De ranglijst der Nederlandse wegrenners

girardengo

De ranglijst der Nederlandse wegrenners (november 2015)

Sinds enkele jaren heb ik hier een ‘eeuwige’ ranglijst geplaatst van Nederlandse profrenners op de weg. Nu het seizoen 2015 is afgelopen, is deze lijst geactualiseerd en waar nodig gecorrigeerd. De resultaten in 25 wedstrijden zijn opgenomen. Voor klasseringen bij de eerste tien zijn 7 punten t/m 1 punt toegekend voor plaats 4 t/m 10 en daarnaast punten voor de eerste drie plaatsen in de volgende wedstrijden (op basis van het geschatte belang van deze wedstrijden):

1. Tour de France: 25, 14 en 10 punten
2. Ronde van Italië: 22, 12, 10
3. WK weg: 20, 12. 10
4. Ronde van Spanje: 18, 12, 10
5. De vijf monumenten (Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, Milaan-San Remo, Ronde van Lombardije), wegwedstrijd Olympische Spelen: 16, 12, 10
6. Grand Prix des Nations/WK tijdrijden, tijdrit Olympische Spelen: 14, 9, 8
7. Ronde van Zwitserland (4e grote ronde), Parijs-Tours (6e monument), Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, Critérium du Dauphiné, Ronde van Romandië, Ronde van Baskenland, Ronde van Catalonië (zes zware etappekoersen), Omloop het Volk/Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Waalse Pijl, Amstel Gold Race, Bordeaux-Parijs (5 klassiekers): 12, 9, 8
8. Etappewinst in de Tour: 8 punten
9. Etappewinst in de Giro: 7 punten
10. Etappewinst in de Vuelta: 6 punten

De Grand Prix des Nations (1932-2004, meegeteld zijn de edities t/m 1993) kan worden beschouwd als de voorloper van het WK tijdrijden (verreden vanaf 1994). Bordeaux-Parijs (1891-1988) wordt niet meer georganiseerd, maar was wel een belangrijke klassieker. Daarentegen hebben de Amstel Gold Race (sinds 1966) en Tirreno-Adriatico (sinds 1966) een relatief korte geschiedenis, zodat de balans in dit opzicht min of meer in evenwicht is.

Tom Dumoulin en Niki Terpstra waren in 2015 het meest succesvol in de belangrijke westrijden. Dumoulin was 3e in de Ronde van Zwitserland, 6e in de Ronde van Spanje, 5e in het wereldkampioenschap tijdrijden en winnaar van twee ritten in de Vuelta. Terpstra verzamelde tweede plaatsen in de Omloop van het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen. De top van de ranglijst van 2015 ziet er als volgt uit:

1. Dumoulin 31
2. Terpstra 30
3. Mollema 13
4. Boom 12
5. Gesink 7
6. Lindeman 6
Van Poppel 6
8. Kruijswijk 4
Poels 4

Joop Zoetemelk, Jan Raas, Hennie Kuiper en Jan Janssen bezetten in deze volgorde de eerste vier plaatsen in de ‘eeuwige’ ranglijst. Dit zijn waarschijnlijk de beste Nederlandse wegrenners ooit. Joop Zoetemelk is verreweg de meest regelmatige van hen. Zijn voorsprong op nummer 2 Jan Raas is liefst 248 punten. Van de huidige generatie profs zijn Robert Gesink (17e), Bauke Mollema (22e), Niki Terpstra (23e) en sinds dit jaar Tom Dumoulin (46e) tot de top vijftig doorgedrongen. Daarnaast hebben Lars Boom (52e), Pieter Weening (59e) , Sebastiaan Langeveld (76e) , Wilco Kelderman (89e) en Steven Kruijswijk (94e) een plaats in de top honderd. Opvallend detail: er staat nog steeds een renner in de top honderd die zijn beste prestaties in de 19e eeuw leverde: Mathieu Cordang (76e, 27 punten, evenveel als Thomas Dekker en Sebastiaan Langeveld). Hij werd tweede in Parijs-Roubaix (1897) en tweede (1897) en vijfde (1896) in Bordeaux-Parijs.

Het regelmatigheidsklassement ziet er na het seizoen 2015 als volgt uit.

