WF Fictieve Koersen 2016

1 2 ... 11 ... 18 19
mhp88

Rund um Dresden staat nog op bet programma van mij en evt nog de Suura Hinti. Ik hoop dat billi ook nog verder gaat met zijn koersen. Hij had een nieuwe blik op het spel.

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

In het oog houden: Continentale teams

Axeon Hagens Berman
Vorig jaar miste Tao Geoghegan Hart de winst op drie seconden. Dit jaar is hij terug om het hoogste treetje te betreden. Met korte uitslagen in de Verenigde Staten en de tweede plaats in de Tour de Savoie Mont Blan (op drie seconden) heeft de Brit een uitstekend seizoen. Als hij niet wint, zal het niet aan zijn team liggen. Met Adrien Costa, winnaar van de Tour de Bretagne, heeft hij al een goede hulp. Daarnaast herbergt het team de Amerikaans kampioen, Gregory Daniel en vorige maand winnaar van de Tour de Beauce. Ruben Guerreiro, Portugees, reed ook al kort in California en werd Portugees kampioen U23, zal ook zijn beste beentje voorzetten. De verrassing van de Tour of California, Neilson Powless, zal ook acte de presence geven in Alaska. Zelfs de aangewezen sprinter, Logan Owen, is niet vies van een heuvel, gezien zijn overwinning in de beloftenversie van Luik-Bastenaken-Luik. Met afstand het sterkste continentale team.

Holowesko-Citadel Racing Team
Het voormalige team Hincapie komt dit jaar met Rob Squire als kopman. Vorig jaar werd hij 9e in Utah en 17e in de USA Pro Challenge. Dit jaar is hij ook erg constant en mag gaan kijken hoever hij komt in Alaska. Bergop krijgt hij hulp van Robin Carpenter, die 15e werd in California en onlangs 3e in de Tour de Beauce. Ook Jonathan Hornbeck (19e in California) zal zijn hulp verlenen bergop. Travis McCabe zal de sprints op zich nemen. Dit jaar is hij al sterk in de Amerikaanse wedstrijden, vooral na een zware wedstrijd. Andzs Flakis uit Letland en Andrei Krasilnikau uit Wit-Rusland zullen de aanval kiezen en hun kopmannen uit de wind houden.

Jelly Belly p/b Maxxis
Vorig jaar was Mannion nog de kopman van de Jelly Belly formatie. Nu is dat Lachlan Morton. De Australiër begon goed in de Tour of the Gila met winst. In de Tour of California moest hij helaas opgeven, maar in de Tour de Beauce werd hij vierde. Vorig jaar werd hij nog vijfde in de USA Pro Challenge. Nu mag hij het weer op hoog niveau laten zien. Bergop moet hij het zelf zien te rooien, want zijn knechten zijn vooral hardrijders, met de Canadees Jordan Cheyne en Taylor Sheldon. Zij zullen vooral Jacob Rathe bijstaan, die zich in de sprints mag mengen. Christopher Putt en Angus Morton, de broer van Lachlan, maken de selectie compleet.

Lupus Racing Team
Chris Horner moet altijd even op gang komen. Dat zagen we vorig jaar met de zege op de Glen Alps en de zesde plaats in het klassement. Dit jaar werd hij 9e in de Tour of the Gila en onlangs dertiende in de Tour de Beauce. Het is nu de vraag of hij weer tijd verliest in de heuveletappes. Chad Beyer (7e in 2014) zal een vrije rol krijgen, net zoals Thomas Vaubourzeix. Na een zware etappe zal de Fransman ook kunnen meesprinten. Bryan Lewis en Evan Murphy zullen knechten en wie dacht dat Horner de oudste van het veld was, dat klopt, maar Michael Olheiser mag er met zijn 41 jaar ook wezen.

Rally Cycling
Rally Cycling heeft met Rob Britton een kanshebber voor de winst in huis. De Canadees werd 19e in 2014 en 3e in 2015 in de Tour of Alaska. In de USA Pro Challenge 2015 gaf hij zijn visitekaartje af met een 3e plaats. Ook dit jaar is hij aardig op dreef met een 3e plaats in de Tour of the Gila en een 11e in California. Bergop zal hij hulp krijgen van oudgediende Danny Pate en landgenoot Adam de Vos. De sprints zullen betwist worden door of Evan Huffmann of Eric Young, naargelang de benen. Voor de tijdrit hebben ze Tom Zirbel, dit jaar ook alweer tweede op het NK tijdrijden en vorig jaar vierde in de tijdrit.

Team Illuminatie
Team Illuminate komt met de Colombiaanse kampioen Edwin Avila. Hij zal proberen aan te haken. Datzelfde geldt voor de Nieuw-Zeelander Alexander Ray, maar eigenlijk ook voor Griffin Easter en Connor McCutcheon. Het ligt aan het koersverloop en de benen voor wie zij zullen gaan. Misschien zal het elke dag wel voor etappewinst zijn. Voor de tijdrit heeft Illuminate de broers Scotson uit Australië opgeroepen. Callum is de kampioen van zijn land U23 en Miles was het vorig jaar en werd nu tweede.

Team Jamis
Ook Jamis heeft een Colombiaan als kopman. Janier Acevedo mag de flanken van de Glen Alps aanvallen. Met een 8e plaats in San Luis, 3e in Joe Martin Stage Race en 4e in Tour of the Gila mag zijn voorseizoen geslaagd genoemd worden. Hij wordt bijgestaan door zijn landgenoot Sanchez, die zesde werd in de Joe Martin Stage Race. Voor de sprints hebben ze Lucas Haedo meegenomen. Voormalig Amerikaans kampioen Eric Marcotte zal in zijn dienst rijden. Stephen Bassett en Kyle Murphy, die zich heeft gericht op de tijdrit, maken de selectie compleet.

