Froome versus Dumoulin

UrbanSteel

We kunnen dan wel zo ongeveer allemaal Froome flink de oren wassen omdat hij “mogelijk” iets verkeerds heeft gedaan . Maar dat is voor later.

Froome heeft andere maatstaven neer gezet voor het wielrennen , veel renners zoals oa Mollema verkennen links en rechts de bergen van een aankomede Tour of Giro. Froome schijnbaar dus ook maar Froome heeft daar gelijk een plan van aanpak meegenomen , hoelang is een rit hoever van te voren moet ik aanvallen om tijd terug te pakken , waar laat ik zo links en rechts mijn verzorgers staan in herkenbare kleding zodat ik altijd en overal drinken en eten heb.
Het is een flinke investering in tijd en geld en gepuzzel , maar het loont.
Onze Tom waar ik drie weken van heb genoten vindt het niet nodig om de cols en ritten te verkennen , Tom heeft de Giro verloren door niet te verkennen en geen eventueel plan van aanpak/strijdplan opzak te hebben.

Poeksel

Nee.

hartstikkebedankt

Vind het wel vrij onprofessioneel voor een topper in een mondiale sport om het maar 'op je af te laten komen'. Iets kunnen uitvoeren wat je vooraf bedenkt is een tweede en is weinigen gegeven.

Laatst gewijzigd
vasnd

Wat.

Johnny7

Wat is dit van belachelijk topic. Tom heeft verloren van een valsspeler. Als alles eerlijk ging had hij makkelijk gewonnen. Dit slaat helemaal nergens op.

Poeksel

Wat denken UrbanSteel en harstikkebedankt precies? Dat Dumoulin er niet over nagedacht heeft en/of geen bewuste beslissing heeft genomen?

Wielrennertje

Nou, dan wordt die ‘onprofessionele topper’ toch maar mooi tweede.

hartstikkebedankt

Ik praat meer in het algemeen over wielrennen waarbij er volgens mij wel een en ander verder geprofessionaliseerd kan worden en tactiek regelmatig een onbelicht element is

Rawolf

De solo van 80 km was tot in de puntjes voorbereid en dat heeft zeker verschil gemaakt.

pirazzi

Dumoulin had pech dat de kandidaten voor de witte trui in zijn wiel zaten.
Pinot had zichzelf overschat bleek een dag later.

Artandfairplay

Ik denk dat dit mogelijk nog (enkele) jaren op zich laat wachten, maar vroeg of laat wordt de werkelijke werkwijze van Team Sky duidelijk. De UCI loopt jaren achter de feiten aan en doen de wielersport erg tekort. Hierdoor krijgt men terecht discussies. Iedere prof of experts weet hoelaat het is as Froome een solo van 80 km aangaat. Echter iedereen is bang voor juridische consequenties. Laat ik het anders formuleren, Tom had deze Giro nooit kunnen winnen. Metname de bevoorrading van Team SKY was geweldig en uitgemeten, daar zat de winst volgens de ploeg. Misschien vindt u dat een geloofwaardige verklaring, en mogelijk denkt u dat SUNWEB niet goed was voorbereid. De andere TEAMS hadden ook geen schijn van kans. Ik neem alvast een voorschot. Als de bevoorrading van Team Sky zo blijft en Froome meedoet ad Tour, kan ik de uitslag voor u voorspellen. Dat lukte mij ook bij Armstrong. Als u met de microfoon uit en informeel gaat praten in het profcircuit dan kunnen diverse lieden u uitleggen wat wel en niet kan....helaas zult u dan met andere ogen kijken naar een solo van 80 kilometer of de profsport in zijn algemeenheid..iets minder romantisch maar helaas wel de realiteit.

SprintMaster

Froome wint in beide mogelijke Koninginneritten. De eerste na 2 weken rijden als een krant en behoorlijke kniepijn na twee valpartijen. De tweede na een harde week koers. Iedereen zit op zijn tandvlees en dan knalt hij er een overall gemiddelde van ruim 35 km/h uit. In zijn solo wint hij op alle delen van het parcours tijd, behalve op de slotklim waar hij luttele seconden verliest op een Venezolaan die geen meter kopwerk deden.

Zie https://twitter.com/imdonncha/status/1000150343039176705

Dumoulin reed misschien een vrij saaie Giro maar wel heel constant. Steeds tempo houden omhoog en nooit ergens veel tijd verloren door zich op te blazen of een slechte dag.

