PCS Favorite 500

« 1 2
Piet Lut

Dit vind ik nou echt leuk. Soort TOP 2000 maar dan met wie je idolen cq favoriete renners zijn

https://www.procyclingstats.com/favorite500

We are looking for your 15 favorite riders of all time! Towards the end of the year we will publish the Favorite500, a ranking of most picked riders. There are numerous statistics about which rider is the best or won the most. With the PCS most favorite rider we want your opinion about your most favorite riders of all time. This does not mean who you think is the best rider of all time, but you can simply pick the riders that are your favorite. Men or women, pro or non-pro, you can select any rider present in our database. You can post up to 15 riders, with a minimum of 10 riders.

Towards the end of the year we will publish the results in a LiveStats thread and publish the full ranking. Our aim is to run the survey each year in December. Note that we ask for some personal data like age and nationality, but we do not save this in any way linked to an emailaddress or user id, unless you indicate it with the checkbox (visible when logged in). We simply use this to be able to make a wide range of statistics possible.

lnnrt

Super leuk, daar moet ik wel even over nadenken. Maar een plekje voor Oscarito is in ieder geval gegarandeerd!

Wheely

Ja top, ingevuld! Redelijk random lijstje geworden met Contador op nummer 1. Cancellara, Valverde en VdP staan er ook in. De echte oude knarren als Merckx etc doen niet mee in mijn lijstje want dat heb ik allemaal niet meegemaakt.

FritsvanHoefelen

Puck, Jan Janssen, Peter Winnen en Pantani sowieso

Onbekende gebruiker

Cool! Bij mij onder meer de mythische Charly Gaul, die ik helaas nooit heb zien rijden. Ook de zeer gemiste José María Jiménez, Marco Pantani en Frank Vandenbroucke staan op de lijst. Meest verrassende nieuwkomer: Ganna. Wat zit die man mooi op zijn fiets.

lnnrt

Hmmm, Ganna goeie, ik heb om dezelfde reden Pozzato op mijn lijstje staan.

Glomser

Zeker grappenmaker Gerben Karstens en ik vind ook dat De Kneet en Hennie Kuiper in die lijst thuishoren... Wellicht nog een Bahamontes, Marino Lejarreta de kilometervreter die ook nog eens goede klasseringen reed in de grote rondes. En Franck Vandenbroucke. Enfant terrible maar ook een steengoede coureur.... Wordt lastig om er maar 10 te noemen.

jappe666

Als België de maatstaf is, dan wint Ludo Dierckxsens met kilometers voorsprong!

jappe666

Ik ben gegaan voor:

Ludo Dierckxsens: Eeuwige glimlach, die blinkende kale kop, dat flashy Lampre-shirt, prototype van de 'domme' coureur die blijft stoempen tot er niemand meer in z'n wiel hangt.

Mario Cipollini, Peter Sagan, Frank Vandenbroucke: De flamboyante types, die kleur gaven aan de koers en ook het bredere publiek het wielrennen leerden kennen door hun fratsen.

Alexander Vinokourov, Alberto Contador, Philippe Gilbert: De steengoede coureurs die het heerlijk vonden om de koers al te dynamiteren van ver voor de streep en de kijkers zo onvergetelijke etappes bezorgden.

Stefano Garzelli: Alleen al voor die prachtige print op zijn helm en al helemaal in het mooiste wielershirtje ooit, dat van Mapei.

Oscar Sevilla, Iban Mayo: De outsiders die het vooral moesten hebben van hun klimvermogen.

Tom Boonen, Mathieu van der Poel, Wout Van Aert: Supersympathieke gasten, hart op de tong en absolute toppers.

Esteban Chaves: Mr. Smile

Paolo Bettini: Manusje van alles, rijdend voor het kleurrijke Mapei, erg attractieve renner.

