WIELERMASTER TOUR DE FRANCE CQ-SPEL 2020

1 2 ... 6 ... 9 10
hartstikkebedankt

Ah Stybar geblesseerd, maar het nieuws komt pas na de laatste keuze lijkt mij

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Nee, exit zie ik net. Als ik het eerder had gezien had ik Cavagna genomen ipv Postlberger. Al zou ik dat nog wel willen nu :)
Misschien die manager die Stybar heeft dan maar Cavagna geven? Is dan wel het eerlijkste.

hartstikkebedankt

Ook lullig voor de speler die Cavagna aanvankelijk had gekocht terwijl hij niet op de startlijst stond...

Ab Normaal

Tja, maar die heeft volgens mij besloten om al een vervanger te nemen.
Ik wil Postlberger ook pas op vrijdagavond als vervanger voor Demare :)

WIDMollema?

Zal je zien dat Rémi de pannen van het dak rijdt 😄

M@thijs

'@ hartstikke maar de boden van jullie 3 zouden voor vanaaf 00.00 binnen moeten zijn en hij is daarvoor al geblesseerd, mja

jappe666

De definitieve teams staan weer op de eerste pagina.

Enkel Mithrandir kan eventueel nog beslissen om de hem toegekende Cavagna (vervanger van geblesseerde Stybar) te vervangen.

Mithrandir

Ik ben tevreden met Cavagna.
Voor de rest zijn de pareltjes er toch we uit.
Jammer dat er weinig tijdrit in zit dit jaar.

jappe666

Stel gerust jullie teams voor, hoe het bieden is gegaan voor jullie en wie jullie als favorieten inschatten.

hartstikkebedankt

Leuk verloop van de biedingen zo. Erg moeilijk te zeggen wie hier de favorieten zijn, ik maak twee groepjes

** Ab Normaal, Mithrandir, Pier Tol, Rawolf, WIDMollema?, Zeewolde
* Jappe666, Silent Hill, Rahimns, hartstikkebedankt, M@thijs

Als ik voor mezelf spreek gingen de eerste 2 biedronden redelijk (de bedoeling was in ieder geval 2 toppers en 2 subtop/C-categorie renners) en de latere biedronden minder, omdat ik nog één goede renner wilde winnen (had daar beter kunnen spreiden):

1.
Miguel Angel Lopez 2258
Sonny Colbrelli 2258 [gewonnen]
Bauke Mollema 1508
Luka Mezgec 508
Adam Yates 256
Oliver Naesen 106 [gewonnen]
Mikel Nieve 106 [gewonnen]

2.
Romain Bardet 2608 [gewonnen]
Emanuel Buchmann 106
Warren Barguil 1258
Daryl Impey 558 [gewonnen]

3.
Domenico Pozzovivo 1256
Rudy Molard 108

4.
Zdenek Stybar 1308
Luis Leon Sanchez 56

5.
Nils Politt 1269 [gewonnen]
Anthony Turgis 95

6.
Simone Consonni 95 [gewonnen]

Mijn ploeg kan redelijk alle kanten op. Als Colbrelli een aantal keren rond plek 5 rijdt en 8 keer top-15 in totaal dan gaat het denk ik aardig. Komt hij zwaar te kort in de massasprints dan wordt het lastig. Zelfde geldt een beetje voor Bardet, als hij blijft hangen rond plek 10 AK en wieltjeplakt dan wordt het minder. Voor Naesen had ik gehoopt dat Venturini toch niet mee zou gaan, maar een aantal goede noteringen moeten er wel in zitten. Nieve, Impey en Politt zijn allemaal steengoede renners, maar ook erg onzeker. Een middenmoot plek zal me al met al niet verbazen, echter zie ik nog wel wat opwaarts potentieel.

Laatst gewijzigd
zeewolde

Wat ik gezien had in de Dauphine is dat je hoog moet inzetten om de echte toppers binnen te halen. Dus minimaal de helft van het budget voor de Roglicen, Bernals, Pinots en Sagans van deze wereld. Je kunt in je eerste bod dus maar voor 1 topper gaan. En zeker met 20 deelnemers is de kans groot dat er iemand is die nou net die topper die jij wilt hebben overbiedt. Mijn strategie was daarom om voor de breedte te gaan met agressieve vluchters en rappe mannen in een kleine groep. Daarnaast proberen in elke ronde voor een prikkie een door jullie collega bieders vergeten topper binnen te halen. ( wat niet gelukt is , maar wat wel had gekund zie Ewan voor 800 of Nizzolo voor 250)

