Regels:
–Heb je een goed antwoord gegeven, dan krijg je 1 punt.
–Bij een goed antwoord, maak je een nieuwe opgave.
–Vermeld ook de stand voor je een opgave maakt.
–Wie het eerst 10 punten heeft wint.
- Na elk door jou gegeven antwoord moet je wachten tot de vraagsteller het heeft beoordeeld, en ook tot een ander heeft geraden tot je weer opnieuw mag raden.
– De termijn voor een nieuwe opgave is 5 dagen.
– De startplaats moet omschreven worden.
– Als je afstanden gebruikt moet je in de opgave vermelden of die hemelsbreed of over wegen zijn.
– Maak de opgave niet te lastig, de ervaring in dit spel heeft geleerd dat het niet leuk is te moeten zoeken naar een speld in een hooiberg. de plaatsen moeten wel enigszins bekend zijn.
Voorbeeld: Ik begin in de stad van architect Gaudi en eindig in de hoofdstad van hetzelfde land. Waar eindig ik?
Antwoord:Madrid
1e editie: Rolei
2e editie: Achtpuntzes
3e editie: Achtpuntzes
4e editie: Achtpuntzes
5e editie: Pédaleur de charme
6e editie: Pédaleur de charme
7e editie: Pédaleur de charme
8e editie: Achtpuntzes
9e editie: Klootje Kriekeljon
10e editie: Klootje Kriekeljon
11e editie: Pédaleur de charme
Supercup 2014, georganiseerd door Moker:
goud: Rolei
zilver: Mhp88
brons: Achtpuntzes
snelst opgelost:
Klootje Kriekeljon, 2 minuten in editie IX
mega opgave door Achtpuntzes:
Zino89, sneller opgelost dan de opgave werd bedacht, waarschijnlijk…
Ik heb niks aan de regels gewijzigd. Maar ik probeer er zelf deze editie in elk geval rekening mee te houden dat de opgaven ook aanknopingspunten moeten bevatten voor mensen die 'geen 26 talen spreken' en ook plaatsen moeten betreffen die meer dan 5.000 inwoners hebben. Dat betekent niet dat verwijzingen naar andere talen niet mogen, maar het is niet de bedoeling dat de opgave geen aanknopingspunten meer heeft als je de betreffende taal/talen niet beheerst. Eerste opgave volgt binnen 5 minuten.
Nieuwe opgave:
Vandaag is een van mijn jeugdhelden overleden. Het spreekt dus voor zich dat ik start waar ik start. Ik rijd richting het oosten. In plaats van een Chinees meisje vind ik daar twee steden met studenten. Ik rijd door een stad waar de muziek ook het een en ander aan te danken heeft, maar ga door. Ik kan tenslotte alleen maar eindigen in de stad waar deze artiest een paar van zijn beroemdste platen maakte.
Een makkelijk begin, volgens mij. Kom er maar in!
Moet ook even wennen aan de nieuwe manier van opgave maken. Enige bezinning kon geen kwaad misschien want de animo was wat tanende.
Wat Billi zegt vind ik wel een goed punt: in hoeverre moet het (soms met een beetje fantasie) fietsbaar zijn? Als je alleen maar bekend veronderstelde (middel-)grote steden als koerspunten neemt krijg je al snel grote cq. niet-fietsbare afstanden. Is een indicatie van de lengte van de rit wellicht van belang?
Ikzelf vond het wel geinig kleine gehuchten met bijzondere namen te ontdekken of te omschrijven. Zo kom je nog eens ergens ook al blijf je zitten in je stoel. Wel kan ik de kritiek begrijpen dat het meer een taalkundig spelletje neigde te worden hoewel je op internet de vertaling van vrijwel ieder woord in welke taal dan ook kunt vinden. Ik vind dat Pédaleur in de eerste opgave in deze nieuwe editie een goede poging heeft ondernomen om op een wat andere wijze de koerspunten te omschrijven.
Hopelijk blijft dit spelletje aantrekkelijk voor meerdere en nieuwe spelers, het is altijd leuk nieuwe windstreken te ontdekken of waar je ooit bent geweest te herontdekken.
oei, ik weet niet of ik het punt wel verdien, hoor.
ik ben nooit op de route gekomen. ik heb de reacties hier gelezen en dacht meteen, oh, dan zal het wel een van de vele plaatsjes in de wereld die Berlin heten zijn. zo'n 'ik kan het net niet goed rekenen' is natuurlijk een supertip voor de eerstvolgende.
1 achtpuntzes
ik start in een heilig, maar vervelend parasitair insect, waar ik de plaatselijke wielerronde bezoek. dan begeef ik me naar het westen, en via een vredig plaatsje en een heilige wielrenner (geen idee welke van de 2 ze nou bedoelen) kom ik aan bij een nieuw huis onder de rook van een grote stad. ik laat de gokstad links liggen en begin aan een flinke klim. ik passeer wat koeien, en rij over een brug die genoemd is naar de voormalige bewoners van hier. dan daal ik af naar een stad die wel vernoemd zal zijn naar het gebergte waar ik net overheen reed, en buig af naar de beste, maar inmiddels gestopte, scheidsrechter ooit, die ik meeneem naar mijn eindbestemming, om aldaar met hem een heilig bordspel te spelen.
1 Achtpuntzes
1 Klootje Kriekeljon
Ik start in een Olympische stad. Via de 3e letter bezoek ik een stad die al snel associaties met een muziekstroming oproept. Verderop kom ik weer een Olympische stad tegen, maar sla af om mijn schepper te bezoeken. Gek genoeg kom ik weer bij mijn beginstad uit, of niet? Nee hoor, de wel heel erg opvallend gelegen zeehaven doet me vermoeden dat ik toch echt ergens anders ben. Ik reis verder op de lange weg die ik al vanuit mijn beginstad volg en doorkruis een volledige regio. Vlak na het in as gelegde land passeer ik de grens en draai een dikke joint om tot rust te komen. Ik eindig in de stad die de naam van een fluitende zanger draagt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.