Scorito Klassiekerspel 2021

1 2 ... 48 ... 85 86
Pietje Precies

'@Wielerspieler, haha zijn vader kan ik natuurlijk moeilijk 'verbieden' dat te zeggen

Punchen of verzuipen

Toch wel leuk om ook nog even mijn team te posten :-)

Heb het spel (weer) primair benaderd vanuit de kopmannen, zoals (denk ik) de meesten hier.

Alaphilippe
Van der Poel
Van Aert

Lampaert
Pedersen
Kristoff
Sénéchal
Politt

Mijn kasseien-kern naast de Grote Drie. Sénéchal, Pedersen en Politt klikte ik na de grote drie als eerste erin. Sénéchal is (voor mij) inmiddels een vaste kracht voor in de zwaardere koersen en heeft een eindschot. Pedersen zelfde verhaal, met serieuze winstkansen in KBK en Gent-Wevelgen. Politt reed zwaar indrukwekkend in Ster van Bessèges, werd door verschillende profs genoemd als meest indrukwekkende renner in koers, grinta, en met 2M erg voordelig geprijsd. Kristoff is Kristoff, vaak op de afspraak, eindschot. Lampaert rijdt, gemiddeld genomen, vrij constant goede uitslagen in de klassiekers.

Fuglsang
Matthews
Woods
Mollema
Bardet

Relatief veel heuvelmannen omdat je in deze categorie voor mijn gevoel iets zekerder kopmannen kunt aanwijzen. Fuglsang rijdt inmiddels al meerdere seizoenen zeer constant vooraan in Strade + heuvelkoersen, fijne kopman dus. Zelfde voor Woods, zeker met zijn blijk van vorm. Mollema is toch ook wel een fijne pouletjesrenner, bijna altijd op de afspraak, sprinten voor elke positie. Matthews en Bardet zijn een klein beetje wildcards. Bardet voor 1M vond ik een leuke gok. Ik geloof wel in het ‘eindelijk bevrijd rondrijden’-verhaal, met bovendien in het verleden al redelijk wat mooie topnoteringen in Strade en heuvelkoersen. Matthews is een renner waar ik fan van ben, mooi voor Brabantse Pijl natuurlijk maar ook voor de serieuzere heuvelkoersen. Zie zijn (wat mij betreft zwaar indrukwekkende) WK vorig jaar. En eindelijk weer happy na een raar jaar bij Sunweb. O, en derde in Sanremo met een compleet kapotte hand in 2020.

Viviani
Philipsen
Hofstetter
Bouhanni
Dekker

De sprinters… Vorig jaar een klein traumaatje met braaf Ackermann en Ewan mee voor de sprintkoersen, waarna Ackermann gediskwalificeerd werd en Ewan niks kon in een verwaaide De Panne. Ben gegaan voor iets goedkopere opties, maar wel met wat breedte. Kan verkeerd uitpakken. Viviani stond eigenlijk al op mijn Zwarte Lijst, maar op basis van UEA Tour toch maar weer de gok gewaagd. Philipsen en Hofstetter vond ik voor 1M zeer interessant. Beide hebben ze al laten zien én goede topsnelheid te hebben én (steeds beter) hardere koersen aan te kunnen. Bouhanni is een beetje tegen beter weten in, helemaal niet onaardig begonnen aan seizoen. Op basis van UAE Tour en zijn programma durf ik Dekker ook wel aan.

Livyns
Stewart

Mijn twee 500K-dark horses, stonden er vanaf het begin in. Content mee.

Afvallers/niet-gekozenen:
Stuyven: De potentie van Mads spreekt mij toch meer aan, en Mads maak je ook makkelijker kopman in koersen als KBK (jeej) en Gent-Wevelgem.

Wellens: stelt áltijd teleur in de kasseikoersen, elk jaar trapt iedereen er weer in. Why? Te weinig kopmanpotentie voor 2,5M

Teuns: beetje zelfde verhaal als Wellens.

