Voorbeschouwingen op klassiekers en meerdaagsen

Wim Kruithof

De grootste reden - zeker tijdens het wegseizoen - voor mijn persoon om dagelijks meermaals op Wielerflits af te stemmen, zijn de voorbeschouwingen van aanstaande rittenkoersen of klassiekers. Er zit een zeker patroon in, twee dagen voor de aanvang van koers worden de voorbeschouwingen geplaatst, met uitzondering van de Giro, Tour en Vuelta, die in de week voorafgaand per trui worden geïntroduceerd. Tot dusver vertrouwd.

Echter ontgaat mij de logica van welke koersen wél en welke níet worden voorbeschouwd. Wanneer ik gaandeweg denk de structuur te pakken, wordt van mijn idee afgeweken en ontgaat me de logica wederom. Wielerflits, is het inderdaad redelijk 'random' welke koers door wie wordt opgepakt in de voorbeschouwing, of is dit een vast gegeven? In het laatste geval ben ik zeer benieuwd naar de structuur.

In het verleden werden sommige klassiekers wel heel geniaal voorbeschouwd. Ik herinner me een Gent - Wevelgem met de reflectie op de 'Kemmel', de relatie met de oorlog in Luik - Bastenaken - Luik, de strijdende amateur tijdens Strade Bianche of een epiloog over de ultieme Flandrien, Briek Schotte, tijdens de Ronde van Vlaanderen. Dikwijls kwamen deze pareltjes uit de pen van Ruben van der Meer.

Zo'n 2.0-editie bij het voorbeschouwen, liggen deze koersen vooraf al vast, of is het gewoon wachten op een nieuw prachtexemplaar?

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Hallo Wim,

Bedankt voor je vraag!

Op WielerFlits schrijven we voor de wegwedstrijden voorbeschouwingen voor alle WorldTour & Pro Series koersen en .1 koersen van Nederlandse en Belgische mannenwedstrijden. Voor de vrouwen maken we een selectie van belangrijkste rondes en klassiekers.
Of een wedstrijd op tv wordt uitgezonden, of het deelnemersveld aanspreekt of het ontbreken van een werkbare startlijst kan een reden zijn om een wedstrijd toe te voegen of te schrappen.

De voorbeschouwingen worden geschreven door onze redacteuren die ook de nieuwsberichten schrijven.
Luuk van der Meer (niet Ruben, die is van de Lama's) heeft in het verleden inderdaad enkele pareltjes van voorbeschouwingen geschreven. Mooi dat je die weet te herinneren!
Hij maakt echter al enige tijd geen deel meer uit van onze redactie.

Maillot à Pois

'@Martin
Ik meende dat er ook voorbeschouwingen waren voor de belangrijkste U23 wedstrijden (NCup?) vorig jaar.
Wordt dat ook verdergezet?

josemanuelfuente

Bewondering voor hoe uitgebreid de voorbeschouwingen zijn, persoonlijk vind ik de info over de koers zelf het belangrijkste, het routekaartje en het profiel.

Wim Kruithof

Luuk van der Meer (niet Ruben, die is van de Lama’s)

Lol, excuses moi.

Dank voor de reactie. Ja, ik herinner me nog zoveel fraaie exemplaren. Juist ook vaak wanneer de historie wordt uitgemeten, zoals de rivaliteit tussen Coppi en Bartali (bij de Internationale Wielerweek), de oude stad Denain bij GP de Denain of rondom de Ronde van Baskenland, van enkele jaren terug. Ook een prachtige voorbeschouwing op de Ronde van Burgos schiet me te binnen.

Anyhow, ik hoop dat jullie prioriteit blijven geven aan de romantiek van historie, binnen een koers. De laatste jaren is er ook een tendens om veel topics te opperen (de clicks, ik snap het principe), maar kwaliteit is zoveel rijker, in deze tak van sport.

Ik heb overigens Luuks' mooiste niet eens benoemd nog...

https://www.wielerflits.nl/nieuws/voorbeschouwing-parijs-roubaix-2015/

Da's ook gelijk het rijke aan internet. Oude pareltjes zijn altijd weer af te stoffen, een nieuwe editie van een klassieker dichterbij komt.

josemanuelfuente

Wim Kruithof 12 APRIL 2015 OM 00:07
met grote afstand de allermooiste voorbeschouwing welke ik me heugen kan op Wielerflits.

Pracht-poezie.

Inderdaad een mooie voorbeschouwing

Wim Kruithof

Morgen staat de GP La Marseillaise op de rol, voor mij hét begin van een nieuw wielerseizoen. Echter,

Of een wedstrijd op tv wordt uitgezonden, of het deelnemersveld aanspreekt of het ontbreken van een werkbare startlijst kan een reden zijn om een wedstrijd toe te voegen of te schrappen.

Deze 1.1 koers heeft het in de selectie van voorbeschouwingen niet gered. Jammer, want het is echt een fraaie jaarlijks.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.