WF Fictieve Koersen 2016

1 2 ... 16 17 18 19
mhp88

Suura Hinti Paavo Nurmi 2016
11 september 2016, UCI 1.WT, 230 km

Tussenstuk naar finish
De voorsprong van de zes renners loopt snel op naar 40 seconden. Ze zien op de lange rechte weg de auto’s van de kopgroep al voor zich. Halme is al voor de Malminkartano beklimming ingelopen en El Fares wordt nu ingelopen door het peloton. Met nog 18 kilometer te gaan komt de eerste groep bij de kopgroep. Het peloton zit er bijna een minuut achter. Daar doen de mannen van Tinkoff en Katusha het werk.

Visconti
“Ik kijk even achterom en zie dat we een aardig gat hebben gemaakt. Iedereen doet zijn beurt en zo komen we snel bij de kopgroep. Erviti zat al te wachten op mij en als we erbij zijn, gaat hij dan ook op kop rijden. Dit zorgt wel voor iets minder samenwerking, maar het tempo zit er nog goed in. Met nog 16 kilometer te gaan passeren we de finish voor de eerste keer. Bah, wat een lange laatste rechte lijn. Dat is flink in het voordeel van de sprinters.”

Renshaw
“Ik heb Mark weer opgezocht en we zitten goed in het peloton. Ik zie de mensen naar ons kijken, maar we hebben niemand meer van onze ploeg. Boasson Hagen zit zich ook te verbijten. We zien Tinkoff en Katusha wat werk doen, maar het gaat niet zo snel als ik had gehoopt. Maar we moeten rustig blijven, dan komt het wel goed.”

Kristoff
“Mijn mannen doen goed werk en het gat lijkt ongeveer hetzelfde. We zien de laatste auto’s net de bocht om gaan. Eigenlijk moeten we nu al wat van de voorsprong afrijden met de lange wegen. Maar natuurlijk ook energie overhouden aan het eind van de koers. Lastig…”

Eindcircuit 1
Nog 16 kilometer te gaan en de kopgroep passeert voor de eerste keer Sea World bovenop het lastige stuk in het eindcircuit. Erviti trekt er nog een keer erg hard aan, en dat zorgt ervoor dat sommigen het lastig krijgen. Ook De Vreese werkt nu voor Boom. Vachon en Mori bungelen aan de staart en lijken uitgespeeld.

Visconti
“Nog 15 kilometer. Erviti doet er alles aan om de voorsprong te laten blijven zoals hij nu is. Misschien dat het dan gaat lukken. Maar de anderen in de kopgroep kunnen ook een stukje hardrijden. Ik doe ook af en toe mijn beurt, maar Gallopin zit wat af te wachten. Hij zegt dat hij Greipel nog in het peloton heeft. Maar met zijn zessen draait het nog goed rond.”

Renshaw
“We zitten redelijk voorin, en op de smalle wegen en 180 graden bochten zie je renner per renner afhaken in het peloton. Behalve Kittel hebben we geen sprinters zien afhaken, dus zullen het vooral knechten zijn en de renners uit de mindere ploegen. Ikzelf heb mij even kunnen recupereren, ook al is dat relatief in deze zware koers. Het optrekken kost elke keer weer krachten.”

Kristoff
“Taaramae en Tsatevich doen goed werk en houden de koplopers af en toe in het vizier. Tinkoff lijkt wat uitgeblust, hoewel Valgren nog wel mee doet. Marco Haller zit nu bij mij en samen proberen we nu zo min mogelijk energie te verspillen. De finish is een lange rechte lijn, daar kan ik mijn kracht wel goed kwijt. Nu de koplopers nog pakken.”

Eindcircuit 2
Met nog 10 kilometer te gaan maakt de kopgroep zich op voor de tweede keer het belangrijke stukje. Ze hebben nog een voorsprong van ongeveer 40 seconden op het peloton. Erviti en De Vreese zijn bijna op. Zij zijn de laatsten die afhaken en hebben bijna 200 kilometer in de aanval gereden.

Visconti
“Shit daar gaat Gallopin. Boom reageert, en samen met Rast en Bettiol springen we weer op het wiel. Ik kijk even achterom en zie Erviti afhaken. Hij heeft zijn werk gedaan. Na even de benen stilgehouden te hebben, komt ook Foliforov terug. Hij springt nu weg, maar dat wordt makkelijk gecountert door iedereen. Daar gaat Boom weer, nu reageer ik direct en zit in het wiel. De anderen kijken even en Gallopin reageert dan. Hij komt nog aansluiten, maar de rest lijkt niet goed rond te draaien. Met ons drieën rijden we nu goed rond. Kom op, nog zeven kilometer.”

Renshaw
Nog tien kilometer. Mijn taak gaat zo beginnen. Nu moeten we eerst dat rotding weer op. Het peloton hangt op een lint, maar we zitten goed vooraan. We kunnen ons ietsje naar achteren laten zakken. Na het stukje heuvelop komt er bolvorming in het peloton. Wat? Katusha rijdt niet meer, of kunnen ze niet meer? Gelukkig zie ik nog wat andere truitjes die het nu wel zullen overnemen. Orica en Giant zetten nu mannetjes op kop. Gelukkig, maar hopelijk hebben we niet teveel tijd verloren.”