Ballerini: lang over getwijfeld. Uiteindelijk bedacht dat Omloop waarschijnlijk te selectief zou zijn en de kans groter zou zijn dat Alaphilippe en Sénéchal nog over zouden zijn aan de voorkant. Sanremo zie ik hem niet winnen. Tot nu toe verkeerde keuzen gebleken.

Benoot, SKA, Asgreen, Küng: allemaal afgevallen ivm de vraag ‘wanneer maak ik ze dan kopman?’

Trentin: Mijn hard bloedt. Trentin is mijn favoriete renner, paste er net niet meer in :-(

Laatst gewijzigd
Phoenix0000

Wat een rollercoaster dit weekend, of voor mij meer een bungeejumpen zonder touw eigenlijk.
Zaterdagochtend nog Pedersen, Ballerini, Capiot, TRentin, Politt in het team staan. Ballerini ook 3de captain in Omloop.
Toch voelde het niet helemaal lekker nog en wilde ik voor Ardennen een wat steviger team. Toen begon het gedonder.
Stuyven erin voor Pedersen (ook met ook op versterking Omloop erbij), Wellens erin met zelfde doel, en Hirshi erbij.
O ja, en Lyvijns erin voor Capiot.

Met captains Allaphilippe, Stuyven en Wellens dacht ik wel ok te zitten. Had ook nog Colbrelli, Phillipsen en Kristoff achter de hand mocht het toch op iets van een sprint uitkomen. Nou, dat deed het maar zonder mijn drie troeven. Ik eindige met een op papier toch aardig team op 5,2%. Nou door naar Kuurne dacht ik.

Met captains Kristoff, Merlier en Hofstetter ingezet op de sprint. vdPoel voorzag ik een Allaphilipe scenario en dat hij zich dus zou gaan opofferen uiteindelijk voor Merlier. Het liep ook hier weer anders. Ik steeg niet, maar zakte nog verder weg.
3,5% sta ik nu op. Ik heb het in al die jaren nog niet meegemaakt :-)

In oktober 2020 stond ik nog 12de in de algemene ranking. In paar maanden nu nog net top 1000. Dat moet ik dus maar ff loslaten. Maar er met een wielerspel toch serieus voor puzzelen (vorig jaar trouwens 99,5%) en dan op 3,5% staan, moet ik toch wel beetje om lachen....als boer met kiespijn.... 3,5%

roburger

'@Phoenix, oeh pijnlijk! Maar vanaf volgende week zal het er totaal anders uit zien. Als het doorgaat natuurlijk kunnen er in de Strade veel punten worden gehaald. De top 10 is al wat waarschijnlijker gevuld met grote namen ipv alle sprintertjes dit weekend :)

thijsdl

'@Phoenix, voor mij hetzelfde. Ook voor het eerst sinds tijden uit de top1000 van scorito geduikeld, nu 1.028 in de index.

Vorig jaar met het klassiekerspel nog 93.1%, nu op een schamele 15,8%. Bij ONL slechts 58 punten... echt waar, 58 punten. Kan me niet herinneren ooit zo weinig punten gehaald te hebben..

ivo001

Welk team de juiste balans heeft, zal toch past tegen het eind van de ardennen duidelijk worden.

Jasperdewaal11

Ja kijk alleen al naar die nummer 1 in het klassement nu :P die gaat helemaal nat op de sprints & Ardennen zometeen.

Keshi

Sprintertjes of niet, ook die teams hebben vdpoel, vaert en alaphilippe. Waar ga je ze terugpakken dan?