Silber Pro Cycling
Alexander Cataford mag dit jaar bewijzen dat zijn goede uitslagen van dit jaar gerechtvaardigd zijn. Hij reed kort in de Tour of the Gila (2e) en de GP Cycliste de Saguenay (5e) Hij werd ook tweede achter zijn teamgenoot Roth in de NK tijdrijden. Het is alleen de vraag of hij de Glen Alps goed verteert. Ryan Roth zal een vrije rol krijgen en kijken hoever hij komt. Met zijn winst in de Winston Salem Classic en de GP de Saguenay moet er ook met hem aandacht gehouden worden. Ben Perry werd 2e op het NK van Canada, en Matteo Dal-Cin won bijna het bergklassement vorig jaar in Alaska. Nigel Ellsay en Michael Le Rossignol zullen zich in dienst stellen van hun kopmannen.

Cycling Academy Team
Speerpunt van dit team is de Canadees Guillaume Boivin. De sprinter heeft een constant seizoen in het continentale circuit, maar heeft nog niet weten te winnen. Chris Butler is de vrije man voor het klassement, vorig jaar werd hij 25e in het klassement. Daarnaast zal Namibiër Dan Craven opdragen en zeker nog wel een aanval kiezen. Guy Gabay zal de Israelische eer hooghouden, terwijl Ests kampioen Mihkel Raim en Daniel Turek de vrijheid krijgen om in de aanval te gaan. Raim won onlangs nog de tour de Hongrie, waar Turek nog derde werd.

www.tourofalaska2016nl.wordpress.com
www.twitter.com/tourofalaska

Laatst gewijzigd
mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Nationale kampioenen in de Tour of Alaska

Als eerste moet Gregory Daniel genoemd worden. Enigszins onverwacht werd de renner van Axeon Hagens Berman eind mei kampioen van de Verenigde Staten. Hij finishte voor Alex Howes van Cannondale en Travis McCabe van Holowesko. Alle drie renners zullen deelnemen aan de Tour of Alaska. De tijdrit werd gewonnen door Taylor Phinney, die dit jaar niet aanwezig is, maar de nummer twee Tom Zirbel en drie Alexey Vermeulen zijn wel aanwezig. Bij de Canadese kampioenschappen werd Ben Perry tweede. De top drie van de tijdrit doet wel mee. Ryan Roth en Alexander Cataford van Silber werden één en twee, en Svein Tuft van Orica werd derde.

Naast deze kampioenen zullen nog enkele renners hun tricots laten zien tijdens de wedstrijd. Dan Craven (Cycling Academy Team) uit Namibië werd weer kampioen van zijn land, maar op de tijdrit moest hij zijn meerdere erkennen in Till Drobisch. Cycling Academy heeft ook de Estse kampioen binnen de gelederen: Mihkel Raim. De kampioen van Colombia komt uit voor Team Illuminate. Edwin Avila was de betere van onder andere Sergio Henao en Nairo Quintana. In Zuid-Afrika mocht Jaco Venter van Dimenson Data het zegegebaar maken en in Ierland won Nicolas Roche (Sky) zowel de wegrace als de tijdrit. Australiër Jack Bobridge kwam niet goed voor de dag op de tijdrit, maar won wel de wegrace.

Als laatste een eervolle vermelding voor King Lok Cheung uit HongKong. Niet alleen won hij in juni het HongKongs kampioenschap op de weg en op de tijdrit, dit deed hij in januari ook op het Aziatsch kampioenschap. Na al verschillende keren op de baan gezegevierd te hebben en een bronzen medaille op het WK baan op de scratch, probeert hij het nu op een hoger niveau op de weg, en niet zonder succes.

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Startlijst Tour of Alaska 2016

In totaal doen 138 renners, verdeeld over 22 ploegen mee aan de Tour of Alaska. Onder hen ook twee nationale ploegen van de Verenigde Staten en Canada. Deze twee landen zijn ook hofleverancier van de renners in Alaska. De VS heeft 47 renners in koers en Canada 21. Samen zijn ze goed voor bijna de helft van de renners. Nederland (14) en Australië (13) leveren ook aardig wat renners voor deze koers. Een overzicht van de nationaliteiten:

47: Verenigde Staten
21: Canada
14: Nederland
13: Australië
6: Frankrijk
5: Colombia
4: Zuid-Afrika
2: Ierland, Italië, Letland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland
1: Argentinië, Duitsland, Estland, HongKong, Israël, Namibië, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Tsjechië en Wit-Rusland

De volledige startlijst is hier[/url] te vinden.

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC 25-30 juli

Prono's

Vanaf dit moment kunnen ook de prono's gemaakt worden. Volgens de WF-Prono-reglement kun je tien renners opnoemen die volgens jou in de top-10 komen. Wie denk je dat het goed zal gaan doen, wie denk je dat tegenvalt en zul je dus niet opstellen?

Inzendingen kunnen worden ingestuurd tot 22:00 vanavond (1 augustus). Succes!

Verweggistan

Wederom goed bezig mhp88; ik zal vanavond eens kijken voor een prono.

anonymous

Wedstrijd: Tour of Alaska
naam: anonymous
[x2.0] Steven Kruijswijk
[x1.8] Joe Dombrowski
[x1.6] Tao Geoghegan Hart
[x1.4] Nicolas Roche
[x1.2] Rob Britton
[x1.0] Brent Bookwalter
[x1.0] Riccardo Zoidl
[x1.0] Janier Acevedo

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Interview met Joe Dombrowski

Vorig jaar wist Joe Dombrowski de Tour of Alaska op zijn naam te schrijven. Hij gaf zijn goede vorm een vervolg door ook de Tour of Utah te winnen. Daarna werd het iets minder, hoewel hij in de Giro d'Italia veelvuldig aanval en in de een na laatste etappe de derde plaats veroverde. Nu is hij terug, maar heeft zijn team Lawson Craddock naar voren geschoven als kopman. De Tour of Alaska sprak hem aan de vooravond van de koers.

Wat wordt jouw rol binnen de ploeg? Cannondale heeft naar buiten gecommuniceerd dat Craddock dit jaar de kopman is.

