Oproep: Wat wil jij weten van Bahrain Merida?

« 1 2
Maxim Horssels
admin

De wielerwereld is sinds vandaag officieel een aantal nieuwe ploegen rijker. Een opvallende nieuwkomer is Bahrain Merida. Over de ploeg is nog weinig bekend.

Wat we weten;
- Het rennersveld en omkadering is bekend;
- Vincenzo Nibali is het speerpunt in de selectie
- Brent Copeland is de teammanager
- Prins Nasser bin Hamad Al Khalifa is vanuit Bahrein de initiator
- Bahrain Merida heeft een WorldTour-status
- Tristan Hoffman is ploegleider

Op uitnodiging van Merida reis ik volgend weekend namens WielerFlits naar Bahrein voor de officiële teampresentatie van deze nieuwe ploeg. In dit experiment wil ik jullie de kans geven mijn agenda te bepalen. Wat wil jij weten over deze ploeg? Aan de hand van jullie suggesties bepaal ik mijn koersplan.

Laat in dit topic achter wat jij wil weten! Ik blijf hier bloggen over mijn bevindingen. De journalistieke resultaten lees of kijk je t.z.t. via de nieuwsfeed op WielerFlits.nl.

FDJ

Of een Tristan er bij stilstaat dat in het land waar hij zijn salaris vandaan krijgt de mensenrechten geschonden worden en dit een twijfel moment heeft gegeven om te tekenen bij deze ploeg.

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Leuk dat je daar heen mag gaan Maxim.

Ik ben wel benieuwd naar de rol van die Milan Erzen, de Sloveen die 'woordvoerder' was namens Bahrain en veel Slovenen naar de ploeg haalde.
http://www.wielerflits.nl/nieuws/170749/lampre-merida-praat-met-bahrein-project.html/comment-page-1
Volgens bovenstaand verhaal zocht Erzen eerst contact met Saronni en Copeland; Copeland is het project gaan leiden met Merida als sponsor. Ik ben wel benieuwd naar een 'reconstructie' van de totstandkoming. Is Erzen eerst bij Bahrain gaan lobby'en met zijn plan, kwam het plan van de Bahraini zelf? Waarom is er geen samenwerking met Saronni/Lampre gekomen, maar is Merida uit dat project gestapt en in dit project? En wat is de rol van Erzen nu?

En het hele Rodriguez verhaal natuurlijk. Daar zul je allicht niet veel antwoorden op krijgen, maar je kunt het natuurlijk proberen. Want toen duidelijk was dat er 18 WT plekken waren stopte hij toch opeens. En of er dan nog een andere 28e renner wordt aangetrokken?

En het afkopen van de contracten van renners (Ion Izagirre) , of dat nu nodig was? Omdat je dan als nieuwe ploeg met zo'n kapitaalkrachtige sponsor direct de anderen ploegen wat tegen je in het harnas jaagt.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het verhaal van Meiyin Wang, is al een paar jaar de beste Chinese renner, krijgt eindelijk de kans om in Europa te koersen. Wat zijn zijn verwachtingen van koersen in Europa (of de verwachtingen van de ploegleiding)

Vanuit het team zul je niet veel antwoorden krijgen over de situatie in Bahrain; en anders mag je volgende keer niet meer met Merida mee. Maar ik zou het wel waarderen dat, als die mogelijkheid er is (en als dat niet mag is dat ook heel interessant om te melden), even zelf Bahrain in gaat en er rond te kijken en daar verslag van te doen.

Laatst gewijzigd
Leukefans

Ik ben vooral benieuwd naar de invloed van Bahrein als overheidssponsor en wat hun doelen zijn. Willen zij het project lokaal verankeren en denken zijn dat daar in de regio een voedingsbodem voor is? Zo ja, hebben zij hier al een duidelijk visie voor of een groter doel voor ogen? Ik denk bijvoorbeeld aan de oprichting van een sattelietploeg of het contracteren van renners uit de eigen regio.

xistnc

Ja, ik ben ook benieuwd naar het hogere doel van de geldschieters en de eventuele betekenis voor de sport ter plekke. Ook van Merida trouwens, want ik kan me niet voorstellen dat ze daar fietsen denken te gaan verkopen.

achtpuntzes

'@ Maxim:
hey tof man, zo'n snoepreisje. :)

ge-edit; was in de war met die andere club uit het midden oosten.