De Coltrui

Als ik hier de ellende van het eerste weekend lees, dan met iets meer dan 40% nog niet eens zo slecht. Vooral zaterdag beroerd, gisteren met Pedersen weer wat bijgekomen. Ik hoop wel dat alles dit jaar gereden gaat worden. Nog wel even gedacht om vol op de kasseien in te zetten. Niet gedaan omdat ik zo niet hoog wil eindigen, en ook te riskant. Maar ik zie dat velen hier wel op gegokt hebben in de top van het klassement.

arjenzvob

Interessant om te lezen dat de meesten van ons het niet al te best doen. Zelf ook maar een schamele 62,8% al is dat nog een hele prestatie als ik sommige gewaardeerde forumleden zie...
Ligt vooral aan de Omloop wat een atypisch verloop en ook uitslag had. Voor de meesten van ons althans. Kuurne mwah. Pedersen winst had natuurlijk gekund, maar velen van ons gingen ervan uit dat MvdP (liefkozend door zijn vader en sommige van ons Matje genoemd ;) ) of Démare of Kristoff, Merlier, Hofstetter een mooie uitslag zouden rijden.
Benieuwd naar onze groeicurve! The only way is up zou ik zeggen!

En code rood Strade.... Man man, wat zou ik balen als mijn favoriete koers niet doorgaat zeg!

Laatst gewijzigd
robbinende

Is daarom de kopmanfactor niet ‘te’ bepalend in dit spel? Had hierin zelf ook betere keuzes kunnen maken.

Denk dat ik in de aankomende koersen de kopmannen, waar dat mogelijk is, iets meer op hun goede disciplines uitspeel (sprinter, hardrijder, puncher bijvoorbeeld). Iets meer safe, maar wel je kansen spreiden.

Punchbox

Ik mag zelf niet klagen met een score van 91,8% terwijl ik alleen Pedersen gisteren als kopman goed had (wel 1e kopman dus dat tikt aan). Laat ook maar weer zien dat een keer de juiste kopman kiezen voor een enorme boost in punten kan zorgen.

Verder mooie punten gescoord met Ballerini, Politt, Pidcock en blij met Theuns wat betreft de teampunten.

Edit: Had van der Poel natuurlijk gisteren ook in de kopmanpunten als 2 kopman..

Laatst gewijzigd
nasibal

Is daarom de kopmanfactor niet ‘te’ bepalend in dit spel? Had hierin zelf ook betere keuzes kunnen maken.

Dit is inderdaad hét grote probleem van dit spel. Het maakt het veel meer een voorspel de top 3 per wedstrijd-spelletje. Dat is ook een manier, maar laat ons dan inderdaad gewoon per wedstrijd de top 3 invullen en haal het hele budget gedeelte weg ;)

robbinende

Ja zoiets.
Of laat de drie kopmannen dezelfde factor wegen (alleen x1,5). Dan maakt het in een uitgedunde sprint bijvoorbeeld niet uit of je 3e kopman 2e of 8e wordt en je 1e kopman vice versa. Je heb dan in ieder geval goed voorspeld dat je kopmannen nog in het uitgedunde sprintje zaten.

Kling

Volgens mij was er nog geen Wielerflits Forumpoule. Daarom heb ik er eentje aangemaakt. Maakt het kruisen van de fanatieke degens nét wat overzichtelijker. ✅

Aanmelden doe je hier: https://www.scorito.com/subleague/312011/klassiekerspel-2021/wielerflits-forumpoule/695b4743-a0ee-4a94-ade8-ad7d3075a267

De Condor van Echt


Is daarom de kopmanfactor niet ‘te’ bepalend in dit spel?

Eens. Hoewel het veel erger kan, zie het Formule 1 spel...


Had hierin zelf ook betere keuzes kunnen maken.

In een volgende post zal ik uitleggen wat ik gedaan heb, mogen jullie kijken of het hout snijdt! Ik sta nu op 95,9%, en nee, ik heb niet alleen kasseienvreters in mijn team. Integendeel zelfs, zie mijn post op p.43 (dacht ik).