Mijn bod in de eerste ronde
.. ALAPHILIPPE Julian - 2316 - gewonnen
.. VAN AVERMAET Greg - 1385 - gewonnen
.. BENNETT Sam - 1227
.. LÓPEZ Miguel Ángel -1105
.. STUYVEN Jasper - 920 - gewonnen
.. LANDA Mikel - 33
.. VENTURINI Clément - 33

Drie maal raak, op zich tevreden, maar nog geen echte klassementsman.
Tweede ronde nog ongeveer 2400 over
.. SIVAKOV Pavel - 1243
.. CARAPAZ Richard - 1102
.. BUCHMANN Emanuel - 7
.. DEGENKOLB John - 45 - gewonnen
en helaas gespreid , daardoor zowel Carapaz als Sivakov gemist, alleen degenkolb binnegeharkt

Derde ronde nog steeds ongeveer 2350 over maar alle topsprinters en klassementsmannen waren er toen al uit.
Dus Greipel proberen binnen te halen , misschien gaat hij het nog een keer laten zien en verder vol op de aanval met
.. KWIATKOWSKI Michal - 912 - gewonnen
.. KRAGH ANDERSEN Søren -528 - gewonnen
.. GREIPEL Andre - 912 - gewonnen

Ik denk dat veel bergetappes zullen eindigen met vluchters vooraan, die de grote punten wegsnoepen. De meest consistente puntenscorers zullen denk ik toch de sprinters zijn. Dan moet ik zeggen Nizzolo voor 250 is echt een koopje en daarnaast nog ondersteuning in de bergen van Sivakov en G. Martin (mijn Dauhine renners) en Adam Yates voor in de bergetappes in de ontsnapping: ik ga voor Rahimns als favoriet voor dit spel.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Mooie samenvatting Hartstikkebedankt.
In de eerste ronde heb jij er voor gezorgd dat ik niet meteen klaar was met je bod op Nieve.
Mijn gedachtegang was om niet voor de absolute toppers te gaan omdat daar een hoge prijs voor zou worden betaald en als je na de eerste ronde niets hebt, wordt het lastig. Ik wilde dus voor subtoppers gaan.

Als AK man voor MAL gegaan omdat die als één van de weinig op zijn fiets is blijven zitten en ook nergens last van lijkt te hebben. Gaat de Tour niet winnen, maar is ook geen renner die er vaak doorzakt. En als ie op achterstand staat demarreert ie uit het groepje en laten ze 'm rijden.
Qua sprinter lang zitten twijfelen tussen Nizzolo en Trentin. Had verwacht dat er wel iemand hoog zou bieden op Nizzolo, wat eigenlijk mijn eerste keus was. Nizzolo is echt een koopje gebleken, daar heb ik dus wel spijt van.
Daarnaast bewust geboden op een C klassementrenner waarvan de kans groot zou zijn dat ik 'm binnen zou halen, aanvallers die goed in vorm zouden zijn en renners die misschien mee zouden sprinten.

Mijn eerste bod was:
Miguel Angel Lopez 3112
Matteo Trentin 3112
Ilnur Zakarin 513
Davide Formolo 254
Mikel Nieve 3
John Degenkolb 3
Jose Joaquin Rojas 3

Vlak voor de deadline kreeg ik echter het lumineuze idee om Demare als koopje binnen te halen en heb Jappe gevraagd mijn bod van Degenkolb te veranderen in Demare. Nu achteraf spijt van, want Degenkolb had ik anders binnen.
De overigen allemaal gewonnen op Nieve na. Rojas zou eventueel kunnen sprinten omdat ze nu niet echt mee goede klassement mannen hebben. De pooler van In de Leiderstrui dacht er dus ook zo over. Hopen dat ie gelijk krijgt.

In de tweede ronde wilde ik in eerste instantie voor Latour gaan met mijn laatste 3 Euro (had ik dat maar gedaan), maar Degenkolb zat me niet lekker én tot mijn verbazing zag ik dat Buchmann er niet uitgegaan was. Ik dacht, het zal toch niet dat niemand het aandurft....
Domme fout van mij en mijn tweede bod was Buchmann.
Uiteraard niet gewonnen en vanaf dat moment achte de feiten aangelopen.

Bod 3 was op Latour, uiteraard niet gewonnen. Geetwijfeld over Calmejane.
Bod 4 Calmejane, helaas...
Bod 5 getwijfeld tussen Turgis en Gauthier, werd Turgis, weer verkeerd gegokt.
Toen bleek Demare toch niet mee te gaan, wat ik echt on-be-grij-pe-lijk vind en nu zit ik met Pöstlberger en Swift, 2 waardeloze renners, maar goed, iedereen heeft er wel een paar.

