Waaiers
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb nog een vraag over het WK elite in Qatar. De waaiers werden gevormd na het keerpunt, vanaf daar stond de wind schuin in de rug . Hoezo daar waaiers?
Wind schuin van voren, was toch altijd het meest geschikt voor waaiers? Waaier opzetten, voordeel van de groep omdat je minder tegenwind hebt in het waaiertje zelf, en dan renners die 'eraf waaien' omdat ze geen 2e waaier opzetten etc
Wat heb ik gemist waardoor waaiers met wind schuin in de rug ook werkt?
Hier (http://www.tcdekampioen.nl/index.php/ook-nuttig/waaier-rijden-deel-1) staat een mooie uitleg, echter met als conclusie dat waaierrijden het meest nuttig is bij wind schuin tegen... Voor de volgende gedachte even een disclaimer: ik heb geen ervaring in fietsen in groepsverband, maar wel een technische achtergrond. Ik denk dat voor profs alleen de schuine component van de wind van belang is, want die maakt dat je schuin achter je voorganger moet schuilen voor de wind, i.p.v. recht erachter bij wind pal tegen. De optimale waaier is dus schuin, en dat geeft de mogelijkheid de boel op de kant te zetten: op een gegeven moment is er geen plek meer op de weg, schuin achter de laatste renner in de waaier. Daar ontstaat typisch de breuk. Wind schuin mee of schuin tegen is bij profs en snelle amateurs vermoedelijk minder van belang, want die rijden zo hard dat ze hoe dan ook effectief de wind tegen hebben. Misschien weet Romans iets meer over de verschillen in de praktijk.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.