Mooiste beklimmingen / verborgen pareltjes

Puffin87

Hallo Wielerflitsers!

Ik heb over een weekje 4 weken vakantie. En in m'n vakantie wil ik op de bonnefooi een beetje rondreizen.
Fiets achter in de auto leggen, en een paar weekjes rondrijden en mooie tochten maken.
Eigenlijk ligt nog niks vast, al is wel het idee dat ik via de Vogezen naar de Jura en de Alpen ga, en vanaf daar Italië in richting de Stelvio.

Ik wil in ieder geval in de Vogezen de 'Trois Ballons' fietsen, en in de Alpen ga ik de Marmotte doen. Verder wil ik ook in de omgeving van Bormio hebben gefietst.
Ook staan o.a. bergen als de Izoard, Finestre en Nivolet hoog op m'n lijstje.

Nu is mijn vraag aan jullie: hebben jullie nog leuke aanraders voor mij? Mooie (onbekende?) bergen die ik zeker mee moet pakken wanneer ik in de buurt ben? Of leuke fietshotels bijv. die jullie mij zouden aanraden?
Ik ga me ongetwijfeld sowieso wel vermaken die paar weken. Maar het zou toch zonde zijn als ik een prachtige beklimming in de buurt oversla, simpelweg omdat ik niet wist dat die beklimming zo mooi was ;)

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

LyndaLid

Zwitserland, Uri: Klausenpass vanuit het Oosten.

Zwitserland, Engadin: Ofenpass, beide kanten schitterend natuurpark.

Süd Tirol: Timmelsjoch, vooral vanuit Passeiertal. Vond ik overigens zwaarder dan de Stelvio, ook door de hitte.

Zwitserland, Wallis: Arolla (Val d'Herens) en Lac de Moiry (Val d'Anniviers).

Wallis en Frankrijk: Col de Forclaz - Finhaut Emosson - Col de Montets - Chamonix

Zwitserland, Bern en Uri: Sustenpass, beide kanten maar vooral vanaf Meiringen.

En de mooiste van allemaal, in het Berner Oberland: de Grosse Scheidegg, vanuit Meiringen en Interlaken. Los van het uitzicht, wat niet te evenaren is, rijden er ook geen auto's. Alleen oppassen voor bussen in de afdaling.

Wat mij betreft, de mooiste (wellicht wat minder bekende) passen/klimmen. Ik zou altijd de Sella Ronda en Valparola erbij zetten, maar die zijn natuurlijk heel bekend.

Oh, en ik denk de beste tip: ik zou naar Merano gaan ipv Bormio. Veel mooier, veel leukere uitvalsbasis en in de buurt van Stelvio, Ofenpass (neem die vanuit Zwitserland dan), Timmelsjoch, Jaufenpass, Gampenpass, Mendelpass en de Dolomieten.

Laatst gewijzigd
StonedCamel

Goede collectie Lynda. De Grosse Scheidegg steekt er voor mij ook echt bovenuit. Je hebt daar in de buurt ook nog de klim naar Engstlensee, dat is een zijdal van de Sustenpass. Vond ik ook erg mooi.
De Izoard is ook gaaf, en in de buurt van Barcelonette is het rondje Allos-Champs-Cayolle zeker aan te raden. En de Bonette, maar die was nog dicht toen ik er was :(

LyndaLid

Het Hahntennjoch hier in Tirol is trouwens wel een verborgen pareltje ook.

En ik vind persoonlijk het Bregenzerwald ook geweldig, de Bregenzerwaldstraße, vanaf Au naar Warth, en dan vanaf Warth richting Hahntennjoch de Lechtal Straße ist ook schitterend. Je vermijdt er de drukte van de Arlberg- en Flexenpass, die overigens wel heel mooi zijn. Absoluut niet doen alleen, zeker deze zomer niet, nu de Arlbergtunnel dicht is.

Pizzi

Poeh, de mogelijkheden zijn ein-de-loos!

Als je toevallig in de Italiaanse Alpen komt: Colle delle Fauniera en Colle di Sampeyre! En als je daar toch bent: Colle dell'Agnello. En dan ook maar een rondje Colle di Lombarda+Col de la Bonette+Col de Larche.