Laatst gewijzigd
FDJ

'@8.6 je bent in de war met Abu Dhabi/TJ Sport. Deze ploeg zou er vanaf minuut 1 komen.

achtpuntzes

heb niks met deze ploeg, dus geen vragen, maar ik zal er nog eens over denken.

verder is deze ploeg bij 'wielerploegen' niet up to date, Purito staat er nog steeds op, en Pellizotti moet nog worden toegevoegd.

Maxim Horssels
admin

Of een Tristan er bij stilstaat dat in het land waar hij zijn salaris vandaan krijgt de mensenrechten geschonden worden en dit een twijfel moment heeft gegeven om te tekenen bij deze ploeg.

Interview met Hofmann staat op de planning!

Volgens bovenstaand verhaal zocht Erzen eerst contact met Saronni en Copeland; Copeland is het project gaan leiden met Merida als sponsor. Ik ben wel benieuwd naar een ‘reconstructie’ van de totstandkoming. Is Erzen eerst bij Bahrain gaan lobby’en met zijn plan, kwam het plan van de Bahraini zelf? Waarom is er geen samenwerking met Saronni/Lampre gekomen, maar is Merida uit dat project gestapt en in dit project? En wat is de rol van Erzen nu?

Goede suggestive. Ga ik uitzoeken.

En het hele Rodriguez verhaal natuurlijk. Daar zul je allicht niet veel antwoorden op krijgen, maar je kunt het natuurlijk proberen. Want toen duidelijk was dat er 18 WT plekken waren stopte hij toch opeens. En of er dan nog een andere 28e renner wordt aangetrokken?

Het verhaal van Rodriguez is inderdaad opmerkelijk. Hij heeft de schijn enigszins tegen door in eerste instantie een contract te tekenen bij Bahrain Merida op een voor hun wel erg gunstig moment.

En het afkopen van de contracten van renners (Ion Izagirre) , of dat nu nodig was? Omdat je dan als nieuwe ploeg met zo’n kapitaalkrachtige sponsor direct de anderen ploegen wat tegen je in het harnas jaagt.

Dit gegeven is van toepassing bij wel meer ploegen. Maar waarom jaag je daarmee andere ploegen tegen je in het harnas? Misschien zijn ze wel blij met extra geld.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het verhaal van Meiyin Wang, is al een paar jaar de beste Chinese renner, krijgt eindelijk de kans om in Europa te koersen. Wat zijn zijn verwachtingen van koersen in Europa (of de verwachtingen van de ploegleiding)

Genoteerd. Waarom denk je dat de ploeg voor hem heeft gekozen? UCI-punten?

Vanuit het team zul je niet veel antwoorden krijgen over de situatie in Bahrain; en anders mag je volgende keer niet meer met Merida mee. Maar ik zou het wel waarderen dat, als die mogelijkheid er is (en als dat niet mag is dat ook heel interessant om te melden), even zelf Bahrain in gaat en er rond te kijken en daar verslag van te doen.

Om die situatie kun je niet heen draaien. Ik ben in ieder geval wel van plan daar naar te vragen.

Ik ben vooral benieuwd naar de invloed van Bahrein als overheidssponsor en wat hun doelen zijn. Willen zij het project lokaal verankeren en denken zijn dat daar in de regio een voedingsbodem voor is? Zo ja, hebben zij hier al een duidelijk visie voor of een groter doel voor ogen? Ik denk bijvoorbeeld aan de oprichting van een sattelietploeg of het contracteren van renners uit de eigen regio.

Hier zit inderdaad een goed verhaal in! Ik ben sowieso benieuwd of er überhaubt mensen (race)fietsen in Bahrein. De prins is in ieder geval een fanatiek triatleet.

Ja, ik ben ook benieuwd naar het hogere doel van de geldschieters en de eventuele betekenis voor de sport ter plekke. Ook van Merida trouwens, want ik kan me niet voorstellen dat ze daar fietsen denken te gaan verkopen.

Check! Wat zijn je vermoedens?

Laatst gewijzigd
xistnc

Mijn vermoeden is dat we er niet al te veel hogere doelen achter moeten zoeken. Arabirische namen en logo's prijken inmiddels op de shirts van diverse voetbalclubs in Spanje en Engeland, waarbij ik het idee heb dat het voornamelijk gaat om pleziertjes van rijke oliesjeiks. Commerciële aspecten, bijvoorbeeld toerisme en imago, zijn er altijd wel, maar volgens mij ondergeschikt.