"Dat klopt. Dit jaar is nog niet mijn beste jaar. Ik had een druk voorseizoen met onder andere de Giro d'Italia. Daar moest ik Uran helpen aan een goede uitslag, maar hij kwam er pas op het laatst doorheen. Ik ben vaak in de aanval geweest, maar een overwinning kwam er niet. Mijn grootste doel moet nog komen met de Tour of Utah, waar ik mijn titel wil verdedigen en de Tour of Alaska is een mooie koers om mijzelf weer in vorm te rijden. Dat kan ik goed doen voor Lawson, die al een goed seizoen draait."

Hoe heb je je voorbereid op deze ronde?

"Ik heb na Zwitserland even de fiets niet aangeraakt. Even een weekje helemaal niks doen. Wat lezen, wat rijden in mijn Porsche 911 en werken aan mijn eigen bier, Dombrewski. Hopelijk heeft de rust mij goed gedaan en kan ik in de luwte van Craddock mijn werk verrichten. Ik kijk toch vooral uit naar de etappe op de Glen Alps. Vorig jaar bracht deze berg mij de eindoverwinning en ik wil mij bergop testen voor de Tour of Utah."

Je zal ook starten in de Vuelta a Espana. Wat zijn je doelen daar?

"Ik zal een vrije rol krijgen en kijken hoever ik kan komen. Kopman zal Andrew Talansky zijn. Ik zal moeten werken voor hem, maar mag ook mijn eigen gang gaan. Hopelijk zit er nu wel een etappezege in en kan ik het seizoen goed afsluiten."

Dank voor het interview, succes in de Tour of Alaska

-Prono's kunnen nog steeds gemaakt worden. Over een uur komt de voorbeschouwing van etappe 1 en om twaalf uur het verslag van etappe 1-

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Naam: Verweggistan
[x2.0] Joe Dombrowski
[x1.8] Tao Geoghegan Hart
[x1.6] Chris Horner
[x1.4] Janez Brajkovic
[x1.2] Rob Britton
[x1.0] Brent Bookwalter
[x1.0] Lawson Craddock
[x1.0] Nicolas Roche

Laatst gewijzigd
mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Voorbeschouwing Etappe 1: Juneau-Eaglecrest Ski Area (Juneau)

De eerste etappe van de Tour of Alaska is meteen een van de belangrijkste, omdat het bergop eindigt. Wie wil al zijn kaarten al op tafel leggen en wint de eerste etappe en dus ook de eerste leiderstrui?

Route[/url]
Startlijst[/url]

Voor de afstand hoeven de renners niet te schrikken. Met zijn 130 kilometer is het een eitje. Maar de laatste acht kilometer zullen erin hakken. Eerst gaan de renners naar de Greater Borough of Juneau, waar ze zes keer een ronde afleggen, waarin elke ronde een punt voor het bergklassement te winnen is. De heuvel is 1,2 kilometer lang aan bijna 4% gemiddeld. Dan rijden de renners terug naar Downtown Juneau, waar ze de brug overgaan naar Douglas Island, waar op het einde de beklimming naar Eaglecrest Ski Area op het programma staat. Deze beklimming is 7,9 kilometer lang aan 4%, maar is erg onregelmatig, met soms vlakke stukken en soms steile stukken over 10%. De winnaar zal de leiderstrui aantrekken, en is hoogstwaarschijnlijk ook de leider in het berg- en puntenklassement.

De beklimming is niet al te zwaar en iedereen zit nog fris, dus is het lastig om een favoriet aan te wijzen. De laatste kilometer is niet heel steil, dus als een renner snelle benen heeft, is dat ook een voordeel. Op basis van deze kenmerken is Brent Bookwalter (BMC) een van de favorieten voor de winst. Naast het nodige klimwerk plaatst hij zich ook vaak in de sprint van een kleine groep. Michael Woods van Cannondale heeft ook wel een laatste jump in de benen. Mocht er een groep bij elkaar blijven kan Reinardt Janse van Rensburg (Dimension Data) een gooi naar de zege doen. Hij won Langkawi onder andere door in de sprints ook mee te doen. Bij Sky zullen ze Roche naar voren schuiven, maar ook Deignan en Nordhaug kunnen de etappe op hun naam schrijven. Axeon kan met hun renners spelen en Hart, Costa, of zelfs Owen uitspelen, die een sterke sprint heeft en kan aanklampen. Andere outsiders zijn Rob Britton van Rally, Edwin Avila van Illuminate en Ryan Roth van Silber.

*** Brent Bookwalter
** Nicolas Roche, Ryan Roth
* Reinardt J. Van Rensburg, Tao Geoghegan Hart, Michael Woods

Het weer in Juneau is bewolkt, maar met een graad of 20 zeker aangenaam. Op de beklimming kan de wind tegenstaan, omdat het een weg tussen de bergen is. Alle etappes worden live uitgezonden door KTBY. De uitzending begint om 12:15PM lokale tijd (4:15PM New York, 10:15PM Amsterdam)

Laatst gewijzigd
billi

Ziet er heel professioneel uit. :)
Met veel plezier gelezen.
Wel wat rap moeten lezen, gebrek aan tijd helaas.

Alleen jammer dat diverse linken niet werkten bij mij.
Ga het later nog is proberen op een pc. Hoop dat het dan wel lukt.

naam: billi
[x2.0] Joe Dombrowski
[x1.8] Lachlan Morton
[x1.6] Neilson Powless
[x1.4] Daniel Jaramillo
[x1.2] Carter Jones
[x1.0] Michael Woods
[x1.0] Chris Horner
[x1.0] George Bennett

Geen zorgen, m n wedstrijden volgen nog, helaas heeft een dag maar 24 uur.
Moet is rustig achter een pc kunnen zitten, maar jammergenoeg is dat moeilijk in te plannen.

Laatst gewijzigd
mhp88

'@billi De laatste linken werken bij ook niet, maar ze zijn juist. Misschien kun je ze kopieren en dan bekijken. Via de link route en startlijst kom je ook al wel op de site. Ik weet niet waardoor bet komt.

