was andere jaren vooral in de kopgroepen te zien (en kreeg daar een keer 7 minuten cadeau), dus misschien minder bezig met een klassement, plus dat deze Giro niet zo extreem sterk bezet was, maar eindigt bijvoorbeeld wel voor onder anderen Pozzovivo en Majka.

Ide Schelling viel me eigenlijk alleen in het eind van de Vuelta op, maar om als neo-prof juist op de allerlaatste berg van een grote ronde nog zo te kunnen huishouden, is wel echt knap en getuigt ook wel van een grote motor.

Laatste die me opviel was Simon Geschke. Die had een jaar of vijf geleden een paar sterke jaren, maar de laatste jaren kwam dat er niet echt veel meer uit. Vanwege zijn 34 jaar had ik hem al voorzichtig afgeschreven, maar dat was toch iets te voorbarig. Dit jaar was hij voor de lockdown al goed (Down Under en Algarve), maar ook daarna was hij heel constant met een goede Gran Piemonte en Lombardia, een sterke Tour de France en daarna ook op het WK en de Waalse Pijl nog net uit beeld achter de topfavorieten.

Verder voor mij vooral namen die al genoemd zijn: Will Barta, Bruno Armirail, Gino Mäder, Jonas Vingegaard, Josef Cerny, Nils Eekhoff.

yannick14

Aangezien er niet al te veel nieuwe reacties meer binnenkomen heb ik de deadline maar wat naar voren gehaald, stemmen kan nog tot vanavond 21.00!

yannick14

Er zijn iets minder reacties en iets meer verschillende namen binnengekomen dan verwacht dus een hele betekenisvolle top-10 is het wat dat betreft niet geworden, maar toch staan er zeker wel goede namen in. In totaal 90 (!) verschillende namen genoemd, wel grappig hoe iedereen er andere renners uit heeft gehaald het afgelopen jaar. De volgende renners zijn het vaakst genoemd:

1. NILS EEKHOFF (8x) --> liet zich al uitgebreid zien op het NK en in Dwars door het Hageland, lijkt klaar voor de volgende stap. Kunnen we in 2021 een eerste profzege verwachten?

2. THYMEN ARENSMAN (7x) --> in zijn eerste grote ronde direct meerdere malen in de aanval en in de slotweek met de beteren omhoog in de zware bergritten. Een succesvol eerste jaar in de worldtour, dat belooft veel!

3. GINO MÄDER (6x) --> Slaagde er tot nu toe nog niet echt in om zijn potentie waar te maken, maar liet in de Vuelta hele hoopgevende dingen zien, met name in de slotweek. Volgens de reacties hier kan 2021 zomaar zijn jaar worden.

4. BRANDON MCNULTY (5x) --> Staat al wat langer bekend als groot talent, maar beleefde in de giro zijn echte doorbraak, met name met een uitstekende tijdrit. Het leverde een 15e plaats op in het klassement, volgend jaar al de top-10 in?

5. JONATHAN NARVAEZ (5x) --> Won de Settimana Coppi e Bartali en een giro-rit. Ook in de Ronde van Wallonië kwam hij goed voor de dag. Als Ineos hem de ruimte gunt, zitten er zeker meer mooie overwinningen aan te komen.

6. GERBEN THIJSSEN (5x) --> In de Vuelta al heel dichtbij een ritzege in een grote ronde, liet onder andere Jasper Philipsen en Jakub Mareczko achter zich. Zal ongetwijfeld een mooie stap gaan maken komend seizoen.

7. JOSEF CERNY (5x) --> Wat meer een laatbloeier, reed een sterk seizoen met een giro-ritzege als bekroning. Mag het gaan laten zien bij Deceuninck-Quickstep, hoe veel groei zit er nog in?

8. WILL BARTA (5x) --> Verkozen worden tot een van de grootste ontdekkingen van het seizoen en toch nog geen ploeg hebben.. Al zal dat wel goedkomen. Goede tijdrijder die ook kan klimmen, en ook pas 24 jaar.

9. BRUNO ARMIRAIL (5x) --> Ook al ietsje ouder (26 jaar), maar toch geen hele bekende naam. Reed een sterke Vuelta met een goede tijdrit , wat zit er nog meer in?

10. MIKKEL HONORÉ, JONAS VINGEGAARD en ANDREA BAGIOLI (allen 4x) --> Honoré liet zich zien in de Giro met een paar sterke sprints heuvelop. Nog niet gewonnen als prof, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Vingegaard stond al wel bekend als prima puncheur, maar liet in de Vuelta ook zien bergop lang mee te kunnen, dat belooft ook veel goeds. Tot slot Andrea Bagioli. Viel enigszins tegen in de Vuelta maar heeft al meer dan genoeg potentie laten zien, o.a. in de Coppi e Bartali.

Uiteindelijk 12 namen om in de gaten te houden komend jaar, kijken of de verwachtingen een beetje uitkomen ;)

Laatst gewijzigd
Landeirovic

Covi is ook een 5x genoemd :)

Wheely

Eekhoff dus de revelatie van het jaar? Kan daar zeker wel mee leven al was die periode in augustus waarin hij zich liet zien vrij kort. Het belooft wel wat voor volgend jaar.

yannick14

'@lander luypaert
Ja klopt, maar 2x daarvan was in een reservelijstje, die heb ik niet meegeteld..

Landeirovic

'@Yannick, ja klopt. Ik verwacht toch veel van hem.

Poeksel

Ik vind eigenlijk niet dat Eekhoff voor iemand die wereldkampioen bij de beloften is geweest (al was het maar een kwartier) een heel bijzonder seizoen heeft gehad. Een paar goede resultaten, zeker, maar niet onverwacht goed. Ik ben blijkbaar een uitzondering?

Laatst gewijzigd
Wheely

'@Poeksel
Je hebt daar absoluut een punt, voor mij was het ook niet verrassend genoeg om van een revelatie te spreken, eerder een bevestiging van zijn talent.

Corné 't Glansarm

Heb geen namen bijgedragen, maar kan met 7 van de 10 (12) zeker goed uit de voeten.

In elk geval dank voor het topic, mag wat mij betreft ook een jaarlijks terugkerend fenomeen worden.

Rawolf

Van mijn lijstje van 10 geen eentje in de top 10, de echte dark dark horses ;)

Laatst gewijzigd
yannick14

'@ Corné,
Dank, doe het graag volgend jaar weer!
Iemand tips om het nog iets duidelijker vorm te geven misschien? Zat zelf ook een beetje te zoeken naar de juiste termen/categorieën etc. Revelatie klinkt natuurlijk toch al snel als een Hirschi/Hindley etc, iemand die een betere term/omschrijving heeft? Uiteindelijk is er wel de categorie namen uit gekomen die ik in gedachten had maar het kan nog wel wat soepeler misschien voor volgend jaar. Hoor het graag

1 2 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.