Al met al zeker niet ontevreden met mijn team.
Met MAL en Trentin heb ik 2 subtoppers op hun terrein, Zakarin en Formolo kunnen zowel positief als negatief verrassen. Zakarin is bepaald niet in vorm maar heeft de vrijheid, Formolo rijdt de stenen uit de straat maar heeft Pogacar (misschien toch bollen voor Formolo?).
Rojas is een ordinaire gok die leuk uit kan pakken.
Ieder punt die Swift en Postlberger opbrengen is pure winst.

Kortom, ik zie mezelf zeker wel in de subtop eindigen deze versie met kans op meer.

Was ik niet voor Demare gegaan dan had het er positiever uitgezien met Degenkolb, maar je moet soms iets gokken. Was Demare wel gestart dan was ik podiumkandidaat.

Voor mij zijn er 4 favorieten. In alfabetische volgorde: Pier Tol, Rahimns, Rawolf en WID Mollema?.
Al zal het uiteraard bepalend zijn hoe renners presteren. Als Roglic doet wat er van hem verwacht wordt en Uran rijdt ineens weer als 2017, dan gaat Jappe winnen.

Ben heel benieuwd!

M@thijs

Voor wie het interessant vindt hier mijn boden, eerste ronde redelijk succesvol daarna een beetje gesukkeld. Ik zal uitroeptekens achter mijn gevangen renners zetten
Het idee was om 2 renners binnen te halen en een subtopper goedkoop te halen. Helaas net naast flip gegrepen.
Sagan 4001 !
allaphilippe 2552
van aert 131 !
coquard 101
valverde 71!
formolo 71
vnturini 73

tweede ronde helaas helemaal niks binnegehaald
carapaz 124
bardet 2001
quintana 671
buchman 1
mas 23

3e ronde toch maar 2 mil op jungles gezien deze in mijn opinie de beste keus was
Gaudu 1
Latour 101
Pozzovivo 594
Jungles 2101!

Toen maar random aanvallers gepakt en kung misschien voor de tijdrit
Stybar 254
Kung 254 !
Calmejane 188 !

Tot slot maar de best of the rest genomen op goed geluk
Debusschere 254 !

Ik ben overigens ook wel benieuws welke teams jullie hoog inschatten voor de overwinning.

zeewolde

'@Matthijs als jouw bod op Alaphilippe in de eerste ronde inderdaad 2552 was dan moeten we opnieuw beginnen denk ik want ik heb hem opgehaald voor 2316

hartstikkebedankt

Dat is wel waarschijnlijk want zijn punten tellen op tot 7.000....

zeewolde

Ja dat had ik ook gezien.

jappe666

M@tthijs had 2001 geboden op Alaphilippe, omdat hij nog wat budget achter de hand wou houden.
Heb het hem te laat kunnen doorgeven dat er voor het volledige resterende budget geboden moest worden, dus heeft hij pas vanaf biedronde 2 naar 7000 geboden.

hartstikkebedankt

Ah oke gelukkig

WIDMollema?

Voorafgaand aan de eerste biedronde heb ik heel lang zitten twijfelen of ik vol ging inzetten op 1 of 2 toppers of dat ik mij ging richten op subtoppers die in het verleden hebben aangetoond puntenpakkers te zijn en/of die in aanloop naar de Tour vorm hebben getoond.

Na lang wikken en wegen heb ik erop gegokt dat de concurrentie zich voornamelijk zou richten op de echte kleppers en dat ik op die manier relatief voordelig de pareltjes uit de tweede garde kon oppikken. Ook wilde ik minstens 2 snelle mannen in mijn team hebben die in het povere sprintgeweld van deze Tour minimaal een kwintet aan Top 10-noteringen bijeen kunnen fietsen.

Mijn eerste biedronde was daarom als volgt:

MOLLEMA Bauke 2002
What’s in a name? Door mijn forumnaam ben ik eigenlijk verplicht om Bauke altijd mee te nemen en ik ben blij dat ik ‘m heb kunnen strikken om mijn team aan te voeren. Bauke stopt nooit met harken en is door zijn sterke eindschot en aanvalsdrang een fijne renner voor wielerpooltjes. Verder heeft ‘ie in de Tour de l’Ain en in Lombardije een uitstekende vorm getoond en is het parcours van dit jaar zeer geschikt voor Bauke.

Zijn ploegleider Steven de Jongh gaf enkele maanden geleden al aan dat Bauke zo maar eens de Tour kan gaan winnen. Dat zou toch wat zijn. Nederlandse seismologen kunnen in dat geval in hun handjes wrijven, want in Groningen zal dan op 20 september gaan beven als nooit tevoren.

KÄMNA Lennard 1533
Mijn liefde voor deze jonge Duitser is vorig jaar in de Tour ontstaan en in de Dauphiné zag ik weer waarom ik destijds fan ben geworden. In dé voorbereidingskoers voor de Tour dartelde Lennard met de beste mee naar boven en deelde hij hier en daar zelfs wat speldenprikjes uit.