Verweggistan

Link naar website van mhp [/url]

Laatst gewijzigd
dustin

naam: dustin
[x2.0] Steven Kruijswijk
[x1.8] Joe Dombrowski
[x1.6] Chad Haga
[x1.4] Rob Britton
[x1.2] Brent Bookwalter
[x1.0] Janier Alexis Acevedo
[x1.0] Damien Howson
[x1.0] Nicolas Roche

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Wedstrijdverslag Etappe 1: Juneau-Eaglecrest Ski Area, 130km

Elke renner die ingeschreven staat, heeft op maandagochtend getekend voor de derde editie van de Tour of Alaska. Een editie waar klimmersbenen van pas komen, want de klassementsrenners moeten al direct in de eerste etappe aan de bak. Onder een wolkendek, met af en toe een straaltje zon, staan de renners klaar voor hun eerste 130 kilometer. Eerst zullen zij rondes rijden in het Greater Borough van Juneau, om daarna terug te rijden en koers te zetten naar Douglas Island, waar een beklimming van 8 kilometer aan gemiddeld 4% op hen te wachten staat.

Route etappe 1[/url]

De renners worden uitgezwaaid door onder andere leden van de Cycle Alaska Juneau. Straks zullen zij hier weer langs komen. Na een neutralisatie van twee kilometer wordt het startschot gegeven. In eerste instantie wil niemand aanvallen, ook omdat na 12 kilometer de tussensprint ligt en de vorige jaren de sprintersploegen hebben gecontroleerd. Maar geen land zo gek als de Verenigde Staten, er is er altijd wel eentje die er invliegt. Christopher Putt van Jelly Belly en Jack Maddux van Team USA proberen het, maar daar reageren direct de sprintersploegen op en zij houden de twee vluchters in het oog. De tussensprint is een eerste krachtmeting tussen de sprinters, en aangezien deze voor de sprinters het eindstation is, gaat iedereen ervoor. Hofland en Arndt proberen mee te sprinten, en komen ook op respectieverlijk 2 en 3, maar ze worden verslagen door Thomas Boudat van Direct Energie. Arndt wordt nog op de meet door Travis McCabe (Holowesko) verslagen.

Thomas Boudat (Direct Energie) 6 punten, 3 seconden
Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo) 4 punten, 2 seconden
Travis McCabe (Holowesko) 2 punten, 1 seconde

Na de tussensprint is het een wirwar van aanvallen. Het eerste bergpunten gaat naar Vaubourzeix (Lupus) maar het duurt nog even voordat een groepje wegkomt. Dit gebeurt 7 kilometer na de tussensprint en bestaat uit vijf namen:

Carter Jones (Giant-Alpecin)
Christopher Williams (Novo Nordisk)
Taylor Sheldon (Jelly Belly)
Griffin Easter (Illuminate)
Hugo Houle (Canada)

Zij nemen snel een geruststellende voorsprong. De WorldTour-teams en andere teams met een kanshebber voor de eindoverwinning zien er geen bedreiging in. In het tweede rondje gaat het punt naar Carter Jones, net zoals in het derde en het vierde. In het vijfde rondje is het net Sheldon die zijn wiel eerder over de streep drukt en in het laatste rondje verrast Williams de andere en gaat ervandoor met het laatste punt. De tussenstand is nu

Jones 3 punten
Williams, Sheldon, Vaubourzeix 1 punt

Het zijn schermutselingen, want op de top van Eaglecrest zijn vijf punten te behalen. Iemand had dus alle zes punten moeten pakken om zeker te zijn van de bergtrui. Op de terugweg naar Downtown Juneau zijn nog 40 kilometers te rijden en wanneer we de voorsprong bekijken van de vijf, die goed samenwerken, zien we tot onze verbazing dat die meer dan tien minuten bedraagt. In het peloton heeft nog niemand echt de verantwoordelijkheid genomen. Of ze zijn nog moe van de lange reis, of ze hopen dat anderen het wel zullen opknappen. Voor de etappeoverwinning wordt het al lastig. Dat beseffen de renners voorop zich ook en je ziet ze smoezelen en met elkaar afspreken. Tot aan de voet van de beklimming werken we samen en daarna zien we wel wie het sterkst is. Dat maakt dat de voorsprong van de vijf amper slinkt.

In het peloton heeft nu Cannondale iets controle genomen, maar het is met reserve. De andere teams kijken de kat uit de boom. Als de renners de brug overgaan, begint het toch wel een beetje te kriebelen. Ze zien in de verte de finish liggen, maar moeten eerst nog 8 kilometer naar de voet. Vooraan zijn ze er al bijna en direct op het eerste steilere stukje is het Houle die er vandoor gaat. Jones en Easter volgen, maar voor Williams en Sheldon gaat het al te rap. Op het vlakke werken de drie nog steeds redelijk samen en iets meer dan negen minuten later begint ook het peloton aan de beklimming. BMC heeft nu een treintje opgezet met Rosskopf en Wyss, dat de andere teams volgen. De koplopers zijn ondertussen op de helft van de beklimming en dus op het tweede steile gedeelte van de klim. Ook al krijgt Jones het nu iets lastiger, hij houdt Houle en Easter nog bij wanneer ze een stukje gaan dalen. Maar wanneer ze het laatste steile stuk aanvangen, op 2,5 kilometer van het einde, moet Jones de twee laten gaan. Het is nu Houle, de Canadess van AG2R, nu rijdend voor de Canadese selectie, die doortrekt en Easter dwingt om bij wijze van spreken zijn tanden in het achterste te bijten om erbij te blijven. Dat lukt hem tot een kilometer van de top, waar het weer afvlakt en Houle nog een keer een beslissende demarrage plaatst en ook Easter van zich af schudt. Hij heeft de klim goed ingedeeld en kan op het valse plat goed doortrekken en na drie uur en vijfentwintig minuten in het zadel gezeten te hebben, gooit hij zijn armen in de lucht en viert hij zijn overwinning en zijn leiderspositie in alle klassementen. Griffin Easter komt 17 seconden later over de meet en Jones wordt nog derde op 1:07.

