Winnaarsmentaliteit

Poeksel

Er wordt in artikelen en reacties wel eens gerept over "winnaarsmentaliteit" of dat iemand "een echte winnaar" is. Maar wat houdt dat in? Afgelopen zondag maakt dat duidelijk. Het gaat om de volgende eigenschappen:

1) Je moet absoluut geen zin erin hebben. Sterker nog, huil gerust van angst voor de wedstrijd.
2) Je doet niet mee om te winnen. Meedoen en leren, daar gaat het om.
3) Doe het op je gemak. Pijntje tijdens de wedstrijd? Gewoon ff stoppen om te relaxen.
4) Ken je prioriteiten. Zo'n wedstrijd is leuk, maar er moet niet alles voor wijken. Er zijn belangrijkere zaken, zoals je geloof.
5) Focus is niet nodig. Vergeet gerust dingen voor de wedstrijd.
6) Doe gerust onbesuisde dingen zoals vlak voor een motor de weg oversteken om wat drinken te pakken.
7) Over drinken gesproken: vraag je concurrenten of ze ook wat willen!
8) Je hoeft niet te weten hoe lang het nog is tot de finish. Je ziet 'm vanzelf en dan ga je sprinten.

Dat zijn dus de kenmerken van een echte kampioen. Al is een beetje talent ook wel handig.

Wheely

Welke koers gaat dit over Poeksel?

Poeksel

Over het sportmoment van het jaar!

Wheely

Ah nu gaat er een lampje branden, ik had de datum van het bericht niet gezien. 🙃

Romāns Vainšteins

Prima Poeksel!

Laten we door die, tja wat is het eigenlijk? Je topic van nieuw leven voorzien.

Ik vind winnaarsmentaliteit voor minimaal 97,63% een product van omegekeerde redenatie: iemand is fysiek/tactisch goed genoeg om te winnen, komt in de positie en doet het. En bam! daar komen ze en masse met de mentaliteit.

Hetzelfde voor sympathie, intelligentie & uitstraling. Krijg je 9 vd 10 x mee in de package.

Voor mij is het Talent/arbeidsethos/drive/inzicht/durf, die mix.

Ik vlieg er in: winnaarsmentaliteit bestaat niet. Het is een door de media verzonnen iets om kwijlattikelen op de massa te kunnen dumpen. Een hoax.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Grinta is beter dan brinta

mahypothesis

'@mario games[/url] Ik vind deze beoordelingen behoorlijk accuraat. Omdat de houding van de winnaar iedereen grote zorgen baart. Naast het winnen van de competitie, moet je ook winnen in de harten van de fans om echt glorieus te zijn.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Min of meer eens RV, al wordt het ook vaak door reaguurders verzonnen. Zo vermoed ik dat van Van Avermaet in 2013, toen hij veel ereplaatsen behaalde maar zelden overwinningen, gezegd werd dat hij geen winnaarsmentaliteit had. En in 2017, toen hij vier voorjaarsklassiekers won, had hij het blijkbaar wel. Maar hij fietste gewoon harder toen.

Toch bestaat er wel iets als een winnaarsmentaliteit, al is het niet wat vermoedelijk de meeste mensen eronder verstaan. Sporters die vooral bezig zijn zichzelf te verbeteren en bij falen niet anderen de schuld geven maar kijken wat ze zelf beter hadden kunnen doen winnen vaker dan sporters die dat niet doen. En dat klopt dan wel weer met punt 2 van mijn eerste posting: Hassan liep de marathon om zichzelf uit te dagen en te verbeteren.

Laatst gewijzigd
Marik

Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd en onze AI goeroe kwam op het volgende uit:

Een winnaarsmentaliteit, ook wel bekend als een 'winnaarsmentaliteit' of 'winnaarsmentaliteit', verwijst naar een bepaalde manier van denken en een set van eigenschappen die mensen onderscheiden die streven naar succes en goede resultaten in hun inspanningen. Hoewel de precieze kenmerken kunnen variëren, omvat een winnaarsmentaliteit over het algemeen de volgende elementen:

Doelgerichtheid: Mensen met een winnaarsmentaliteit stellen duidelijke doelen voor zichzelf en werken vastberaden naar deze doelen toe. Ze hebben een visie van wat ze willen bereiken en zijn bereid hard te werken om dit te realiseren.