Ik verwachtte eigenlijk dat Buchmann de Tour niet zou halen en dat Kämna als klassementsman uitgespeeld zou worden. Als het klassement nog te hoog gegrepen bleek te zijn, dan is het ook een geweldige rittenkapper die het gogme heeft om het uit een lange ontsnapping met een grote groep af te kunnen maken. Nu is het even afwachten hoeveel vrijheid de oud-wereldkampioen tijdrijden bij de junioren (2014) – waar hij o.a. Filippo Ganna volledig naar huis reed – gaat krijgen.

HIGUITA GARCIA Sergio Andres 1533
Alleen al door zijn prachtige gele tricot wilde ik Sergio graag in mijn team hebben. Daarnaast heeft deze jonge Colombiaan al meerdere malen – o.a. in de Vuelta van 2019 en in Colombia en Parijs-Nice begin dit jaar – aangetoond dat het een heerlijke puncher is met de benen van een berggeit. Ook in de openingsrit van de Dauphiné liet de Colombiaans kampioen zien helemaal klaar te zijn voor de Tour.

Een vluchtheuveltje in de tweede etappe van de Dauphiné zorgde ervoor dat heel Medellín voor enkele minuten doodstil was, maar gelukkig kon Sergio zijn weg vervolgen. Om geen risico te lopen fietste hij vervolgens z’n elfendertigst richting Megève. Twee weken later is Sergio met zijn gele truitje helemaal klaar om het de ‘killer wasps’ van Jumbo-Visma lastig te maken.

Overigens had ik in plaats van Higuita ook best zijn Colombiaanse ploeggenoten Martinez en Uran in mijn team willen hebben. Ik had verwacht dat zij meer zouden kosten.

CHAVES RUBIO Jhoan Esteban 711
Voor Chaves heb ik altijd een zwak gehad. De afgelopen jaren deed het daarom pijn aan mijn ogen om Esteban te zien fietsen. Het leek er allemaal niet meer in te zitten. Totdat ik eind juli de Ronde van Burgos aanzette en naast een ongeëvenaarde Evenepoel mij vooral de wederopstanding van Chavito opviel. Met de kenmerkende glimlach op zijn gezicht reed hij als in zijn beste dagen weer met de beste van het peloton mee naar boven. Prachtig om te zien!

In mijn ploeg wilde ik naast een vaste klimkern nog graag een aanvaller voor het middengebergte. Door de doelstelling van Mitchelton-Scott en de potentie van Esteban, ben ik erg blij dat hij voor team WIDMollema? heeft gekozen.

Natuurlijk bestaat de Tour niet alleen maar uit bergetappes – al heeft de parcoursbouwer goed zijn best gedaan dit jaar. Het is lastig inschatten, maar naar mijn mening zijn er zeker 5 ritten waar de snelle mannen het mogen gaan uitvechten. Dat is ongeveer een kwart van de Tour en daarom wilde ik graag dat een kwart van mijn team uit sprinters bestaat.

Omdat ik vreesde voor een ‘bidding war’ omtrent de topsprinters, heb ik mij gefocust op de rappe mannen die niet direct in aanmerking komen voor een ritzege, maar waarvan ik verwacht dat ze in minimaal 5 ritten top 10 gaan rijden. Ik wilde graag twee van onderstaande drie namen in mijn team hebben en dat is gelukt.

VENTURINI Clément 555
BOL Cees 555
MEZGEC Luka 111

Alleen Mezgec kon ik tijdens de eerste biedronde helaas niet verleiden om zich bij mij aan te sluiten.
In de tweede biedronde had ik nog slechts 111 punten te besteden. De echte toppers én de subtoppers waren zodoende voor mij niet meer haalbaar. In die ronde heb ik Cavagna (111) opgehaald om Chaves te ondersteunen in het middengebergte. Helaas had Rémi in eerste instantie andere plannen en moest ik op zoek naar een vervanger.

Toen viel mijn oog op Harold Tejada (111) Het nieuwe oogappeltje van Vinokourov. Deze jonge Colombiaan reed tot vorig jaar voornamelijk in Zuid-Amerika rond, maar toonde zich recentelijk in de Mont Ventoux Challenge en Ronde van Lombardije aan het grote publiek. Zoals een echte Colombiaan betaamt, rijdt Tejada makkelijker naar boven dan naar beneden. In eerste instantie gaat Harold mee om zijn kopman Miguel Ángel López te ondersteunen in het hooggebergte, maar wie weet wat er allemaal mogelijk is als Superman niet super blijkt te zijn.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met mijn team en als mijn protegés doen wat ik ervan verwacht, kan team WIDMollema? zomaar eens het geel naar Parijs kunnen brengen.

