Rechten van foto's en plaatjes renners/ploegen

Klootje Kriekeljon

De Tour de France komt er weer aan.

Rond die tijd zie je ook weer allerlei sites en spelletjes die met foto's van renners en afbeeldingen van tenues enz. uitpakken.

Nou vroeg ik me af, hoe zit het met de rechten daarvan? Mag iedereen zomaar de tenuetjes (die bijv. op de UCI-site staan) zomaar gebruiken? Ook PCS gebruikt bijv. tegenwoordig foto's van renners in hun startlijsten van koersen. Nu weet ik dat zij wel samenwerking met bepaalde ploegen hebben.. maar niet met allemaal.

Weet iemand hoe dat precies zit?

nielsboy

Ik weet dat PCS alle foto's die zij gebruiken, de toestemming hebben, omdat deze foto's alleen op de site komen, als de team het zelf naar hun opstuurt. Verder over het algemeen weet ik niet. Zolang er een bron vermelding bijzit, is er altijd een minder probleem toch?

achtpuntzes

'@ klootje:
als een en ander voor commerciele doeleindes gebruikt wordt moet er betaald worden. zie pro cycling manager, waar sommige ploegen het niet eens konden worden met de makers van het spel, waardoor namen verbastert worden

Klootje Kriekeljon

Yes Nielsboy, dat dacht k al. Maar Scorito bijv. ook?

8.6, ik moest ook al een Lans Neilstrung denken. :)

Skedel

'@8.6
Fair-use bestaat voor zover ik weet niet echt.
Als ze ergens niet blij mee zijn halen ze het gewoon onderuit.

Poeksel

Je mag in principe nooit foto's gebruiken zonder toestemming. Commercieel of niet, bronvermelding of niet maakt niet uit, tenzij de maker van de foto alleen toestemming geeft voor non-commercieel gebruik en/of gebruik met bronvermelding.

Als je een foto gebruikt zonder toestemming van de rechthebbende, kan die het erbij laten en dan is er niets aan de hand. De rechthebbende kan ook een claim doen. Soms zelfs een buitensporige claim:

http://www.joop.nl/nieuws/jongen-15-krijgt-boete-voor-foto-johan-cruiff

Wielerflits gebruikt (als het goed is) alleen foto's met toestemming, Scorito vast ook.

Skedel

'@poeksel
Al maak je zelf foto's of video's, zodra ze ergens bijv een tdf logo vinden kunnen ze je daar al op pakken. Ook zonder trouwens, je hebt altijd wel een of andere merknaam o.i.d. op de foto.

-zo weet ik bijvoorbeeld dat cyclinghub altijd geteisterd word door valse auteursrechtenclaims. Die doen alle moeite het tdf logo en andere beschermde zaken uit hun previews te houden maar worden alsnog heel vaak geblokkeerd voor copyright inbreuk.
Ligt ook grotendeels aan Google die geen tijd heeft serieus naar die takedown verzoeken te kijken en dan organisaties als ASO maar het voordeel vd twijfel geven.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ poeksel:
je hebt het nu over auteursrecht, volgens mij ging de vraag van Klootje over portretrecht.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

8.6 nou beide. We gaan met de site voor de Tour een test met een spel eruit gooien, met een gelimiteerd aantal testspelers. Voorheen met vrienden en kennissen was het plaatsen van tenuetjes enz geen groot probleem, maar zodra je het wat professioneler aan gaat pakken wil je niet voor verrassingen komen te staan.
Een alternatief zou zelf genereren van icoontjes met teamkleuren kunnen zijn bijv. En is het niet zo dat als je zelf het hele tenue namaakt er ook andere regels gelden?

achtpuntzes

overigens zit er wellicht nieuwe Europese wetgeving aan te komen over het plaatsen van muzieklinks op websites. als een en ander doorgaat moet wielereflits straks geld gaan betalen voor geplaatste YouTube-muzieklinks door wielerflitsers. dat is dan meteen het einde van het 'wat luister je nu' topic.

@ klootje:
ah, nu is het me helemaal duidelijk.

Laatst gewijzigd
Skedel

'@8.6
Portretrecht gaat niet op voor publieke personen zover ik weet, en weet ook niet of het buiten Nederland bestaat.

Poeksel

8.6: Je hebt gelijk (al gingen sommige reacties er niet over denk ik). Dan is of het wel of niet commercieel is inderdaad wel van belang, maar daar wordt vooral reclame of merchandising mee bedoeld (anders zouden kranten een probleem hebben). Ik denk dat PCS foto's kan gebruiken zonder problemen met portretrecht.

Hakkie2

'@klootje: alleen de teamnaam in de hoofdkleur van de ploeg gebruiken? De teamnaam is wel vrij om te gebruiken, dacht ik (ondanks US Pystol). De shirtjes kunnen wel beschermd zijn, al heb ik nog nooit gehoord van problemen bij bijvoorbeeld PCM waarbij allerlei leden databases maken met de juiste namen en shirts.

Klootje Kriekeljon

Maar die DB's vanuit de community van PCM zijn natuurlijk een ander verhaal dan Cyanide die met alle officiele dingen zou uitkomen.

Wat je zegt, is idd een goed idee. Je kunt een klein pictogram maken met bijv. een horizontale streep er door heen, de volgende een driehoek, dan weer een dubbele streep enz. en exact de ploegkleuren kiezen. Daar dacht ik zelf aan. Dan is het visueel nog steeds herkenbaar en omloop je de rechten.

nasibal

ho site? wacht site? welke site?

petoi

Meeste teams hebben bij hun website een kopje media of downloads met vrij te gebruiken materiaal. Denk dat teams overigens geen bezwwar maken tegen het gebruik van hun shirtje voor een spel inmers gratis exposure voor de sponsors etc. Zolang het maar bescheiden blijft.

Wat Cyclinghub betreft die is sowieso illegaal bezig met hele uitzendingen te kopieren.

Klootje Kriekeljon

Op wheelhalla Nasibal. Onder vrienden en kennissen hebben we los van de site al zeker 10-15 jaar de goktour gehouden. De opzet van dat spel is altijd heel populair bij vaste spelers van spelletjes, dus willen we dat spel nu integreren met de website. Tijdens de Tour nog als een vrijblijvende test, met een limiet aan het aantal spelers. Als we het redden voor de Tour dan plaats ik nog wel een oproep voor mensen die mee willen doen.

Neem aan dat jij ook graag mee speelt als crack? Je moet je een format voorstellen waarbij je een ploeg samenstelt voor een budget waarmee je de hele Tour punten scoort, maar vervolgens ook bij alle etappes de winnaar moet voorspellen (waarbij je maar 1x een renner mag gebruiken).. en de klassementen mag je ook voorspellen.

Dank je voor de tip Petoi. Misschien is het de moeite waard om contact met de ploegen op te nemen met deze vraag. Is toch een leuk extra detail namelijk.

nasibal

Ah klinkt tof! Mocht het zover komen speel ik zeker graag mee ;) Fijne site ook, kende ik nog niet!

Laatst gewijzigd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.