Wielerspel must haves

Sies

Hi allemaal,

aangezien hier nogal wat wielerspel/prono liefhebbers zitten, vroeg ik me af wat voor jullie de echte musthaves zijn in een spel. Ik ben aan het kijken of ik een jaarspel kan maken die toegankelijker is dan de spellen die wij hier, of zoals mijn eigen spel op de mail, spelen. Alles gegoten in een site, eigenlijk een soort van tegenhanger van Scorito.

Maar waar moet zo een spel aan voldoen? Alleen WT, of juist alles profraces? Punten alleen voor etappes en niet voor klassementen, ook voor de speciale truien, of juist niet?

kortom, als je het ideale spel zou moeten verzinnen, wat zou hier dan inzitten en misschien belangrijker, wat absoluut niet?

Reacties mag je hieronder achterlaten, laat maar een mooie discussie ontstaan! Mocht je het toch liever prive willen laten weten, stuur mij dan een mail: [email protected]

Bonorrie

Mij lijkt een spel met zowel WT als 1.Pro wedstrijden een mooie mix. Dan zul je extra moeten kijken naar renners die in de kleinere wedstrijden het verschil kunnen maken. Vaak zijn dat jonge opkomende talentjes. Dit geeft meer diversiteit tussen de deelnemende teams en win je niet met enkel de top 20 renners. Zoeken naar die pareltjes maakt het extra leuk.

Verder zul je wel moeten uitkijken dat het spel niet gaat doodbloed.
Vorig seizoen heb ik deelgenomen aan een jaarspel (ook via een aparte site) waarbij je om beurten een renner mocht kiezen en elk van de 18 teams 25 verschillende renners had (20 WT en 5 Pro). Dus elke renner kwam maar voor in 1 team. Je gekozen renners konden punten verdienen in vooraf bepaalde wedstrijden, zowel 1-dags wedstrijden als de 3 grote rondes. De start was veelbelovend en iedereen had er erg veel zin in. Maar gaandeweg het seizoen was er steeds minder interactie tussen de deelnemers, er waren deelnemers die vanaf de TdF niet meer online waren geweest op de spelsite. Dit met het gevolg dat het spel is doodgebloed en geen doorstart heeft gemaakt dit seizoen.

Ergens enthousiast aan beginnen is 1, maar iedereen betrokken houden is 2.

Ik wens je heel veel succes met de opzet van je spel en ben benieuwd naar hoe het er uit komt te zien.

Laatst gewijzigd
Rawolf

Zelf vind ik dit concept een van de meest toegankelijke en vermakelijke. https://www.velogames.com/

Het leuke aan de velogames spellen is dat het puntensysteem perfect in balans is, je moet echt de beste renners kiezen. Bij bv scorito gaat het heel veel om het spel zelf waar je rekening mee moet houden omdat je elke dag een opstelling moet maken. Of nu met het klassiekerspel eigenlijk elke wedstrijd 3 kopmannen moet hebben, daar is je opstelling op gebaseerd, niet op welke 20 renners het succesvolste voorjaar gaan rijden.

M@thijs

Heb zelf een jaartje procyclinggame gedaan maar daar moest je echt te veel spelen meerdere keren per dag anders begon je achter te lopen.

Verder wel een heel leuk spel, renners zijn daar investeringen want als ze het beter doen kun je ze voor meer geld verkopen.

Nijmos

Ik vind zelf belangrijk dat een spel meer draait om tactiek en puzzelen dan om het "gokken" wie een goed seizoen gaat draaien. In januari inschatten wie een goed jaar hebben is niet
zo mijn ding. Leuk aan scorito en bijvoorbeeld ook de afvalkoers klassiekers is het zoeken naar balans in je ploeg. Balans tussen type renners en de koersen die ze rijden. Ik zou me in dat verband bijvoorbeeld een format kunnen voorstellen waarbij alleen je best presterende renner in een koers telt. Dan loont het om voor elke koers in elk scenario een kanshebber bij je te hebben. Maar niet om er dan 4 te hebben die in hetzelfde scenario scoren, want je krijgt 0 punten voor nr 2 als je nr 1 ook hebt. Zoiets. Iets met puzzelen in elk geval.

Maillot à Pois

Zelf vind ik het leukste jaarspel Gigabike. Hiervoor tellen WT wedstrijden, 1.Pro Races, WK, EK en de NK's van de beste 10 landen mee.
De elementen die ik daar vooral aantrekkelijk vind, is de balans waar @Nijmos ook naar verwijst: je hebt een team van 30 renners voor het hele jaar, maar voor elke koers kunnen maximaal 8 renners uit je ploeg punten scoren. Je moet dus een ploeg hebben die overal competitief is om voor de winst mee te doen.
Daarnaast zijn er ook 5 transferperiodes per jaar, waarbij je telkens 5 renners kan in- en uittransfereren. Hierdoor blijft het spel niet beperkt tot de puzzel in het begin maar leeft het het hele jaar door. En toch hoef je er ook niet de hele tijd mee bezig te zijn. Wat ook leuk is aan deze transfers, is dat er telkens gebruik maakt wordt van de CQ ranking van dat moment. Dat wil zeggen dat renners die het beter doen dan het jaar voordien in de loop van het jaar duurder worden, en vice versa. Dat geeft een extra tactisch aspect bij de samenstelling van je team en voorbereiden van je transfers. Je moet rekening houden met resultaten van het jaar voordien om te weten hoeveel punten een renner 'te verdedigen' heeft en wanneer je hem best in je team inbengt.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.