Terug naar de jaren 90

Bikepure

Zoals we allemaal weten staan de jaren 90 bekend als het epo tijdperk. Iedereen wist wat er gaande was, maar er werd eigenlijk niks tegen gedaan. Niet geheel toevallig was dit ook de tijd dat een heleboel wielrenners het leven hebben gelaten. Schering en inslag.

Het Festina schandaal in de Tour van 1998 heeft de wielerwereld enigszins wakkergeschud. Men zag in dat dit niet langer zo kon doorgaan. Niet veel later is de epo test geïntroduceerd. Na Operation Puerto zijn de teugels nog harder aangetrokken. De out of competition controles werden geïntensiveerd en er kwam een bloedpaspoort. Achteraf gezien kan je zeggen dat dit waarschijnlijk de schoonste periode in het wielrennen is geweest. Zelden hoorde je van het overlijden van wielrenners. Niet dat er niet gebruikt werd, maar het heeft ervoor gezorgd dat het niet de spuigaten uitliep.

Na de aanstelling van Brian Cookson is het allemaal weer de verkeerde kant op gegaan. Doping ging weer in de doofpot en er werd minder geld beschikbaar gesteld aan jacht op verboden middelen. Minder out of competition controles, wordt niks meer gedaan met bloedpaspoorten, etc.

Gevolg? Een golf van wielrenners die is overleden. Toeval? Ik betwijfel het. Volgens mij zijn we weer helemaal terug bij af. De UCI doet de oogkleppen weer op om maar niet in schandalen verwikkeld te raken en zodoende geen sponsors te verliezen.

Poeksel

Heb je cijfers?

Romāns Vainšteins

Als wielrenners dieren waren geweest dan zijn het lemmingen.

leegloper

Als je onder het artikel van het overlijden van Robbert de Greef schrijft "Heel triest natuurlijk, maar is wel het risico dat je neemt…" en nu dit typt, dan beschuldig je hem nogal van dopinggebruik. Ik vind een discussie over plotse sterfte van verschillende renners over de jaren heen en de ontwikkeling van doping en dopingopsporing prima, maar je kunt niet naar 1 renner wijzen. Zonder doping overlijden er immers ook renners.

Bikepure

'@leegloper,
je houdt me goed in de gaten blijkbaar xD. Dat het een beschuldiging is maak jij ervan. Wielrenner zijn is uberhaubt al een groot risico lijkt me.

En wie zegt dat ik naar één renner kijk? De Greef is de zoveelste in slechts enkele jaren. Ik beschuldig ze geen van allen, maar zelfs een blinde kan de parallel zien tussen de verslapte controle en het aantal sterfgevallen.

Arry1337

Wat een slecht en onzinnig topic, hou liever gewoon je mond of kom met duidelijke cijfers. Dit is echt pure insinuatie, waarbij je zonder relatieve onderbouwing verschillende feiten bij elkaar gooit die met jou mening/voorgevoel gecombineerd kunnen worden tot een hypothese, en niks meer dan dat.

Rawolf

Overleden wielrenners? Eerst maar eens met feiten komen, en dan ook over het toedoen. Bijvoorbeeld Scarponi aangereden door een auto, is dat ook doping volgens jou?

Ikzelf ben wel van mening meer mensen uit het verleden geweerd moeten worden. Bij bijvoorbeeld Quickstep zitten enkel ploegartsen met een shady achtergrond, voor het imago van het wielrennen moet je dat niet willen

Abdoe

Ook interessant is het verband tussen de gedegenheid van analyses in Wielerflits-forumtopics en de invulling van het presidentschap van de Verenigde Staten.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.