Best uitgespeelde ploegtactiek (zonder zichtbare inmenging ploegleider)

nederbelg

Wat vinden jullie het slimste (en zo mogelijk ook esthetisch meest aansprekende) moment van ploegenspel dat ook resulteerde in een overwinning?
Zelf nomineer ik, Nederbelg zijnde, de overwinning van Jan Raas in de Ronde van Vlaanderen 1983, dankzij perfecte positionering van Ludo Peeters in het molentje op het moment van de demarrage.
https://m.youtube.com/watch?v=b-pTqU-PwfI

Sagan=hulk

De Omloop Het Nieuwsblad 2015 komt altijd in mij op als de slechtst uitgespeelde ploegtactiek. Die editie waarbij Stannard drie etixx'ers een lesje leerde. Ik blijf me rot lachen als ik denk aan het commentaar van Wuyts en de interviews achteraf met Boonen en Levevre.

Wielrennertje

tja wat verwacht je ook anders bij Wuyts..

pirazzi

De Brabantse Pijl in 2015, gewonnen door Ben Hermans (BMC). P. Gilbert was toen al niet zo goed meer, werd in de sprint om de tweede plaats ook geklopt door Michael Matthews, dus liet hij ploegmaat Hermans wegrijden en winnen.

Klootje Kriekeljon

Abraham Olano, WK Duitama. Indurain die als grote favoriet en zgnd aartsvijand Olano weg laat rijden en uiteindelijk zelfs ook nog de sprint voor de 2e plaats wint.

lnnrt

Mapei en Gewiss in de jaren 90 telt zeker niet ;)

Timocycling

Niet echt ploegentactiek, maar wat Bos en Renshaw deden in Eneco Tour 2013 vind ik nog altijd een mooi staaltje. Renshaw trok de sprint aan, maar Bos liet het gat vallen waardoor Renshaw won.

pirazzi

Weet er nog een te bedenken, al zal de ploegleiding wel een rol gespeeld hebben maar niet zichtbaar waarschijnlijk: Johan Vansummeren wint Parijs - Roubaix 2011. Zijn ploegmaat Thor Hushovd is favoriet en zou ook graag Parijs - Roubaix winnen maar Vansummeren zit in de kopgroep en weet solo aan te komen.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.