Fietscomputertje

LyndaLid

Lieve Forumleden,

Ik ben op zoek naar een lekker, maar niet te duur, fietscomputertje. Dat wil zeggen: ik ben niet de über-materialist en hoef niet de allernieuwste fancy Garmin, maar ben op zoek naar iets wat voor een fanatieke hobbyfietser goed is.

Ik dacht voordat ik het aan Google vraag, vraag ik maar aan de Experten hier op het forum.

Hartslag, GPS, geplande routes met profiel, met een wattagemetertje.. Ik weet niet precies wat volgens jullie de top functies zijn, maar mocht er iemand tips hebben hoor ik het graag! Na jaren lekkere tochtjes toch maar eens de stap richting het ietwat nerderige aspect van wielrennen :)

trickstuff

Een fietscomputer meet geen wattage, maar geeft het weer. Je zult ook een powermeter nodig hebben.
Op DCrainmaker vind je zeer uitgebreide reviews over zowel gps apparatuur als vermogensmeters.

nasibal

Hartslag is bij veel 'instapmodellen' al inbegrepen, laten we zeggen bij computertjes van tussen de 100 en 200 euro.

Dergelijke computers hebben ook vaak al snel een 'GPS route functie', maar let hierbij op dat het dan vaak slechts om een vaag pijtje in je beeld gaat die alleen maar aangeeft dat je binnen een bepaalde afstand ergens links,rechts of rechtdoor moet gaan. De nauwkeurigheid en exacte weergave verschilt een beetje per fietscomputer natuurlijk.
Wil je echt naar een kaartje (beetje google maps idee) dan zit je toch al snel weer richting 'die fancy Garmin', al zijn er daarin natuurlijk ook wel budgetversies. Budgetversies is dan echter met een knipoog, omdat het met name deze functies zijn die de duurdere van de goedkopere computertjes onderscheiden.

Zoals trickstuff al aangeeft meet een fietscomputer geen wattage en zul je daar een aparte powermeter voor nodig hebben. Een dergelijke powermeter is een forse investering en zit ook weer redelijk wat onderscheid in. Als één van de redenen dat je niet naar een fancy Garmin op zoek bent budgettair is, of dat je het ook weer niet zó serieus neemt, zou ik me niet aan een powermeter wagen persoonlijk.

Tenslotte is het misschien ook wel handig om ook naar het softwarepakket te kijken dat bij de fietscomputer geleverd wordt. Ik ga er van uit dat je niet alleen onderweg je gegevens wil bekijken, maar deze misschien achteraf ook wat uitgebreider wil analyseren dan momenteel via Strava mogelijk is.

Een specifiek model aanraden vind ik lastig. Ik heb zelf ooit een fietscomputer gekocht waar ik wel tevreden mee was en ben daarbij gebleven. Ik kan me echter voorstellen dat als ik nu een uitgebreid marktonderzoek ga doen ik op een heel ander model uit kom.

Laatst gewijzigd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.