Nederland heeft geen bergen, maar wel wind — dus bouwde ik een routeplanner die daar op plant
Ik fiets al jaren in Nederland. Wij hebben geen bergen, wij hebben wind — en toch plant elke routeplanner die ik ken op afstand en hoogtemeters, precies de twee dingen die hier het minst uitmaken.
Dat irriteerde me lang genoeg. Resultaat: https://windride.win. Volledig open kaart: eigen project, zelf gebouwd, zelf gehost.
Wat bestaande tools doen
- Wind2Ride: kleurt een route die je al hebt in op mee-/tegenwind per uur. Netjes, maar je moet zelf al een route hebben.
- Ride with GPS en Komoot: plannen op afstand, ondergrond, hoogtemeters. Wind is hooguit een laagje erover, geen onderdeel van de routekeuze.
- Tailwind GPS: rangschikt kant-en-klare routes op het actuele weer.
Allemaal analyse achteraf: jij tekent een rondje, het vertelt je hoe rot het wordt. Ik wilde het omgekeerde — de wind bepaalt hoe het rondje eruitziet.
Wat Windride doet
Je geeft een afstand en vertrektijd op. Hij haalt de windverwachting voor dat tijdvak op en bepaalt dáármee de vorm van het rondje: tegenwind aan het begin, meewind bij thuiskomst. Output is een GPX voor Garmin of Komoot.
Onder de motorkap: Open-Meteo voor de verwachting, een eigen BRouter-instance op OSM-data voor de routering. Geen commerciële routing-API.
Waarom gratis
Windverwachting is publieke data, kaartdata is OpenStreetMap, de routing-engine is open source — niks hierin kost iemand een abonnement. Toch zit windinzicht bij grote fietsapps vaak achter Premium.
(Uitzondering: de maker van Wind2Ride is eerlijk dat hij op gratis API's draait en gaat betalen zodra dat niet meer kan — prima verhaal. Mijn punt gaat over partijen die publieke data achter een paywall zetten.)
Windride draait op een kleine server die ik zelf betaal. Zolang dat te doen is: gratis, geen account-upsell, geen advertenties.
Feedback gezocht
- Klopt de aanname dat je tegenwind liever aan het begin hebt? Ik ken mensen die het andersom willen.
- Werkt nu het best in het vlakke deel van NL — Zuid-Limburg is een ander verhaal.
- Ken jij planners die wél op wind genereren? Graag horen hoe zij dat oplossen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.