TdF bezoeken

LeoR 16

Beste mede-flitsers. Ik trek aanstaande zondag (eigenlijk zaterdagavond al) richting Troyes, om de gravelrit van dicht bij te volgen. Aangezien ik weinig ervaring heb met het volgen van het wielercircus toch enkele vragen:

  • Is het de moeite om de start bij te wonen, en zo ja, wat kan ik daar van verwachten? (kan je in de buurt komen van de ploegbussen/renners zien/gadgets krijgen etc.?)
  • Zelfde vraag over de finish. Al ga ik er vanuit dat de renners dan sneller naar het hotel willen, en wellicht minder benaderbaar zijn?
  • Is het mogelijk om op verschillende plaatsen te gaan kijken (vb. na de passage de auto nemen en bij een van de volgende stroken terug stoppen), de rit lijkt er zich alleszins toe te lenen, maar moet je dan rekening houden met weg blokkades, grote massa's volk?
  • zijn er nog zaken die ik best weet?

Ik zou sowieso al de tracking app volgen, zodat ik op elk moment weet waar de renners rijden.

 

Alle ervaring en tips zijn welkom!

Il Leopardo della Primavera

Tof! Mooie etappe om bij te zijn denk ik.

 

-In mijn ervaring kan je bij de start/finish wel dichtbij de renners en bussen komen, máár ik heb daarmee geen ervaring in de Tour. Kan me voorstellen dat het daar wat strikter is. Start is over het algemeen wat relaxter dan de finish lijkt me.

-Als je op verschillende plekken wil gaan kijken zou ik met de fiets gaan, ik verwacht dat de wegen rondom vrij vast gaan staan door het hele circus. Met de fiets kan je er doorheen, en met een gravelbike/mtb/brede banden op de racer kan je ook nog eens offroad afsnijden! Daarnaast is fietsen natuurlijk ook nog eens leuker ;)


-Als je met de auto ergens langs de kant wil gaan staan zou ik er op tijd bij zijn, het zal rondom de gravelstroken goed druk worden.

Lay On

Ik heb zelf vooral ervaring met dit soort zaken in B en NL en de Giro, maar belangrijkste tip: bestudeer ruim van tevoren al het etappeparcours en plan de plekken waar je wilt kijken en de gunstigste stukken waar je af kunt steken. Wat il Leopardo al zegt: met de fiets is wat betrouwbaarder omdat je dan niet in de file komt te staan. Maar een combi is ook mogelijk: je zou eerst naar het oostelijk deel van de route kunnen rijden en dan met de fiets die 1e en 2e strook/heuvel meepakken, en dan door naar het westelijk deel waar 9 en 12 nog te combineren moeten zijn. En dan nog door naar de finish. 

Je hebt trouwens een prima rit uitgekozen, met start en finish op dezelfde locatie. Bij de bussen zal het dus wat relaxter zijn bij de start omdat ze niet meteen doormoeten naar de finishplaats. Dus het loont ook zeker om 1-2 uur tevoren bij de ploegbussen te gaan rondneuzen, genoeg renners die daar dan binnen komen druppelen en op de foto willen. Mijn ervaring is wel dat het bij de Giro wat minder afgeschermd is dan in de Tour, maar die bussen staan doorgaans niet in het 'parc fermé' dus is er genoeg te beleven als je wat rondloopt.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.