In het peloton vallen de mindere renners er bij bosjes vanaf op de steile stukken, en ook op de vlakkere stukken kunnen de renners de kop amper bijhouden. Wyss en Rosskopf moeten afhaken nu en dat betekent weer dat Cannondale het heft in handen neemt. Blijkbaar voelen de renners zich goed. Het tweede steile stuk is het Woods die als eerste aanvalt, wat betekent dat Dombrowski de benen stilhoudt. Craddock zit nu in een luxepositie. Bijna alle toppers zitten er nog bij, maar hebben niet veel knechten meer. Costa van Axeon gaat dan in de tegenaanval en hij neemt Rob Britton mee. LottoNL-Jumbo zet nu zelf Kruijswijk in om op kop te rijden. Het lijkt dat zij Bennett als kopman hebben aangewezen. Daardoor groeit de voorsprong van de twee niet heel veel, maar Woods lijkt nog niet stil te staan. Sky helpt ook een handje en zet Nordhaug op kop. Het gaat nu heel snel en dat lijkt de kop te kosten aan de renners die slecht tegen versnellingen kunnen, zoals Chris Horner, die er al af moet, alsook Damien Howson van Orica en Lachlan Morton. Renners die er nog goed uitzien, zijn Bookwalter, ook al zit hij in zijn eentje, Craddock, Oomen, Bennett, Roche, Hart, Squire en Acevedo. En bij bij Dimension Data is het niet Jacques, maar Reinardt die er nog bij zit. Wanneer het laatste steile stuk wordt aangevangen is de situatie in het peloton als volgt:

Woods
Costa, Britton 0:29
Peloton op 0:41

Woods valt een beetje stil en Britton laat Costa nu achter en rijdt naar Woods toe. De terugval van Costa zorgt voor een dubbele aanval van Axeon met Guerrero, die Hart op sleeptouw neemt. Kruijswijk moet nu passen, net zoals vele continentale kopmannen. Dombrowski zet nu nog een beentje voor (meer heeft hij ook niet) om Craddock dichterbij te krijgen, hij krijgt nog Bookwalter, Roche, Oomen, Acevedo en Squire mee. Beetje bij beetje vallen er tussen alle renners gaatjes en is het ieder voor zichzelf. Britton is bij Woods gekomen en neemt direct over. Guerrero staat nu geparkeerd en Hart moet het nu zelf doen, maar hij kan niet echt een voorsprong opbouwen. Op de minder steile laatste kilometer komen sommige renners nog weer bij elkaar, of laten ze nog andere renners achter zich. Britton ziet als eerste van de klassementsmannen de finish, waar op dat moment Williams, die in de kopgroep zat, over de finish kruipt. Oomen heeft nu een aanval ingezet en hij rijdt enkele tientallen meters weg van de rest en haalt nog net Woods en Hart in. Bookwalter sprint nog net naar de tiende plaats, voor Squire en George Bennett. Zo zijn er op de eerste beklimming al veel verschillen gemaakt, maar is het een Canadees die aan de leiding gaat met een aardige voorsprong.

Uitslag Etappe 1: Juneau-Eaglecrest Ski Area (Juneau)
1. Hugo Houle (Canada) 130km in 3:25:11 (38,05km/h)
2. Griffin Easter (Illuminate) 0.17
3. Carter Jones (Giant) 1:07
4. Taylor Sheldon (Jelly Belly) 3:34
5. Christopher Williams (Novo Nordisk) 4:13
6. Rob Britton (Rally) 4:29
7. Sam Oomen (Giant) 4:37
8. Michael Woods (Cannondale)
9. Tao Geoghegan Hart (Axeon) 4:41
10. Brent Bookwalter (BMC) 4:49

Puntenklassement na Etappe 1:
1. Hugo Houle (Canada) 10
2. Griffin Easter (Illuminate) 7
3. Thomas Boudat (DirectEnergie) 6
4. Carter Jones (Giant) 5
5. Moreno Hofland (LottoNL)4
6. Taylor Sheldon (Jelly Belly) 3
7. Christopher Williams (Novo Nordisk) 2
8. Travis McCabe (Holowesko) 2
9. Rob Britton (Rally) 1

Bergklassement na Etappe 1:
1. Hugo Houle (Canada) 5
2. Carter Jones (Giant) 5
3. Griffin Easter (Illuminate) 3
4. Taylor Sheldon (Jelly Belly) 2
5. Christopher Williams (Novo Nordisk) 1
6. Thomas Vaubourzeix (Lupus) 1

Volledige uitslag[/url]

Laatst gewijzigd
mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Interview met Hugo Houle

Hugo Houle won verrassend de eerste etappe van de Tour of Alaska en is zelfs leider in alle drie de klassementen. Na zijn overwinning zat hij nog uit te hijgen toen de organisatie een paar vragen stelde.

Gefeliciteerd! Wou je in de ontsnapping zitten?

"Dank je wel. Ik had wel in gedachten om het te proberen en ik wist ook dat het pas na de tussensprint ging werken. Dan moet je een beetje geluk hebben dat het peloton je laat rijden, maar er was niet heel veel achtervolgingswerk."

De voorsprong groeide maar en op een gegeven moment hadden jullie meer dan tien minuten voorsprong? Begon je toen al te denken aan de etappeoverwinning?

"Ja, dan begin je er toch aan te denken. Ik had al in de gaten dat er twee andere kanshebbers in de kopgroep zaten. Ik had verwacht dat Jones iets langer mee zou gaan, maar uiteindelijk was het Easter die een hele goede dag had."

Je loste hem in de laatste kilometer. Wanneer was je zeker dat je ging winnen?

"Toen ik de finish zag wist ik het wel zeker. Het is een onbeschrijfelijk gevoel. Alle truien in de pocket en een mooie etappezege. En ik heb een hele mooie voorsprong. Wie weet hoe ver ik kan komen."

Dat is er ook nog. De voorsprong is aanzienlijk. Hoe hoog schat je de kansen in dat je hoog kan eindigen, of misschien wel winnen?

"Ik ga mijn best doen. Morgen is een vlakke rit en woensdag de tijdrit. Vanaf dan wordt het lastiger en vooral op de Glen Alps zullen de klimgeiten wel naar voren komen. We hebben nu ook bijna vijf minuten verloren op de klim tegenover de grote jongens. Maar ik ga mijn best doen, net zoals mijn ploeggenoten. Zij zullen ook veel ervaring opdoen in deze race."

