NLs in top 10 van alle Grote Rondes in zelfde jaar?

dantoet

Dit jaar stond er minstens 1 Nederlander in de top 10 van zowel de Giro, Tour en Vuelta. Voor zover ik heb kunnen acherhalen is het maar 1 keer eerder gebeurt in de laatste 55 jaar (verder heb ik niet gezocht). Wanneer was dat en wie waren het?

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

In ieder geval in 1989... maar het zegt toch wel iets over het niveau van de Nederlanders op dit moment

Uitslagen 1989

Vuelta: Luc Suykerbuyk 10e
Tour: Theunisse 4e en Rooks 7e
Giro: Breukink 4e

Laatst gewijzigd
dantoet

Inderdaad! Dat was het enige dat ik kon vinden...

Poeksel

Toevallig vandaag http://hetiskoers.nl/de-spaanse-avonturen-van-luc-suykerbuyk/ gelezen over de Brabander!

tendam

Eigenlijk gebeurde het vorig jaar ook, maar Gesink moest op het laatste moment de Vuelta verlaten.

AndriesW

Ah, ik was al een tijdje bezig geweest met gegevens verzamelen om een lijstje op het forum te plaatsen... en nu zie ik dat dit vergelijkbare topic net eerder was geopend. Ja, wat een Nederlandse weelde. Zeker als je zoals ik ongeveer vanaf de neergang (ca. 1993) het wielrennen bent beginnen volgen.

Laatst gewijzigd
LyndaLid

Prachtig hè! En dan te bedenken dat Kelderman door pech geteisterd werd, Gesink pas net terug is van alle ellende en Dumoulin zichzelf nu pas ontdekt heeft als ronderenner! Nu hopen dat we buiten Terpstra nog een topper erbij krijgen voor de klassiekers (ik denk nog steeds dat Boom op de kasseien zonder pech een wereldseizoen kan rijden), maar ook daar heb ik het idee dat Slagter, Dumoulin en Kelderman de aansluiting bij de absolute wereldtop gaan maken. Gesink en Mollema zitten daar in zekere zin al natuurlijk, vooral Gesink (in Canada met name), en zelfs voor Slagter kan je dat eigenlijk zeggen. Dan komen Van Baarle (op de kasseien) en Van der Poel er onder andere aan, wat een weelde.

Dumoulin in de tijdritten... We doen echt weer overal mee als Nederland! Ik heb dat (uit mijn hoofd) nog nooit meegemaakt, heel misschien in die twee jaar dat Thomas Dekker zichzelf vol stopte, maar toch niet op zoveel vlakken?

Laatst gewijzigd
MaukeBollema2

In 5 van de 6 laatste grote ronden stonden er Nederlanders in de top-10, 2x zelfs twee renners. Opvallender is misschien nog wel dat het in totaal om zes verschillende renners ging: Kelderman, Mollema, Ten Dam, Kruijswijk, Gesink en Dumoulin.

Poeksel

En wie weet komt Poels daarbij, hij heeft in ieder geval de ambitie om top 10 in een grote ronde te rijden.

AndriesW

'@MaukeBollema2
En op Ten Dam na zijn die renners allemaal nog jonger dan 30 jaar. Dus in plaats van een wisseling van de wacht kan er een verdere stapeling van talentvolle generaties plaatsvinden (1986-87: Gesink, Mollema, Kruijswijk, Poels; 1990-91: Dumoulin, Kelderman; 1995: Van der Poel, Oomen; plus nóg een volgende lichting).

Jacco van Stierop

Er zijn zeker magerder jaren geweest maar het Nederlandse wielrennen is momenteel vooral in de breedte goed en de 6e plaats in het UCI landenklassement is daar wel een redelijke afspiegeling van.

Het gaat met name om top-10 noteringen waar Nederlandse renners voorlopig in grossieren. Dat stemt hoopvol maar de stap naar podiumplaatsen en nog liever naar pure overwinningen laat nog wel op zich wachten. Tekenend in dit verband vind ik dat een renner tegenwoordig al wordt genomineerd voor sportman van het jaar als hij een klassieker of een Tour-etappe heeft gewonnen. Men is wel heel snel tevreden.

Het cyclisme is uiteraard veel mondialer geworden, het peloton groter dus is er meer concurrentie maar gezien de sportieve infrastructuur en de wielergeschiedenis van Nederland zou je toch wat meer verwachten.

De exercities van Dumoulin deze Vuelta geven evenwel geen reden om te desespereren. Integendeel.

tendam

'@jacco van stierop
Ik wil je pessimistische droomwereld niet doorprikken, maar om als wielrenner genomineerd te worden voor sportman van het jaar moet er wel veel gebeuren. De laatste wielrenner die dat is gelukt was Theo Bos, en die werd wereldkampioen.

Niki Terpstra was bv. niet genomineerd vorig jaar, toen hij Roubaix had gewonnen. En er waren nota bene 7 nominaties.

Daarnaast is het wat raar om na een Vuelta waarin 4 etappes werden gewonnen te spreken over het grossieren in top 10-plekken.

Laatst gewijzigd
Tutu888

'@tendam
En Theo Bos is zeker nooit genomineerd voor zijn wegprestaties!
Erik Dekker was de laatste wegwielrenner die sportman van het jaar werd in 2001, niet geheel toevallig een jaar zonder Olympische Spelen.
Wegrenners die hem voorgingen waren Jan Jansen ('68), Hennie Kuiper ('77), Gerrie Knetemann ('78) Jan Raas ('79), Joop Zoetemelk ('80 en '85), Erik Breukink ( '90) en Danny Nelissen ( '95). Vooral die laatste is opvallend aangezien hij zijn prestaties in dat jaar niet op het hoogste niveau leverde.
Daarnaast werden Arie van Houwelingen, Henk Nijdam, Peter Post en Hennie Stamsnijder sportman van het jaar door hun prestaties op de baan en in het veld. En dus zoals vermeld Theo Bos.

De laatste jaren wordt de verkiezing dermate genomineerd door de OS dat er in de even jaren al een Tour de France of wereldtitel moet worden gewonnen om in aanmerking te komen. Zoals Terpstra vorig jaar merkte is een overwinning in een monument in ieder geval niet genoeg.

Jacco van Stierop

'@tendam

Pardon, dan ben ik abuis.

Met ‘grossieren in top10-plekken’ bedoel ik de resultaten van Nederlandse klassementsrenners in de grote rondes de afgelopen 5, 6 jaar dus niet alleen de voorbije Vuelta. Hetzelfde geldt overigens voor de klassiekers maar dat valt buiten dit topic.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.