Romāns Vainšteins

Ik vind het wel een terecht topic want Froome en (met name zo niet geheel) zijn omkadering hebben al veel vaker knock-outs tot in de puntjes voorbereid op een manier waar Armstrong nog jaloers van zou worden. Los van dat het een thunderbird is brengt ook dit natuurlijk veel voordeel tov van de 'gevoelsrijders', Dumoulin is tot nu toe geen renner van de 'trucs speciales' en wellicht dat hij met het hebben er van Froome ver genoeg af had kunnen houden.

De_Rode_Lantaarn

Wat mij betreft verliest Dumoulin het op een afdaling en een mindere tijdrit. Dat had zijn "truc speciale" moeten zijn.
Je kan voorbereiden wat je wilt, maar op de dag zelf moet je wel de benen hebben om het te doen.
Een van de grootste verschillen zit hem in de ploeg eromheen. Daar heeft Sky gewoon veel meer mogelijkheden. Dan is de hulp van Sam Oomen te weinig.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Het grote verschil tussen Froome en Dumoulin is naast ervaring vooral in geld. SKY heeft gewoon veel meer te besteden en gebruikt dat al jaren om naast de topknechten te hebben en het beste materiaal en ondersteuning te zoeken naar de randjes van wat mogelijk is en wat mag en daar maken ze handig gebruik van. De vraag is dus of je dat als Subweb wilt en of je daar mee kan leven. Tom vindt andere zaken in het leven ook belangrijk en daar heeft hij alle recht toe. Hij kan op deze manier mooie prestaties leveren en hoeft geen concessies te doen op vlakken waar hij dat niet wilt. Bij SKY kon Wiggins daar ook moeilijk mee omgaan en dat ook andere renners zijn daar op afgehaakt. Kijk inderdaad naar de voorbereiding en uitvoering van de etappe waar Froome de trui pakt, dat heeft echt wel wat gekost en niet alleen tijd maar ook geld. Die voordelen heb je als je het dubbele te besteden hebt van een team als Giant.

tendam

Dumoulin had gewoon niet op Reichenbach moeten wachten.

elkey21745811305

Elke grote ronde moet een verhaal hebben. Bij voorkeur een verhaal dat de kijkers van de Sky zenders zal bevallen.

Het werd uiteindelijk het allermooiste scenario dat de media groep zich had kunnen bedenken. De revelatie van Yates, zijn ondergang, de wederopstanding van Froome en afrekening met het crepuul. Froome die via een Landis achtige solo het eindklassement wint van iemand die heel saai en berekenend koerst...
Je verzint het niet, ook omdat je daar waarschijnlijk te origineel voor bent. Als kijker bekruipt je al snel het benarde gevoel kennishouder te zijn geworden van een bijzonder slechte boeketreeks of streekroman. Froome, de renner die zichzelf tijdens een ronde herontdekte als aanvaller.

Froome: Hoe win ik de faveure van het wieler publiek?
DB: Neem een voorbeeld aan Contador.

Froome weet ten slotte als geen ander hoe je een lange solo aanvangt.. is naar eigen zeggen de hele dag binnen zijn limiet gebleven. En die limiet varieerde deze Giro nog sterker dan vorige Vuelta. Maar het was daar ook al opvallend. Niet alleen dat hij betrapt is maar ook de dag dat hij betrapt is.
Als Dumoulin morgen betrapt wordt op 2000 um/gl Salbutamol wordt hij door zijn ploeg geschorst. Ulissi werd geschorst. En Froome, die wint de Giro op miraculeuze wijze. Dat is het verschil.

josemanuelfuente

Is bevoorrading langs het parcours dan zoveel anders als bevoorrading vanuit de volgwagen?

Lebbes

Is er ergens een lijst van alle renners en hun TUE tijdens de giro?

Sagan=hulk

Waar is er ergens een bron dat Dumoulin het niet nodig vindt om cols te verkennen? Als dit echt waar is, dan vind ik dat behoorlijk amateuristisch. Het verkennen van een col is toch een ongelooflijk voordeel. Je weet precies wat er nog gaat komen, waar de lastige stukken liggen. Dit is erg goed voor je zelfvertrouwen tijdens het klimmen en neemt een hoop onzekerheid weg. Om nog maar te zwijgen over een afdaling te verkennen, als je weet wat komt is het toch logisch dat je meer risico's kan nemen.

tendam

'@sagan=hulk
Ik neem aan dat Dumoulin zelf wel weet waar hij meer zelfvertrouwen van krijgt.