Eervolle vermeldingen:
José De Cauwer (Voor zijn verhalen rondom de koers)
Alexei Lutsenko (Voor zijn geweldige interventies in het NL tegen de jongens van Tour de Tietema)
Marzio Bruseghin (Voor de naam en de werkkracht)
Sebastien Rosseler ('Het Beest van Sprimont' zegt eigenlijk al genoeg. 1 brok oerkracht op een stalen ros. Het kwam er zelden uit, maar had van die dagen dat hij het hele peloton op een hoopje reed)
Jan Ullrich (kreeg de ondankbare taak om jarenlang te proberen de Tour van de kijkers te redden)
Damiano Cunego (Zorgde in zijn befaamde Giro met de interne twist met Simoni voor een van de merkwaardigste grote rondes om volgen)
Floyd Landis (Weliswaar puur voor die ene etappe waar hij na zijn inzinking een dag eerder van kilometer 0 in het offensief trok en ongeveer een badkuip aan drinkbussen over z'n kop goot om de Tour toch weer compleet op z'n kop te zetten. Helaas werd later ook duidelijk waarom)
Bjorg Lambrecht (Ontwapenend jong knaapje met ontzettend veel talent, die veel te vroeg is moeten gaan)
Rob Goris (Als professioneel ijshockey-speler de overstap maken naar het wielrennen, alles puur op de kracht doen, erg geliefde jongen, eveneens veel te vroeg heengegaan)
...

Gerrit Glomser

Ik ben voor een divers groepje gegaan

Gerrie Knetemann: Waanzinnige aardige man met het hart op de tong. Had veel pech in zijn carriere, maar kon met zijn open houding je ontwapenen. Beroemd is natuurlijk zijn overwinning in de Amstel Gold Race van 1985 waar hij in janken uitbarst.

Gerben Karstens: Grootste grappenmaker die volgens mij in het peloton heeft rondgereden. Legendarisch zijn de verhalen dat hij demarreerde en de ene keer met ketchup besmeurd langs de weg ging liggen en een andere keer zich verstopte in de struiken om dan stiekem achterin het peloton terug te keren en daar dan de rest van de koers te blijven zitten.

Henny Kuiper: Eén van de weinige renners die zowel Olympisch kampioen is geweest alsook wereldkampioen. Staat voor mij zeker op dezelfde hoogte als Zoetemelk of Jansen, ook al won hij dan geen Tour de France. Zal in deze lijst ook wel ondergewaardeerd blijven. Is in verre zin ook familie van mij. (Neef van een oom van mij)

Bram Tankink: Zijn openheid en zijn naïeve houding maken van hem een cultheld, Komt daarnaast uit mijn buurt.

Joost Posthuma: Stadsgenoot. Goede tijdrijder, die daardoor in de klassiekers zijn mannetje stond. Het feit dat ik hem persoonlijk ken heeft er toe geleid hem in deze lijst op te nemen.

Mario Cipollini: Flaomboyante renner, die altijd met iets speciaals op de proppen kwam. Bekend is natuurlijk zijn Julius Ceasar Outfit. Kreeg ook regelmatig een boete vanwege een afwijkende outfit. Verder bekend geworden omdat hij de eerste sprinter was die een treintje gebruikte in de sprint.

Frank Vandenbroucke: Nog zo'n flamboyante renner. Sinds ik de documentaire over hem heb gezien is mijn respect voor hem alleen maar gegroeid. Iemand die privé zo ontzettend veel tegenslagen moest overwinnen en toch nog kon presteren op de fiets is voor mij een grote.

Federico Bahamontes: Vooral gekozen omdat mijn vader groots over hem sprak. Verhalen als dat hij op een berg eenvoudig 10 tot 15 minuten voorsprong nam om vervolgens op de top rustig te gaan eten en te wachten op het peloton maken zijn mythe alleen maar groter. Was ook één van de beste klimmers die er ooit heeft rondgereden.

Laurent Jalabert: Als je in één Vuelta alle klassementen wint en in de tour twee keer de groene trui en twee keer de bergtrui wint, dan ben je niet alleen een groot renner, maar ook een alleskunner. En dan vergeet ik nog maar even de vele klassiekeroverwinningen die hij behaalde. Daarnaast ook een flamboyant man.

Gerrit Glomser: Do I need to say More? Anti-held uit Oostenrijk met Nederlandse roots. Dat samengevoegd voor mij een markant renner die voor mij iets extras heeft.

Robbie McEwen: In mijn ogen één van de beste sprinters ooit. Juist toen de treintjes populair werden toonde hij aan dat je ook zonder die hulp kon winnen. Daarnaast een aardige gozer. Het feit dat ie een grappige vorm van Vlaams spreekt helpt daarbij wel.

