Wielergame 2018 in ontwikkeling

Ceramiche Ariostea

Ik ben aan het nadenken om vanaf 2018 te starten met een wielergame die vanaf de tour Down Under Under gaat lopen. Ik zit er over te denken om blokken te maken van 5 a 6 kleinere etappekoersen in 1 a 2 maanden. Uiteraard even afhankelijk van het aanbod natuurlijk. Na het eerste blok van de eerste koersen wordt een totaalstand opgemaakt waarna de spelers worden opgesplitst in de aantal divisies afhankelijk van het aantal deelnemende tea. Totaal aantal blokken zal dan komen te liggen op 5 a 6 per jaar met na elk blok een promotie/degradatiemomenten. Het idee is nog prematuur en in de ontwikkeling maar input of interesse is van harte welkom om hier mogelijk een game van te maken waar die wielerfans op deze site plezier aan hebben

Ceramiche Ariostea

Voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn

Blok 1
Santos Tour Down Under
Ronde van Valencia
Ruta del Sol
Abu Dhabi Tour

na dit blok opsplitsing in divisies

Blok 2
Ronde van Middelandse Zee
Parijs - Nice
Tirreno Addriatico
Ronde van Catalonie

Promotie/Degraderen

Blok 3

Ronde van het Baskenland
Ronde van Romandie
Rhone Alpes Isere Tour
Ronde van Californie

Promotie /Degraderen

Enzovoort, Enzovoort

jappe666

Leuk dat je hier werk van maakt! Ik zat zelf ook met een gelijkaardig idee in mijn hoofd, maar was nog aan het denken hoe dit praktisch realiseerbaar zou zijn. Ik was bv aan het denken om het gemiddeld aantal cq-punten per huidig World-Tour team te berekenen en dat als budget toe te kennen aan iedere manager om daarmee zijn virtuele team samen te stellen, die dan alle koersen zouden rijden. Een blokkensysteem zoals jij voorstelt met degradatie- én promotiemomenten vergroot de spanning en zorgt er ook voor dat je regelmatig je team kan 'actualiseren', want in het systeem waar ik over zat te denken zou je bv in sommige periodes quasi puntenloos kunnen blijven, terwijl in andere periodes bijna al je renners actief zijn, afhankelijk van welk real-life programma ze rijden.

jappe666

Afhankelijk van hoe je je ploegen wilt laten samenstellen kan je ook een blok voorjaarsklassiekers en een blok najaarsklassiekers doen, die dan naast de kleine rondes lopen.

drikkes

Klinkt mooi maar klinkt ook wel als veel werk, ik kijk er al zeker naar uit.

Ceramiche Ariostea

'@jappe666 - bedankt voor je feedback - ik zit er inderdaad aan te denken om de deelnemers per blok een team te laten samenstellen waarbij ik me richt op de etappekoersen van maximaal 9 dagen. Er is tenslotte voor de grote rondes meer dan voldoende aanbod. Eendagskoersen sla ik ook over omdat ieder wel kan raden wie het in de grote klassiekers het goed gaat doen !

Wat betreft jou idee ben ik vooral benieuwd hoe jij de team gaat berekenen die met een wild-card gaan meedoen ?

Laatst gewijzigd
jappe666

Op basis van de huidige CQ-ranking per team:

Rank Team Class CQ
1. Gbr Team Sky PRT 13516
2. Bel Quick Step Floors PRT 12856
3. Usa BMC Racing Team PRT 12515
4. Esp Movistar Team PRT 9537
5. Aus Orica - Scott PRT 8600
6. Usa Trek - Segafredo PRT 8559
7. Ger Team Sunweb PRT 8549
8. Ger Bora - Hansgrohe PRT 8251
9. Bel Lotto - Soudal PRT 8195
10. Fra Ag2r La Mondiale PRT 8120
11. Ned Team LottoNL - Jumbo PRT 7641
12. Sui Team Katusha - Alpecin PRT 7441
13. Usa Cannondale - Drapac Pro Cycling Team PRT 6841
14. Uae UAE Team Emirates PRT 6786
15. Kaz Astana Pro Team PRT 6673
16. Fra FDJ PRT 6354
17. Brn Bahrain - Merida PRT 6242
18. Rsa Team Dimension Data PRT 5578
19. Fra Cofidis, Solutions Crédits PROF 4959
20. Fra Direct Energie PROF 3741

Laat ons zeggen dat het gemiddelde per World-Tour ploeg ongeveer 8.500CQ-punten is.
Dan krijgt iedere speler een budget van 8.500 CQ-punten om een team samen te stellen dat in die hele blok meespeelt.
Hoe elke speler zijn selectie samenstelt (je kan natuurlijk limieten opstellen van min. en max. aantal renners) kiest hij zelf.

