Nederlanders in de leiderstrui 2017

Mathieu Moller

Is het misschien een idee om in het overzicht ook te vermelden hoe lang een renner de trui heeft weten vast te houden?

Mathieu Moller

Is het misschien een idee om in het overzicht ook te vermelden hoe lang een renner de trui heeft weten vast te houden?

Wheely

Ja goed idee, ik zal het voor Tom bijhouden. Tot nu verloren de anderen hem na 1 dag of wisten ze hem juist tot het einde te behouden.

Wheely

Ja goed idee, ik zal het voor Tom bijhouden. Tot nu verloren de anderen hem na 1 dag of wisten ze hem juist tot het einde te behouden.

Poeksel

Ariesen is hem ook kwijt, vandaag vierde geworden. Vier seconden achter nu, wie weet wint hij hem nog terug (als het morgen ook een sprintersetappe is).

Poeksel

Ariesen is hem ook kwijt, vandaag vierde geworden. Vier seconden achter nu, wie weet wint hij hem nog terug (als het morgen ook een sprintersetappe is).

pirazzi

Pieter Weening in de tour of Norway.

pirazzi

Pieter Weening in de tour of Norway.

Wheely

De kast met truitjes begint zich al goed te vullen.

Het is verleidelijk om ook een "Nieuw Zeelanders en Slovenen rijdend voor Lotto Jumbo in dr leiderstrui" topic aan te maken. ;)

Wheely

De kast met truitjes begint zich al goed te vullen.

Het is verleidelijk om ook een "Nieuw Zeelanders en Slovenen rijdend voor Lotto Jumbo in dr leiderstrui" topic aan te maken. ;)

Wheely

Dumoulin wint zelfs een rit in de leiderstrui. Baas!

Wheely

Dumoulin wint zelfs een rit in de leiderstrui. Baas!

Wheely

Ook Weening is nog een dag extra aan de leiding in Noorwegen, de eindwinst wordt daar echter nog spannend.

Wheely

Ook Weening is nog een dag extra aan de leiding in Noorwegen, de eindwinst wordt daar echter nog spannend.

Wheely

Tom nog steeds in het roze en ook Jasper in de leiderstrui. Begint langzaam een beetje op gang te komen, beter laat dan nooit.

Wheely

Tom nog steeds in het roze en ook Jasper in de leiderstrui. Begint langzaam een beetje op gang te komen, beter laat dan nooit.

Mathieu Moller

Van alle landen hebben ''we'' intussen de meeste Grote Ronde truitjes tot nu toe dit jaar. Daarbuiten heb ik toch het idee dat Nederland relatief weinig leiderstruien pakt. Weet iemand of dit ook klopt of zit mijn gevoel ernaast?
Aan de andere kant zijn België, Frankrijk, Italië en Spanje toch wel grotere wielerlanden dan Nederland, dus misschien staat dit dan wel mooi in verhouding.

Laatst gewijzigd
Mathieu Moller

Van alle landen hebben ''we'' intussen de meeste Grote Ronde truitjes tot nu toe dit jaar. Daarbuiten heb ik toch het idee dat Nederland relatief weinig leiderstruien pakt. Weet iemand of dit ook klopt of zit mijn gevoel ernaast?
Aan de andere kant zijn België, Frankrijk, Italië en Spanje toch wel grotere wielerlanden dan Nederland, dus misschien staat dit dan wel mooi in verhouding.

Laatst gewijzigd
Wheely

Het is Tom gelukt! Hij mag hem ingelijst boven zijn bank hangen.

@Mathieu
Dat moeten we uitzoeken. ;)

Daan°

Sluit dit topic maar, hij is binnen!

Wheely

'@Daan°
Het seizoen is nog niet voorbij. Ik weet zeker dat er nog wel een paar mooie truitjes worden verdient.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@MathieuMoller maar heeft dat ook niet te maken met het aantal renners per land in het wielrennen en dan ook weer met de specifieke kwaliteiten. Je zou het helemaal moeten uitzoeken aan de hand van de statistieken of Nederland nou relatief het slecht doet ten opzichte van andere landen.

Mathieu Moller

'@rahimns
Dat is dus vooral mijn vraag. Gevoelsmatig halen we er weinig, maar dat gevoel kan compleet misplaatst zijn. Sowieso heeft bijvoorbeeld Frankrijk genoeg koersen waar nagenoeg alleen Fransen aan meedoen om hun aantal flink op te krikken.

Mathieu Moller

Oké, ik heb het even uitgezocht. Het lijkt er op dat mijn gevoel gewoon niet helemaal klopt. Op WorldTour niveau staat Nederland gedeeld eerste, maar dat is puur de verdienste van Dumoulin. Als we ook naar .HC en .1 kijken staan we gedeeld zesde met Italië. Gezien de landen boven NL is dit zeker niet onverdienstelijk.

Land WT .HC .1 Totaal
Frankrijk 6 6 19 31
Spanje 7 5 18 30
België 2 15 6 23
Australië 10 1 7 18
Italië 6 1 10 17
Nederland 10 2 5 17
Colombia 10 1 5 16
Groot-Brittannië 3 3 2 8
Zuid-Afrika 0 7 0 7
Duitsland 2 4 0 6
Noorwegen 0 4 2 6
Kazachstan 0 0 6 6
Luxemburg 5 0 0 5
Polen 4 0 0 4
Verenigde Staten 2 0 2 4
Azerbaidjan 0 0 4 4
Estland 0 0 4 4
Slovenië 0 3 0 3
Nieuw-Zeeland 2 0 0 2
Portugal 2 0 0 2
Letland 0 0 2 2
Litouwen 0 0 2 2
Ierland 0 1 0 1
Oostenrijk 1 0 0 1
Kroatië 0 0 1 1
Rusland 0 0 1 1
Wit-Rusland 0 0 1 1

Senioralex

En wat de overwinningen van de Rondes van Frankrijk - Italië en Spanje betreft won België
er 31,maar sinds 1978 ( Johan de Muynck ) geen enkele meer....

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.