Bekijk reactie (Het misschien ooit grote politiek-topic)

Bekijk onderwerp

SprintMaster

Van beide kanten wordt er verschillend tegen integratie aan gekeken. 

"Bijna iedereen, met of zonder migratieachtergrond, geeft aan dat integratie betekent dat iemand meedoet in de samenleving. Integratie gaat over de taal spreken, werken en geen overlast veroorzaken.
Als belangrijkste problemen op het gebied van integratie noemen veel autochtone Nederlanders dat mensen met een migratieachtergrond zich te weinig aanpassen en dat de Nederlandse normen en waarden onder druk staan. "

"Mensen met een migratieachtergrond denken daar iets anders over: zij benadrukken het belang van respect voor elkaar en voor elkaars cultuur en tradities, maar vinden niet dat dit betekent dat mensen moeten meedoen aan deze culturele tradities. Bij de zorgen van de tweede generatie komen ongelijkheid, uitsluiting en discriminatie relatief vaak aan de orde."

"Bij mensen met een migratieachtergrond van de tweede generatie is het geluid vrijwel unaniem: ‘Wij zijn hier geboren en getogen, spreken de taal goed, doen mee in de samenleving en hoeven dus niet te integreren.’ Toch voelt de tweede generatie dat autochtone Nederlanders dat anders zien."

Verschil in opvatting over integratie in de samenleving | Nieuwsbericht | Sociaal en Cultureel Planbureau (scp.nl)

Over het algemeen heb ik ook wel het idee dat de tweede generatie zich vrij goed heeft aangepast. Toch blijft er soms een soort van afstand bestaan. Een (klein) hoofddoek, daar keek ik eerst ook wel vreemd tegen aan, bv. bij een tandarts assistente. Het is denk ik niet zozeer een teken van onderdrukking door de man maar meer als teken van bescheidenheid en ook een teken om hun afkomst aan te geven. 

Laatst gewijzigd