Laatst gewijzigd
Wellens Nietens

Zo te zien mag ik niet klagen met 78%. Dat kwam eigenlijk alleen door wat geluk met Ballerini als 3e kopman op zaterdag, en nog een paar puntjes van niet-kopmannen die het aardig deden (Politt, Pidcock) en teampunten (Quicksteppers en Theuns). Verder zat hij bij mij qua kopmannen ook niet mee (zaterdag Alaphilippe-Wellens-Ballerini en zondag MvdP-Kristoff-Merlier). Ik hoop stiekem dat bij de Strade komende zaterdag wat meer voorspelbare namen boven komen drijven...

Treenert

https://sporza.be/nl/2021/03/01/victor-campenaerts-toont-begrip-allerbeste-tijdrijders-moeten-naar-de-spelen~1614593937835/

Mooie quotes, gepassioneerde sportman/liefhebber!!

Imbatido

Dit Openingsweekend was een beetje zoals een vlucht in een grote ronde. Het ene moment is de situatie gunstig voor je team, het andere moment ineens weer totaal niet.

Zaterdag had ik Alaphilippe-GVA-Ballerini als captains. En had ook Pidcock en Livyns mee in de kopgroep. Was ideaal geweest voor mijn team als die het zouden halen. Als Alaphilippe verstandiger was geweest hadden ze het wellicht gewoon gehaald. Ballerini won dan nog de sprint maar had dus beter gekund. En Kristoff helaas lek net voor de finish.

Zondag heeft Pedersen gewoon flink gemazzeld. Dat peloton was eerst best groot met alle sprinters daarbij (Pedersen, Colbrelli, Démare, Merlier, Kristoff, Hofstetter) zie https://www.youtube.com/watch?v=UnIR6gpb7IU op 51:09. Maar daar is dus een valpartij geweest (52:34) op die smalle weg waardoor alleen dat kleine groepje uiteindelijk maar is aangesloten, en niet een heel peloton. Pedersen en Colbrelli staken nog net over naar die Qhubeka mannen.

Ik had zelf Van der Poel-Kristoff-Hofstetter als captains maar dus ook niet echt een goede uitkomst. En dit keer reed Coquard lek net voor de finish. Voor veel Scorito-teams viel alles dus niet in de plooi, en voor de teams met 3x Pedersen viel het uiteindelijk allemaal perfect. Sta desondanks op 80%. Maar het lijntje tussen succes en pech was dit weekend erg dun.

Laatst gewijzigd
De Condor van Echt

Zoals ik eerder vanavond postte wilde ik jullie voorleggen hoe ik de kopmankeuzes heb gemaakt. Het verbaast me nl dat met teams die zo weinig verschillen de scores toch zo uiteen lopen. Met de vraag: viel het het de goede kant uit of zit er toch logica achter?


Dit is inderdaad hét grote probleem van dit spel. Het maakt het veel meer een voorspel de top 3 per wedstrijd-spelletje. Dat is ook een manier, maar laat ons dan inderdaad gewoon per wedstrijd de top 3 invullen en haal het hele budget gedeelte weg ;)

Als bon mot is deze begrijpelijk: de captains wegen zwaar door. Maar ik zie het toch als meer dan “raad de top-3”. In open koersen zoals vaak in de eendagswedstrijden, moet je rekening houden met verschillende scenario’s. En dan is de kunst om in te schatten welk scenario welke kans heeft, en wie in dat scenario (heel) hoog kan eindigen. Met enig beredeneerd natte vinger werk/bierviltje bepaal je dan de EV van je kandidaat-captains, opgeteld over de scenario’s.

Neem OHN. DQS is veruit het sterkste blok, en dan weet je dat ze 3 plannen hebben - en het overwicht hebben om het uit te voeren. Plan A de vroege aanval (met Alaphilippe), met Ballerini in de ploeg kun je wel raden dat plan B een sprint is na het overboord kieperen van de concurrentie, en plan C (indien Ballerini een jour sans heeft) een zeer late aanval. Dan liggen kopmannen x3 en x2,5 al vast. Voor plan C is het dan enig beredeneerd giswerk; omdat M.Pedersen vorige jaren best goed was in het kiezen van de juiste late move (bijv. GW 2020) koos ik hem. Die laatste zou niet goed uitgepakt hebben als het plan C was geworden 😬, maar plan C trad gelukkig niet in werking. Ik geef wel toe dat ik zekerheid zocht bij de bookies om te checken of mijn inschatting ergens op sloeg.

