Eerste Fiets kopen

Toer.Schaffer

Hallo,

ik sta op het punt om mijn eerste wielrenfiets te gaan kopen.
Ik wil met vrienden gaan fietsen en door deze (goedkope) eerste fiets te kopen, wil ik kijken of het iets voor mij is. Wanneer ik zeker weet verder te willen met wielrennen, ga ik wat meer investeren in materialen en eventueel een nieuwe fiets.

Ik vroeg mij af hoe goed deze fiets is, qua maten zou het frame mij goed moeten passen.
Maar is het een beetje een degelijke fiets om mee te starten?

Link van de fiets :
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1049868531-zeer-mooie-giant-cadex-carbon-racefiets-wielrenfiets.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

IK hoor graag jullie gedachte.

Groetjes,
Toer

Poeksel

Lees http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=14224, daar staat nuttige info.

Kirsipuu

Die fiets is van staal en niet van carbon. (Edit: toch wel carbon, van eind jaren '80) Ook wordt het type groep niet gespecificeerd.

Over de fiets: als je hem voor 180 euro kan krijgen en hij rijdt lekker dan kan je er geen buil aan vallen. Maar wel een proefrit maken, en niet alleen naar het einde van de straat. Goed alle versnellingen proberen, kijken of hij goed schakelt. Ga ook wat harder, kijk of hij dan nog netjes rechtdoor gaat. Hoe gaat hij door de bochten? Past hij goed qua maat?

Laatst gewijzigd
TiesW

Fiets ziet er prima uit, zou wel even kijken naar het zadel want dat ziet er erg recreatief uit maar is moeilijk te zien vanaf deze foto's. Gewoon bij aanschaf goed kijken naar de conditie van een fiets én hoe die rijdt!

nasibal

Er gaat bij mij een hele grote alarmbel af waar je zeker even goed over na moet denken, denk ik.

Mijn eerste fiets die ik ooit aanschafte was ook campagnolo (Veloce, 10 speed) afgemonteerd met slechts 2 voorbladen. Op het vlakke is dit absoluut geen probleem, maar ik voor heuvelachtig landschap als in Limburg, maar bijvoorbeeld ook sommige stukken rond Arnhem en Nijmegen kan het laagste verzet nog te zwaar zijn voor een beginnende fietser. Niet als je 1 of 2 heuvels op rijdt, maar wel als je er een flink aantal achter elkaar doet in glooiend landschap. Zelfs op langere afstanden (vanaf een kilometer of 50-60) merkte ik dat ik ook op het vlakke al bijna op het laagst mogelijke verzet reed, omdat ik het anders niet goed meer rond kreeg als beginnende fietser. Voor mij heeft het er vervolgens voor gezorgd (in combinatie met eigen stommiteit natuurlijk) dat ik door te zware belasting van mijn knieën anderhalf jaar met een blessure aan de kant heb gezeten. Met een triple (3 voorbladen) en dus een veel kleiner verzet mogelijk) waren deze problemen een stuk minder geweest. Sterker nog, nadat ik na mijn blessure een nieuwe fiets (met dus een triple) heb aangeschaft fiets ik overal zonder problemen en zonder last.

Bedenk dus heel goed hoe lang je deze fiets verwacht te hebben als je wielrennen echt leuk vind en waar je dan wil gaan fietsen. Of je bijvoorbeeld ook aan tourtochten etc mee wil gaan doen op den duur, met deze fiets. Een fiets met 2 voorbladen kan absoluut, voor de geoefende fietser, maar voor een starter zou ik iedereen een triple aanraden. Zéker na mijn eigen ervaring.

Laatst gewijzigd
heuvelcolombia

Ik ben geen ervaren deskundige, maar om te kijken of het iets is zou ik niet meteen een fiets kopen, maar er eerst eentje lenen voor een paar keer.
Daarna eentje kopen waar je lang mee vooruit kunt.

slice

Hmm ik vind de vraagprijs voor die fiets wel redelijk hoog. Hij is al wat ouder en ik denk dat je over niet al te lange tijd de ketting en tandwielen moet vervangen.

Ter vergelijking: ik had voor 315 euro een 2 jaar oude fiets (destijds uit 2011) in hele goede staat met carbon voor/achtervork en SRAM Rival afgemonteerd.

Dus ik denk dat je met wat geduld een betere deal kunt krijgen!

Toer.Schaffer

Dank voor jullie reacties!
Hier kan ik wat mee. Ik ga ook zeker niet de hoofdprijs betalen voor deze fiets, maar hoop dat hij voor een bod van 180 akkoord zal gaan.

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Toer

LutsenkoFan

Wie rijdt er nou mee een triple..

nielsboy

'@Lutsenko: Ik rijd met een triple maar rijd nooit op het kleinste blad. Het zat al op de fiets, toen ik het kocht. Heb het blad 1x gebruikt, maar dat was ook gelijk op een stuk van 12% +

Kirsipuu

'@Lutsenkofan:
Als beginner is er niks mis met een triple. Zeker niet bij de goedkopere groepen (7sp ipv 11). Je kan er hard mee knallen met wind mee tot een steile berg mee op. Bovendien ligt je ketting veel minder vaak schuin. Je gaat toch niet als recreatief fietser een compact monteren als je een keer de keutenberg op wil?

Laatst gewijzigd
RainbowJersey

Toen ik begon met fietsen werd me ook geadviseerd met een triple te beginnen. Kan dat inmiddels zeker onderschrijven. Gebruik nu alleen nog mijn buitenblad hier in het vlakke Zuid-Holland maar in het begin zeker baat bij de triple gehad.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.