Adrianus en Patrick

'@Rahims.. Helemaal eens met jou! spijker op de kop.

Ik ben het ook met de topic opener eens dat er bij Sky ( en bij vele andere ploegen volgens mij) geen plan van aanpak of ABC scenario is.
Ook gezien de reacties in interviews achteraf..

Wat gaan we doen als Froome weg springt.. Hoelang kan Froome een bepaalde waarde volhouden dus wat is zijn verwachte voorsprong etc etc.

Vanmorgen even de Podcast van Ten Dam geluisterd.. hierin geeft hij ook aan dat Tom de aanval van Froome, verwacht maar ook onderschat heeft.
Ten Dam gaf aan ja ik had wel op kop willen rijden maar ik had de benen niet meer... Oomen was ook nergens te bekennen op dat moment.. Dit overkomt Sky echt niet mensen.!

Of we het eens moeten zijn met Sky en hun aanpak met bijbehorend Imago is een tweede maar Froome heeft iets bedacht maar sterker nog ook uitgevoerd met z'n team wat erg knap is. Tom heeft gewacht op Reichenbach en Pinot (notabene de slechtste daler van het Peloton) en daarmee z'n kans op de overwinning verspeeld.

Jacco van Stierop

Er wordt steeds maar gezegd dat Froome zijn grootste winst behaalde in de 2 afdalingen tijdens die beruchte 19e etappe.
Als je de secondenwinst per afgelegde kilometer bekijkt is echter het tegendeel waar.

Toen Froome demarreerde had hij 80 km voor de boeg:
24 km bergop (laatste 5 km Finestre, Sestrière, Jafferau),
20 km vals plat in de 2 valleien,
36 km afdaling (Finestre en Sestrière).

Froome behaalde bergop 1.39 winst oftewel 4,25 seconde per kilometer.
Op het vals plat pakte hij 0.45, oftewel 2,25 seconde per kilometer.
In de afdaling boekte hij 0.59 winst, oftewel 1,64 seconde per kilometer.

Blijf het erg knap/opmerkelijk/verdacht vinden dat Froome op die 2 vals platstukken relatief zoveel winst pakt op Dumoulin, Pinot en Reichenbach. Weet trouwens niet hoe de wind heeft gestaan.

De Finestre is een steile rotklim, mede door het wegdek; dat Froome hier 0.42 kan winnen op Dumoulin vind ik niet zo vreemd.
De Sestrière is een loper, niet al te steil (6%) en niet al te onregelmatig, niet in het nadeel van Dumoulin zou je zeggen, maar hij verliest hier wel 0.58 op een beklimming van 10 km.
De slotklim, naar Jafferau, is steil met zo’n 9% gemiddeld met een maximum van 14%. In de laatste kilometers werd Dumoulin nog geplaagd door aanvalletjes van de 2 Zuid-Amerikanen. Niet bevorderlijk voor het tempo maar toch weet Dumoulin 1 seconde van zijn achterstand op Froome af te knabbelen.

Tijdens de afdaling van de Finestre werd er gewacht op Reichenbach. Later in de koers had Pinot genoeg voorsprong op Pozzovivo opgebouwd, -zich daarmee verzekerend van een podiumplek-, dus was het niet onbegrijpelijk dat hij en Reichenbach niet al te veel risico zouden nemen bergaf. En toch verliezen ze niet al te veel in die afdalingen; in de afdaling van de Sestrière was Pinot in het virtuele klassement Pozzovivo al voorbijgegaan en verloor zijn groepje met Dumoulin slechts 0.15 op Froome op het bergafgaande stuk van 24 km.

Had niet de indruk dat Dumoulin een slechte dag had, Pinot ook niet, misschien dat Pozzovivo een iets mindere dag had maar die moest ook veel in z’n eentje opknappen
Froome was uitzonderlijk, en wint de Giro op juist die plekken waar je mag verwachten dat Dumoulin zeker niet de mindere zou zijn. Froome's prestatie past in het rijtje van al die uitzonderlijke zaken die aan hem kleven. Als je die allemaal bij elkaar optelt ga je bijna denken dat De Texaan maar een hele eenvoudige jongen was.

PS: ben er van uitgegaan dat de onderlinge tijdsverschillen die ik heb gevonden, en in deze rekensom heb verwerkt, redelijk accuraat zijn.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.