Dan KBK. Hierin had DQS een minder dominante ploeg, en er was (beetje) kans op waaiers. Ik hield rekening met 4 scenario’s, met in aflopende volgorde van waarschijnlijkheid: sprint (van een uitgedund peloton), late aanval, geslaagde vroege aanval, waaiers. MvdP kon in de laatste 3 hoog scoren, en in het eerste als lead out van Merlier (rond plek 10-15 schatte ik). Kristoff en Merlier eigenlijk alleen in het eerste, maar Merlier had ik niet - Kristoff dus. Mijn bierviltje vertelde me dat de EV van MvdP over alle scenario’s genomen net wat hoger was, hij dus x3 en Alexander x2,5. M. Pedersen als x2 omdat ik verwachtte dat hij in drie scenario’s redelijk goed zou moeten scoren (sprint, late aanval, waaiers), maar ik aarzelde wel over zijn ploeg: zouden ze nu op scherp staan na zaterdag of zijn ze uit vorm? Hofstetter had ik bewust niet als c: geen sterk blok en meerdere troeven, waar ik bij TSF afgelopen jaar wel de indruk kreeg dat de sprints eerder voor Pedersen dan Stuyven zijn. Bij de bookies vond ik weer enige bevestiging.
Maar het was wel billenknijpen; als het tweede groepje achtervolgers met MP niet bij het eerste was gekomen, had ik weinig gehad....


Maar het lijntje tussen succes en pech was dit weekend erg dun.

Voor mij team was dat bij KBK zeker waar, maar bij OHN heb ik dus de stelling dat je daar wat beter risico’s kon afdekken.

Ben benieuwd of dit hout snijdt, of dat jullie mij na nog wat meer koersen hard uit kunnen lachen...

nasibal

Als bon mot is deze begrijpelijk: de captains wegen zwaar door. Maar ik zie het toch als meer dan “raad de top-3”. In open koersen zoals vaak in de eendagswedstrijden, moet je rekening houden met verschillende scenario’s. En dan is de kunst om in te schatten welk scenario welke kans heeft, en wie in dat scenario (heel) hoog kan eindigen. Met enig beredeneerd natte vinger werk/bierviltje bepaal je dan de EV van je kandidaat-captains, opgeteld over de scenario’s.

Ik snap waar je heen wilt. Met prima aantal scorende renners in de top 20 van zowel zaterdag als zondag denk ik dat ik het 'schatten' redelijk goed gedaan heb. De kopmankeuze heb ik minder goed gedaan. Zaterdag daarvan alleen Trentin (3e kopman, 8e stek) en zondag MVDP (2e kopman, 12e stek) in de punten. Met andere woorden, wel de juiste renners, niet de juiste keuzes.

Dat ik daarmee minder punten haal dan iemand die de juiste renners én de juiste keuzes heeft a la. Dat ik daarmee net aan op de 60% (even snel uit m'n hoofd, Scorito is natuurlijk juist weer dit ene uurtje in onderhoud ;)) aantik geeft voor mij aan dat kopman wel enorm doorweegt. Sterker nog, ik had volgens mij een bétere score gehad als ik beide dagen alleen de top 3 perfect voorspeld had en verder geen scorende renners had gehad. Maar dat zou ik even na moeten kijken als Scorito weer in de lucht is.