Verweggistan

Een wielerploeg is volgens mij verplicht een bepaald percentage van het budget te besteden aan een opleidingsploeg/breedtesport, misschien interessant om uit te zoeken waar Bahrain dat geld in steekt.

RainbowJersey

Leuk en goed om op deze manier de lezers erbij te betrekken. Ik sluit me aan bij Leukefans en Xistnc. Wat is de missie en visie van deze ploeg? En wat willen de geldschieters bereiken met dit project? Mondialisering? Fietsen verkopen? Of is het een leuk speeltje van rijke sjeik?

Daarnaast ben ik benieuwd naar wie er nu achter dit Bahreinse project zit. In hoeverre is de ploeg financieel afhankelijk van de prins? Of zijn BAPCO en andere bedrijven de voornaamste geldschieter?

TrekFactory

Wat zijn de belangrijkste korte termijn doelstellingen? En is er ook het doel om renners uit Bahrein in de ploeg te krijgen, of willen ze alleen maar renners van buiten Bahrein?

petoi

Ik ben wel benieuwd naar renner programma's buiten de hoofddoelen die je nu al kan invullen.
Wat gaan de talenten en mensen als Navardauskas rijden. Wat zijn hun ambities.

billi

Ik ben wel trots dat iemand van wielerflits daar naar toe mag gaan, tof.

Een uitgelezen kans om je netwerk uit te breiden. Probeer in de marge zo veel mogelijk contacten te leggen. Altijd handig als je verschillende aanspreekpunten hebt in een ploeg, voor sommige dingen moet het via de officiele kanalen, andere zaken kunnen via een andere weg.

-Wat wil de ploeg in de regio bereiken op het gebied van wielersport?
(mensen enthousiast maken voor de wielersport, mensen op de fiets krijgen, of)

-Wat gaat de ploeg doen in de regio?
(een development team, een opleidingscentrum, clinics, fandagen of iets anders)

-Probeer ook de wat minder bekende renners te strikken voor een interview?
(de toppers geven toch aan iedereen ongeveer hetzelfde antwoord)

-Waarom zijn ze niet begonnen als PCT?
(nu worden ze gezien als 'een ploeg kopen')

-Welke wedstrijden staan in Bahrain in een hoog aanzien?
(de grote rondes natuurlijk, maar verder .....)

-Richt de ploeg zich buiten de world tour ook op andere wedstrijden?
(bijvoorbeeld wedstrijden in Azie )

-Wat weten ze van het nederlandse wielrennen?
(afhankelijk met wie je praat)

-Was het moeilijk om een ploeg bij elkaar te krijgen?

-Hadden jullie nederlandse renners op het oog?

Succes, en maak er een leuke tijd van
geef een goede indruk zodat het later makkelijker is info te verkrijgen

Laatst gewijzigd
Maxim Horssels
admin

Dit kon wel eens de laatste uitnodiging worden als ik de (terechte) kritische vragen zo lees. Sterkte vast!

Dat zal wel meevallen. Als ze het stellen van vragen zouden willen vermijden hadden ze dit evenement wellicht anders ingericht.

Verweggistan

'@maxim: Ik zag op de UCI site een continental team geregistreerd uit Bahrain: Team VIB bikes. Met renners uit Bahrain, Irak en Marokko. Zou dat project misschien de opleidingsploeg kunnen zijn? Of zou het er compleet los van staan?

Laatst gewijzigd
Maxim Horssels
admin

Vandaag onder andere met teammanager Brent Copeland gesproken. Daarover lees je binnenkort meer.
WorldTour-ploegen zijn verplicht om ook aan 'opleiding' te doen. Voor Bahrain Merida is dat de Italiaanse U23-ploeg Team Colpack[/url].

Laatst gewijzigd
Laatste man

Gaaf hoor. Goed gedaan van WF.

Aanwezig geweest bij de toertocht? Wat was het doel daarvan? Ik merk dat ze ook erg actief zijn op FB etc.

