De Gouden Kilometer

Poeksel

De Gouden Kilometer. Jose de Cauwer is fan, ikzelf ook wel, Terpstra en Boom vinden het niets.
http://nos.nl/artikel/2051528-meningen-verdeeld-over-gouden-kilometer.html
Weet iemand of de meningen van Boom en Terpstra representatief is voor het peloton, of dat ze uitzonderingen zijn? Asselman is het vast niet met hun eens. Erg overtuigende argumenten geven Boom en Terpstra ook niet, "raar", "het hoort niet", "niet nodig". Ik ben dan wel benieuwd waarom zij een gewone tussensprint beter vinden (en leuker voor het publiek).

En als we de gouden kilometer achteraf evalueren: de belangrijkste invloed op het klassement was denk ik dat een vluchter (Asselman) de witte trui kon pakken, waar het anders puur tussen de sprinters was gegaan. Dat lijkt me de koers wel iets spannender te maken. Het had met een gewone tussensprint ook wel gekund, maar dat is minder leuk, denk ik. Verder zag je dat klassementsmannen (Gilbert/Van Avermaet) ook moeite deden om de extra seconden te pakken. Voor het klassement achteraf gezien niet relevant, maar het gaf wel een extra dimensie.

nafnikleb

Ik houd er sowieso niet zo van als een klassementstrijd een bonificatiewedstrijd wordt. Die strijd wordt vaak in het eind van de etappe gevoerd waar nu dit kermis element aan toegevoegd is. Hierdoor worden die finales alleen maar heel raar met renners die voor boni's gaan en anderen die sparen voor een late vlucht en dat soort toestanden.

Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel er wijzigt in het AK als je de boni's er weer afhaalt. Waarschijnlijk bijna niks.

Ik ben meer voor een wedstrijd-element waarmee vluchters beter beloond worden, een klassement of iets dergelijks.

Kirsipuu

Ik vond het wel een leuk idee, die Gouden Kilometer. Ook in de Ronde van België. Geeft de vluchters iets om voor te rijden en de klassementsrenners extra tactische opties. Dat het 'niet hoort' volgens Terpstra begrijp ik niet. Wielrennen is toch je wiel als eerste over een streep duwen en daar een beloning voor krijgen?

Het idee van Terpstra is dan weer gevaarlijk, lijkt me. Dan gaan klassementsrenners zich elke dag met de massasprint bemoeien.

Terpstra heeft wel een ander idee. Geef de renners niet dezelfde tijd mee als ze in een groep finishen, maar geef ze hun daadwerkelijk doorkomsttijd.
"Heel veel renners zullen zeggen: Niki is gek, want dan wordt het gevaarlijk. Maar als je vijf dagen met een pelotonsprint bij de eerste tien eindigt, heb je uiteindelijk dezelfde tijd als de nummer 150. Je mag er wel een voordeel van hebben. Het is maar een ideetje."

Poeksel

"Ik ben meer voor een wedstrijd-element waarmee vluchters beter beloond worden, een klassement of iets dergelijks."

Als ik het goed begrepen heb is er bij de Eneco tour een eigen klassement voor tussensprints (primus checkpoints). Die staan weer los van de gouden kilometer.

lotto-jumbo fan

poeksel die is er al het rode rugnummer

DarioBirillo

Die checkpoints vind ik pas onzin eigenlijk... Meer punten omdat je verder voor het peloton uitrijdt. Dat is iets wat je als ontsnapping toch vaak gewoon niet in de hand hebt: het peloton geeft je meer of minder voorsprong mee. Je kan je natuurlijk de pleuris rijden om veel voorsprong te hebben aan die checkpoints maar dat is toch niet strijdlustig? Eerder dom als je het mij vraagt... Het idee ook dat zinloos aanvallen in vlakke etappes strijdlustig is...

Borsje

Wat mij betreft een redelijk aantal keren uitproberen, kijken naar de uitwerking in de diverse wedstrijdsituaties en daarna conclusies trekken.

Wheely

Wellens heeft in de rit die hij won in totaal 19 seconden bonificatie verzamelt. (In de Gouden KM en aan de meet) Grappig detail is dat hij die 19 seconden ook precies achterstond op Kelderman voor de rit. Mede hierdoor is de Eneco Tour achteraf in die ene rit beslist. Niet dat ik denk dat Wellens anders niet gewonnen had, hij had die boni's niet eens nodig maar eigenlijk is door het uitdelen van bonificaties de spanning in de laatste rit ver te zoeken geweest. Terwijl het omgekeerde juist de bedoeling was, lijkt me.

Wat ik wel opvallend vind is dat Boom en Terpstra me juist mannen lijken die profijt kunnen hebben van zo'n Gouden KM door daar even een solootje te rijden, ongeacht of ze dat tot de finish vol houden kunnen ze zo wel voordeel boeken.

Mijn mening, die Gouden KM is een leuk idee maar het peloton zit nog vastgeroest in oude gewoontes en de renners lijken er nog niet van te hebben durven profiteren, behalve twee jonge honden, Asselman en Wellens, vast geen toeval.

Poeksel

'@lotto-jumbo fan: een trui zelfs, maar ik ben de kleuren vergeten.

Poeksel

Ik ben nog steeds voor! Net weer een spannende strijd, maakt de etappe toch weer leuker.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.