Joaquim Agostinho: Op tragische wijze aan zijn einde gekomen. Maar een attractief rijdende Portugees hetgeen al iets opvallends was in zijn tijd. Ook rond hem hangt iets mysterieus waardoor ik hem heb opgenomen in deze lijst.

Leontien Zijlaard-van Moorsel: Ik vond dat er ook dames konden worden opgenomen in deze lijst. Tinus was misschien wel de allerbeste renster die er ooit is geweest. Dat ze tijdens haar carrière ook nog eens een eetstoornis had en daar later zo open over was, verhoogde mijn respect voor haar. Heeft ook eigenlijk alles gewonnen wat er te winnen viel.

Jeannie Longo: Als je op je 50e nog steeds mee kan komen in het profpeloton dan moet je wel een uitstekend renster zijn. Longo was jarenlang de uitdaagster van Van Moorsel en dat geeft al aan hoe goed ze was. Maar vooral haar enorm lange carrière zorgde ervoor dat ze opgenomen is in deze lijst.

Annemiek Van Vleuten: De renster die de titel van Van Moorsel als beste renster ooit aan het betwisten is. Al mist ze nog wel een Olypische titel, die ze eigenlijk in Rio had moeten halen. Daarom des te bewondenswaardiger hoe ze nadien is teruggekomen.

Net niet:
Kenny van Hummel: Meer een antiheld. Al heb ik altijd enorm meegeleefd tijdens de bergetappes in de tour als hij meedeed.
Eddy Merckx: De grootste aller tijden. Alleen dat zou al voldoende moeten zijn, maar ik mis dan toch dat kleine stukje entertainment om hem erin te zetten.
Sean Kelly: Als je tot twee keer toe in één Ronde van Frankrijk de berg- en puntentrui wint dan laat je zien uit welk hout je bent gesneden. Met Jalabert de beste allrounder die er heeft rondgereden.
Peter Sagan: Nog zo'n alleskunner en zeker een kleurrijk figuur. Zijn nare trekjes hebben er echter voor gezorgd dat hij er net niet in staat.
Marino Lejarreta: Kijkende naar zijn resultaten blijken die toch minder dan ik vooraf in mijn hoofd had. Dacht dat hij enkele jaren achtereen alle drie de grote ronden had gereden en daarin top 10 reed. Maar dat is een mythe die op basis van de cijfers niet klopt. En dan val je net buiten de boot.
Jan Ullrich: Leek altijd net iets te dik, maar kon als één van de weinigen de strijd tegen Lance aan. Had respect voor dat karakter en die keiharde kop die maar niet wilde opgeven.
Freddy Maertens: Eén van de renners met de meeste etappeoverwinningen in één Tour. Dacht altijd dat het een goede sprinter was, die ook een redelijke klassiekerrenner was, maar op zijn palmares prijkt ook een eindzege in de Vuelta. Toch was dit net niet goed genoeg voor een vermelding.

Laatst gewijzigd
jappe666

Johnny Hoogerland en Laurens Ten Dam waren door hun afzien trouwens ook wel culthelden bedenk ik me nu.

Oliver Naesen als voornamelijk net-niet coureur met telkens sappige interviews had ook gekund.

Thomas De Gendt die op zijn geheel eigen wijze een indrukwekkende erelijst bij elkaar heeft gefietst heb ik ook ontzettend veel respect voor. 3de in de Giro, bergkoning in de Vuelta, tal van etappezeges in WT-koersen terwijl iedereen weet wat hij van plan is, ...

En Tyler Hamilton die 4de werd in de Tour nadat hij zijn sleutelbeen al vroeg in de ronde had gebroken staat, ondanks alles, ook wel hoog. Die heeft een kunstgebit moeten laten steken omdat hij zo hard op zijn tanden had gebeten van de pijn dat die allemaal afgebrokkeld waren. En hij moest op een handdoek zitten tijdens het eten omdat hij zichzelf zo had uitgemergeld dat het pijn deed om te zitten doordat hij niets van vet meer had als 'demper'.

Of Siskevicius die in Parijs-Roubaix weigert in de bezemwagen te stappen en wordt achtergelaten, om toch maar de piste te kunnen bereiken, ver buiten de tijdslimiet, en het jaar erop doodleuk 9de wordt.

Dat maakt het wielrennen zo leuk, er zijn zo ontzettend veel leuke verhalen dat er velen een heldenstatus hebben.