Kristoff
“Tsatevich en Taaramae zijn bijna op. Ik kom met Haller bijna op de eerste rij, maar ik wil niet op kop. Gelukkig komen er enkele andere treintjes nu naar voren. We zitten al op zeven kilometer van het einde. Ik moet uitwijken voor Erviti en De Vreese die door het peloton komen zakken. Oef, daar ging ik bijna weer, het zou toch niet…”

Eindcircuit 3

Visconti
“Tussen de juichende menigte hoor ik de bel voor de laatste ronde klinken. Nog iets meer dan 5 kilometer. Ik kijk nog een keer achterom en zie de televisiemotor van het peloton in de verte aankomen. Dat wordt krap, maar het kan. Boom begint wat bekken te trekken, maar ik weet niet of dat komt omdat hij moe is of hij zit te linkeballen. Gallopin rijdt voor wat hij waard is. Ikzelf houd mij even in. Boom, maar zeker Gallopin, is waarschijnlijk sneller aan de meet dan ik."

Renshaw
"Nog één ronde. Mark heeft aangegeven dat hij het wel ziet zitten. En met veel snelle mannen er nog bij, heeft ook Boasson Hagen zich bij ons gevoegd. Samen houden we ons nog even schuil. We hebben maar de kracht voor een laatste kilometer, en dan moet Edvald het al lang volhouden. Nog een keer dat rotding op. Blijf vooraan Mark en Mark."

Kristoff
"Ook Haller heeft het nu lastig. Dat wordt mijn eigen weg kiezen. Hij brengt mij nog een keer naar voren, zodat ik het lastige stuk en de smalle weg goed van voren begin. Dat lukt hem en zo kan ik op vier kilometer van het einde mijn eigen plan trekken. Het is duwen en trekken, maar ik voel mij sterk."

Visconti
"Aan het eind van het stukje bergop ga ik. Ik speel nog enigszins op reserve, want meestal is de eerste demarrage niet de goede. Dat klopt, Boom gaat achter mij aan en brengt Gallopin met zich mee. Dan gaat Gallopin ervandoor. Boom reageert meteen en ik duik in de slipstream mee. Dan ga ik nog een keer. Boom reageert nu niet en Gallopin pokert ook. Ik krijg een gaatje. Daarachter zitten ze nu te loeren. Nu moet ik vol doorgaan. Hoever is het nog? Nog drie kilometer. Ik kom de 180 graden bocht goed door. Ik zie ze aan de andere kant van de weg, dat is al een seconde of 7 à 8. Kom op Giovanni!"

Renshaw
Nog drie kilometer. In de 180 graden bocht zitten we bij de eerste dertig renners. Toch kost het optrekken telkens erg veel kracht. Op 2 kilometer van het einde nog een keer. Edvald brengt ons goed naar voren en we duiken aan de onderkant erdoor en komen achter de trein van LottoNL. Op 100 meter zien we Boom en Gallopin. Cofidis en FDJ proberen ook hun treintje te maken. Die drie ploegen hebben nog veel man. Dat wordt een gevecht.

Kristoff
"Ik moet ergens aanpikken. Ah daar komt de trein van Cofidis. Bouhanni is snel en in vorm. Simon en Soupe brengen hem naar voren. Ik moet vechten met Sagan, maar dat verlies ik. Nouja, Sagan is ook niet verkeerd. Ik kom in de slipstream wat naar voren. Hopelijk krijgt ik straks de ruimte."

V: Nog twee kilometer. Een 180 graden bocht, de laatste keer dat ik mij moet optrekken. Ik zie Boom en Gallopin opgeven aan de andere kant van de weg en het peloton aanstormen. Mijn voorsprong is klein, misschien 15 seconden.

R: Nu moeten we naar voren. Edvald start de turbo en langzaam maar zeker brengt hij ons naar voren. Ik verwacht niet dat hij het nog lang kan volhouden, dus haak ik op een kilometer aan bij de trein van Lotto Soudal. Ik kijk nog een keer achterom en zie dat Mark in mijn wiel zit. Kom op, we gaan ervoor.

K: Ik kom nu naast Cavendish. Lotto en Cofidis vechten voor de kop. Ik zit rechts, dat kan nog lastig worden met de laatste linkerbocht. En er was nog een iemand voorop. Dat heb ik nu niet in de hand.

V: Nog een kilometer. Trappen wat je kan! Ik zie de laatste bocht al, nog een keer even de druk van mijn benen en dan nog 500 meter.

R: Lotto Soudal heeft nog maar een man voor Greipel. Wanneer hij weggaat is Greipel alleen, dan moet ik komen.

K: Cofidis zet nu vol het gas erop en komen langs de Lotto's. Greipel probeert mijn plek in te pikken, maar dat lukt niet. Ik probeer wel Sagan nog te passeren, en kom daarbij in het treintje van Etixx, die nu met Gaviria naar voren komen. Niet het beste wiel.

