EURO 2020 Fantasy

Imbatido

EURO 2020 staat voor de deur. Net als met het WK heb ik daarom weer een subpoule aangemaakt voor Wielerflits bij het officiële en grootste Fantasy spel van het EURO 2020 (nog gratis ook).

Site: https://gaming.uefa.com/en/uefaeuro2020fantasyfootball/
Spelregels: https://gaming.uefa.com/en/uefaeuro2020fantasyfootball/info/EURO.FANTASY.RULES/0

Link naar de subleague: https://gaming.uefa.com/en/uefaeuro2020fantasyfootball/leagues/183BKJQ701/005700690065006C006500720066006C006900740073/
League code: 183BKJQ701

Er is ook een app: 'UEFA Games, Euro 2020 Fantasy' in de app store.

Het is aan te raden om even goed de spelregels door te nemen want er zijn wel wat regels die handig zijn om te weten.

In grote lijnen komt het hier op neer:
– Geen punten voor winnen!
– Gaat dus vooral om speeltijd, scoren, assists of de nul houden.
– De basis is 4-4-2 met elke linie één reserve, je kan systeem wisselen.
– Max 3 spelers per land. Na de groepsfase elke ronde telkens meer.
– In de groepsfase na elke speelronde twee transfers maken.
– Na de groepsfase onbeperkt transfers, en daarna telkens meerdere.

Belangrijk om te weten:
– Het toernooi is opgedeeld in 'Matchdays'. De eerste groepswedstrijd van elk land behoort tot 'Matchday 1', die uit 5 dagen bestaat. Tijdens de Matchday mag je aan het eind van een speeldag wisselen binnen je ploeg (ook in formatie). Je kan dan een basisspeler die alleen maar punten heeft gehaald voor speeltijd naar de bank doen, in de hoop dat je invaller meer gaat halen. Het is dus handig dat je bv spelers van Turkije-Italië die op dag 1 al spelen in de basis zet. Spelers die laat in een speelronde spelen (Duitsland, Frankrijk, Portugal) kun je dus eerst nog op de bank laten.

– Je captain (dubbele punten) in een Matchday mag je per wedstrijddag wisselen. Turkije-Italië speelt als enige op de eerste dag, dus je kunt het best eerst iemand van hun captain maken. Mocht die score tegenvallen, dan kan je de volgende wedstrijddag iemand van België captain maken. En als die score tegenvalt op dag 3 bv iemand van Nederland. Zo heb je dus meerdere kansen en kan je proberen om zoveel mogelijk punten te halen uit je captain tot je tevreden bent met de captainscore. Het is dus niet slim om Cristiano Ronaldo - die pas op dag 5 speelt in Matchday 1 - meteen captain te maken. Wisselen van je captain is niet zonder risico want dan ben je de eerder behaalde dubbele punten kwijt, dus de vraag is wanneer je tevreden bent met de score van je captain.

- Aan het eind van de Matchday telt dus alles wat je dan in de basis hebt staan + degene die je dan als captain hebt.

Twee 'Chips' die je 1x kan inzetten:
* Wildcard: Mogelijkheid om een nieuw team te maken. (Na de groepsfase mag dat sowieso al)
* Limitless: Één speelronde een team samenstellen met onbeperkt budget.

Het is dus belangrijk om goed te bekijken welke rondes je die Chips het beste kan inzetten.

Verder:
Je kan spelers ook filteren en sorteren op waarde en hoe vaak ze gekozen zijn.

Via Twitter kun je ook veel info vinden via #EuroFantasy. En op Youtube staan er ook video's van fanatieke spelers, vooral vanuit de Fantasy Premier League scene.

Het spel is super leuk dus hopelijk doen jullie allemaal mee! Deel vooral je ideeën, tactieken, vragen, spelers etc.

Threeohthree

Erg leuk, maar zo op het eerste oog ook tactisch vrij intensief. UEFACL game nooit gespeeld dus allicht lijkt het daar wat op, maar als iemand die enkel en alleen topcoach speelt is dit toch wel even andere koek. Althans, zo blijkt. Ik heb een leuk team samen gesteld, maar na wat leeswerk is het toch niet zo simpel als 15 namen klikken af en toe een beetje wisselen en go. Toen de regels over de chip begonnen was ik al vrij onder de indruk, maar er is OOK een wildcard en OOK nog een limitless optie om in te zetten.

Nu is er gelukkig wel het e.e.a. te lezen op fantasyfootballscout en de subreddit dus dat helpt, maar het is behoorlijk intensief. Ik ga het zeker spelen want het maakt zo'n EK toch een stukje interessanter, maar ik denk dat ik de komende 16 jaar iig geen serieuze score ga neerzetten :p.

Overigens, zij die even een break willen van de gamecenter: Speel het, je hoeft niet eens een team te maken, gewoon klooien met de filters is al geweldig. Echt, als je dit ziet komen de tekortkomingen van Scorito toch wel weer extra aan het licht.

Laatst gewijzigd
Imbatido

Deze maar eens even omhoog halen nu EURO 2020 steeds dichterbij komt en de EK-koorts langzaam maar zeker begint te stijgen. De regels zijn eigenlijk best simpel en het spel wijst zich vanzelf, maar wilde er toch een beknopte uitleg bij zetten voor nieuwe spelers.

Doe vooral mee!

Laatst gewijzigd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.