Dit is natuurlijk ook een onmenselijke klim die je moeilijk kan vergelijken met andere klimmen. Zou natuurlijk kunnen dat het vanaf nu achteruitgaat met de vorm
Van roglic. Maar dit is zo’n specifieke klim dat je hier weinig conclusies aan kan verbinden. Na die tijdrit kan er alleen zaterdag nog iets fout gaan in principe. En die klimmen zijn niks vergeleken met vandaag.
Als renners voelen dat het minder gaat wordt bijna altijd groter gestoken, Ik denk dat dat ook hier het geval was bij Roglic.
Vooral door Kuss kan hij hier de schade beperken en door het feit dat Carapaz ook wat van zijn pluimen verloor. Na pak hem beet 5 aankomsten bergop kan Primoz niet ontevreden zijn met een achterstand van 10 seconden op Richie. Tenzij een van de anderen een Pogacar tijdrit kan rijden pakt hij 1,5 minuut op de anderen denk ik. Mas de beste concurrent in het tijdrijden heeft al 1.40 achterstand op hem. Complimenten overigens weer voor de ploeg. Als je bv ziet wat die Vingegaard weer laat zien. Respect!!
Al met al verlies beperkt. Heb even gekeken naar de tijdrit van aankomende dinsdag. Deze is redelijk vergelijkbaar is afstand met de 9e etappe van de Giro van vorig jaar. In deze tijdrit zaten echter meer hoogtemeters, de tijdrit van dinsdag lijkt me vlakker met een eenvoudigere slotklim die Roglic echt wel moet liggen. In de giro reed Carthy 1.30 trager dan Roglic. Carapaz 1.55 trager dan Roglic. Alle drie reden ze voor een klassement tijdens de ronde, Carapaz won uiteindelijk, Rolgic werd 3e en Carthy 11e in het eindklassement. Het lijkt erop dat Roglic dus een flinke tijd kan terugpakken: ik verwacht tussen de 1-1.30 minuut. Zie: https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2019/gc
Die tijdrit in de Giro was qua lengte vergelijkbaar maar niet mbt het parcours. Hij eindigde met een slotklim van meer dan 12 km dacht ik, met stukkken vals plat en zelfs een afdaling. Deze tijdrit is 32 km (spaans) vlak tot een heel vervelende slotmuur van 1,8 km en hele steile stukjes tot boven de 20%. Carthy is geen super tijdrijder natuurlijk en zal net als Carapaz niet veel mogen verliezen op dat vlakke terrein. D. Martin gaat minuten verliezen en bij Richie en Hugh gaat het normaal ook wel 1,5 tot 2 min. opleveren. Veel zal afhangen van Roglic zelf, het verschil was beperkt maar dat kwam mede door Kuss. Gaat het doorwerken in de ITT of niet? Volgens mij zal het wel meevallen. In de Tour werd die tijdrit nogal beschimpt maar was vooral Pogacar superieur en werd Primoz gewoon vijfde in het sterkst mogelijke deelnemersveld.
Deze klim was niet te evenaren, en dan toch maar tien seconden achter Carapaz. Zonder Kuss verliest Roglic deze Vuelta en aangezien Carapaz en consorten niet een gelijke hebben aan Kuss is de winst binnen handbereik als Primoz op de fiets blijft zitten.
Ik vind Kuss echt zo leuk om naar te kijken, het schoolvoorbeeld van fluitend naar boven fietsen. Ik wens hem een vrijere rol toe in 2021.
Als dit zijn slechtste dag was dan kan hij tevreden zijn met het beperkte verlies, de rest is ook wisselvallig in deze ronde. Carthy verloor gisteren tijd en Vlasov is al uitgeschakeld voor het klassement., Mas verloor relatief veel in het begin van deze ronde maar lijkt er wel doorheen te komen. Carapaz blijft de grootste concurrent maar leek in de slotkilometer ook op. De etappes na de tijdrit zijn ideaal voor de controle met een sterke ploeg en dan blijft de slotetappe over waar je ook het kwalitatieve overwicht kunt uitspelen. De beslissing valt voor mij dinsdag, pakt hij daar 1,5 minuut of meer dan lijkt het mij gezien de verschillen bergop game-over voor de rest. Minder dan een minuut en het zelfvertrouwen groeit bij Richie en Hugh. Martin kan gewoon totaal niet tijdrijden en Mas staat al relatief ver al vlak ik hem niet uit, want na Primoz is hij in principe de beste tijdrijder in de top 10.
Het is inderdaad raar, maar het gebeurt bijna altijd. Al heeft @rahimns waarschijnlijk gelijk en was zijn kleinste versnelling nog te groot vandaag. Hij verloor de aansluiting tussen 3 en twee km waar het constant 18% + was. Eerder op de klim leek hij wel weer op het koffiemolentje te rijden maar daar waren de stijgingspercentages wat minder hallucinant.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.