de vallende ziekte

graceland

Hoe komt het toch dat onze in principe TOP renners vaker vallen en ziek zijn ?
Even een opsomming :
Gevallen : Terpstra ronde van Vlaanderen
Dumoulin Giro
Oomen Giro
Geesink Luik-Bastenaken-Luik
Kelderman Ronde van Catalonie
Ziek : Kruyswijk
Behalve Terpstra is het wel toevallig dat alle andere renners heel weinig deelgenomen hebben aan wedstrijden.
Allemaal trainen ze op afgelegen meestal berg gebieden en missen dus denk ik de stuurvaardigheden die je in
de competitie wel op doet.Ook in het geval van Kruyswijk om een hele dag in hondenweer te rijden is voor hem nieuw.
Zou het dus niet beter zijn om hun programma's iets aan te passen ?

hartstikkebedankt

Ik denk dat je gewoon meer vatbaar bent als je op het randje leeft en het uiterste vraagt van je lichaam. Daarnaast kunnen sterk veranderende weersomstandigheden wel bijdragen aan ziekte. Qua vallen is het een combinatie van pech, positionering en soms een beetje handigheid denk ik. Lijkt me ook niet per se nationaliteitsgerelateerd.

trickstuff

Kelderman lijkt me weinig twijfel over, maar kom maar op met de cijfers dat 'onze' renners vaker vallen of ziek zijn.

WFnlwielrennervhjaar

Je doet een aanname zonder die te onderbouwen.

Volgens mij valt het wel mee als je een en ander gaat vergelijken met hoe vaak de rest van het peloton valt. En ook in andere landen hebben ze renners die wat minder stuurbegaafd zijn zoals bijvoorbeeld Kruijswijk, denk bijvoorbeeld aan Zakarin.

Poeksel

Ik mis ook de onderbouwing. Sterker nog, het is me geheel onduidelijk waarmee vergeleken wordt. Vaker dan wat? Vroeger? Dan niet-TOPrenners? Dan hun renners?

Laatst gewijzigd
Rawolf

Dit klopt helemaal niet, van toprenners hoor je het eerder dat ze ziek zijn maar de andere hebben ook echt weleens wat.

Kijk maar eens naar de Dauphine, daar zijn 48! Man uitgestapt, waarvan maar een paar kopmannen.

Als het al zo zou zijn dan denk ik dat het komt door meer druk.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik zou eerst eens wat statistieken willen zien om deze stelling te kunnen onderbouwen. Dat klassementsrenners vaker ziek uitvallen, dat zou kunnen maar ook dat zouden de statistieken moeten uitwijzen. Een verklaring daarvoor is wel makkelijker te vinden. Het vermageren dat is het probleem. Renners proberen steeds lichter te worden en daarmee dus ook gevoeliger voor ziekte. Er zit geen grammetje vet meer aan, het is best wel iets waar je zorgen over kan maken.

Pizzi

Het is Gesink. Geesink kon juist heel goed vallen.

kiryienka

Wat bedoel je precies te zeggen graceland. Van der poel viel in nokere koerse en de ronde van Vlaanderen. Mvdp staat toch bekend als goed stuurman. We weten allemaal wat ie daarna liet zien in Limburg.

WFnlwielrennervhjaar

Ze vallen wel veel die jongens van Ineos.

Romāns Vainšteins

Voor valstudies ook naar de fietsen kijken, die worden beetje bij beetje steeds sneller maar ook iets gevaarlijker.

WFnlwielrennervhjaar

'@RV

Ik zou eerder inzetten op een rechtblijfstudie.

leegloper

Val/rechtblijfstudies. In Delft hebben ze onderzoek gedaan naar de stabiliteit van fietsen an sich. https://www.tudelft.nl/2019/tu-delft/slimme-motor-in-stuur-voorkomt-vallen-met-fiets/

WFnlwielrennervhjaar

Leuk, maar motortjes zijn verboden in de wielrennerij.

Ik denk dat de winst wel zal meevallen, eenzijdige valpartijen zijn toch flink in de minderheid en als ze tegen je aanknallen dan ga je toch. Een fiets rechthouden op zich is niet zo moeilijk, en dit lijkt me meer iets voor de weinigen die daar wel moeite mee hebben, beetje zoals de zijwieltjes dus.

Past wel goed in het toekomstbeeld waarin we niks meer zelf hoeven te doen maar waarin alles voor ons gedaan wordt door machines, computers en robots.

Laatst gewijzigd
leegloper

'@Arie,
Dat elektronisch schakelen gaat ook niet vanzelf he. Volgens mij zitten daar motortjes in.

Het onderliggende onderzoek naar stabiliteit van fietsen lijkt me interessant. RV zegt dat fietsen steeds ietsjes gevaarlijker worden, maar misschien levert dat onderzoek inzichten op waardoor fietsen stabieler gemaakt worden. Of het dan ook veiliger is weet ik niet.

Rawolf

Als je fietsen veiliger wil maken ligt te grootste winst bij de banden denk ik, meer grip. Je ziet ze zo vaak onderuit schuiven, vandaag Chavez ook weer 2 keer.

Natuurlijk ga je dan ook sneller dalen en daardoor ga je misschien alsnog maar vooral voor bochten op vlakke wegen zou het wel een aantal valpartijen kunnen verhelpen, bv WvA in parijs roubaix

leegloper

Dat van WvA in Paris-Roubaix zag er heel raar uit. Is dat ooit nog nader onderzocht?
McEwen had eens betere banden in de regen, toen hij duels uitvocht met Cipollini. Het kan behoorlijk schelen in hoe snel je een bocht kunt nemen. Maar daarnaast heb je in sommige bochten zand/grind liggen, waardoor je toch onderuit kunt schuiven.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.