App voor de optimale bandenspanning
Hoi allemaal,
Zoals veel wielrenners hier waarschijnlijk herkennen, blijft de juiste bandenspanning vaak een beetje gokken. Je kunt natuurlijk tabellen of calculators gebruiken, maar in de praktijk hangt het van veel meer factoren af: gewicht, bandbreedte, type fiets, temperatuur en vooral de ondergrond waarop je rijdt.
Omdat ik hier zelf regelmatig mee zat, ben ik begonnen met het bouwen van een kleine app: Cycling Tire Pressure Pro.
Wat ik bij bestaande tools miste, was dat ze meestal alleen rekenen met statische waarden. Terwijl in de praktijk je route natuurlijk een mix kan zijn van asfalt, slecht wegdek, gravel of lichte trails. Daarom heb ik in deze app de mogelijkheid toegevoegd om een route te importeren, waarna de ondergrond van de route als gewogen factor wordt meegenomen in de bandendrukberekening.
Het idee is dat de aanbevolen druk dus beter aansluit op de werkelijke omstandigheden van je rit, in plaats van alleen op een theoretisch scenario.
De app is inmiddels beschikbaar in de App Store en ik ben vooral benieuwd hoe andere fietsers de adviezen ervaren.
- Komen de waardes een beetje overeen met wat jullie zelf rijden?
- Zijn er functies die jullie missen?
- Of dingen die juist simpeler kunnen?
Als je het leuk vindt om mee te denken of de app te testen, zou ik het super vinden als je hem even probeert. Alle feedback ( positief of kritisch ) helpt om hem beter te maken.
App Store:
https://apps.apple.com/nl/app/cycling-tire-pressure-pro/id6759390704
Alvast bedankt en benieuwd naar jullie ervaringen!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.