Wielermaster CQ-spel 2021

1 2 3 4 ... 21 22
Homme

Goed dat je er weer zo mee bezig bent, Elrio.
Is 23 nov niet heel vroeg? Het is natuurlijk een andere situatie nu het seizoen net is afgelopen, er nog geen programma’s bekend zijn van renners en de eerste koersen ook pas in februari beginnen.

En het puntenaantal verlagen is dat wel verstandig? Moet daar niet over gediscussieerd worden? Ik neem aan dat iedereen nog steeds de hoeveelheid biedt die hij denkt dat een renner gaat halen. Lastig in te schatten hoor, maar persoonlijk denk ik dat je budget te kort komt met 4600 ptn voor 12 renners. Wat zegt de rest?

Laatst gewijzigd
elrio

'@Homme de afgelopen jaren zijn we altijd rond deze tijd begonnen. Als we nu niet beginnen dan komen we met de biedingen in de buurt van Kerst en dan is het soms moeilijker voor iedereen om op tijd zijn bod op te sturen. Het klopt inderdaad dat het WT seizoen inderdaad later begint, maar er zijn al wedstrijden die meetellen vanaf 13 januari en de eerste .1 wedstrijden zijn er al vanaf eind januari. Dus ik denk dat we toch rond deze tijd moeten gaan beginnen als we de deadlines niet drastisch willen inkorten (en dat wil ik niet). Ik ben het met je eens dat het seizoen later is afgelopen (hoewel normaliter er nu nog Chinese wedstrijden bezig zouden zijn) en dat dat het moeilijker maakt, maar dat geldt voor heel veel dingen in deze tijden.

Over het puntenaantal is een zeer korte discussie geweest in het oude forum topic. Ik wil best de formule uitleggen die ik gebruikt heb om te bepalen hoeveel punten iedereen krijgt. Ik heb het aantal punten dat de volledige top 200 heeft verdiend in 2020 vergeleken met de punten die verdiend waren door de top 200 in 2019. Daaruit bleek dat er in 2019 ongeveer 1,5x zoveel punten gescoord waren. 7000 / 1,5 = 4667. Het was iets meer dan 1,5 zelfs maar ik heb gekozen voor 1,5 omdat dat het makkelijker maakt voor iedereen wat je zou moeten bieden. Je neemt je bod doet dit keer 1,5 en dat is het aantal punten dat je verwacht dat je renner gaat halen volgend jaar (ervan uitgaande dat volgend jaar wel normaal zal verlopen wat betreft het fietsen). Eerst had ik gekeken naar meer dan de top 200 en dan wordt de factor nog veel groter omdat vooral de kleinere wedstrijden geraakt zijn door het coronavirus en daarmee dus ook de mindere goden. Maar om ervoor te zorgen dat de beste renners nog enigszins betaalbaar zouden blijven heb ik ervoor gekozen dat we dit jaar allemaal een voordeeltje hebben met het zoeken van de pareltjes buiten de top 200. En natuurlijk Roglic met zijn 3000 punten zal niemand willen betalen, want die moet er 4500 halen om dat terug te verdienen en dat is een beetje overdreven. Maar alle anderen zijn wat mij betreft mogelijk.

KJP

Is wel erg laag ja dat ben ik met je eens. Dan gaan heel veel toppers niet gekozen worden.

Edit: snap de beredenering nu op zich verder wel. Wel lastiger bieden haha, ik denk dat ik toch de neiging heb om te bieden met cq-waardes die ik verwacht dat de renners gaan halen. ;)

Laatst gewijzigd
el canibal

Doe ook graag weer mee, mooie puzzel om de 'wielerleegte' rond de jaarwisseling te vullen. Hopelijk komt het tot een mooie volledige kalender volgend jaar (en een iets betere ranking voor team canibal...). Het lagere budget lijkt me een mooie kans om nog meer te zoeken naar de parels en verrassingen voor het komende seizoen.

