Aanrijding en verzekeraar

Stelvio-fan

Heeft iemand ervaring met het volgende?
Ik ben frontaal aangereden door een voertuig waarbij het voertuig de schuldige was. De wielen van mijn fiets en het frame zijn nu kapot. De kans is groot dat de fiets helemaal wordt afgeschreven en total loss wordt verklaard. Wil ik nu een nieuwe fiets kopen, dan ben ik voor een vergelijkbare fiets op z'n minst het dubbele kwijt. Weet iemand welke rechten ik heb en wat de verzekeraar van degene die mij heeft aangereden moet betalen? Ik ben zelf niet iemand die het onderste uit de kan haalt, maar een nieuwe fiets is echt te duur, en met het geld van de verzekeraar kan ik nooit een nieuwe fiets kopen.

AWestie

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad maar juist verkeerd aangepakt (schade verkeerd ingeschat, problemen communicatie). Ik ben benieuwd wat anderen hier over zeggen.

Onbekende gebruiker

Mijn ervaring is (geschept afgelopen zomer) dat het goedkoper is voor de automobilist (als het dat was) om je af te kopen dan om zijn no-claim te verliezen. Ik heb afgesproken met de man die me schepte dat ik de bon van mijn fiets in zou leveren bij hem, kosten waren € 350,- uit mijn hoofd en die heeft hij cash voldaan. Als het een racefiets betreft en de kosten veel hoger uit zouden vallen, zou ik gewoon in overleg treden met de bestuurder, anders de factuur gewoon naar de verzekering. Meeste fietsenmakers vinden het overigens prima een bon te maken voor een reparatie terwijl je een nieuwe fiets koopt. Dat is wat ik heb gedaan (ging om een stadsfiets).

Stelvio-fan

Ja, de nota gaat direct naar de verzekeraar. Ik heb ongeveer 3000 euro schade, maar als ik nu eenzelfde fiets wil kopen, ben ik ongeveer het dubbele kwijt. De verzekeraar kan mij gewoon 3000 euro uitkeren, maar is er niet iets dat ik gewoon mijn spullen opnieuw krijg?

RvhC74

Ten eerste heb je je fiets zelf ook verzekerd en zo ja tegen welke voorwaarden.

Daarnaast is volgens de Wegenverkeerswet de bestuurder van de motorrijtuig aansprakelijk. Daarom zal ik de bestuurder van de motorrijtuig aansprakelijk stellen en de volledige schadevergoeding eisen.

xistnc

In het algemeen heb je recht op de dagwaarde en dat is dus zeker niet de nieuwwaarde. Maar bedenk wel dat racefietsen de laatste tijd flink duurder zijn geworden, dus ik kan me voorstellen dat je beter naar de huidige nieuwprijzen kunt kijken dan naar het bedrag op je oorspronkelijk bon. Die prijsstijging geldt immers ook voor tweedehandsjes.

Je kunt nog wat immateriële schade claimen vanwege bedorven fietsplezier, waarbij je gerust rekening mag houden met de lange levertijden.

Sjonge Jonge

Zo werkt het helaas niet Reneetje.

Allereerst inderdaad heb je een eigen fietsverzekering? Zo ja, dan keren die vaak nog de huidige nieuwwaarde uit.

Heb je die niet, wellicht eens navragen bij je inboedel- of een eventuele buitenshuis verzekering of daar dekking is.
Die keren bij dekking ook tot een bepaalde leeftijd (wanneer fiets niet meer dan 60% is afgeschreven) nog de huidige nieuwwaarde uit.

De WA-verzekering keert altijd uit op basis van dagwaarde, dat is wettelijk vastgelegd.
Als de reparatiekosten lager liggen dan die dagwaarde krijg je de reparatiekosten volledig vergoed. Als die hoger liggen (economisch Total Loss) krijg je de dagwaarde uitgekeerd.
De volledige schadevergoeding kan je dus best eisen, maar zal je niet altijd krijgen.

Succes in ieder geval!

Laatst gewijzigd
Kelder is de Man

Mbt tot de kwestie heb ik helaas geen antwoord, maar aangezien je dit bericht nog kan schrijven, heb je best geluk gehad. Succes met de afhandeling van het geheel!

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.