V: Waarom is het niet zo dat als je de finish ziet, dat je er dan bent. Die laatste 500 meter zijn eindeloos. Alle motoren zijn al lang en breed weg en ik hoor ze komen. Ik zie het bordje van de 200 meter verdwijnen achter de eerste renner die mij passeert. Ik houd mijn benen stil. F..., net niet!

R: Net voor de bocht neem ik het over van de Lotto's en ga dan proberen nog 300 meter te rijden. Cofidis duwt tegen mij aan in de bocht en daardoor verlies ik wat snelheid. Toch ga ik mijn eigen weg en probeer Mark ruimte te geven. Nog een keer alles tot 200 meter van de finish. Ik passeer Visconti.

K: het treintje van Etixx valt wat uit elkaar. In de bocht ben ik er buitenom gegaan en toch weer het wiel van Sagan gepakt. We hebben meer snelheid en Cofidis heeft Soupe, met zijn volle baard nog voor Bouhanni.

R: Dat was het, daar gaat Cavendish, vroeger dan Bouhanni. Hij komt ernaast, maar niet echt erover. Ik laat lopen aan de linkerkant en hoop dat alle renners mij netjes passeren.

K: Daar gaat Bouhanni. Cavendish heeft ook al zijn sprint ingezet, te vroeg denk ik. Ik probeer direct Sagan in te halen en ga achter Cavendish aan. Op 100 meter van de finish zit ik in zijn wiel. Ik zie rechts rood en blauw opkomen. Nog een keer aanzetten. Ik ga langs Cavendish, maar de winst glipt door mijn vingers. Nacer Bouhanni balt een vuist. Ik weet niet of ik derde of vierde ben geworden. Maar ik kwam hier alleen voor de winst.

Finish
Nacer Bouhanni wint de Suura Hinti Paavo Nurmi van 2016. Na zijn vermeende overwinning in de Cyclassics Hamburg wint hij hier nu wel. Iedereen kijkt naar de herhaling, maar nu kunnen zij niks onreglementairs vinden. Gaviria wordt tweede en Kristoff nog derde. De volledige top 31:

Uitslag Suura Hinti Paavo Nurmi 2016:
1. Nacer Bouhanni (Fra) Cofidis
2. Fernando Gaviria (Col) Etixx
3. Alexander Kristoff (Nor) Katusha
4. Arnaud Demare (Fra) FDJ
5. Mark Cavendish (GBr) Dimension Data
6. Peter Sagan (Svk) Tinkoff
7. Andre Greipel (Dui) Lotto Soudal
8. Caleb Ewan (Aus) Orica
9. Greg van Avermaet (Bel) BMC
10. John Degenkolb (Dui) Giant
11. Daniel McLay (GBr) Fortuneo
12. Samuel Dumoulin (Fra) AG2R
13. Danny van Poppel (Ned) Sky
14. Dylan Groenewegen (Ned) LottoNL
15. Michael Matthews (Aus) Orica
16. Giacomo Nizzolo (Ita) Trek
17. Matteo Pelucchi (Ita) IAM
18. Christopher Opie (GBr) One Pro Cycling
19. Geoffrey Soupe (Fra) Cofidis
20. Yannick Martinez (Fra) Delko Marseille
21. Roman Maikin (Rus) Gazprom
22. Elia Viviani (Ita) Sky
23. Julian Alaphilippe (Fra) Etixx
24. Daniel Oss (Ita) BMC
25. Adam Blythe (GBr) Tinkoff
26. Ramon Sinkeldam (Ned) Giant
27. Fabio Sabatini (Ita) Etixx
28. Sebastian Langeveld (Ned) Cannondale
29. Jens Debusschere (Bel) Lotto Soudal
30. Ramunas Navardauskas (Ltu) Cannondale
31. Matti Manninen (Fin) Finland

Don Hamstre

Prachtige koers mhp, echt ontzettend leuk beschreven op deze manier. Zeker voor herhaling vatbaar!

mhp88

Suura Hinti Paavo Nurmi 2016
1.WT, 11 september

Prono's

Anonymous wint de prono overweldigend doordat zeven van zijn voorspelde namen in de top-10 zitten. Dustin had de verrassende nummer twee van de koers, maar hij had Bouhanni niet, daardoor komt hij helaas op de laatste plaats.

wedstrijd: Suura Hinti Paavo Nurmi
naam: anonymous
[x2.0] André Greipel 4x2,0=8
[x1.8] Peter Sagan 5x1,8=9
[x1.6] Nacer Bouhanni 15 x1,6=24
[x1.4] Alexander Kristoff 10x1,4=14
[x1.2] Mark Cavendish 6x1,2=7,2
[x1.0] John Degenkolb 1x1,0=1
[x1.0] Dylan Groenewegen
[x1.0] Arnaud Démare 8x1,0=8

Anonymous: 8+9+24+14+7,2+1+8=71,2

wedstrijd: Suura Hinti Paavo Nurmi
naam: Verweggistan
[x2.0] Mark Cavendish 6x2,0=12
[x1.8] Caleb Ewan 3x1,8=5,4
[x1.6] Nacer Bouhanni 15x1,6=24
[x1.4] Sondre Holst Enger
[x1.2] Elia Viviani
[x1.0] Peter Sagan 5x1,0=5
[x1.0] Fernando Gaviria 12x1,0=12
[x1.0] Daniel McLay