Joachim

Over het budget. Ik las al over het idee om budget om te rekenen in het 2020-topic en vond het wel een goed idee, al schrok ik wel even dat je dan op slechts 4667 uitkomt. Dat zou de biedingen gelijkaardig maken aan normaal als volgend seizoen dezelfde koersen worden gereden als dit jaar. Echter gaan we volgend jaar (hopelijk) naar een zo goed als (TDU, Yorskhire al niet) volledige kalender. Dus uiteindelijk gaan onze biedingen min of meer even hoog liggen als normaal (tenzij je natuurlijk gokt dat niemand anders er veel op gaat bieden), dus dan is het budget toch wel laag. Niettemin wil ik het best proberen zo, hoor. Of we moeten een gulden middenweg vinden. Bijvoorbeeld 5800 dat tussen 4667 en 7000 ligt. Wat het budget ook is, als het voor iedereen gelijk is, is het in elk geval een eerlijke strijd. :)

Laatst gewijzigd
jefgodfather

is er nog een plekje vrij ?

hartstikkebedankt

Wat mij betreft wordt het budget zeker niet opgehoogd. Mooie uitdaging lijkt me zo.

Overigens, als je de CQ-waardes erbij pakt:

- Over de lijst van 2019 was de nummer 25 van de lijst 17,2 procent van het puntenbudget; in 2020 16,4 procent
- De nummer 50 12,0 procent in 2019, in 2020 12,7 procent
- De nummer 100 8,1 procent in 2019, in 2020 7,5 procent
- De nummer 150 6,4 procent in 2019, in 2020 4,8 procent
- De nummer 200 4,7 procent in 2019, in 2020 3,9 procent
- De nummer 300 3,3 procent in 2019, in 2030 2,6 procent

Je zou hiermee zelfs kunnen zeggen dat het budget 'te hoog' is (of in verhouding in ieder geval hoger dan andere jaren). Als je het budget nog hoger maakt dan wordt het nog 'makkelijker' goede renners te kopen

Laatst gewijzigd
KJP

Ja vind het eigenlijk ook wel een mooie uitdaging haha!

elrio

'@hartstikkebedankt dat komt inderdaad behoorlijk overeen met de berekening die ik gemaakt heb en zoals ik al aangegeven hadden we eigenlijk minder verdiend. Overigens zorgt de top van het klassement dat het weer iets naar de 1,5 getrokken wordt.
Het gaat erom hoe mensen ermee om gaan. Als je nog steeds biedt zoals je de vorige jaren geboden hebt kom je inderdaad in de problemen. Maar als je er rekening mee houdt zou er niet zoveel aan de hand moeten zijn.

@jefgodfather het aantal inschrijving + wachtlijst is nu al 24, dus ik denk niet dat het nog zin heeft

jefgodfather

'@elrio Jammer, leek me wel een leuk spel om eens mee te spelen.
Als er zoveel interesse in dit spel nadat je al na 1 dag volzet bent, kun je misschien overwegen met 2 Klasses te werken. Het spel loopt dat identiek in 2 klasses, zo kan je dubbel zoveel mensen gelukkig maken.
Je hebt dan ook een extra dimensie: op het einde van het jaar, promoveren en dalen er dan 2 deelnemers
zie maar wat je ermee doet, is maar een ideetje

Homme

Ik pas me ook aan. We zien wel hoe het loopt met het budget, iedereen zit in hetzelfde schuitje. Zeker een uitdaging.

Maar de punten van ‘20 zeggen niet zoveel.Het gaat om vraag en aanbod en wat de gek ervoor wilt geven.

Laatst gewijzigd
elrio

'@Homme de kwestie van 'wat een gek ervoor geeft' geldt voor elk jaar. De minimum prijzen zijn wel heel erg afhankelijk van de punten van '20. Het probleem zit hem dus niet heel erg in de renners waar iedereen op biedt, maar de renners die mensen oppikken voor de kostprijs omdat ze de enigen zijn die erop bieden.

@jefgodfather twee divisies zou leuk zijn, maar geen enkel jaar zijn we in de buurt gekomen van de 48 spelers. En daarbij is het bijhouden van alles best veel werk en ik vind het organiseren van 1 divisie voor mij persoonlijk genoeg werk.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@elrio je boden mogen wel naar mij gestuurd worden hoor.

Ik had het budget naar 5000 afgerond... maar jij bent de organisator.

Het is wel jammer dat Roglic eigenlijk geen optie nu meer is. Heb even zitten rekenen maar er blijft te weinig budget over om dan nog serieus mee te doen voor de overwinning. Dus zal nu andere dingen moeten verzinnen.

