Regels overnachten naast parcours tour 2015

Optitune

Weet iemand de regels, of hoe ik die kan achterhalen?
Ik wil graag met een groep vrienden, bus tent, barbeque enz langs het parcours van de tour 2015 gaan staan. Dit zal ergens rond Gouda in de berm zijn.

Word dit gedoogd?

vr gr jasper

billi

bel even naar het gemeentehuis van Gouda, die zullen het wel weten

achtpuntzes

wildkamperen in Nederland is verboden, dacht ik tenminste.

edit; wildkamperen is inderdaad verboden, boete 90 euro, maar in 2008 is de kampeerwet vervallen, en is de gemeente verantwoordelijk voor regelgeving hierover. sowieso niet in Zeeland, daar mag het absoluut niet en controleren ze behoorlijk gericht op wildkamperen. dus gewoon even bellen met de gemeente waar je wilt gaan staan inderdaad.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Gouda/27549.html
Ik denk dat dit valt onder de plaatselijke verordening van Gouda? En dan lees ik onder artikel 4:12 het volgende:

Afdeling 5 - Kamperen buiten kampeerterreinen
Artikel 4:12 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.

2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.

3. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod van het eerste lid.

4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 kan de ontheffing worden geweigerd in het belang van:
a.

de bescherming van natuur en landschap;
b.

de bescherming van een stadsgezicht.

Commentaar

Ontheffing van het verbod tot recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

Lex silencio positivo

Dit artikel dient met name de bescherming van natuur en milieu. Het zou hoogst onwenselijk zijn als er een vergunning van rechtswege zou ontstaan die toestaat dat in een kwetsbaar natuurgebied gekampeerd wordt. Paragraaf 4.1.3.3. Awb wordt niet van toepassing verklaard.

Artikel 4:13 Aanwijzing kampeerplaatsen

1. Het college kan per categorie kampeermiddelen plaatsen aanwijzen waarop het verbod van artikel 4:12, eerste lid, niet geldt.

2. Het college kan daarbij nadere regels stellen in het belang van de gronden genoemd in artikel 4:12, vierde lid.

Commentaar:

Voor bepaalde categorieën kampeermiddelen is het wenselijk om buiten kampeerterreinen plaatsen aan te kunnen wijzen waarop kleinschalig en tijdelijk overnacht kan worden. Dit betreft bijvoorbeeld het aanwijzen van een (parkeer)plaats die uitsluitend bestemd is voor kampeerauto’s. Indien die plaats vervolgens, door het aanbrengen van voorzieningen, voor het tijdelijk verblijf wordt ingericht is er sprake van een Gereguleerde overnachtingsplek (GOP). Het is wenselijk om, via nadere regels, voorwaarden te stellen aan de maximale verblijfsduur per kampeerauto.

Ook voor het tijdelijk plaatsen van kleine tenten ten behoeve van nachtvissen kunnen plaatsen worden aangewezen, daarbij is het wel wenselijk om nadere regels te stellen. Bijvoorbeeld dat het plaatsen van een tentje alleen mogelijk is in een strook van maximaal 5 meter rond een vijver.

Categorieën kampeermiddelen zijn in ieder geval:
-

tenten;
-

kampeerauto’s (campers);
-

caravans.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.