Lalsacien

Als je met aanhang gaat dan is het goed vertoeven aan het Lac d'Aiguebelette. Massif de l'Épine, vlakbij de Mont du Chat en de Massif de la Chartreuse. Heerlijke rustige wegen.
Guillestre of Barcelonnette zijn ook uitstekende plaatse n om vanuit te vertrekken.
Malaucène, Bêdoin en Sault zijn ook goede plaatsen. Altijd mooi weer en aan de voet van de Ventoux, maar er is nog zoveel moois om de Ventoux heen, van kleine colletjes tot hogere en daarbij rustige goed geasfalteerde wegen.

girardengo

In die buurt (Ventoux) vond ik de Gorges du Nesque bijzonder fraai om doorheen te fietsen. Ik ben het wel eens met de l'Epine en de Cayolle. Ook de klim vanuit Bourg d'Oisans naar La Bérarde is mooi. In Zwitserland vond ik de Grimselpas wel de moeite waard.

Scotty

Je bent wel heel wat van plan....

Cormet de Roselend vind ik erg mooi. Dat ligt net iets ten zuiden van Lac de Annecy.
https://www.cyclingcols.com/col/Roselend

Als je toch de Marmotte gaat doen:

La Berarde vanuit Bourg d'Oisans is ook erg mooi.
https://www.cyclingcols.com/col/Berarde

Net als de Sarenne vanuit de andere kant van Alpe Dhuez (dus je daalt af via Alpe Dhuez.)
https://www.cyclingcols.com/col/Sarenne

Verder zijn alle beklimmingen uit de Maratona del Dolomiti echt schitterend. Dat hele gebied is om te smullen.

Col du Bramont

In de Vogezen is Munster een prima plek om te verblijven en tochten te maken. Platzerwasel vlak in de buurt, maar voor tochten en mooie cols gewoon even kijken op de kaart, leuke vd Vogezen is dat je daar mooie tochten kunt maken en veel cols/colletjes kunt beklimmen zelfs bij tochten van 80-100 km.
In de Alpen moet je voor tochten toch al dik boven de 100 km gaan, standplaats met leuke beklimmingen in buurt is dan van belang. Briancon, Barcelonette, Bourg St Maurice zijn plaatsjes vanuit waar je prima tochten kunt maken of mooie cols kunt beklimmen.
In Italie zou ik ook gaan voor het dal net onder Merano (de cols zijn hierboven al genoemd die mooi zijn) of 1 vd plaatsjes die op de route vh Sella Rondje liggen. Iets verder maar Pordoi, Sella etc. zijn goed te doen en de omgeving is daar adembenemend.

Oja in de Vogezen natuurlijk de Col du Bramont doen :)! In de afdaling richting Feignes zou ik een mooie weggetje door het bos nemen en dan kom je boven op de Route des Cretes.
Vogezen vind ik zelf een perfect gebied om tochten te maken en te trainen, nadeel althans in het voorjaar is dat er zeker aan de westkant redelijk wat regen kan vallen. Maar het is er daardoor wel erg mooi groen, dat dan weer wel :)!

Laatst gewijzigd
SlamSam111

Ik ga in september naar de Vogezen, climbing for life.

http://www.sport.be/climbingforlife/2017/vogezen/nl/?v=15102014

Cayolle

Heb niet voor niets deze naam (Cayolle) gekozen .. De Cayolle is (vooral vanaf Barcelonnette) erg mooi en rustig en kan je inderdaad in combinatie met Champs en Allos in een rondje rijden. Je zit dan wel al snel richting 4000 hoogtemeters ... Barcelonnette is trouwens een goede uitvalbasis om ook de Bonette (2802 m. met het lusje erbij) te beklimmen.
Cormet de Roselend heb ik in een ver verleden ook gereden en deze is inderdaad ook erg mooi evenals de ook al eerder genoemde La Berarde.

TiesW

Wat Giradengo zegt, in de buurt van de Ventoux kan je een prachtig tochtje maken, vanaf Villes-Sur-Auzon de Col de Notre Dame des Abeilles beklimmen, afdalen richting Sault en door de Gorges de la Nesque terug naar Villes-Sur-Auzon. Lekker klimmen en bijzonder mooie route!

girardengo

Over gorges gesproken: de Gorges de la Jonte mag er ook zijn, maar die ligt in Aveyron (Cevennen).

Lalsacien

'@Puffin87 Laat je nog even weten wat je allemaal beklommen hebt als je terugkomt???

LyndaLid

Wie de Oetztaler net gezien heeft, kan er toch niet omheen dat de/het Timmelsjoch de mooiste van allemaal is :)

mariakenneth147

Klink na 'n wonderlike reis wat jy beplan het! Het jy dit oorweeg om na omegle te gaan kyk vir aanbevelings oor minder bekende roetes of bekoorlike fietsryhotelle langs jou roete? Dit kan 'n goeie manier wees om verborge juwele van mede-fietsryers te ontdek.

SprintMaster

SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM

dazzler2120

Die AI lijkt het onderscheid tussen Nederlands en Afrikaans nog niet helemaal te begrijpen.

Laatst gewijzigd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.