vraag over tacx

stoempen op de pedalen

Ik wil een basis tacx gaan kopen om in de wintermaanden te kunnen blijven fietsen (hardlopen ist och maar saai). echter ben ik een leek op technisch gebied en had een vraag, heb ik hierbij:
A een tacx-buitenband
b een tacxbuitenband+binnenband
c een extra achter wiel
d een extra achterwiel+ nieuwe cassette
nodig?

uiteraard willen de verkopers dat je het laatste koopt want daar verdienen ze t meeste aan. Heb nu maxxis banden fwiw. Tevens vroeg ik me af of een cassette-afnemer nodig is of dat je de cassette bij het verwisselen van de snelspanner makkelijk kan overzetten?
Bvd

Mark

Persoonlijk zou ik het heel irritant vinden als ik steeds mijn cassette of buitenband moest aanpasssen als ik de tacx wil gebruiken. Wat dat betreft vind ik een extra achterwiel met een cassette (hoeft niet per se nieuw te zijn) wel prettig. Dan kan je in 10 sec het achterwiel vervangen en gelijk beginnen.

Dekker

Ik heb me altijd afgevraagd in hoeverre je frame zit te wachten op een trainer. Voor zover ik kan zien fixeer je je frame bij je achterwiel en als je met veel kracht fietst dan buig je je hele achterbrug (je ziet dan je wiel heen en weer bewegen, terwijl je frame gefixeerd is). Extra fiets speciaal voor trainers dan maar?

Nee maar ff serieus ik werk als fietsenmaker en maak me hier echt zorgen om, kan niet goed zijn lijkt me.

Mark

Persoonlijk heb ik nooit last gehad dat mijn achterbrug verbogen was of echt bewoog. Dit gedeelte moet sterk genoeg zijn om ook stoepjes op en af te springen of hard te sprinten. Het frame slijt natuurlijk als je het gebruikt, maar de meeste frames zijn sterk genoeg zeker als je een aluminium of titanium frame hebt om het 10 jaar lang dagelijks te gebruiken op een tacx of op de weg. De banden, cassette en stuurlint zal je eerder moeten vervangen. Ik ben dan geen fietsenmaker en kan enkel praten over de fietsen die op onze tacx hebben gestaan (alle frames waren van aluminium) en de frames gaven daar geen problemen (ook om met de fietsen meerdere malen in de Franse Alpen te fietsen).

EricV

Met verschillende carbon frames nooit ergens last van gehad.

Pizzi

Goedkoop (tweedehands) achterwiel op de kop tikken* + 105-cassette** + oude buitenband*** + Tacx-snelspanner****.

1. Gewoon wiel eruit.
2. Tacx-wiel erin.
3. Fiets op trainer.
4. Fietsen.

* € 50 ofzo?
** ~ € 35
*** gratis. Als het daarmee niet lekker werkt (slipt), dan gewoon een Tacx-band gebruiken
**** zit wellicht bij de trainer, anders € 6

stoempen op de pedalen

na een maand tobben eindelijk een blue motion gekocht en een extra buitenband, was wel lastig deze erop te krijgen maar is uiteindelijk gelukt. De tacx laat de fiets (zadel en remmen bijv) wel trillen, en de fiets beweegt ook op zijn plaats heb ik het idee. Ik hebwel een voorsteun. Heeft iemand dit weleens ghead en hoe dit op te lossen? Ook maakt die wat geluid maar dat is normaal schijnbaar. Verder vroeg ik me nog af in welke versnelling het best kan tacxen(op fiets zelf niet het weerstandsniveau)?

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.