Laatst gewijzigd
jefgodfather

'@elrio vorig jaar 24 teams * 12 renners = 288 renners die gebruik worden
In 2021 doet iedereen van vorig jaar weer mee + 8 nieuwe kandidaten hebben zich al aangemeld = 32 deelnemers
verdeel dat over 2 divisies = 16 deelnemers per divisie
Om aan zelfde aantal gebruikte renners te komen verhoog je je aantal van 12 naar 18 (18*16 = 288 renners)

Ik heb geen idee hoe je praktisch de scores bijhoudt tijdens het jaar. Maar als je de punten van de renners bijhoudt in een database of grote excel sheet, heb je enkel in januari meer werk om meer ploegjes te 'programmeren'. maar eens dat gebeurt is, kan je de uitslagen en tussenstanden automatisch eruit halen.

Maar het blijft jouw beslissing natuurlijk.

ik organiseer een soort gelijkaardig spel, kan je die excel file wel eens doormailen als je interesse hebt.

elrio

'@jefgodfather het biedproces is verreweg het meeste werk. Dus dat dubbel doen is het probleem. Het verwerken van de scores gaat al helemaal automatisch (komt geen excel-sheet aan te passen, maar wordt automatisch gecrawled van de cq-site en dan opgeslagen in een database die resultaten uitspuugd). Ik denk ook dat het biedproces weer langer zou worden als je van 12 naar 18 renners gaat per team.

joske47

Ik doe ook weer graag mee!

jefgodfather

'@Elrio, als je per divisie iemand aanstelt die de biedingen verwerkt en bijhoudt ? dat verlicht het werk toch ?
kan natuurlijk niet inschatten wat effect van 12 naar 18 renners zal zijn op het bieden.

ivo001

Zo te zien zit het al vol :(
Afgelopen jaar voor het eerst een CQ spel geprobeerd met de Giro, en vind het biedconcept wel grappig.

hartstikkebedankt

Ik snap dat jij het niet zou willen organiseren elrio, maar ik denk dat er voor dit spel zeker wel genoeg animo zou zijn zelfs voor 48 spelers (dus 2 x 24). Potentiële deelnemers zien natuurlijk altijd in het topic dat alle bestaande deelnemers voorrang hebben, dus laten dan geen reactie achter.

Laatst gewijzigd
elrio

'@harstikkebedankt ben ik het helemaal mee eens, en als er iemand is die een eigen divisie wil organiseren dan juich ik dat alleen maar toe. Als die persoon dat wil dan wil ik die best ook de scripts sturen waarmee ik het biedsysteem (controle of er genoeg geboden wordt en wie er wint) en de score bijgehouden worden. Alleen is dit niet de eerste keer dat er deze discussie is geweest en de vorige keren bleken er uiteindelijk toch niet genoeg aanmeldingen voor de andere divisie. Wat ik wel jammer zou vinden is als de dynamiek van het spel zou veranderen omdat een deel van de spelers in deze divisie naar de andere divisie zouden gaan en dat er meer wielrenners in een team zouden komen. Want ik weet niet hoe dat het spel zou beïnvloeden.

Ab Normaal

'@elrio
Jouw spel.
Kan toch een voorwaarde van je zijn om je scripts te delen?
Gewoon een tweede divisie met dezelfde regels. Misschien kan de winnaar promoveren en bij jou degraderen.
Dan blijft ‘t exact hetzelfde spel, alleen wordt de tweede divisie door iemand anders bijgehouden.
Kwestie van goede afspraken maken.

En als er in de tweede divisie iets minder spelers zijn is dat toch geen ramp? Is mooie manier om het spel onder de knie te krijgen.
Er zijn op dit forum gewoon een paar ontzettend leuke spellen die goed in elkaar steken waar gewoon veel animo voor is.
WF Grandtourspel van Rahimns gaat voorlopig stoppen. Misschien zijn er wel veel mensen op zoek naar een nieuw spel.
Daarnaast zijn er genoeg vaste spelletjes spelers die best te benaderen zijn of ze mee willen doen als er een paar mensen tekort komen.
Dit is toch een periode dat niet iedereen dagelijks op WF zit.

Laatst gewijzigd
ezra

Ik doe graag weer mee!

Edjahh

Ook ik ben weer aanwezig.

jefgodfather

ik deel de mening van Ab Normaal !

Gerrit Glomser

Ik ga weer meedoen.

1 2 3 4 ... 21 22

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.