Welke stad ontving alle drie grote rondes? (Giro/Tour/Vuelta)

herald70

Utrecht doet er alles aan om in 2019 de start van de Vuelta binnen te halen. Dat zou betekenen dat Utrecht dan alle drie de grote rondes in zijn stad heeft langs zien komen. Vraag: Bestaan er reeds plaatsen die alle drie de grote rondes ontvingen?

Jacco van Stierop

Luik

Klootje Kriekeljon

Opvallend dat zo'n lelijke stad als Luik nu net juist het podium voor 3 ronden was. Helemaal niet onlogisch kijkend naar de omgeving, maar toch.

Senioralex

Ik denk Monaco.Ligt goed geschikt hiervoor.Monaco dus...

Laatst gewijzigd
Tomprocycling

Utrecht zou de eerste zijn

Daan°

Utrecht is de eerste stad die dan de Giro, Tour en Vuelta heeft zien vertrekken uit hun stad.
Luik is niet 3 keer het startpunt geweest van een grote ronde, maar wel gepasseerd tijdens de 3 rondes.

Sagan=hulk

Wanneer is de Vuelta dan in Luik geweest? En de Vuelta is toch zeker nog niet in Monaco geweest?
Utrecht lijkt me ook de eerst.

FDJ

Luik: Tour 2004, 2012. Giro 2006 en Vuelta 2009.

@Daan Giro is alleen gefinisht in Utrecht. Rit naar Middelburg vertrok uit Amsterdam.

Laatst gewijzigd
Sagan=hulk

Hier[/url] een interessant lijstje. Inderdaad Luik was een aankomstplaats in de Vuelta van 2009, dat was ik helemaal vergeten.

Maar als je ziet hoeveel keer Nederland startplaats is geweest, moet er toch een punt zijn waar de drie rondes zijn geweest.

Laatst gewijzigd
FDJ

'@Sagan=Hulk nee buiten Utrecht is er geen eentje.

Vuelta deed aan Limburg, Gelderland, Drenthe
Giro: Groningen, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Zuid- Holland en Zeeland
Tour: Noord Brabant, Utrecht, Noord- en Zuid Holland, Zeeland en Limburg.

Kortom geen enkele overlapping van drie provincies, laat staan een gemeente of plaats.

Sagan=hulk

Ik maak even een lijstje van buitenlandse plaatsen en zien of we nog aan een raken: (alleen de startplaatsen, buitenlandse tripjes tijdens de Ronde zijn voor later)
-Giro 2002: Groningen, Münster, Keulen, Luik, Luxemburg, Straatsburg
-Tour 2002: Luxemburg, Saarbrücken
-Tour 2004: Luik
-Giro 2006: Luik
-Tour 2007: London, Gent
-Vuelta 2009: Assen (In de Giro 2002 passeerde ze zo'n 10 km van Assen), Venlo, Luik, zeker ook Zutphen
-Giro 2010: Amsterdam, Utrecht
-Tour 2010: Rotterdam, Brussel, Luik
-Giro 2012: Herning, Horsens
-Tour 2012: Luik, Doornik
-Giro 2014: Belfast, Dublin
-Tour 2014: Leeds, London, Ieper
- Tour 2015: Utrecht, Antwerpen, Luik
-Giro 2016: Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen (wss ook Zutphen)
-Tour 2016: Andorra, Bern

Conclusie: Nederland heeft de meeste 'Grand départs' maar als een grote ronde naar België trekt, dan gaat hij zo goed als zeker naar Luik :p

Laatst gewijzigd
Daan°

Mooi, weten we dat ook weer :p

heuvelcolombia

U heeft geen joker noch hulplijn noch escape ingezet.
Is dit uw definitieve antwoord?

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Luik is niet lelijk Klooty, hartstikke gave stad met een goede underground-sfeer erin. Het is meer dat sommige voorsteden met Seraing ver voor de troepen uit zo ongelofelijk verloederd zijn. De stad zelf is tof, kom er al heel lang met veel plezier.

En de vuelta is in Luik gepasseerd in de vuelta van Hoogerland die hoogstpersoonlijk het hele peloton -6 man knetterhard op de bek deed vallen waarna Greipel het sprintje won, ik was daar, Venlo toen de startplaats meen ik.

Laatst gewijzigd
Zadelpen

Ik vind de stad Luik an sich ook niet heel fraai hoor. Het ligt wel in een fantastisch fiets gebied.

FDJ

Ik ben ook geen fan van Luik, oude troep. Grouwe bouwstijl van gebouwen en veel criminaliteit. De Ardennen en rondom St Vith zijn wel schitterende gebieden.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.