Bv voor jouw Blok 1 (Santos Tour Down Under; Ronde van Valencia; Ruta del Sol; Abu Dhabi Tour) kies ik een ploeg van toppers:

13. (62) COL URAN URAN Rigoberto 1438
19. (109) ESP LANDA MEANA Mikel 1314
26. (25) AUS PORTE Richie 1228
39. (33) POL MAJKA Rafal 966
41. (113) ITA POZZOVIVO Domenico 955
43. (56) BEL WELLENS Tim 910
51. (72) GBR YATES Simon 858
52. (46) GBR THOMAS Geraint 810
1505. (1177) NED LAMMERTINK Steven 21

Totaal 8500 CQ-punten

Terwijl misschien iemand anders ervoor opteert om net heel veel subtoppers te kiezen, bv 20 renners van rond de 400 punten.
Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je ploeg om te kijken/in te schatten of je renners mee zullen doen aan (sommige) de wedstrijden of niet, dus op zich maakt het hebben van een wildcard geen verschil. De manager is zelf verantwoordelijk en vrij om te kiezen wie hij wil.

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Prachtig initiatief natuurlijk, maar het meest gierige is dat je niet weet welke renners waaraan mee zullen gaan doen, bijvoorbeeld een maand voorafgaand aan de Ruta del Sol. Om die reden zou je team naar mijn mening uit een groot aantal renners moeten bestaan, om deze invloed niet te groot te laten zijn. Laten we zeggen, 20 of zelfs 25 man die je met budget via CQ kiest.

In de pauzes tussen de blokken heb je de mogelijkheid om maximaal 5 van je 20 renners te wisselen, dat houdt het ook overzichtelijk en dwingt tot nadenken aan de voorkant. Daarnaast biedt het wel de flexibiliteit om voor blok 1 met de Ronde van Valencia en Ruta del Sol een aantal renners van de Spaanse PCT-ploegen te kiezen en deze daarna weer te kunnen bedanken voor (hopelijk) bewezen diensten.

Je kunt ook alleen opteren voor de .UWT-rondjes natuurlijk, dan heb je alleen wat wildcardploegen maar niet zo'n verscheidenheid als in de .HC-rondes.

Zou dan bijvoorbeeld 3 rondes per blok kunnen worden:
1. Tour Down Under, Abu Dhabi Tour, Parijs-Nice
2. Tirreno-Adriatico, Volta Catalunya, Vuelta Pais Vasco
3. Tour Romandie, Tour California, etc.

Interessant om dit in een discussie even uit te kristalliseren.

Laatst gewijzigd
Ceramiche Ariostea

'@Jappe666 - Bedankt voor de uitleg - Jou gedachte is helemaal helder
@Hartstikkebedankt - Bedankt voor je feedback - Je uitleg is mij duidelijk. Ik wil er graag voor kiezen om ook de kleine rondjes mee te nemen die niet WT waardig zijn waar ook de iets minder bekendere renners aan de start verschijnen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Dat klinkt inderdaad als heel veel werk. Kijk uit dat je het allemaal niet te ingewikkeld gaat maken. Ik zou juist die kleine koersen niet doen, als je maar een beperkt aantal renners mag nemen of een beperkt aantal punten mag besteden heb je straks allemaal koersen waar je dan misschien zelfs helemaal geen renners hebt die meedoen. Dus pas inderdaad het budget en aantal renners die je mag kiezen aan het programma dat je kiest aan koersen. Je kan er ook voor kiezen om het spel langzaam te laten groeien en eerst eens te beginnen met de WT koersen en de grotere HC koersen, en eerst eens kijken of dat goed werkt. Op het moment dat je alles goed hebt staan, kan je in de komende jaren het spel verder uitbreiden. Veel succes met de voorbereiding.

Ceramiche Ariostea

Heel Globaal zie ik ongeveer dit blokkenschema met dus 5 promotie/degradatie en wisselmomenten voor me

Januari/Februari
1 Santos Tour Down Under
2 Ronde van Valencia
3 Ronde van de Algarve
4 Ruta del Sol
5 Abu Dhabi Tour

Maart
6 Ronde van de Middelandse Zee
7 Parijs – Nice
8 Tirreno – Adriatico
9 Ronde van Catalonië
10 Driedaagse van de Panne

April/Mei

11 Ronde van het Baskenland
12 Ronde van Romandie
13 4daagse van Duinkerken
14 Ronde van Californie
15 Ronde van Belgie

Juni/Juli

16 Dauphine Liberé
17 Ronde van Zwitserland
18 Ster ZLM Tour
19 Route du Sud
20 Ronde van Oostenrijk

Augustus
21 Ronde van Polen
22 Tour of Utah
23 Ronde van Burgos
24 Arctic Race of Norway
25 Binck Bank Tour

September/Oktober
26 Tour of Alberta
27 Ronde van Groot Britannie
28 Ronde van Toscane
29 Ronde van Turkije
30 Ronde van Guangxi

Romāns Vainšteins

?

pirazzi

!

Chrys

Ik zou in september/oktober nog even kijken of er koersen zijn waar meer WT-teams aan meedoen. Alberta is niet bepaald populair meer en ook Turkije is een gokje. In augustus had Utah dit jaar ook niet veel soeps aan de start geloof ik. Dan moet je voor één koers je hele ploeg gaan omgooien.

Mathieu Moller

Inderdaad, Chrys. Maar zo heel veel meerdaagse koersen zijn er niet in de periode. Het beste alternatief lijkt mij de PostNord Danmark Rundt. Daar stonden 3 World Tour teams aan de start en nog best sterke ProConti ploegen, terwijl Alberta eigenlijk alleen Cannondale had.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.