De befaamde 30 km/u

M@thijs

Ik hoor heel vaak over de aim op 30 km/u te rijden in de trainingritten.
Dit hoor ik op veel plekken van tour de tietema, fora, websites, ect.
Het klinkt alsof dit standaard haalbaar is en op een slechte dag net niet!
Ik vraag me af of dit realistisch is voor de gemiddelde amateur en vroeg me af of jullie dit halen en of ik iets verkeerd opvat / doe.
Ik haal namelijk de meeste wielrenners die ik zie gewoon in en wordt 2/3x per rit zelf ingehaald door echte klasbakken. Echter haal ik zelf de 30 km/uur bijna nooit. Vandaag had ik 92,5 km in 3 uur en 2 minuten gereden, dat komt uit op een gemm. van 30,5 km/u.
Maargoed, ik had dan ook bijna alle stoplichten mee,er was gezien de hitte relatief weinig volk op de weg en een goede dag.

kortom 9/10 ritjes haal ik de befaamde 30 km/u niet terwijl ik relatief gezien niet langzaam ben, jullie?

nasibal

Het hangt er heel erg van af waar je rijdt. Als je een beetje "normaal" om wil gaan met dagjesmensen en stoplichten gaat je gemiddelde snelheid rap omlaag.

Ik ben zeker geen afgetrainde amateur, maar als ik rustig trap rij ik al snel boven de 30 per uur tijdens het fietsen. Waar ik dan vervolgens aan het eind gemiddeld op uit kom hangt af van de impact van bovengenoemde zaken en hoe hard ik mn best wil doen op klimmetjes. 28-29 toch eigenijk altijd sowieso wel.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Het lijkt me ook dat normaal omgaan met stoplichten en ander verkeer een hogere prioriteit zou moeten hebben dan je gemiddelde snelheid op een rit.

Astarloa

De omgeving waarin je rijdt speelt natuurlijk een hele grote rol. Hier in Zuid-Limburg kom ik niet aan 30 per uur.

nasibal

'@Poeksel

Mij ook, maar je kent wielrenners.. ;)

M@thijs

Ik woon zelf in het centrum van een van de grootste steden van nl dat zorgt er ook voor dat mijn gemiddelde van het eerste en laatste kwartier/20 min rond de 18-22 zit, namelijk de stad in en uit. tijdens het fietsen trap ik ook gerust boven de 30 idd maar om het gemiddelde zo hoog te krijgen is lastig. Fiets ook geregeld in limburg waar ik vandaan kom, daar is het gemm. nog een stuk lager inderdaad.

Maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

zitvlees

30 km/h gemiddeld willen halen is tof doen voor Strava.

Ik heb vrienden die hun Wahootje 10 km voor de deur weer uitzetten om zo te voorkomen dat Strava de stad mee pakt waar je veel vaker stil staat.

MokumJ

De befaamde 30 km/u en uberhaupt te veel bezig zijn met een hoog gemiddelde is de grootste valkuil voor beginnende wielrenners en is voornamelijk heel erg stom voor je progressie als wielrenner en ook nog eens gevaarlijk voor je medeweggebruikers. Ten eerste is gemiddelde zoals hierboven al wordt benadrukt enorm afhankelijk van het parcours dat je rijd, meer of minder hoogte meters/stoplichten. Maar vooral ook hoe gunstig de wind heeft gestaan. Je gemiddelde zegt relatief weinig of je echt hard hebt getrapt. Daarnaast wordt je een betere wielrenner door niet altijd een 'behoorlijk hard' tempo te rijden maar door afwisselend ver boven je omslag punt en juist behoorlijk veel daaronder te rijden. Voor langere duur ritten is het bijvoorbeeld goed om constant in zone 2 te fietsen(dit zal langzaam voelen) maar wordt je motor groter. Daarnaast kun je intervalletjes doen, lekker rustig de stad uit fietsen en op een rustig stukje weg echt goed door te knallen, in blokjes, 30 seconden voluit 1 minuut uitrusten. En zo herhaling in te bouwen. Dit is funest voor je gemiddelde, maar hier wordt je echt beter van. Laat dat gemiddelde lekker hangen, het boeit niemand.

Ik kan je daarnaast de "beter worden" podcast aanraden voor meer hierover.

SprintMaster

Bij stoplichten of andere stops zet ik mijn GPS horloge uit. Dan heb je een netto gemiddelde. Strava gebruik ik sowieso niet, anders is de verleiding te groot om overal en nergens te gaan knallen. :-)

xistnc

Vandaag had ik 92,5 km in 3 uur en 2 minuten gereden, dat komt uit op een gemm. van 30,5 km/u

Gefeliciteerd!

Marcus Aurelius

Met een temperatuur van vijvendertig graden, drie uur tegen je limiet gaan aan fietsen gewoon om per se die dertig op je teller te hebben !? Geniet je nog wel een beetje van het fietsen ook ?

M@thijs

'@marcus ik was vrij vroeg, de hoogste temp die ik gehad heb was 28 graden en dat ook alleen het laatste half uur dus maak je vooral geen zorgen ;)
Ik fiets gewoon en kijk tegen het eind vaak pas naar mijn gemiddeldes dus ik ga geen tafarelen uithalen ervoor.
Het is meer dat ik veel hoor over de 30 en me afvroeg hoe realistisch dat is om geregeld te rijden, gezien ik het vandaag een keer gedaan heb maar er meestal niet aan kom, eerder 27-29.

Laatst gewijzigd
mwarensman

Gemiddelde snelheid zegt alleen wat over hoe snel je jezelf verplaatst hebt. Het zegt niets over welke inspanningen je geleverd hebt. Ga ik 3 uur in het wiel mee met een paar profs de dijken uit in het Rivierenland trap ik 180 watt gemiddeld en kom met 34km/u thuis.