Mijn favorieten voor de titel zijn:
** Ab Normaal, Pier Tol, Rahmins
* Mithrandir, Silent Hill, WIDMollema?, Rawolf

Veel plezier allemaal!

Laatst gewijzigd
zeewolde

Mijn strategie was om in de eerste ronde af te zien van echte AK- en sprinttoppers, omdat uit de Dauphine bleek dat je die alleen zou binnenhalen wanneer je minimaal helft van het budget in zou zetten.
Ik dacht, zul je net zien, wordt je op jouw topper net overboden door iemand anders.
Vandaar gegokt op de breedte en op de aanval, en proberen als bijvangst een subtopper voor een spotprijsje binnen te harken (hetgeen niet gelukt is)

Eerste ronde
.. ALAPHILIPPE Julian 2316 - gewonnen
.. VAN AVERMAET Greg 1385 - gewonnen
.. BENNETT Sam 1227 - verloren
.. LÓPEZ Miguel Ángel 1104 - dik verloren aan Ab, en anders aan Hartstikkebedankt
.. STUYVEN Jasper 902 - gewonnen
.. LANDA Mikel 33 - natuurlijk verloren
.. VENTURINI Clément 33 - helaas verloren

OK, redelijk tevreden, maar nog steeds geen klassementsman.
In de tweede ronde gespreid op Sivakov en Carapaz, en met een laag bod proberen Buchmann (op dat moment nog onzeker voor de Tour) en Degenkolb, die Ab had laten liggen in de eerste ronde ;) binnen te halen.

.. SIVAKOV Pavel 1243 - verloren
.. CARAPAZ Richard 1102 - verloren
.. DEGENKOLB John 45 - gewonnen
.. BUCHMANN Emanuel 7 - verloren

Helaas overboden op de Ineos mannen, wel Degenkolb erbij als sprintondersteuning
In de derde ronde dan maar voor de 4e Ineos man in de pikorde gegaan.
En dan verder good-old Andre Greipel en nog een leuke aanvaller opgepikt.

.. GREIPEL Andre 912 - gewonnen
.. KWIATKOWSKI Michal 912 - gewonnen
.. KRAGH ANDERSEN Søren 528 - gewonnen

Al met al een echt vrijbuiters team, ik hoop op veel etappes met ontsnappingen tot het eind.
of op een Alaphilippe die ons weer gaat verbazen. Voor de volgende keer zou ik toch in de eerste ronde
vol voor een topsprinter gaan, omdat die het meest zeker lijken van veel een constante "stroom" aan punten.

In dat licht bezien is Nizzolo voor 250 natuurlijk een koopje, en met een bergploeg met Sivakov en G. Martin als vaste waarden, en daarnaast Adam Yates die zeker 1 of 2 etappes uitkiest is Rahimns mijn favoriet om dit spel te winnen.
Veel plezier allemaal !

WIDMollema?

Voorafgaand aan de eerste biedronde heb ik heel lang zitten twijfelen of ik vol ging inzetten op 1 of 2 toppers of dat ik mij ging richten op subtoppers die in het verleden hebben aangetoond puntenpakkers te zijn of die in aanloop naar de Tour vorm hebben getoond.

Na lang wikken en wegen heb ik erop gegokt dat de concurrentie zich voornamelijk zou richten op de echte kleppers en dat ik op die manier relatief voordelig de pareltjes uit de tweede garde kon oppikken. Ook wilde ik minstens 2 snelle mannen in mijn team hebben die in het povere sprintgeweld van deze Tour minimaal een kwintet aan Top 10-noteringen bijeen kunnen fietsen.

Mijn eerste biedronde was daarom als volgt:

MOLLEMA Bauke 2002
What’s in a name? Door mijn forumnaam ben ik eigenlijk verplicht om Bauke altijd mee te nemen en ik ben blij dat ik ‘m heb kunnen strikken om mijn team aan te voeren. Bauke stopt nooit met harken en is door zijn sterke eindschot en aanvalsdrang een fijne renner voor wielerpooltjes. Verder heeft ‘ie in de Tour de l’Ain en in Lombardije een uitstekende vorm getoond en is het parcours van dit jaar zeer geschikt voor Bauke.

Zijn ploegleider Steven de Jongh gaf enkele maanden geleden al aan dat Bauke zo maar eens de Tour kan gaan winnen. Dat zou toch wat zijn. Nederlandse seismologen kunnen in dat geval in hun handjes wrijven, want in Groningen zal het dan op 20 september gaan beven als nooit tevoren.