1.Joop Zoetemelk 731 punten
2. Jan Raas 483
3. Hennie Kuiper 453
4. Jan Janssen 413
5. Michael Boogerd 314
6. Adri van der Poel 284
7. Steven Rooks 275
8. Gerrie Knetemann 245
9. Gerben Karstens 233
10. Jo De Roo 200
11. Erik Breukink 184
12. Wim van Est 177
13. Jean Paul van Poppel 161
14.Johan van der Velde 159
15. Henk Lubberding 136
16.Jelle Nijdam 127
17. Erik Dekker 126
Robert Gesink* 126
19. Wout Wagtmans 110
20. Leon van Bon 106
21. Peter Winnen 99
22. Bauke Mollema* 95
23. Niki Terpstra* 94
24. Teun van Vliet 92
25.Jeroen Blijlevens 78
26. Frans Maassen 76
27. Peter Post 74
Arie den Hartog 74
29. Bert Oosterbosch 72
30. Mathieu Hermans 68
31. Tristan Hoffman 66
32. Rini Wagtmans 64
Maarten den Bakker 64
34. Michel Stolker 59
35. Theo Middelkamp 58
36. Karsten Kroon 56
37. Gerard Vianen 55
38. Jo de Haan 54
39. Gerrit Schulte 53
40. Max van Heeswijk 51
Johan Lammerts 51
42. Servais Knaven 50
43. René Pijnen 48
Nico Verhoeven 48
45. Roy Schuiten 47
46. Tom Dumoulin* 45
Ab Geldermans 45
48. Henk Nijdam 44
49. Gerrit Voorting 43
50. Wim Schepers 42
52. Lars Boom* 40
59. Pieter Weening* 35
76. Sebastiaan Langeveld* 27
89. Wilco Kelderman* 23
94. Steven Kruijswijk* 18
104.Lieuwe Westra* 15
111.Tom Jelte Slagter* 13
114.Johnny Hoogerland* 12
120.Laurens ten Dam* 11
Wout Poels* 11
124.Stef Clement* 10
Maarten Tjallingii* 10
142.Bert Jan Lindeman* 6
Danny van Poppel* 6
161.Michel Kreder* 4
171.Tom Leezer* 3
180.Roy Curvers* 2
Tom Veelers* 2
Mike Theunisen* 2
186.Jos van Emden* 1
Tom Ligthart* 1

Als alleen de behaalde overwinningen in de genoemde 25 wedstrijden worden geteld, staan Joop Zoetemelk en Jan Raas ook bovenaan:

1.Joop Zoetemelk 25
2.Jan Raas 24
3.Gerben Karstens 22
Jean-Paul van Poppel 22
5.Jan Janssen 16
6.Gerrie Knetemann 14
7.Hennie Kuiper 12
8.Jo de Roo 11
Jeroen Blijlevens 11
10.Mathieu Hermans 10

billi

mooi overzicht

de nog actieve renners zullen hun best moeten doen om de top 10 te benaderen

nafnikleb

Mooi overzicht!
Ben het alleen niet helemaal eens met je puntenverdeling. Als je bijvoorbeeld kijkt naar dit jaar, dan krijgen Poels en Kruijswijk allebei 4 punten voor 7e plaatsen. Ik vind alleen een 7e plek in het eindklassement van de giro een stuk meer waard dan in het eindklassement van de Tirreno-Adriatico. Ook wordt aan de ene kant wel Bordeaux-Parijs wel meegerekend en nieuwe klassiekers als de GP Montreal en Quebec niet. Dat zou voor met name Gesink enorm veel punten schelen. Ik zou bovendien de Giro en Vuelta evenveel punten toekennen.

Maar goed, het is natuurlijk je eigen inschatting!

girardengo

'@nafnikleb

Ik denk dat de beslissingen over de keuze van de wedstrijden en de toekenning van punten subjectief blijven. Ieder ander staat het natuurlijk vrij zijn eigen klassement te ontwerpen. Maar ik wil mijn keuzes wel toelichten.
1. Poels en Kruijswijk hebben beide een 7e plaats behaald in wedstrijden van ongelijk gewicht. Ik heb besloten dat dat ongelijke gewicht (belang) vooral tot uiting moet komen in de top drie en dan vooral de eerste plaats, uitgaande van het alom aanwezige idee hierover: 'alleen de overwinning telt' en 'een podiumplaats is belangrijk', een zevende plaats heeft voor de renners iets minder gewicht dan een top drie klassering.
2. Bordeaux-Parijs stond indertijd beslist hoger aangeschreven dan tegenwoordig Montreal en Québec. Die hebben voor mij ook nog veel te weinig historie om te kunnen meetellen. En Bordeaux-Parijs telt ook mee om tegenwicht te bieden aan relatief 'jonge' koersen zoals de Amstel Gold Race, met andere woorden, ook een kanjer als Wim van Est mee te laten tellen.
3. De Giro en de Vuelta verschillen enigszins in status, daarover heb ik diverse auteurs geraadpleegd, vandaar het verschil in puntentoekenning. Dat zij wellicht naar elkaar toegroeien doet daar nog te weinig aan af.