Rijd ik hetzelfde rondje alleen in de winter trap ik 230 watt gemiddeld en haal 27km/u gemiddeld.

Een doel hebben tijdens trainingen is voor vele belangrijk. Dan is een focus op gemiddeld er 1 van, maar vaak leid dat tot asociaal rijgedrag.

Wheely

Ik fiets persoonlijk met name om te genieten en te ontladen. Als ik me hier mee bezig zou gaan houden gaat de lol er snel af vrees ik al hoeft dat niet voor een ander te gelden natuurlijk. Maar is het dan niet veel leuker om andere doelen te stellen, zoals af en toe de 50 aantikken als je een keer goed doortrekt of een wat langere afstand te pakken? Die 30 km/u is zo afhankelijk van externe factoren, de helft van de tijd waait het bv hard op mijn favoriete route dat het maar net is wat de windrichting is...

xistnc

Qua richting kun je je route prima plannen, toch? Beschut heen wind tegen, over de dijk of door de open weilanden terug. Dat zijn ook de enige keren dat het me lukt om nét de dertig aan te tikken. Mits niet te lang, mits niet op de oprit de Garmin starten/stoppen maar verderop in de straat.

Heel vroeger, toen er nog geen Strava was, hadden we hier op WF een topic waarin we onze individuele tochten meldden en bespraken. Inclusief kilometers, hoogtemeters, gemiddelden, hartslag, etcetera. Als iemand goed is met archieven op Google, is daar vast nog wel wat van te vinden.

BossaJr

Het streven naar een hoge gemiddelde ritsnelheid is mijns inziens een slechte zaak en is een reden waarom wielrenners zo'n slechte naam gekregen hebben.

Mijn advies : doe het niet. En richt je op een goede snelheid op 100% veilige (kruisingsvrije) segmenten: bv met een kanaal oid aan je rechterhand.

Waarom? Er kan altijd een onoverzichtelijke situatie ontstaan, of je zit achter een tractor die 25 rijdt, het stoplicht is net 1 seconde op rood etc. Als je in die momenten met je gemiddelde snelheid bezig bent, maak je al snel andere keuzes en verandert de sympathieke toerfietser in een verkeershufter.

Ik heb tijden lang hartslag 110 ritjes gedaan op 20 a 21 km/u, de laatste jaren fiets ik meestal op hartslag 130-140 en als je dan bij twijfel altijd remt of achter een voertuig blijft dan kom je op een gemiddelde snelheid rond de 26 a 27 km/u. Ik heb 2 jaren geleden wel eens anderhalf uur geknald op veilige weg, dan kom ik op 32 km/u.

Als je beter wil worden, zou ik een smart trainer aanschaffen, dan kun je heel precies met trainingsprogramma's exact de juiste wattages trappen die je beter maken (bv net boven je FTP / Vo2max training) en boek je snel vooruitgang. Bovendien kun je daar dan lekker racen, en kun je als je buiten fietst met andere dingen bezig zijn dan je snelheid.

mensFaber

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je doel is. Ook of je solo of in een groep fietst.
Ik had als doel om de volledige LBL te fietsen. Dan fiets ik ter voorbereiding met name lange afstanden en ben ik absoluut niet met gemiddeldes bezig.

Na LBL heb ik dan ook moeite gehad om tijdens traningsavonden van onze wielerclub mee te komen met mijn vaste groep 34 (max 34 en als het meezit harder).
Na enkele weken zat ik weer op niveau. Dan zitten wij elke rit wel om 32/33 per uur.
Als ik alleen fiets is met name de route bepalend of je de 30gem haalt. Doe ik rondje polder met veel rechte stukken dan gaat dat makkelijker dan als ik richting Vinkeveense plassen ga bijv.

Bij mij werkt het heel goed als je met een groepje fietst. Soms hang ik aan het elastiek en ben helemaal naar het gootje na een trainingsrit van gem. 70km. Ik merk dat ik dat nodig heb om sterker te worden. Alleen is het toch lastig om een bepaalde (mentale) hardheid op te doen.

Mss dat er bij jou in de buurt ook een wielerclub is waar je eens een avond mag meefietsen. Ervaren hoe het is.

Spurter

Ik ga er even vanuit dat je in je eentje fietst. Het hangt er dan ook wel vanaf waar en wanneer je fietst. Op een rustige dag op het jaagpad of op een drukke dag door de stad, dat scheelt nogal allemaal.

En wees gerust, veel lui zetten hun Strava ook tijdig aan en uit, zodat de langzame stukken niet mee worden gepakt.

moodagenda

Voor mij is fietsen vooral een leuke en ontspannende bezigheid. Ik ben bang dat de pret snel voorbij zou zijn als ik me hiermee zou bezighouden, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Maar is het niet veel leuker om andere doelen te stellen, zoals af en toe de 50 halen tijdens een zware training of wat meer terrein bestrijken? doodle cricket

Aerts

Fixeer je aub niet op gemiddelde. Ik ben een matige amateur met een bierbuik zonder wattagemeter, maar haal de 30 km pu vanaf mei altijd als ik daar zin in heb. Maar dat heeft met de route, temperatuur en windkracht te maken. 

 

Leestip:

'Ik, de wielrenner' van Aart Vierhouten.

Ik vond dit wel een toegankelijk en leuk boek met tips voor de amateur wielrenner die iets beter wil worden, maar er niet alles voor wil laten.  

Jean Dumas

Als je een beetje toert op je koersfiets zonder op de snelheid te letten zit je al snel op 26-27. Ongetraind duurt het misschien een tijdje, maar met een wekelijks rondje van 50 km reed ik zo 30 km/h.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.