jouw favoriete wielermomenten 2015

wolfje

Wanneer stond jij schreeuwend voor de buis. Bij welke overwinning sloeg jouw hart een keertje over? Kortom: wat zijn jouw favoriete wielermomenten van het afgelopen jaar.

Om gelijk af te trappen
1: de Mortirolo in de Giro
Oorlog tussen de favorieten vanaf 65 kilometer van het einde. Astana die gas geeft na materiaalpech van contador. Waaiers tussen de aprica en de mortirolo. Contador die een gat van een minuut op Aru en Landa dicht rijdt. Gadret die Amador in de steek laat en Contador gaat helpen. Aru zakt er doorheen en natuurlijk Kruiswijk die fier overeind blijft tegen de wereldtop. Twee uur lang een spannende koers met een persoonlijke favoriet (kruiswijk) in een hoofdrol.

2. De 9e etappe van de Vuelta
Tom Dumoulin wint in een rechtstreeks duel tegen de toppers. Winnen uit een lange vlucht is leuk en mooi, maar de manier waarop Tom won pure klasse. Staat niet op 1 omdat de etappe zelf minder was.

3. De tourstart in Utrecht
Ongelofelijk veel publiek, goede sfeer, mooie prestaties van de Nederlanders. Schitterend dagje uit.

Eervolle vermelding voor de aanval van Gesink in de Tour en de tijdrit van Van Emden (nog een persoonlijke favoriet voor mij) in de Eneco, maar die heb ik beiden niet live gezien en dan is de beleving toch minder.

Poeksel

Telt Thomas Dekker die wegrijdt van Lance Armstrong ook als wielermoment? Was wel mooi om te zien, ook al was het in een film.

zoetepap

Lindeman! En GW/Die koers met 3 Ettixx. Plus Uurrecord Wiggins. Plus Laatste bergetappe Dumoulin. Plus gisteren Nijs.

123poetertjes

Gent-Wevelgem. Met afstand.
De enige echt memorabele koers van het jaar, die herinner ik me over 50 jaar nog.

Andere momenten die nu even door mijn hoofd schieten zijn de Omloop met Stannard, de gehele Giro (de rit naar La Spezia, de strijd op de Mortirolo en de ritzege van Beñat in het bijzonder), Nibali in Lombardije, de Tourstart in Utrecht, de strijd Contador/Froome in de ronde van Andalucia, het uurrecord van Dowsett, de malle Zakarin in Romandië, Plaza in de laatste Tourweek, Dumoulin die Froome en Rodriguez bergop aftroeft in de Vuelta en Sagan op het WK.

Laatst gewijzigd
LinusGerdemann

De laatste etappe van de Holland Ladies Tour. Elk moment lag de koers weer in een andere plooi. Fantastisch gewoon.

Romāns Vainšteins

Niet zozeer 'die ene rit' maar elke koers opnieuw de combinatie van wedstrijd, het animo, omgeving & elementen maken voor mij het wielrennen.

S. Morgenstern

Mijn favoriete wielermoment van het afgelopen jaar was het moment dat TJVG Gesink moest laten rijden in de eerste bergrit van de Tour. Daar kwamen voor mij heel veel gebeurtenissen van de afgelopen jaren samen. In de vorm van een ultieme bevestiging van het talent van de renner die het Nederlandse wielrennen relevant hield in de jaren dat ik het wielrennen echt als een idioot begon te volgen.

Laatst gewijzigd
slice

1. Gent-Wevelgem. Fantastische koers waarbij ik van begin tot eind op het puntje van mijn stoel zat.

2. Gesink's aanval in de Tour. Lang geleden dat ik zo blij was om een wielermoment. Gesink was de reden dat ik wielrennen 8 jaar terug intensief ging volgen, mooi dat hij zijn kwaliteit op zo'n manier weer toonde.

3. Dumoulin's eerste etappewinst in de Vuelta. Prachtig. Hoe hij bleef aanvallen, voorbij gereden werd door twee toppers, en uit geslagen positie de beste ronderenner van het moment weer inhaalde om de rode trui te veroveren.

albertooo

Parijs-Nice was dit jaar enorm spannend. De twee Sky-mannen die de dienst uitmaken, maar toch moeten opboksen tegen verschillende coupplegers, Kwiatkowski en Gallopin. Thomas' reeks vanaf deze koers was ook fenomenaal. In alle klassiekers waar hij reed een factor, en ook nog enkele sterke prestaties in het rondewerk.

Ik sluit me volledig aan bij de andere Giroliefhebbers hier.

xistnc

Ja, Gent-Wevelgem was mooi dit jaar. Maar als je me vraagt hoe de koers verliep en wie er won, moet ik het antwoord schuldig blijven. Op het moment zelf kan ik van zo'n koers genieten, maar naarmate er tijd overheen gaat smelten alle edities en alle Vlaamse voorjaarskoersen min of meer samen.

Wat ik me nog wel levendig kan herinneren, qua sportieve prestaties:
1. De aanval van Robert Gesink in de Pyreneeën, met uiteindelijk een 6e plek in het AK.
2. Het presteren van Steven Kruijswijk in de Giro, niet per se één etappe eruit gelicht.
3. De ritzeges van Tom Dumoulin in de Vuelta, in het bijzonder de tijdrit in Burgos.

Laatst gewijzigd
LutsenkoFan

1. Gent-Wevelgem

2. Contador en Valverde die zij aan zij parkeren op La Toussuire (kan me vergissen).

3. De Nederlanders in de grote rondes dit jaar. Kruijswijk in de giro prachtige 2e en 3e week. Gesink weer in zijn oude doen, lekker gasgeven.
en natuurlijk Dumoulin in de vuelta al vind ik dat we moeten wachten tot volgend jaar voor een echte bevestiging.

albertooo

'@xistnc
Lepe renner met een baard, die ook nog wel eens een lijntje doet.

Leukefans

Ik kies dan toch voor de ritzege van Steve Cummings in de Tour.
De allereerste ritzege in de Tour voor mijn faoriete team, maar toch ook, samen met de bollentrui van Teklehaimanot, Tour- en wielergeschiedenis door dit als eerste Afrikaanse team te presteren.

Daar komt dan nog eens de manier waarop bij die om duimen en vingers van af te likken was en dan is dat voldoende om moment van het jaar te zijn voor mij!

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.