Dank voor het interview en succes! En wat denken jullie, kijkers: gaat hij zijn trui verdedigen? Misschien wel tot het einde?

Laatst gewijzigd
mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Voorbeschouwing Etappe 2: Juneau

De tweede etappe is een vlakke etappe. De renners hebben de route gisteren al meermalen verkend, want deze etappe begint ook in Downtown Juneau en begeeft zich naar Greater Borough, waar de renners nu negen rondes moeten afleggen. Dan rijden zij weer terug naar Downtown Juneau, waar hoogstwaarschijnlijk een massasprint volgt.

Route
www.tourofalaska2016nl.wordpress.com/route/etappe-2-juneau/

De afstand bedraagt uiteindelijk 155 kilometer. In de negen rondes die de renners moeten afleggen, zit weer dezelfde beklimming en zijn er dus negen punten te verdienen voor het bergklassement, elke ronde één. De beklimming is 1,2 kilometer lang aan bijna 4% gemiddeld. De tussensprint is weer na 12 kilometer bij de McDonalds.

Gister werd een tipje van de sluier opgelicht bij de tussensprint, waar Boudat won voor Hofland en McCabe. Deze renners zijn dus in vorm, maar welke sprinters zijn er nog meer? Wouter Wippert won vorig jaar de openingsetappe, maar komt er dit jaar nog niet helemaal aan te pas. Nikias Arndt (Giant) werd net vierde bij de tussensprint en kan dus ook meedoen voor de zege. Ook Danny van Poppel (Sky) zal zich mengen in de eventuele sprint. Naast McCabe zullen er nog meer Amerikaanse renners proberen een goede uitslag te rijden. Denk hierbij aan namen als Reijnen (Trek), John Murphy (UHC) en Eric Young (Rally). Andere outsiders zijn nog Haedo (Jamis) en Boivin (Cycling Academy). Ook zijn sommige renners gebaat bij een harde koers, waardoor de echte sprinters afgemat zullen worden. Denk hierbij aan een Drucker (BMC), Haas (Dimension Data) en Owen (Axeon).

***Nikias Arndt
**Danny van Poppel, Thomas Boudat
*Moreno Hofland, John Murphy, Wouter Wippert

Het weer is nog steeds rustig in Juneau met een graad of 19. Echter is er ook iets westenwind voorspeld, wat eventueel voor een harde koers kan zorgen in de laatste dertien kilometer. Alle etappes worden live uitgezonden door KTBY. De uitzending begint om 11:45AM lokale tijd (3:45PM New York, 9:45PM Amsterdam)

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Ben benieuwd of Houle stand gaat houden in de bergrit. En vandaag gok ik eerder op zo'n rappe Amerikaan, vooral omdat het ook een relatief korte rit is; dus ik ga voor Young. Of criteriumspecialist Alzate.

Laatst gewijzigd
billi

Carter Jones, een leuk renner, jammer dat het er niet echt uit kwam bij Giant.
Helaas is dat bij meerdere renners uit het amerikaanse cirquit het geval, jammer, zijn daar toch vaak leuk bezig en rijden zich in de kijker.
Hugo daarentegen heeft zich goed aangepast en is een verdienstelijk renner bij Ag2r waar ze op kunnen rekenen.
Mooi dat hij zich eens zelf mag profileren.

ps: leuk die intervieuws, zeker een meerwaarde

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

De renners krijgen vandaag een vlakkere etappe voor de kiezen, wat vooral te maken heeft dat ze nu de beklimming van Eaglecrest Ski Area niet hoeven aan te vallen. Hugo Houle straalt in zijn blauwe leiderstrui, en omdat drie truien wat warm is, draagt Griffin Easter de puntentrui en Carter Jones de bergtrui. Het weer is aangenaam, maar er staat wel wat westenwind, dus de renners moeten bij de pinken zijn.

Route
https://tourofalaska2016nl.wordpress.com/route/etappe-2-juneau/

Westenwind betekent ook de eerste twaalf kilometer tegenwind en de sprintersploegen loeren allemaal naar elkaar om de tussensprint te pakken. Het tempo ligt niet heel hoog, maar de aanvallers wachten liever nog even met offensief. Het treintje van Giant komt naar voren met Van der Haar voorop en dan Stamsnijder voor Arndt, want als je die andersom zou doen, vangt Arndt alsnog wind. De ander sprinters posteren zich achter Arndt, hoewel LottoNL ook naar voren probeert te komen met Hofland. Maar daar komen de renners van Rally, en Young posteert Huffman perfect. Lotto en Giant zijn enigszins verrast en toen was de tussensprint alweer voorbij.

Huffman 6 punten, 3 seconden
Hofland 4 punten, 2 seconden
Arndt 2 punten, 1 seconde

Dat er nog geen aanval kwam, lag ook aan de renners zelf. Er is niet echt animo voor een aanval. Wanneer Mihkel Raim, Marco Canola en Eric Marcotte wegrijden, vindt het peloton het goed en houden ze het tempo van de koplopers aan. De maximale voorsprong van de drie bedraagt maximaal 3:30. De Est Raim is kampioen van Estland en won onlangs de Ronde van Hongarije. Ook reed hij al kort in Canada en in de ronde van zijn eigen land. Marco Canola won in 2014 een etappe in de Giro en was dit jaar derde in de Philadelphia Classic en vierde in de Winston Salem Cycling Classic. In diezelfde race werd Eric Marcotte tweede, maar hij is vooral bekend vanwege zijn Amerikaanse titel in 2014. Een sterke kopgroep dus, maar niet om bang van te worden. De bestgeklasseerde is Raim op 10:31 van Houle en dus meer dan vijf minuten van de klassementsmannen. Daarnaast heeft het peloton ook geleerd van gisteren en houden ze de kopgroep binnen schotsafstand, ook omdat de sprinters alleen dagsucces kunnen halen, en niet voor het klassement gaan. Daarnaast hebben ze ook hulp van de Canadezen, die maar al te graag op kop rijden voor hun leider Houle.

