Nederlandse WK-ploeg 2016
Ik wil graag aftrappen met:
Groenewegen, Van Emden, Lindeman
Dumoulin, Sinkeldam
Van Poppel
Terpstra
Boom
Van Baarle
Eventueel een van de Giant-knechten Timmer, Curvers of De Kort. Langeveld is niet in vorm. Westra ook niet. Kelderman misschien als Dark Horse. Ligthart eventueel als vroege aanvaller of sterke knecht. Hofland en Wippert te licht. Mis ik iemand? Een Roompotter?
Waarom Kelderman niet? Hij was al eens goed in Canada, wat natuurlijk meer klimwerk is, maar ook niet een echte klimkoers. Daarnaast was hij al eens heel sterk in een vlakke Touretappe (waar Van Avermaet vorig jaar won). Kelderman is een renner die ook nog eens een potje alleen kan rijden en de afstand aan kan.
Ik vergeet Clement
Dumoulin piekt naar Rio, maar ik denk ook dat hij naar het WK kan pieken. Dit is zijn jaar, wat betreft het tijdrijden. Ik neem aan dat ie wereldkampioen tijdrijden wil worden. Neem hem dan ook maar meteen op in de wegploeg. Als een niet-sprinter wereldkampioen kan worden, dan is het Dumoulin wel.
Groenewegen en Van Poppel blijven wat mij betreft de enige sprinters. Terpstra, Boom en Van Baarle als sterkste klassieke renners sowieso mee. Dumoulin wanneer hij wil, mag ook niet ontbreken. Laatste drie of vier sprintvoorbereiders/knechten op basis van vorm uit: Sinkeldam, De Kort, Roosen, Van Emden, Teunissen, Van Poppel en Ligthart.
De eerste zes namen van vlek ben ik het helemaal mee eens. Maar daarna weet ik niet wat wijsheid is. Ik neig naar renners die misschien niet meteen voor de hand liggen, maar wel bewezen hebben over een relatief grote motor te beschikken en dan kom ik bij mannen als Kelderman, Lindeman, Sinkeldam en in mindere mate Ligthart en De Kort en dan niet zozeer Van Emden, Roosen, Teunissen en Boy van Poppel.
Terpstra moet hoe dan ook mee. Hij is de Nederlandse renner die de laatste het dichtst bij een WK-titel is gekomen.
Lees hier wel heel veel dat Nederland moet gaan gokken op hun sprinter Groenewegen.
Ik noem het bewust gokken, want wees nou eerlijk met renners als Greipel, Cavendish, Kittel, Kristoff, Bouhanni is de kans dat Groenwegen nu al wereldkampioen wordt wel heel klein.
Dus mijn advies is bedenk met Nederland een aanvalsplan, zorg dat je in ontsnappingen er bij zit en ga met mogelijk Dumoulin of Terpstra in de laatste 2 km in de aanval.
Waarna als alles bij elkaar komt er altijd nog een kans is met Groenewegen.
Maar ga niet op voorhand gokken op Groenewegen dat klinkt als gaan voor een ereplaats.
Ik zou toch Leezer, die nu een paar goede lead-outs heeft gedaan, meenemen.
Groenewegen, D. Van Poppel als kopmannen
Leezer voor Groenewegen
B. Van Poppel voor Danny
Dumoulin en Van Emden voor de dubbel (al kan Clement ook de TT rijden, kijken wat hij op het EK doet)
Sinkeldam, Boom en Terpstra er nog bij (al loop je met de laatste een risico dat hij in dienst van Boonen gaat rijden)
Veel sterke hardrijders, als het dan gaat waaien zit je vast wel goed en kun je zelf de waaier opzetten. Zo niet, dan wodt het toch 100% een massasprint en dan heb je een sterke trein.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.