Wheely

Mooie namen allemaal, zelf niet bij stil gestaan om vrouwen te nomineren, shame on me.

Verweggistan

Mijn lijstje bestaan uit (jeugd)idolen Michael Boogerd, Joseba Beloki en Oscar Freire. De mannen waar ik voor supporterde toen ik net wielrennen begon te kijken.
Marc Wauters, Marc Lotz en Grischa Niermann: De belangrijke Rabo-helpers, waardoor ik dat gedeelte van het wielrennen ook ben gaan begrijpen en waarderen.
Christophe Kern en Alan Marangoni: Twee van mijn WF grote-ronde-adoptierenners en renners uit twee van mijn favoriete ploegen: Credit-Agricole en Liquigas.
Thor Hushovd: De Noorse krachtpatser en ook van Credit-Agricole.
Tiago Machado: Ik heb vanaf het begin geroepen dat hij bij een WT ploeg moest rijden en gelukkig is dat gelukt.
Dominik Roels, of hoe het mogelijk is dat je geen contract krijgt terwijl je de halve Vuelta in de aanval hebt gereden.

En Robert Gesink en Marianne Vos: zij zijn ongeveer mijn leeftijd en daardoor volg ik ze al hun gehele carrière en ben vanaf het begin fan.

Anouska Koster: Goede renster, maar vooral vanwege de positieve interviews, met mooie Friese tongval. Ik word er altijd blij van.

Sven Nys: Icoon. Van jonge schlemiel met Rabokledij op een WK naar de beste veldrijder ooit. Ik heb mij nooit aan hem gestoord, ondanks zijn heerschappij.

Laatst gewijzigd
Piet Lut

Ben wel benieuwd wie de meest populaire renner gaat worden. Ik vermoed wel dat hert een nog actieve renner is of Eddy Merckx omdat mensen toch gewoon 'de beste renner ooit' kiezen ipv de renner waar ze meeste sympathie voor hebben

KJP

Ik gok op Alberto Contador toch ;)

Wielervolger

Merckx zou me wel heel erg verbazen, ik denk dat een heel groot deel van de stemmers hem nooit hebben zien rijden. Ik gok op Boonen, Sagan of Contador.

Rawolf

Misschien wel Mathieu van der Poel, veel Nederlandse stemmen.

Maillot à Pois

Al veel leuke namen zien voorbijkomen.

Ik koos voor enkele idolen uit mijn prille jeugd, toen ik wielrennen begon te kijken:
Eric Vanderaerden, Greg LeMond (woonde op 5km van bij me thuis) en Luis Herrera

Enkele aansprekende figuren die ik nooit zag fietsen maar mooie verhalen uit de koers opleveren:
Abdelkader Zaaf, Ottavio Bottecchia, Charly Gaul

Aangevuld met Pantani, Vandenbroucke, Oscar Freire, Cavendish, Sagan, Cunego en Boonen.

Tot slot koos ik voor 2 dames: Marianne Vos vanwege haar veelzijdigheid en Maria Canins (la Mamma volante en eeuwige rivale van Jeannie Longo)

Wheely

Benieuwd naar de uitslag!

Wheely

https://www.procyclingstats.com/tools/favorite-500-ranking

Leuk om de uitslag te zien. Sagan op 1, Contador op 2, Cancellara op 3. Was ook mijn podium, echter in een andere volgorde.

Piet Lut

Heb net mijn lijstje voor 2021 ingevuld. Wat mij betreft mag Sagan weer winnen. Toch voor mij nog steeds de showman van het wielrennen

'Hello everrrrrrybody'

https://www.procyclingstats.com/favorite500/your-list

Magician

Maar hebben jullie gekozen voor de banaan of de energiereep dit jaar?

Laatst gewijzigd
Wheely

Voor de banaan en de velgremmen.

Fijn dat je ook niet je email hoeft op te geven om te stemmen.

Thombonator

Heb hem ook ingevuld. Onder andere Igor Gonzalez de Galdeano en good old Vladimir Karpets erin . Mooie namen komen er voorbij hier

Boasson en Hagen

Onze Eddy natuurlijk! Verder heb ik wel een zwak voor Sagan, Hushovd en natuurlijk Van der Poel en Van Aert.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.