KÄMNA Lennard 1533
Mijn liefde voor deze jonge Duitser is vorig jaar in de Tour ontstaan en in de Dauphiné zag ik weer waarom ik destijds fan ben geworden. In dé voorbereidingskoers voor de Tour dartelde Lennard met de beste mee naar boven en deelde hij hier en daar zelfs wat speldenprikjes uit.

Ik verwachtte eigenlijk dat Buchmann de Tour niet zou halen en dat Kämna als klassementsman uitgespeeld zou worden. Als het klassement nog te hoog gegrepen bleek te zijn, dan is het ook een geweldige rittenkapper die het gogme heeft om het uit een lange ontsnapping met een grote groep af te kunnen maken. Nu is het even afwachten hoeveel vrijheid de oud-wereldkampioen tijdrijden bij de junioren (2014) – waar hij o.a. Filippo Ganna volledig naar huis reed – gaat krijgen.

HIGUITA GARCIA Sergio Andres 1533
Alleen al door zijn prachtige gele tricot wilde ik Sergio graag in mijn team hebben. Daarnaast heeft deze jonge Colombiaan al meerdere malen – o.a. in de Vuelta van 2019 en in Colombia en Parijs-Nice begin dit jaar – aangetoond dat het een heerlijke puncher is met de benen van een berggeit. Ook in de openingsrit van de Dauphiné liet de Colombiaans kampioen zien helemaal klaar te zijn voor de Tour.

Een vluchtheuveltje in de tweede etappe van de Dauphiné zorgde ervoor dat heel Medellín voor enkele minuten doodstil was, maar gelukkig kon Sergio zijn weg vervolgen. Om geen risico te lopen fietste hij vervolgens op z’n elfendertigst richting Megève. Twee weken later is Sergio met zijn gele truitje helemaal klaar om het de ‘killer wasps’ van Jumbo-Visma lastig te maken.

Overigens had ik in plaats van Higuita ook best zijn Colombiaanse ploeggenoten Martinez en Uran in mijn team willen hebben. Ik had verwacht dat zij meer zouden kosten.

CHAVES RUBIO Jhoan Esteban 711
Voor Chaves heb ik altijd een zwak gehad. De afgelopen jaren deed het daarom pijn aan mijn ogen om Esteban te zien fietsen. Het leek er allemaal niet meer in te zitten. Totdat ik eind juli de Ronde van Burgos aanzette en naast een ongeëvenaarde Evenepoel mij vooral de wederopstanding van Chavito opviel. Met de kenmerkende glimlach op zijn gezicht reed hij als in zijn beste dagen weer met de tenoren van het peloton mee naar boven. Prachtig om te zien!

In mijn ploeg wilde ik naast een vaste klimkern nog graag een aanvaller voor het middengebergte. Door de doelstelling van Mitchelton-Scott en de potentie van Esteban, ben ik erg blij dat hij voor team WIDMollema? heeft gekozen.

Natuurlijk bestaat de Tour niet alleen maar uit bergetappes – al heeft de parcoursbouwer goed zijn best gedaan dit jaar. Het is lastig inschatten, maar naar mijn mening zijn er zeker 5 ritten waar de snelle mannen het mogen gaan uitvechten. Dat is ongeveer een kwart van de Tour en daarom wilde ik graag dat een kwart van mijn team uit sprinters bestaat.

Omdat ik vreesde voor een ‘bidding war’ omtrent de topsprinters, heb ik mij gefocust op de rappe mannen die niet direct in aanmerking komen voor een ritzege, maar waarvan ik verwacht dat ze in minimaal 5 ritten top 10 gaan rijden. Ik wilde graag twee van onderstaande drie namen in mijn team hebben en dat is gelukt.

VENTURINI Clément 555
BOL Cees 555
MEZGEC Luka 111

Alleen Mezgec kon ik tijdens de eerste biedronde helaas niet verleiden om zich bij mij aan te sluiten.

In de tweede biedronde had ik nog slechts 111 punten te besteden. De echte toppers én de subtoppers waren zodoende voor mij niet meer haalbaar. In die ronde heb ik Cavagna 111 opgehaald om Chaves te ondersteunen in het middengebergte. Helaas had Rémi in eerste instantie andere plannen en moest ik op zoek naar een vervanger.

Toen viel mijn oog op Harold Tejada. Het nieuwe oogappeltje van Vinokourov. Deze jonge Colombiaan reed tot vorig jaar voornamelijk in Zuid-Amerika rond, maar toonde zich recentelijk in de Mont Ventoux Challenge en Ronde van Lombardije aan het grote publiek. Zoals een echte Colombiaan betaamt, rijdt Tejada makkelijker naar boven dan naar beneden. In eerste instantie gaat Harold mee om zijn kopman Miguel Ángel López te ondersteunen in het hooggebergte, maar wie weet wat er allemaal mogelijk is als Superman niet super blijkt te zijn.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met mijn team en als mijn protegés doen wat ik ervan verwacht, kan team WIDMollema? zomaar eens het geel naar Parijs brengen.