Tutu888

Mooi werk Girardengo!
Hoewel over de puntendeling te discussiëren valt komt de top-10 wel overheen met wat ik uit het blote hoofd als beste Nederlandse renners aller tijden zou noemen. Michael Boogerd boven v.d. Poel/Rooks/Knetemann verbaast mij wel, dat komt wellicht ook omdat genoemd trio vaker het zegegebaar in belangrijke koersen kon maken daar waar Boogerd vaak grossierde in ereplaatsen.

Van de huidige generatie zie ik alleen Dumoulin in staat richting top 10 te gaan. Normaal gesproken is Gesink al over de helft van zijn carriere en heeft hij nog een flinke achterstand op nr. 10. Het zelfde geldt ook voor Mollema en Terpstra.

lnnrt

Mooi rijtje, arbitrair, maar mooi. Ik vind het eerlijk gezegd vooral opvallend hoever Joop boven de rest uittorent. Als hij twee renners was geweest, bezette hij plek 4 én 5 ;-)

TripleD

Ik vind de PCS ranking altijd erg interessant. Deze houdt in mijn mening een veel uitgebreidere en uitgebalanceerde scoreverdeling aan. Wanneer je dan naar de top 10 van 2015 kijkt zie je grotendeels dezelfde namen, maar ook wel andere namen (de rnk. geeft de positie op de wereldlijst):

Rnk. Diff. Rider Team Points ››
18. DUMOULIN Tom Team Giant - Alpecin 1.239 ››
21. MOLLEMA Bauke Trek Factory Racing 1.145 ››
24. TERPSTRA Niki Etixx - Quick Step 1.080 ››
56. GESINK Robert Team LottoNL-Jumbo 681 ››
62. KRUIJSWIJK Steven Team LottoNL-Jumbo 660 ››
64. VAN POPPEL Danny Trek Factory Racing 648 ››
69. POELS Wout Team Sky 627 ››
75. KELDERMAN Wilco Team LottoNL-Jumbo 598 ››
106 SLAGTER Tom-Jelte Team Cannondale - Garmin 464 ››
165 LAMMERTINK Maurits Team Roompot Oranje Pel... 359 ›

girardengo

'@TripleD
Van de namen in de PCS ranking heb ik alleen Lammertink geen punten toegekend.
@Innrt
De positie van Joop vind ik ook zeer opvallend. Hij steekt er meer boven uit dan ik had verwacht. Het puntentotaal in de vorige editie was een onderschatting en is gecorrigeerd.
@Tutu
Die plaats heeft Boogerd inderdaad te danken aan gigantisch veel ereplaatsen in Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Lombardije en de Amstel Gold Race. Dat houdt mij aan het denken over het toekennen van meer punten aan de winnaars.

Met dank voor de complimenten in de reacties.

Rodney

Mooi werk en rijtje, al deel ik de kritiek op de plaats van Boogerd, en staan wat mij betreft gevoelsmatig Rooks en Knetemann verkeerd om. Wat natuurlijk ook geheel subjectief is.

TanKing

'@TripleD PCS heeft ook een ranglijst aller tijden gemaakt, zie hier. Ook hier staat Zoetemelk op 1 en van de nog actieve renners Terpstra op 12 en Gesink op 16.

Netraam

Zat net even met mijn vader te kijken, maar waar staat Cees Bal (winnaar Vlaanderen '74) of Cees Priem (etappes in de Tour en Vuelta)? Fedor den Hertog? Is er misschien een link naar het volledige bestand? Lijkt me hardstikke interessant.

Janjanssen98765

Is het niet een idee om bij de lager ingeschaalde koersen enkel de top 5 punten te geven?

Er zit wat mij betreft echt een wereld van verschil in top 10 in een grote ronde of top 10 in bijvoorbeeld Romandië.

Verder vraag ik me ook af welke nog actieve buitenlandse renner volgens deze ranking het hoogste zou staan. Ik zelf denk Valverde.

girardengo

'@netraam
Bij deze:
Cees Priem: 52e, 40 punten
Cees Bal: 61e, 34 punten
Fedor den Hertog: 67e, 31 punten

@Jan janssen
Ja, dat zou kunnen. Ik heb er zelf nu voor gekozen om zoveel mogelijk alle toptienrenners te 'belonen' met punten. Met als overweging: Het verschil tussen de categorieën wedstrijden zit vooral in de top drie (zie ook mijn antwoord op nafnikleb), minder in de lagere klasseringen. Overigens zijn slechts 25 topwedstrijden gekozen, het is dus al een selectie: de andere wedstrijden leveren 0 punten op.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.