Verweggistan: 12+5,4+24+5+12= 58,4

wedstrijd: Suura Hinti Paavo Nurmi
naam: dustin
[x2.0] P.Sagan 5x2,0=10
[x1.8] Gaviria 12x1,8=21,6
[x1.6] Ewan 3x1,6=4,8
[x1.4] D.v.Poppel
[x1.2] Nizzolo
[x1.0] Cavendish 6x1,0=6
[x1.0] Kristoff 10x1,0=10
[x1.0] Groenewegen

Dustin: 10+21,6+4,8+6+10=52,4

wedstrijd: Suura Hinti Paavo Nurmi
naam: billi
[x2.0] Kristoff 10x2,0=20
[x1.8] N Bouhanni 15x1,8=27
[x1.6] Degenkolb 1x1,6=1,6
[x1.4] Boasson Hagen
[x1.2] Greipel 4x1,2=4,8
[x1.0] Siskevicius
[x1.0] Holst Enger
[x1.0] Opie

Billi: 20+27+1,6+4,8=53,4

1. anonymous: 71,2
2. Verweggistan: 58,4
3. billi: 53,4
4. dustin: 52,4

Over een maand komt mijn laatste wedstrijd, de klassieker Rund um Dresden. In het weekend van 15 en 16 oktober zal deze koers voor de derde keer plaatsvinden. Tot dan!

mhp88

Tussenstand WF Fictieve Koersen

Met de Tour des Alpes en de Suura Hinti Paavo Nurmi zijn er twee WorldTour-wedstrijden verreden. Deze wedstrijden zorgen voor veel punten en de stand is dan ook flink door elkaar geschud. Fabio Aru heeft na zijn winst in de Tour des Alpes de leiding genomen, met Steven Kruijswijk, die in Alaska ook al goed was, op een tweede plek. Eerste (pro)continentale renner is Rob Britton op plaats 5, net voor Bouhanni, de winnaar van de Suura Hinti Paavo Nurmi.

https://www.dropbox.com/s/v6wsncre8t5flvm/WF%20Fictieve%20Koersen%20Stand.xlsx?dl=0

@anonymous: De punten klopten bijna. Contador had maar 270 punten, Pantano werd een keer tweede en dat levert 22 ipv 21 punten op en Pozzovivo kreeg er ook nog een puntje bij en heeft 69 punten. De rest klopte.

anonymous

Intens genoten. Mooie koers. Wel 'toevallig' dat net één van de gevolgde renners het langst meegaat in de aanval...

Verweggistan

Mooie koers mhp. Net weer anders dan één renner volgen. Mooi dat iedereen weer met andere perspectieven komt.
@anonymous: verrassend einde nog van de Tour des Alpes. (Ik ben nu pas klaar met lezen)

Welke koersen staan er nu nog in de planning, anders kan Scandinavië vanaf dinsdag 20 september t/m zondag 2 oktober.

mhp88

'@Verweggistan
Munchen-Salzgammergut wordt volgens @ditisdavid volgend weekend verreden. Rund um Dresden is op 15 of 16 oktober. Misschien dat billi nog een koers in de aanbieding heeft dit weekend? Als dat zo is, dan de volgende kalender?

?tussen 17 en 21 september (billi)?
24-25 september Munchen Salzgammergut
27 sept-9 okt Ronde van Scandinavië
15 of 16 oktober Rund um Dresden

mocht billi niks hebben, moet je maar even kijken of je tegelijk met @ditisdavid wil doen. En komt @Don Hamstre nog met Langs de Elbe?

Don Hamstre

De kans is vrij groot dat Langs de Elbe door gaat, ik ben in ieder geval al begonnen.

Verweggistan

'@mhp: Ja, dat is ook goed.

ditisdavid

Planning München-Salzkammergut
woensdag 21 september startlijst en puntentelling klassementen
donderdag 22 september 23:59 deadline prono
vrijdag, zaterdag en zondag de etappes
Site: http://www.muenchen-salzkammergut.simpsite.nl/, info zal nog uitgebreid worden

Laatst gewijzigd
dustin

Mijne pa zal normaal gesproken de eerst komende weken weinig tijd hebben, hou maar geen rekening met hem. Zal het later vandaag is vragen.

edit: Hij zal te zijner tijd contact opnemen wanneer het past.