Mijn favorieten voor de titel zijn:
** Ab Normaal, Pier Tol, Rahimns
* Mithrandir, Silent Hill, WIDMollema?, Rawolf

Veel plezier allemaal!

Laatst gewijzigd
WIDMollema?

Voorafgaand aan de eerste biedronde heb ik heel lang zitten twijfelen of ik vol ging inzetten op 1 of 2 toppers of dat ik mij ging richten op subtoppers die in het verleden hebben aangetoond puntenpakkers te zijn of die in aanloop naar de Tour vorm hebben getoond.

Na lang wikken en wegen heb ik erop gegokt dat de concurrentie zich voornamelijk zou richten op de echte kleppers en dat ik op die manier relatief voordelig de pareltjes uit de tweede garde kon oppikken. Ook wilde ik minstens 2 snelle mannen in mijn team hebben die in het povere sprintgeweld van deze Tour minimaal een kwintet aan Top 10-noteringen bijeen kunnen fietsen.

Mijn eerste biedronde was daarom als volgt:

MOLLEMA Bauke 2002
What’s in a name? Door mijn forumnaam ben ik eigenlijk verplicht om Bauke altijd mee te nemen en ik ben blij dat ik ‘m heb kunnen strikken om mijn team aan te voeren. Bauke stopt nooit met harken en is door zijn sterke eindschot en aanvalsdrang een fijne renner voor wielerpooltjes. Verder heeft ‘ie in de Tour de l’Ain en in Lombardije een uitstekende vorm getoond en is het parcours van dit jaar zeer geschikt voor Bauke.

Zijn ploegleider Steven de Jongh gaf enkele maanden geleden al aan dat Bauke zo maar eens de Tour kan gaan winnen. Dat zou toch wat zijn. Nederlandse seismologen kunnen in dat geval in hun handjes wrijven, want in Groningen zal het dan op 20 september gaan beven als nooit tevoren.

KÄMNA Lennard 1533
Mijn liefde voor deze jonge Duitser is vorig jaar in de Tour ontstaan en in de Dauphiné zag ik weer waarom ik destijds fan ben geworden. In dé voorbereidingskoers voor de Tour dartelde Lennard met de beste mee naar boven en deelde hij hier en daar zelfs wat speldenprikjes uit.

Ik verwachtte eigenlijk dat Buchmann de Tour niet zou halen en dat Kämna als klassementsman uitgespeeld zou worden. Als het klassement nog te hoog gegrepen bleek te zijn, dan is het ook een geweldige rittenkapper die het gogme heeft om het uit een lange ontsnapping met een grote groep af te kunnen maken. Nu is het even afwachten hoeveel vrijheid de oud-wereldkampioen tijdrijden bij de junioren (2014) – waar hij o.a. Filippo Ganna volledig naar huis reed – gaat krijgen.

HIGUITA GARCIA Sergio Andres 1533
Alleen al door zijn prachtige gele tricot wilde ik Sergio graag in mijn team hebben. Daarnaast heeft deze jonge Colombiaan al meerdere malen – o.a. in de Vuelta van 2019 en in Colombia en Parijs-Nice begin dit jaar – aangetoond dat het een heerlijke puncher is met de benen van een berggeit. Ook in de openingsrit van de Dauphiné liet de Colombiaans kampioen zien helemaal klaar te zijn voor de Tour.

Een vluchtheuveltje in de tweede etappe van de Dauphiné zorgde ervoor dat heel Medellín voor enkele minuten doodstil was, maar gelukkig kon Sergio zijn weg vervolgen. Om geen risico te lopen fietste hij vervolgens op z’n elfendertigst richting Megève. Twee weken later is Sergio met zijn gele truitje helemaal klaar om het de ‘killer wasps’ van Jumbo-Visma lastig te maken.

Overigens had ik in plaats van Higuita ook best zijn Colombiaanse ploeggenoten Martinez en Uran in mijn team willen hebben. Ik had verwacht dat zij meer zouden kosten.

CHAVES RUBIO Jhoan Esteban 711
Voor Chaves heb ik altijd een zwak gehad. De afgelopen jaren deed het daarom pijn aan mijn ogen om Esteban te zien fietsen. Het leek er allemaal niet meer in te zitten. Totdat ik eind juli de Ronde van Burgos aanzette en naast een ongeëvenaarde Evenepoel mij vooral de wederopstanding van Chavito opviel. Met de kenmerkende glimlach op zijn gezicht reed hij als in zijn beste dagen weer met de grote meneren van het peloton mee naar boven. Prachtig om te zien!