De renners vooraan werken desondanks goed samen, en verdelen de bergpunten. In de negen rondes komt iedere renner drie keer als eerste boven. Dat betekent dat de bergtrui nog steeds in het bezit is van Houle, als hij tenminste zijn voorsprong van een minuut verdedigt op Carter Jones. De sprintersploegen zetten nu een tandje bij, en dat zorgt ervoor dat de voorsprong langzaamaan slinkt. De wind is ook aangewakkerd en dat betekent dat her en der de treintjes naar voren komen, niet direct voor de sprint, maar om goed vooraan te zitten, mocht het op de kant gaan. En als de renners linksaf slaan, is het BMC dat de registers opentrekt en waaiers opzet. Dimension Data, Orica, LottoNL, Trek en Drapac en leider Hugo Houle zitten goed vooraan, en het begint in het midden al te scheuren. De renners roepen om hun moeder en het is snel kijken of de kopman meezit. Dat is met enkele ploegen niet het geval, zoals Woods van Cannondale, Oomen van Giant, Brajkovic van UHC, Rob Britton van Rally en ook Acevedo van Jamis zit er niet bij. Dat betekent dat sommige ploegen de achtervolging inzetten, maar het eerste peloton blijft uitlopen. Het tweede peloton scheurt ook weer en zorgt ervoor dat sommige renners het af laten weten nu. De koplopers worden nu ingehaald door het eerste peloton, waar LottoNL-Jumbo het gas nu helemaal open heeft gezet en zich inzet voor Hofland. Nikias Arndt, John Murphy en Wippert zit mee, maar Van Poppel en Boudat hebben de slag gemist. De drie groepen:

Groep 1 +- 50 renners
Groep 2 op 0:27 +- 35 renners
Groep 3 op 0.45 +- 30 renners

Timo Roosen beukt nu op kop van het peloton en moet op vijf kilometer het opgeven en Keizer neemt nu over. Hij krijgt hulp van de mannen van BMC en Orica die hun kopman wat kunnen opschuiven in het klassement. Ondertussen proberen de sprinters zich ook te positioneren voor hun eindschot. Hofland moet het nu alleen doen, terwijl Orica Tuft op kop heeft gezet voor Edmondson. Andere sprinters proberen in het wiel te komen en op het juiste moment hun pijlen te verschieten. Voor BMC rijdt nu Bohli op kop, met achter zich Floris Gerts die zich mag testen, nu Drucker niet in het eerste peloton zit. Arndt zit in zijn eentje en wordt weggedrukt door Haas en verliest veel plaasten. Met nog een kilometer te gaan krijgt ook Bohli het lastig en komt er nog een laatste offensief van Rally Cycling, die Britton op achterstand hebben, maar Huffman en Young wel mee hebben. Huffman is nu de leadout voor Young en hij gaat al op 300 meter van de streep aan. De andere sprinters springen er achteraan en proberen nog aan het wiel te komen. Wippert moet uitwijken, Hofland kan de snelheid niet aan en het is Gerts die er nog bij kan komen. Boivin heeft het wiel van Gerts te pakken en sprint ook nog mee. Arndt rijdt een sterke sprint, maar zat al te ver achter. Maar Young weet zijn voorsprong te behouden en sprint naar de zege in de tweede etappe van de Tour of Alaska. Floris Gerts wordt tweede, terwijl Guillaume Boivin de derde plaats voor zich opeist.

Het tweede peloton, met enkele geslagen gezichten, komt binnen op 47 seconden van de eerste groep en de derde groep op meer dan een minuut. De best geklasseerde klassementsmannen Britton, Sam Oomen en Michael Woods zaten in deze tweede groep en verliezen dus hun plaats aan Hart, Bookwalter en andere renners. Hugo Houle behoudt de leiderstrui en Easter blijft tweede, maar Jones zat in de derde groep en verliest dus tijd. Later zullen we zien wat voor gevolgen deze etappe heeft gehad.

Uitslag Etappe 2: Juneau
1. Eric Young (USA) Rally 155km in 3:33:33 (43,66km/u)
2. Floris Gerts (Ned) BMC
3. Guillaume Boivin (Can) Cycling Academy
4. Moreno Hofland (Ned) LottoNL
5. Nathan Haas (Aus) Dimension Data
6. John Murphy (USA) UHC
7. Alexander Edmondson (Aus) Orica
8. Wouter Wippert (Ned) Cannondale
9. Kiel Reijnen (USA) Trek
10. Wiliam Clarke (Aus) Drapac

Algemeen klassement na etappe 2: Juneau
1. Hugo Houle (Can) Canada
2. Griffin Easter (USA) Illuminate 0.21
3. Taylor Sheldon (USA) Jelly Belly 4.31
4. Tao Geoghegan Hart (GBr) Axeon 4.51
5. Brent Bookwalter (USA) BMC 4.59
6. George Bennett (NZl) LottoNL
7. Rob Squire (USA) Holowesko 5.03
8. Lawson Craddock (USA) Cannondale
9. Jacques J. Van Rensburg (Rsa) Dimension Data
10. Nicolas Roche (Irl) Sky

Puntenklassement na etappe 2: Juneau
1. Moreno Hofland (Ned) LottoNL 16
2. Eric Young (USA) Rally 15
3. Floris Gerts (Ned) BMC 12
4. Hugo Houle (Can) Canada 10
5. Guillaume Boivin (Can) Cycling Academy 10
6. Griffin Easter (USA) Illuminate 7
7. Thomas Boudat (Fra) Direct Energie 6
8. Evan Huffman (USA) Rally 6
9. Nathan Haas (Aus) Dimension Data 6

Bergklassement na etappe 2: Juneau
1. Hugo Houle (Can) Canada 5
2. Carter Jones (USA) Giant 5
3. Griffin Easter (USA) Illuminate 3
4. Mihkel Raim (Est) Cycling Academy 3
5. Marco Canola (Ita) UHC 3
6. Eric Marcotte (USA) Jamis 3
7. Taylor Sheldon (USA) Jelly Belly 2
8. Christopher Williams (Aus) Novo Nordisk 1
9. Thomas Vaubourzeix (Fra) Lupus 1

Volledige uitslag
https://tourofalaska2016nl.wordpress.com/uitslagen/uitslag-etappe-2-juneau/

mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Interviews met Eric Young en Moreno Hofland

Eric Young was vandaag de snelste van een uitgedund peloton, nadat de wind voor waaiers had gezorgd. We spraken hem na de wedstrijd.