Laatst gewijzigd
dustin

Suura Hinti Paavo Nurmi 2016:
Toch een echte sprint geworden, had dat niet verwacht.
De meeste sprinters hebben zich dus toch kunnen handhaven.
mooie wedstrijd!!!

billi

ik geef wel aan wanneer ik een wedstrijd af heb, lijkt me het handigste, dan hoor ik wel wanneer het past .....
ben wat minder aanwezig hier op wielerflits :( :( :( ...... helaas, probeer wel als het even kan dagelijks even te kijken

mhp88, top :) .... vluchtig doorgelezen, maar wel genoten van het verslag
het nivo van jullie is enorm hoog, klasse

Laatst gewijzigd
ditisdavid

Zoals gepland vandaag de deelnemerslijst van München-Salzkammergut (reglement zet ik straks online). Heb geen rekening gehouden met de Eneco Tour omdat de koers iets later dan gepland verreden wordt, en ook het begin van het veldrijdseizoen is niet op te maken uit de startlijst (heb Vermeersch er later nog wel uitgehaald, maar Meisen niet).
--------
Deelnemerslijst München-Salzkammergut bekend
126 renners van 21 ploegen staan vrijdag aan de start van de eerste München-Salzkammergut. Met drie teams uit de WorldTour en negen procontinentale selecties is het deelnemersveld kwalitatief meer dan in orde. John Degenkolb is de grootste blikvanger, maar met Pantano, Kluge, Geschke en Ciccone staan er liefst vier renners aan de start die in de afgelopen twee jaar een etappe in de Giro of Tour wisten te winnen. Met zes Duitse en drie Oostenrijkse ploegen zijn de gastlanden prima vertegenwoordigd, bovendien brengen de meeste buitenlandse ploegen een Duitser of Oostenrijker aan de start. DCG, de organisator van de koers, hoopt dat door de kleine teams en sterke renners een mooie eerste editie ontstaat. Vrijdag tot en met zondag zal blijken of deze wens uitkomt.

De deelnemerslijst is onder deze link te vinden.

Edit: hyperlink kopieert niet, dan maar zo:http://www.muenchen-salzkammergut.simpsite.nl/deelnemers

Laatst gewijzigd
dustin

Een mooie website.

Ploegen van zes krijgt steeds meer de voorkeur van mij in echte wedstrijden.
Hier gebeurt het al regelmatig.
Zie wel wat namen die het lastig gaan krijgen.
Zie ook namen op de startlijst die kans gaan maken op de eindzege.

Wanneer mogen wij de prono doorgeven?

ditisdavid

Nu, deadline wordt verschoven naar morgen 18:00.

dustin

wedstrijd: München-Salzkammergut 
naam: dustin
[x2.0] Pantano
[x1.8] Oomen
[x1.6] Grosschartner
[x1.4] Eibegger
[x1.2] Konrad
[x1.0] Van den Broeck
[x1.0] Mancebo
[x1.0] Denifl

anonymous

wedstrijd: München-Salzkammergut
naam: anonymous
[x2.0] Jarlinson Pantano
[x1.8] Giulio Ciccone
[x1.6] Sam Oomen
[x1.4] Felix Grossschartner
[x1.2] Patrick Konrad
[x1.0] Pieter Weening
[x1.0] Sergey Firsanov
[x1.0] Hermann Pernsteiner

billi

wedstrijd: München-Salzkammergut 
naam: billi
[x2.0] Oomen
[x1.8] Cieslik
[x1.6] Belda
[x1.4] Eibegger
[x1.2] Mancebo
[x1.0] De la Parte
[x1.0] Solomennikov
[x1.0] Pernsteiner

mhp88

wedstrijd: München-Salzkammergut
naam: mhp88
[x2.0] Damiano Cunego
[x1.8] Jarlinson Pantano
[x1.6] Pieter Weening
[x1.4] Pawel Cieslik
[x1.2] Jan Barta
[x1.0] Sam Oomen
[x1.0] Sergey Chernetckii
[x1.0] Stefan Schumacher

