Clickbait titels

Gesloten
Arry1338

Dag heren redactie,

Ik ben al een lange tijd actief gebruiker van jullie website. Er zijn een aantal dingen waar ik me de laatste tijd aan stoor. Enkele dingen (zoals het continue opnieuw moeten inloggen, de verspringende artikelen door het verdwijnen en verschijnen van reclame en het onoverzichtelijk nieuwsoverzicht) zijn vervelend, maar daar kan ik nog mee leven.

Iets anders vind ik de clickbait artikelen en met name het woordgebruik in de titels. Gisteren zag ik een artikel waarbij werd gesuggereerd dat Vine bijna dood ging door een incident dat niet eens een incident bleek, vandaag was Valentin al "uitzinnig" wanneer hij een vuist de lucht in houdt.

Door het gebruik van sensationele terminologie zorg je constant voor een tegenvallend gevoel na het lezen van een artikel. De verwachting is hoog, en de conclusie is teleurstellend.

Ik begrijp oprecht niet waarom er zo veel focus ligt op de korte termijn clicks. Ik denk dat er meer te halen valt in kwaliteit dan in kwantiteit als het gaat om de geschreven artikelen. Soms worden er ook echt kwalitatief hoogstaande stukken tekst geschreven waar dan ook veel positieve reacties op zijn.

Misschien is het een idee om een onderscheid te maken in artikelen, wedstrijdverslagen, achterklap en interviews. Op die manier kun je per topic een bepaald niveau als standaard nastreven.

Ook moet ik nog even benadrukken dat ik het heel raar vind dat er soms een melding gemaakt wordt van de leeftijd van een renner in een titel. De manier waarop het soms is gedaan suggereert ook een overlijdensadvertentie, zo ook het gebruik van zwart/ wit foto's daarbij.

Robertje

Ik ben het met elk woord eens.

Onbekende gebruiker

Helemaal eens.
Misschien is het een idee om een onderscheid te maken in artikelen, wedstrijdverslagen, achterklap en interviews. of gewoon een keuze maken. Wil je een serieus medium zijn, of wil je het AD zijn waar clicks belangrijker zijn dan inhoud.

arjenzvob

Waarom dit niet geplaatst onder 'Verbeterpunten Wielerflits'. Verder eensch.

Avatar of
Maxim Horssels
admin

In het verbeterpunten-topic zal ik inhoudelijk reageren. Zou je de openingspost willen kopieren en daar plaatsen. Daarna zal ik dit topic sluiten.

Wel ben ik nieuwsgierig naar meer voorbeelden waar jij/jullie vinden dat wij als redactie te ver gaan. Je openingsbericht staat vol aannames waar ik mij niet helemaal in kan vinden. Voor een medium dat dit jaar 15 jaar bestaat, kun je ons lastig korte termijndenken aanwrijven. Als we alleen voor de korte termijn waren gegaan, hadden we nu niet meer bestaan.

Onze manier van berichtgeving verandert continu. Ieder bericht dat we plaatsen wordt door jullie, en dat snap ik, langs de meetlat gelegd. En tuurlijk, er komen wel eens berichten online met een titel die op het randje is en soms ook erover. Dat zijn incidenten. Niet iets wat structureel voorkomt en het is zeker geen beleid.

Heel wat trouwe lezers blijken geen fan van de rubriek WielerFlits Boulevard. Dat kan en dat is geen probleem. Maar sla die berichten over. Wij maken een platform voor een breed wielerpubliek. Berichten jou niet interesseren, kunnen voor iemand anders juist dé reden zijn om naar wielerflits te komen.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.