In mijn ploeg wilde ik naast een vaste klimkern nog graag een aanvaller voor het middengebergte. Door de doelstelling van Mitchelton-Scott en de potentie van Esteban, ben ik erg blij dat hij voor team WIDMollema? heeft gekozen.

Natuurlijk bestaat de Tour niet alleen maar uit bergetappes – al heeft de parcoursbouwer goed zijn best gedaan dit jaar. Het is lastig inschatten, maar naar mijn mening zijn er zeker 5 ritten waar de snelle mannen het mogen gaan uitvechten. Dat is ongeveer een kwart van de Tour en daarom wilde ik graag dat een kwart van mijn team uit sprinters bestaat.

Omdat ik vreesde voor een ‘bidding war’ omtrent de topsprinters, heb ik mij gefocust op de rappe mannen die niet direct in aanmerking komen voor een ritzege, maar waarvan ik verwacht dat ze in minimaal 5 ritten top 10 gaan rijden. Ik wilde graag twee van onderstaande drie namen in mijn team hebben en dat is gelukt.

VENTURINI Clément 555
BOL Cees 555
MEZGEC Luka 111

Alleen Mezgec kon ik tijdens de eerste biedronde helaas niet verleiden om zich bij mij aan te sluiten.

In de tweede biedronde had ik nog slechts 111 punten te besteden. De echte toppers én de subtoppers waren zodoende voor mij niet meer haalbaar. In die ronde heb ik Cavagna (111) opgehaald om Chaves te ondersteunen in het middengebergte. Helaas had Rémi in eerste instantie andere plannen en moest ik op zoek naar een vervanger.

Toen viel mijn oog op Harold Tejada (111). Het nieuwe oogappeltje van Vinokourov. Deze jonge Colombiaan reed tot vorig jaar voornamelijk in Zuid-Amerika rond, maar toonde zich recentelijk in de Mont Ventoux Challenge en Ronde van Lombardije aan het grote publiek. Zoals een echte Colombiaan betaamt, rijdt Tejada makkelijker naar boven dan naar beneden. In eerste instantie gaat Harold mee om zijn kopman Miguel Ángel López te ondersteunen in het hooggebergte, maar wie weet wat er allemaal mogelijk is als Superman niet super blijkt te zijn.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met mijn team en als mijn protegés doen wat ik ervan verwacht, kan team WIDMollema? zomaar eens het geel naar Parijs brengen.

Mijn favorieten voor de titel zijn:
** Ab Normaal, Pier Tol, Rahimns
* Mithrandir, Silent Hill, WIDMollema?, Rawolf

Veel plezier allemaal!

M@thijs

'@zeewolde, ik kreeg van jappe te horen dat ik niet minder mocht bieden toen had ik terug gestuurd dat ik dit deed om geld over te houden maar als dit niet mocht dat hij het overige bedrag bij allaphillipe mocht zetten, vandaar dat ik die prijs genomen heb ( dacht dat dit gebeurd was). Maar ik had in eerste instantie idd 2001 geboden, dus no worries, is wel in orde zo.

Rawolf

Ik vlak Hartstikkebedankt ook nog niet uit, sterk collectief.

Zelf wilde ik vooral graag Pogacar en Dumoulin, Pogi verloren helaas. Daarnaast inzetten op geen echte toppers maar wel renners die sowieso punten binnen halen. Coquard, Gilbert, Hirschi en Mezgec vinden relatief veel etappes op maat en het aantal puncheurs in deze tour editie is minder dan anders. Gaan allemaal wel punten scoren.

2 vraagtekens in mijn selectie zijn Gibbons en Martin, De krenten waren al aardig uit de pap in deze rondes, ik was eigenlijk te gulzig. Had op Carapaz en Martin geboden voor allebei ongeveer 1700. Carapaz daardoor misgelopen die toch wel wat zekerder lijkt dan Martin met z'n blessure.

Mijn laatste renner zat ik te twijfelen Gorka Izagirre of Gibbons, Gorka goede vorm maar moet knechten gaat waarschijnlijk wel 2 keer in de vroege vlucht zitten en punten pakken. Maar ik ben voor risico gegaan met Gibbons. Nizzolo is helaas voor mij in uitstekende vorm, de hoop is wel dat Gibbons vrij spel krijgt in de nog net iets lastigere ritten en daar zal zijn nationaliteit bij meespelen.

zeewolde

Volgens mij heeft iedereen op Carapaz geboden de tweede ronde

1 2 ... 6 ... 9 10

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.