ditisdavid

Wedstrijdverslag etappe 1
Onder een waterig zonnetje en bij nog behoorlijk aangename temperaturen staan 126 renners klaar om te vertrekken in Fürstenfeldbruck, even ten westen van München. Het is bijna zover: de eerste editie van München-Salzkammergut gaat bijna beginnen! Het startschot klinkt om precies een uur, en de renners zetten zich in gang voor een geneutraliseerd plaatselijk rondje van drie kilometer. Bij terugkomst op deze locatie is de officiële start. Degenkolb zwaait even naar het publiek, veel mensen lijken hem te herkennen. Dan gaat hij met alle anderen rechtsaf de bocht om en verdwijnt uit het zicht. Even later verschijnt het peloton weer aan de andere kant van de straat, sommige renners lijken klaar te zitten om meteen weg te springen. De renners passeren de boog van de officiële start en inderdaad vinden meteen al de eerste uitlooppogingen plaats. Een renner van Amplatz-BMC, een van Parkhotel Valkenburg en iemand van Stölting Service Group rijden even voor het peloton uit, maar bij het verlaten van de bebouwde kom worden ze alweer teruggepakt door Bora-Argon 18, kennelijk wil deze ploeg mee in de ontsnapping. Even later maken enkele renners gebruik van de afslag naar een smallere weg. Zij slaan al gauw een kloofje. Giant-Alpecin stribbelt met Albert Timmer op kop nog even tegen, maar geeft zich al gauw gewonnen en daardoor loopt de voorsprong op. De situatie na twintig kilometer is als volgt:
44 SCHILLINGER Andreas (BOA)
73 NIBALI Antonio (NIP)
85 DE VRIES Berden (ROP)
132 SCHULZE Julian (CJC)
194 KORETZKY Clément (VBG)
Peloton op 1:20
Twee mannen uit Beieren van voren dus, en aanvallersploegen Bora-Argon 18 en Roompot Oranje Peloton zijn vertegenwoordigd. Koretzky en De Vries zijn op papier het snelst, en dat is van belang bij de tussensprint die in aantocht is. Het gaat even in dalende lijn op weg naar Starnberg, waar de tussensprint is, en Schulze versnelt aan het begin van dat stuk. Hij pakt een paar meter, maar komt niet echt weg. Het gaat nog altijd omlaag, nu tussen de huizen van Starnberg, en bij het opdraaien bij de brede en vlakke maar wat bochtige weg waarop gesprint gaat worden wordt Schulze weer ingerekend. Schillinger rijdt op kop en gaat vroeg de sprint aan met De Vries in het wiel. Koretzky bemoeit zich er ook nog mee, maar moet van wat verder komen. De Vries gaat makkelijk over Schillinger heen en blijft Koretzky voor. Als het peloton even later ook de tussensprint passeert, zien we dat Timmer op kop rijdt. Pantano laat Saramotins meehelpen, terwijl Rota voor Colbrelli meedraait. De stand van zaken bij de tussensprint:
1. DE VRIES Berden 5 punten
2. KORETZKY Clément 3 punten
3. SCHILLINGER Andreas 2 punten
4. NIBALI Antonio 1 punt op 0:03
Peloton op 1:38
Omdat de koplopers goed samenwerken en Timmer, Saramotins en Rota geen steun krijgen van de rest van het peloton groeit de voorsprong gestaag. Na 66 kilometer bereiken de koplopers de voet van de Kesselberg, het verschil bedraagt dan 5:20. Schillinger en Nibali nemen het grootste deel van het kopwerk op zich gedurende het eerste deel van de klim en Schulze heeft moeite met hun tempo, hij moet zo nu en dan een paar meter laten. Ondertussen begint ook het peloton te klimmen. Bardiani bepaalt met Andreetta het tempo en een aantal renners, vooral van de kleinere ploegen, moet lossen. De bekendste naam die niet kan volgen is Palini, dat is geen goed teken voor de dag van morgen.
De koplopers zijn net over de helft van de klim als Koretzky versnelt. Nibali en Schillinger volgen, De Vries moet even op de tanden bijten maar haakt ook aan. Schulze verliest nu de aansluiting, het niveau ligt gewoon te hoog voor de jonge Duitser. Hollenstein neemt in het wat uitgedunde peloton over van Andreetta, maar dat weerhoudt Rybalkin er niet van te demarreren. Pinto reageert, en dan zijn er meer renners die mee willen schuiven. Hoogerland probeert het maar komt niet echt weg, Polnicky en Ockeloen wel. Er lossen meer grotere namen, niet alleen sprinters als Ponzi, Dupont en Porsev, maar ook outsiders voor het klassement: Van den Broeck en Konrad haken af. Curvers doet nu ook mee op kop, de aanvallers rijden dan ook niet echt ver weg en de koplopers verliezen al een deel van hun marge. Dat is voor Schillinger het sein om te versnellen, alleen Koretzky kan volgen. De renner van Bora-Argon 18 trekt hard door, maar Koretzky klampt aan. Nibali rijdt intussen weg bij De Vries, de Italiaan blijft op zo'n vijftig meter hangen. Polnicky wordt intussen ingerekend door de inspanningen van Curvers en Hollenstein, de andere drie aanvallers rijden niet ver daarvoor.
Schillinger en Koretzky zijn ondertussen bijna boven, de Fransman is sneller en pakt de bergpunten. Hij neemt de tijd om zijn jasje dicht te doen, let niet op en mist de eerste bocht van de korte afdaling. Hij krabbelt wel weer overeind, maar is de aansluiting met Schillinger kwijt en ook Nibali ligt nu voor hem, bovendien komt De Vries in de afdaling aansluiten omdat Koretzky toch wat geschrokken oogt. De afdaling is verder te kort en te breed om iets te forceren. De uitslag op de Kesselberg:
1. KORETZKY Clément 5 punten
2. SCHILLINGER Andreas 3 punten
3. NIBALI Antonio 2 punten
4. DE VRIES Berden 1 punt
De stand van zaken na de afdaling:
Schillinger
Nibali op 0:08
Koretzky, De Vries op 0:25
Schulze op 1:30
Rybalkin, Ockeloen, Pinto op 4:35
Eerste peloton op 4:45
Tweede peloton op 5:20
Derde peloton op 6:30
Het eerste peloton bevat nog de meeste belangrijke namen, maar van de sprinters zijn naast Degenkolb en Colbrelli alleen Kluge en Zanotti over. Van de klimmers waren Van den Broeck en Konrad al eerder in de tweede groep gemeld, zij zijn in het gezelschap van Firsanov. De winnaar van de Wielerweek Coppi en Bartali verkeert duidelijk niet in goede vorm. Toch zet hij Solomennikov op kop, in de hoop dat de groep voor hem niet doorzet. De renners naderen de afslag naar de smallere weg langs de zuidoever van de Walchensee, die de renners nu nog ten oosten van zich weten. Nibali komt bij Schillinger, maar Koretzky en De Vries komen bijna tegelijk aansluiten. Het loopt eerst nog even omlaag, en onder aanvoering van Maestri en Andreetta worden Rybalkin, Ockeloen en Pinto ingelopen. Degenkolb heeft op Sinkeldam na nog de volledige ploeg bij zich, maar laat Bardiani-CSF voorlopig het werk doen. Ondertussen worden de eerste opgaves gemeld: Yamamoto en Loef verlaten de koers net over de helft van de eerste etappe. Het gat tussen de eerste groep geloften en het peloton groeit, en Gazprom geeft er dan ook de brui aan. Alleen Rybalkin zit voor de Russen voorin, een fikse tegenvaller in de eerste etappe dus.