Vastberadenheid en doorzettingsvermogen: Winnaars geven niet op bij de eerste tegenslag. Ze zijn bereid obstakels te overwinnen en volhouden in moeilijke tijden. Ze geloven in zichzelf en hun vermogen om uitdagingen te overwinnen.

Competitieve geest: Mensen met een winnaarsmentaliteit gedijen vaak in competitieve omgevingen. Ze zien concurrentie als een kans om te excelleren en zijn gemotiveerd om te winnen.

Positief zelfbeeld: Ze hebben vertrouwen in hun eigen capaciteiten en geloven in hun vermogen om succes te behalen. Ze laten zich niet ontmoedigen door zelftwijfel en negatieve gedachten.

Zelfdiscipline: Ze zijn in staat om zichzelf te beheersen en te focussen op wat belangrijk is. Ze zijn bereid offers te brengen en werken aan zelfverbetering.

Verantwoordelijkheid nemen: Mensen met een winnaarsmentaliteit accepteren verantwoordelijkheid voor hun acties en resultaten. Ze wijzen niet snel met de vinger naar anderen of omstandigheden.

Leergierigheid: Ze zijn bereid om te blijven leren en te groeien. Ze zien fouten en mislukkingen als leermomenten en zoeken voortdurend naar manieren om zichzelf te verbeteren.

Veerkracht: Ze kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en tegenslagen. Ze laten zich niet ontmoedigen door mislukkingen en komen sterker terug.

Een winnaarsmentaliteit is geen garantie voor succes, maar het kan zeker bijdragen aan het behalen van doelen en het overwinnen van uitdagingen. Het is belangrijk op te merken dat een winnaarsmentaliteit niet alleen betrekking heeft op competitie of prestatie in sport of zakelijke omgevingen, maar kan ook van toepassing zijn op persoonlijke groei en succes op diverse gebieden van het leven.

BlingSagan

Leuk om ChatGPT hierbij te gebruiken.
Het zijn wellicht wat algemeenheden die niet op maat naar het wielrennen zijn gemaakt. Vandaar als enthousiast wielervolger mijn eigen gedachten;

Welke eigenschappen onderscheiden winnaars van niet-winnende top 5 rijders ?
Juiste mensen om je heen verzamelen
Vasthouden aan een plan
Alles wat je vooraf kunt beïnvloeden vooraf beïnvloeden
Voorbereid zijn op verschillende scenario’s
Tijdens een koers: focus op het aanvalsplan, geen energie verspillen aan andere zaken (vertrouwen dat je ploeg je in de positie houdt om het aanvalsplan uit te kunnen voeren)

En als je dan aan MVDP denkt bij Milaan-San Remo. Een te lange saaie koers voor zijn rijstijl. Zorg dan voor afleiding waarbij hij positieve energie houdt, zonder energie te verspelen.
Als ik aan de AGR denk die MVDP won, dan is “energie sparen waren het kan” niet het eerste wat in me opkomt vanwege zijn vroege aanval. Wel dat hij tegen beter weten in (van de kijker dan toch) bleef rijden en vanuit een verloren positie weer voorop kwam. En in de laatste km boven zichzelf uit steeg. Misschien wel meer kon dan hij zelf voor mogelijk hield.

BlingSagan

En toch nog even terug naar chatGTP. Welk van de genoemde eigenschappen heeft MVDP niet ? Ik denk allemaal wel !

Raul Alcala

Visoewaliseren. De avond ervoor als je op je bed ligt.

Poeksel

'@blingSagan Hoe past het plankje in je verhaal?

BlingSagan

'@Poeksel
Ha. Dat is een goeie.
Wellicht kan je alleen voorbereiden en checken waarvan je denkt dat je het moet checken.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.