Dat het 'voorspellen van de juiste top 3' geen gemakkelijke 'zo even te doene' opgave is ben ik het volledig mee eens. Daar komt echt wel wat bij kijken en dat laat je ook mooi zien met je overpeinzingen. Maar ik vind dat de invloed van de overige scorende renners téveel wegvalt als je niet de juiste kopmannen kiest. Ik heb bijvoorbeeld Jansen meegenomen. Die gaat nog wel wat top 20 plaatsjes bij elkaar rijden. Super tof in grote rondes, maar als ik doorga met Pedersen géén kopman maken in de wedstrijden die hij wint gaat het voor mij in het klassiekerspel maar heel weinig uitmaken. Dat vind ik jammer.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@Condor, maar dan moet je bijvoorbeeld wel Pedersen hebben. Die heeft mijns inziens ook dit weekend weer laten zien dat ie eigenlijk gewoon tekort komt op de klimmen. Zo iemand vind ik (voor dat prijskaartje) in te weinig races een mooie kopman / in races waar ik al andere prima opties heb.

Niet hetzelfde prijskaartje, maar enigszins vergelijkbaar qua type renner heb ik dan juist voor Degenkolb gekozen. Grotendeels vanwege Eschborn natuurlijk (een veel moeilijkere koers om 3 mooie captains te hebben).

Anyway, Degenkolb had ik zondag dus op de x2 staan (achter Kristoff x2.5 en vd Poel x3). Ogenschijnlijk behoorde hij tot de 4 beste renners in koers (mogelijk zelfs de beste na vd Poel) en met ook maar een beetje meer geluk eindigt hij minstens top-5 en eigenlijk gewoon 2e of 3e. Dat scheelt een enorm aantal punten en zodoende % op de ranglijst.

-------------

Tot dusver sta ik nog achter vrijwel al mijn keuzes en sta desondanks op iets van 30% ofzo. Kan het nu niet checken, want ze zijn nu de rest van de website aan het slopen...

Al komt dat ook door het kiezen van een gebalanceerde (captain)selectie met ook overal back-up captains. Dat ik zodoende momenteel lager dan 75% zou staan was ingecalculeerd. Maar niet op deze droevige score door twee vreemde uitslagen.

Ballerini gaf ik een relatief grote alles-of-niets kans. Dus weinig renners met een grotere winkans, maar wel behoorlijk wat renners met een grotere top-6 kans. Zodoende hem geen captainfactor gegeven, maar voor Greg en Wellens gegaan. Greg zie ik als pech. Wellens blijkt een slechte keuze. Dat die keuze gelijk 100 punten kost is wel pittig.

De enige échte misser die ik heb gemaakt is geen Pidcock. Met name vanwege de Brabantse Pijl heb ik Matthews mee, maar echt happy was ik daar niet over. Vooral met het oog op eventuele deelname vd Poel of Alaphilippe en dat ik dan met 4 mooie captains zit.

Zodoende lang gezocht naar een goedkope 3e captain. Bijvoorbeeld een variant met Bagioli (maar die rijdt hem denk ik niet vanwege Itzulia) en later Honoré, maar niets beviel echt. Mede omdat ik dan vooral keek naar het upgraden van mijn sprintequipe en ik maar beperkt vertrouwen had in Démare en Merlier (die ik had kunnen pakken als ik Matthews had gedumpt).

Ik verwachtte dat het nog een jaartje te vroeg kwam voor Pidcock, maar daar heb ik mij lelijk op verkeken. Was ik maar voor Pidcock en Sénéchal (die ik dan op de x2 had gezet) gegaan i.p.v. Matthews en Moscon.

Laatst gewijzigd
Wellens Nietens

Nog even over Kristoff die op het laatste moment een lekke band had in de Omloop: gebeurde het in die hypothetische Grand Tour van vorig jaar ook niet in 1 van de eerste etappes dat Kristoff in de aanloop naar een sprint random materiaalpech kreeg? Hadden ze toch niet zo slecht bedacht daar bij Scorito dan.

zomaareens

stade
waarom rijdt benoot nou niet?

TrEb

'@zomaareens
Hij rijdt een ander programma

1 2 ... 48 ... 85 86

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.