Inmiddels ligt het peloton op een lint op de smalle, bochtige weg langs de oever. De renners moeten bij het verlaten van het meer over twee smalle bruggen en bij de bocht ertussenin gaat het middenin het peloton mis. Het is Owsian die onderuit schuift en hij neemt De la Parte mee, Grosschartner kan er nog net omheen, maar er ontstaat nu wel een tweedeling en het gat is al snel vijftien seconden. Owsian zit weer op de fiets, maar De la Parte heeft naar het sleutelbeen gegrepen. Het ziet er niet goed uit voor de Spanjaard. In de tweede groep worden Cieslik, Mancebo en Nerz gemeld en Bárta leidt deze groep in dienst van laatstgenoemde. De renners van Bardiani laten even lopen, maar de mannen van Team Roth nemen over om de positie van Belda te verbeteren. Hun tempo ligt echter lager dan dat van de Italianen, en het gat loopt terug van twintig naar tien seconden, en niet lang daarna houdt de Zwitserse ploeg het voor gezien. De la Parte heeft inmiddels opgegeven, toch een kanshebber voor het algemeen klassement die afhaakt. Team Giant-Alpecin neemt nu over op kop, het zijn wederom Timmer en Curvers die aan het werk gezet worden.
De renners hebben er honderdtwintig kilometer op zitten als ze ski-oord Lenggries binnen rijden, en net op dat moment wordt Schulze ingelopen. De Duitser zit aardig kapot, maar heeft in zijn eentje in bijna dertig kilometer niet eens zoveel verloren op de vier koplopers: het gat tussen hen en het peloton is nog 2:40. De samenwerking is nog steeds goed, maar de vermoeidheid kruipt langzaamaan in hun benen. Tien kilometer verder wordt Bad Tölz bereikt. Hoewel de Alpen hier definitief ophouden, loopt het wat op, bovendien kenmerkt dit stuk zich door enkele technische bochten. De koplopers rijden er hard doorheen, en op het vals plat versnelt De Vries. Schillinger reageert, de andere twee kunnen niet mee, zij zien de Nederlands-Duitse tandem meter na meter pakken. Het peloton rijdt, gezien de eerdere valpartij, iets behoedzamer door het stadje. Aregger helpt nu mee namens IAM Cycling, Curvers en Timmer hebben weinig meer over en Colbrelli heeft, naast de al vermoeide Maestri en Andreetta, alleen nog Ciccone bij zich. Het parcours is vanaf hier vlak en het tempo in het peloton ligt nog altijd behoorlijk hoog. Op twintig kilometer van de aankomst beginnen de renners aan het stuk dat ze morgen in omgekeerde richting afleggen. De situatie op dat moment:
De Vries, Schillinger
Nibali, Koretzky op 0:40
Peloton op 1:00
Eerste groep gelosten op 5:20
Laatste groep gelosten op 9:05
Op vijftien kilometer van de meet nemen de renners in Egling even een smallere weg. Nibali en Koretzky kijken op dit stuk achterom en zien dat ze bijna ingelopen worden, ze houden de benen dan ook stil. Voor de renner van Team Vorarlberg is het te hopen dat Schillinger op tijd ingerekend wordt, anders loopt hij de bergtrui mis. Het loopt vanaf dit punt bijna tien kilometer lang heel lichtjes op, soms kan het niet eens vals plat genoemd worden. Schillinger en De Vries hebben het er lastig mee en zien het gat slinken. Met nog een kleine tien kilometer voor de boeg gaat het linksaf naar beneden, door enkele haarspeldbochten. Het peloton komt hier op een lint te liggen, en dat is maar goed ook, want de brug die volgt is smal. Ver daarachter geeft Freienstein intussen op. Op een wat rechter stuk langs Kloster Schäftlarn is te zien hoe klein het gat is, de GPS geeft acht seconden aan.
Het laatste klimmetje begint, en meteen zet Schillinger aan met een ultieme poging om zijn bergtrui te redden. De Vries kan niet volgen en wordt snel ingerekend door Andreetta, die zijn laatste krachten gebruikt om dit stuk heel snel af te leggen. Het peloton begon langgerekt aan deze klim en dus ontstaan er breukjes, zitten er nog kanshebbers voor de etappe of het klassement te ver van achteren? De focus ligt echter op de strijd vooraan. Andreetta past, en op dat moment is het Denifl die versnelt. Tratnik haakt aan, Geschke bepaalt nu het tempo maar Degenkolb heeft het zwaar. Denifl en Tratnik komen bij Schillinger en de Duitser weet hen niet bij te blijven. Er zit nog maar een man of twintig bij elkaar en Degenkolb heeft veel moeite om erbij te blijven, Geschke laat dan ook lopen op kop. Er is niet echt iemand die op kop kan en wil rijden en dan versnelt Kirsch, net op het moment dat Schillinger bijgehaald en achtergelaten wordt. Eibegger countert, Ciccone offert zich nu op voor Colbrelli en forceert een scheuring waardoor Degenkolb nu afhaakt. Geschke blijft bij hem, Oomen niet. Denifl en Tratnik zijn nagenoeg boven, de Oostenrijker zet even aan en komt het eerste boven. Kirsch en Eibegger worden weer ingelopen door Ciccones beulswerk, de Italiaan pakt per ongeluk het laatste puntje.
Nog maar 3.5 kilometer naar de finish, en de groep-Colbrelli heeft negen tellen achterstand op Denifl en Tratnik, Geschke en Degenkolb hebben evenveel goed te maken op de achtervolgers. Op kop wordt goed samengewerkt en het is eigenlijk alleen Ciccone die daarachter meehelpt, Colbrelli is met afstand de rapste man in die groep en niemand wil hem helpen. Het gat wordt ook niet echt kleiner, hoewel Tratnik begint te bluffen, en dat terwijl hij sneller is dan Denifl als het op een sprintje aankomt. Denifl laat dan ook even lopen, maar met acht seconden voor twee kilometer is de voorsprong te klein voor dit soort hoog spel en Tratnik besluit dan te versnellen. Denifl countert, probeert erop en erover te gaan, maar de Sloveens kampioen houdt het wiel. Uit de achtervolgende groep springt op dat moment Cunego weg. De oude Italiaan is de hele etappe onopvallend geweest, maar hier zit nog veel kracht achter. Dan verrast Colbrelli door mee te springen! Nog steeds zit er in dat groepje niemand die echt wil rijden, en Degenkolb is op komst. Met nog een kilometer voor de boeg haakt hij aan bij het grotere groepje, maar dat is nog altijd twaalf seconden achter de koplopers. Oomen gaat desondanks op kop rijden, in de hoop op nieuw gepoker vooraan. Denifl versnelt opnieuw, maar Tratnik laat zich niet de kaas van het brood eten. Colbrelli en Cunego blijven op een seconde of vijf hangen, het ziet er bijzonder goed uit voor de renner van het kleine Amplatz-BMC, ook al is de samenwerking op het oog beter bij de Italianen. Tratnik neemt over op kop, in afwachting van de versnelling van Denifl. Die komt er op 250 meter van de finish, maar de Sloveen reageert, komt ernaast, gaat eroverheen, ziet dat Denifl niet kan volgen en weet dan dat hij gaat winnen. Een groot succes voor hem en zijn continentale ploeg. Denifl wordt tweede, voor een balende Colbrelli, die vier tellen tekort komt. Cunego is vierde, Degenkolb wordt vijfde, en dan is het afwachten hoe groot de verschillen in het klassement gaan worden. Maar welke klimmer er ook tijd pakt, er is maar een echte winnaar vandaag, en dat is Jan Tratnik!

