Welke fietscomputer (navigatie, GPX) moet ik hebben?

Manuel Beltran

Als ik een rondje ga fietsen in bekend of onbekend gebied zet ik meestal een route uit via fietsknooppunten. Deze schrijf ik vervolgens -als ware het een spiekbriefje- zo klein mogelijk op een papiertje en dat plak ik dan op mijn stuurpen. Dat werkt prima en is ook nog enigzins romantisch bovendien maar het heeft ook een nadeel: ik fiets de hele tijd volgens die verrekte knooppunten! Het lijkt mij daarom wel wat om een fietscomputer aan te schaffen die GPX maps kan lezen zodat ik routes kan downloaden en fietsen die anderen hebben bedacht. Ik snap alleen niets van die markt. Er is nogal een groot aanbod en er zit een enorm prijsverschil tussen de apparaten. Is er iemand hier die mij kan adviseren of zijn ervaringen wil delen ? Wat ik belangrijk vind:
- Gebruiksvriendelijk routes kunnen downloaden / uploaden / delen / maken / volgen / gebruiken in gangbaar formaat (gpx?)
- De prijs (goedkoop)
- Gebruikergsgemak

Minder belangrijk vind ik:
- Accuduur (moet langer dan zes uur mee gaan, maar dat doen ze allemaal volgens mij).
- Allerlei extra's. Het gaat mij om de navigatie. Het zou mooi meegenomen zijn als ik hartslag, cadans, etc. zou kunnen meten (leuk zelfs), maar ik moet het nog wel kunnen/ willen betalen.

Hopelijk is er iemand die tips heeft of zijn ervaringen wil delen. Alvast bedankt!

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Op zich hoef je natuurlijk niet moeilijk te doen... als je al een smartphone hebt kan je gewoon Strava gebruiken....

Manuel Beltran

Maar die laadt volgens mij geen gpx? Bovendien heb ik supertraag internet :(

gardeyn

Ik heb een Mio Cyclo. Stuk goedkoper dan een Garmin, maar verder wel prima.
Die heeft naast de standaardfuncties ook een 'suprise me'-functie: je vult het aantal kilometer in dat je wilt fietsen of de tijd, en de Mio maakt dan drie routes. Zijn vaak erg mooie routes. Vooral handig in onbekend gebied.

Laatst gewijzigd
lnnrt

Ik heb een Garmin, de 800 edge, ondertussen alweer een vrij oud model (ik moet hem bijv. nog met een kabel aan m'n computer hangen om uit te lezen, dat is behóórlijk 2014), maar nog wel te koop en vrij goed geprijsd daardoor. https://www.futurumshop.nl/garmin-edge-800-gps.phtml

Hij kan van alles, waarschijnlijk meer dan jij zoekt, en als ik heel eerlijk ben gebruik ik de navigatie zelden, maar dat komt omdat ik niet vaak meer in onbekend terrein fiets. Máár, op mijn fietsreizen heeft die mij heel veel plezier gebracht. Ik vind het kaartje dat die toont, en de route die je moet volgen, heel goed zichtbaar op het scherm, en het heeft mij enorm veel gezoek gekost. Ik ben wel iemand die het zelf heel leuk vind om van te voren routes uit te zoeken, met google streetview de leuke weggetje op te zoeken, en zo een mooie route te bouwen (in strava). Dat is vaak het grootste deel van mijn voorpret.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Je kan wel degelijk Gpx bestanden naar Strava uploaden.

Imbatido

Voor een route uitzetten gebruik ik ook altijd de Routebouwer in Strava in combinatie met Google Streetview om de wegen en dan met name de afslagen te bekijken. Vervolgens fiets ik dat uit het hoofd, maar de routes zijn dan niet al te lastig om te onthouden. Met knooppunten beland je ook in zandwegen lijkt me?

Sinds kort heb ik een Garmin Edge 820. Inclusief hartslag-, cadans- en snelheidssensor. En voorzien van wifi, touchscreen, voldoende ruimte om meerdere kaarten erop te zetten, ANT+. En een mooie look en mooi formaat, ik wilde althans geen enorm kolossaal ding. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En ik denk dat ie - zonder technische ongemakken - een eeuwigheid mee kan omdat hij van alle moderne snufjes is voorzien, waardoor ik hem niet snel zou vervangen. Zoiets behoudt naar mijn idee ook zijn waarde, qua winkelwaarde blijven ze althans gelijk. Met name in onbekend terrein is het wel een enorme verrijking. Ook de 520 had ik bekeken, maar die had het qua functionaliteiten allemaal net niet, zoals weinig geheugen voor kaart opslag en niet de mogelijkheid om een routes te herberekenen. En ik dacht ook dat die niet actief navigeerde, maar dat je een pijltje op de kaart moet volgen.

Anders moet je eens een kijkje nemen op het Fiets-forum, daar staat er meer over dan hier.
https://www.fiets.nl/forum/viewforum.php?f=21

En de info op DC Rainmaker is erg informatief. Daar worden alle apparaten besproken en vergeleken.
https://www.dcrainmaker.com

@rahimns: In de Strava Routebouwer kan je volgens mij geen GPX-route uploaden. Je kan Strava op je mobiel gebruiken tijdens je rit, maar je kan je mobiel moeilijk op je stuurpen tapen.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Imbatido en je Garmin tape je wel op je stuurpen? Je kan wel degelijk GPX uploaden in Strava.

Imbatido

'@rahimns:
1. Nee. Daar heb je een Garmin mount voor.
2. Je bedoelt denk ik dat je handmatig een GPX-bestand als activiteit kan uploaden. Maar in de Routebouwer kan je geen GPX uploaden.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Volgens mij kan het wel... ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit wat mee gedaan heb. Dus misschien zie ik het verkeerd.

https://labs.strava.com/gpx-to-route/#12/-122.44503/37.73651

Je hebt dus ook gewoon mogelijkheden om je smartphone op je fiets te plaatsen net zoals je garmin.

Timocycling

Ik heb een Sigma Rox 10.0. Werkt erg goed voor mij, ik kan zelf op de pc routes maken en ook routes downloaden die anderen gemaakt hebben. Vervolgens kun je de route volgen via een pijltjessysteem (dus géén landkaartje op je fietsapparaat). Voordeel is dat deze goedkoper én kleiner is. Je kunt hem overigens ook koppelen met hartslag en cadansmeters enzo. Inmiddels is ook alweer de 11.0 uit volgens mij. Koppelen met strava is overigens ook mogelijk.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.