Gefeliciteerd! Dat was een machtige sprint die je in de benen had.

"Ja, dat klopt. Als eerste moet ik mijn teamgenoot Evan (Huffman) bedanken. Hij zorgde voor een fantastische leadout voor mij. Ik kon de snelheid lang aanhouden. Ik voelde dat de concurrenten dicht kwamen, maar ik hield het vol tot aan de streep."

Je hebt nu al enkele keren raak geschoten in Amerikaanse wedstrijden. Denk je dat er nog een keer een jaar komt dat je op een hoger niveau mag acteren?

"Dat zou mooi zijn, maar dat hoeft van mij niet. Ik gedij hier goed en kan mijn favoriete wedstrijden in Amerika rijden. En dat je af en toe nog een succesje hebt, draagt daar ook aan bij."

Dank je wel. Dan hebben we hier ook nog Moreno Hofland, de nieuwe drager van de groene puntentrui. Moreno, nog geen winst, maar de puntentrui hangt wel om je schouders.

"Dat komt voornamelijk door de tussensprinten. Daar heb ik mijn extra punten gehaald. Het is mooi dat ik de trui draag, maar ik baal er nog flink van dat ik niet won vandaag. We hebben maar twee kansen en dan moet je ze pakken."

Kopman Steven Kruijswijk staat al ruim twee minuten achter de eerste klassementsman, hoewel het leek dat jullie voor Bennett gaan. Hoe is de rolverdeling?

"Steven (Kruijswijk) gaf aan dat hij nog niet de benen had gisteren. Toen heeft hij besloten om voor Bennett te rijden. En dat was een goede keuze. Bennett is in goede vorm en we hopen dat hij niet al teveel tijd verliest in de tijdrit morgen en misschien kan hij gaan verrassen op de Glen Alps."

Dank voor het interview. De renners stappen straks in het vliegtuig voor een vlucht naar Anchorage, waar morgen de tijdrit op het programma staat. Bedankt voor vandaag en tot morgen!

billi

Floris Gerts grijpt z n kansen, toch al wat mooie uitslagen gereden in zijn prille prof carriere.
Eric Young is toch wel een verrassing, althans voor mij.

anonymous

Gaat goed met mijn prono... 3 renners al op achterstand voor zover bekend.

Wel weer een mooie rit.

Laatst gewijzigd
mhp88

Tour of Alaska 2016
2.HC, 25-30 juli

Voorbeschouwing Etappe 3: Anchorage Individual Time Trial

Ook dit jaar is er weer een tijdrit in de Tour of Alaska. Exact dezelfde als vorig jaar. Nu zijn er al significante verschillen in het klassement en zal de tijdrit die bevestigen of ontkrachten. Als men voor de winst nog mee wil doen, moet hier goed gereden gaan worden.

https://tourofalaska2016nl.wordpress.com/route/etappe-3-anchorage-itt/
(klikbaar)

De renners beginnen bij de Alaska State Library en gaan dan naar Anchorage Memorial Park. Ze passeren ook nog Merrill Field Drive en keren dan terug naar het begin punt. Zij moeten daar omheen rijden en duiken nog twintig meter naar beneden, die net voor de finish weer moeten worden overwonnen. Maar eigenlijk is dit een vlakke tijdrit en wie de grote molen goed rond kan draaien, kan goede zaken doen.

Als we kijken naar de Amerikanen, moet Tom Zirbel als eerste genoemd worden. Hij werd tweede bij het nationaal kampioenschap. Alexey Vermeulen werd daar derde. Meerdere teams hebben renners mee die op een korte tijdrit goed uit te voeten kunnen. Bij BMC kunnen Bookwalter, Bohli en de winnaar van vorig jaar Rosskopf meedoen voor de winst. Lawson Craddock zal de schade moeten beperken. Ook Orica heeft met Howson, Hepburn en Tuft een sterk blok. Martijn Keizer van LottoNL-Jumbo kan ook verrassen en wie weet kan Bobridge ook weer wat power uit zijn benen halen. Bij de ProContinentale ploegen is het opletten voor Drapac. Met Clarke, Koning en Mouris zijn zij ook outsiders voor een goede uitslag. Daarnaast werd Hugo Houle vorig jaar kampioen van zijn land in het tijdrijden en hoeft dus niet veel te verliezen.

Bij de continentale ploegen is het kijken wie er in vorm zijn. Neilson Powless is in vorm en heeft dit jaar al goede tijdritten gereden. En wat kan Rob Britton. In de bergetappe was hij de beste van iedereen, maar hij verloor gisteren kostbare tijd. Daarnaast is het ook nog kijken of sprinters met uithouding niet voor een verrassing kunnen zorgen. Hoewel de tijdrit lang is voor een sprinter, zou in dit deelnemersveld bijvoorbeeld een Jempy Drucker of een Nikias Arndt een goede tijd kunnen neerzetten.

*** Brent Bookwalter
** Tom Zirbel, William Clarke
* Tom Bohli, Martijn Keizer, Neilson Powless

De renners krijgen weer heerlijk weer. Met een graad of 20 en weinig wind in de avond lijken de omstandigheden perfect te zijn. Natuurlijk is KTBY er weer bij. De eerste renner vertrekt om 6PM (10PM New York, 4AM Amsterdam +1). De laatste renner vertrekt om 8:28PM.

https://tourofalaska2016nl.wordpress.com/
https://twitter.com/tourofalaska

Laatst gewijzigd
billi

Bohli voor de winst?
Keizer top 5?
Mouris top 10?

we gaan het zien ......

1 2 ... 11 ... 18 19

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.