Maxim Horssels
admin

De aflevering over Bahrain Merida in de rubriek Wielerploegen 2017 heb ik gebruikt voor het grote achtergrondverhaal over deze nieuwe ploeg. Mede aan de hand van jullie inbreng in dit topic (nogmaals dank daarvoor, was zeer nuttig) heb ik alle betrokkenen aangesproken, waaronder een groepsinterview met de prins (zie de foto in het verhaal).

Een paar indrukken: louter een speeltje van de prins is het niet (contract van minstens 3 jaar), ploegmanagement (Brent Copepland, Milan Erzen, Alex Carrera) was/is zeer toegankelijk en openhartig, achter de visie zit een (weldoordachte) visie die alleen amper naar buiten is uitgedragen. Toekomst moet uitwijzen of die visie ook werkt/aanslaat.

Link naar het verhaal: http://www.wielerflits.nl/nieuws/228175/wielerploegen-2017-bahrain-merida.html

achtpuntzes

ik ben geneigd het verhaal achter deze ploeg zoals opgeschreven door Maxim te geloven. maar de toekomst zal dat moeten uitwijzen natuurlijk. en dan is het toch wel een interessant clubje om een beetje te volgen. en dat terwijl ik helemaal niks met Nibali en zijn clan heb.

vluggejapie

In Bahrein benoemt en ontslaat de koning alle ministers en kan het parlement door hem worden ontbonden. De wetgeving omtrent ‘kefala’ (die moderne slavernij mogelijk maakt) wordt niet veranderd en de overheid werkt zelfs actief mee aan het beperken van de vrijheid van gastarbeiders.

http://www.economist.com/news/middle-east-and-africa/21583291-attempts-improve-lot-migrants-working-middle-east-are-unlikely

Bedrijven kunnen profiteren van de schandalig goedkope arbeid die dit systeem mogelijk maakt. Voelen Bahreinse bedrijven zich werkelijk zo aangesproken door het ‘morele beroep’ van de prins dat ze meebetalen aan een wielerploeg of is dit een gevalletje ‘quid pro quo’?

Het gebruiken van het wielrennen als PR door slavendrijvers uit het Midden-Oosten lijkt mij iets waar de liefhebber van de sport zich tegen zou moeten uitspreken. Bijvoorbeeld door bij elk bericht over deze ploeg de volgende woorden (of iets van gelijke strekking) te posten in de reacties: “Duurzame sponsors? Ja! Moderne slavernij? Nee!”.

Verweggistan

'@Maxim, maar hoe was Bahrain zelf, lijkt het op de beelden die wij kennen van Dubai; of is het totaal anders? Hoe was het daar op straat? Was het lekker warm?

Laatst gewijzigd
elkey21745811305

Ik ben vooral benieuwd hoe lang hebben ze zich in financiële zin verbonden hebben aan deze ploeg, en wat de hoofddoelen zijn.

@Japie; helemaal mee eens hoor, maar het is een oproep waar WF en zijn lezers niet zoveel mee kunnen. Je kan moeilijk ploegen uitsluiten vanwege de toestanden in het land waar de sponsor vandaan komt. Ze doen mee, net zoals ze gewoon zaken kunnen doen in NL. En laten we eerlijk zijn, Nibali & co zullen eerder de sponsors uitbuiten dan vice versa :P

Maxim Horssels
admin

maar hoe was Bahrain zelf, lijkt het op de beelden die wij kennen van Dubai; of is het totaal anders? Hoe was het daar op straat? Was het lekker warm?

Wat ik van collega-journalisten hoorde loopt het land qua ontwikkeling achter op de andere oliestaten in het Midden-Oosten. In de hoofdstad wordt op dit moment als een malle gebouwd aan wolkenkrabbers. Veel kantoren voor financiële industrie en hotels. Verder is het toerisme nog redelijk onderontwikkeld. Ik moet wel zeggen; ik heb maar één dag in de hoofdstad rondgelopen maar veel reclame voor vertier heb ik niet gezien. Mensen zijn er vriendelijk al was het soms lastig te onderscheiden wie geboren Bahreini of 'import' was. We bezochten nog een soek, een Arabische markt/bazaar, en de marktkraamhouders waren veelal uit, ik vermoed, Pakistan, India of Bangladesh.

Qua temperaturen was het zeer aangenaam, rond de 22 graden. In Bahrein is het nu de koudste periode van het jaar. In de zomer kan het daar gerust 50 graden worden.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.