Europese Spelen Minsk 2019

Sagan=hulk

Tussen vrijdag 21 juni en zondag 30 juni organiseert Minsk de tweede editie van de Europese Spelen. De wegwedstrijden voor de mannen en vrouwen vinden plaats in het eerste weekend van de Spelen. Hoewel dit slechts binnen een week is, hoor je er helemaal niets over op WielerFlits en andere media. Zelf herinner ik me de wedstrijd van vier jaar geleden nog goed, het was een mooie en attractieve wedstrijd waarin Luis Léon Sanchez won na knap ploegenspel met Jésus Herrada. Persoonlijk geniet ik echt van een kampioenschap met landenteams, daarom vond ik de beperkte informatie over deze wedstrijd spijtig, dus besloot ik om zelf zo veel mogelijk informatie op te zoeken.

De competitie in het baanwielrennen gaat heel mooi worden volgens mij. Alle sterke landen sturen hun gevestigde waarden, dus je kan het eigenlijk beschouwen als een soort EK. Ik kijk er alvast naar uit!

De wegwedstrijd en tijdrit is een ander verhaal. Het parcours lijkt me een vrij technisch rondje in het centrum van Minsk. Veel bochten met continu optrekken vanaf nul, het zal dus een soort afvallingsrace worden. Aan de hand van de websites van de Olympische instanties heb ik zo veel mogelijk deelnemers verzameld. Ik heb dit naar ProcyclingStats opgestuurd, maar ze doen er niets mee. Hierbij deel ik m'n informatie voor moesten er ook anderen zijn die weldegelijk interesse hebben in de Europese Spelen.

Ik vond dat zowel België als Spanje gewoon geen wegploeg sturen naar Minsk. Er zijn ook nog enkele landen waarbij je de selecties voor Minsk niet kan vinden, maar hierbij zitten geen landen met een grote wielercultuur. Hieronder staan de voornaamste deelnmers. Italië zal uiteraard nooit het eergevoel verliezen en sturen veruit de sterkste ploeg. Het lijkt me dat zij het peloton zullen mennen, toch zijn er enkele mooie namen die volgens mij voor een aangename wedstrijd kunnen zorgen. Sarreau, Nieuwenhuis, Denz, Grosu en Laas lijken me degene die het Italië moeilijk kunnen maken.

Deelnemers mannen:
Frankrijk:
BURGAUDEAU Mathieu
ERMENAULT Corentin
GRONDIN Donovan
SARREAU Marc
TOUZE Damien

Duitsland:
Nico Denz
Christopher Hatz
Christian Koch
Alexander Krieger
Paul Taebling

Groot-Britannië:
Jim BROWN
Charley CALVERT
Gabriel CULLAIGH
Scott THWAITES
Ethan VERNON

Italië:
Davide Ballerini
Niccolo Bonifazio
Marco Canola
Dario Cataldo
Mattia Cattaneo

Nederland:
Julius van den Berg
Joris Nieuwenhuis
Dennis van Winden
Bram Welten

Oostenrijk:
Mario Gamper
Florian Gamper
Daniel Auer
Tsjechië:
Jan Bárta
Alois Kaňkovský
Dominik Neumann
Jakub Otruba
František Sisr
Estland:
Alo Jakin
Martin Laas
Karl Patrick Lauk
Mihkel Räim
Norman Vahtra
Ierland:
Mark Downey
Conor Dunne
Robert Jon McCarthy
Ryan Mullen
Michael O’Loughlin
Luxemburg:
Pit Leyder
Colin Heiderscheid
Misch Leyder
Slovakije:
Patrik Tybor
Marek Čanecký
Jan Andrej Cully
Juraj Bellan
Matúš Štoček
Zwitserland:
Claudio Imhof
Tristan Marguet
Lukas Ruegg
Nico Selenati
Théry Schir
Letland:
Maris Bogdanovics
Aleksejs Saramotins
Andris Vosekalns
Kristers Ansins
Litouwen:
Gediminas Bagdonas
Ramūnas Navardauskas
Justas Beniušis
Venantas Lašinis
Roemenië:
Marius Cristian Petrache
Valentin Plesea
Serghei Tvetcov
Eduard Michael Grosu
Turkije:
Ferit Can Samli
Mustafa Sayar
Halil Ibrahim Dogan
Keziban Koyun
Onur Balkan
Israël:
Itamar Einhorn
Roi Goldstein
Rotem Gafinovich
Cyprus:
Armanto Archimandritis
Andreas Miltiadis
Alexandros Matsangos
Armenië:
Edgar Stepanyan
Bosnië Herzegovina:
Nedžad Mahmić
Vedad Karic
Malta:
Alexander Smyth

Bij de vrouwen daarentegen wel wat grote namen aan de start, het lijkt erop dat we een heus duel Nederland-Italië zullen krijgen, een beetje zoals afgelopen EK, waar de Nederlandse dames toch een serieuze kater aan overhielden.

Startlijst vrouwen:
BERTEAU Victoire
DUVAL Eugénie
FOURNIER Roxane
GROSSETETE Maëlle
JEULAND Pascale
Romy Kasper
Clara Koppenburg
Liane Lippert
Hannah Ludwig
Christa Riffel
Alice BARNES
Rhona CALLANDER
Anna HENDERSON
Nicola JUNIPER
Hayley SIMMONDS
Elisa Balsamo
Marta Bastianelli
Marta Cavalli
Maria Giulia Confalonieri
Letizia Paternoster
Anna van der Breggen
Marianne Vos
Amy Pieters
Lorena Wiebes
Chantal Blaak
Monika Brzeźna
Małgorzata Jasińska
Marta Lach
Agnieszka Skalniak
Katarzyna Wilkos
Sarah Rijles
Kathrin Schweinberger
Nikola Nosková
Jarmila Machačová
Mae Lang
Alice Share
Claire Faber
An-Sophie Harch
Chantal Hoffmann
Elise Maes
Christine Majerus
Alžbeta Bačíková-Pavlendová
Lena Mettraux
Marlen Reusser
Aline Seitz
Andrea Waldis
Lotta Lepistö
Paradise Adomaitis
Rasa Laveytė
Silvija Pacevičienė
Olivija Baleišytė
Emilia Fahlin
Sara Penton
Sara Mustonen
Omer Shapira
Antri Christoforou

Deelnemers aan de tijdrit moeten ook verplicht de wegrit hebben gereden, Ryan Mullen lijkt me daar dus de gedoodverfde favoriet. Bij de vrouwen wordt dit een eitje voor Van der Breggen, indien ze start.

Mathieu Moller

Italië heeft inderdaad als enige een fatsoenlijke selectie, maar met zulke kleine selecties is het maar de vraag of zij het een hele dag kunnen en willen controleren.
Als het bij elkaar blijft, heeft Estland ook wel een leuke outsider met man-in-vorm Martin Laas.
Een jaar of vier geleden zou ik met dit deelnemersveld Navardauskas hebben aangewezen als topfavoriet, maar die is geen schim meer van de man die ooit op het WK-podium stond en een Touretappe won.

Spurter

Een verkapt criterium met een matig deelnemersveld... Dan hoef je inderdaad niet te rekenen op heel erg veel belangstelling.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.