Uitslag Schäftlarn
1. DENIFL Stefan 3 punten
2. TRATNIK Jan 2 punten
3. CICCONE Giulio 1 punt

Top-10 etappe
1. TRATNIK Jan
2. DENIFL Stefan +0:02
3. COLBRELLI Sonny +0:04
4. CUNEGO Damiano z.t.
5. DEGENKOLB John +0:11
6. PANTANO Jarlinson z.t.
7. SCHELLING Patrick z.t.
8. KIRSCH Alex z.t.
9. EIBEGGER Markus z.t.
10. CICCONE Giulio z.t.

ditisdavid

Uitslag etappe: http://www.muenchen-salzkammergut.simpsite.nl/resultaten
Meld het me aub als het document bewerkbaar is.

Don Hamstre

Ah, een minder bekende Sloveense winnaar, daar hield ik ook altijd van in mijn koersen :)

mhp88

'@ditisdavid. Erg leuke koers, ik heb hem van a tot z gelezen. Spannend beschreven, vlot geschreven, renners die bovendreven. Ik zou alleen evt nog in het bericht zelf ook de leider van het punten- en bergklassement zetten (of evt de top 3). Ik wacht met smart op de tweede etappe.
(ohja, ook omdat al mijn prono's nog binnen de 40 sec zitten :P )

Verweggistan

Leuk koersverloop, goed beschreven en een mooi deelnemersveld met die continentale ploegjes erbij en een onverwachte winnaar, maar wel een renner die zoiets kan, niet voor niets ooit bij QuickStep gereden.

1 2 ... 16 17 18 19

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.